Mitä puoluetta äänestät eduskuntavaaleissa?

  • 4 304
  • 75

Mitä puoluetta äänestät eduskuntavaaleissa?

  • Kokoomus

    Ääniä: 79 33,3%
  • SDP

    Ääniä: 31 13,1%
  • Perussuomalaiset

    Ääniä: 57 24,1%
  • Keskusta

    Ääniä: 9 3,8%
  • Vihreät

    Ääniä: 13 5,5%
  • Vasemmistoliitto

    Ääniä: 9 3,8%
  • RKP

    Ääniä: 3 1,3%
  • Kristillisdemokraatit

    Ääniä: 7 3,0%
  • Liike Nyt

    Ääniä: 4 1,7%
  • Muu

    Ääniä: 25 10,5%

  • Äänestäjiä
    237
  • Poll closed .

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Demareissa ei ole ketään sellaista ehdokasta, jota haluaisin äänestää. Toki siellä ehdokkaiden joukossa on Hilkka Ahde, joka asustaa jossain tässä lähistöllä, mutta tokkopa Ogelin asiat niin kovin tärkeiksi muodostuvat tulevassa hallituksessa, että Ahteen ääntä siellä kuultaisiin.

Kokoomuksessa on pari ehdokasta, jotka periaatteessa houkuttavat: Valtonen (joka tulee saamaan helvetisti ääniä muutenkin), Salla Aura (jonka tiedän erikoistuneen tietoturva-asioihin, EU-asioihin sekä googleen, mutta jonka vaaliohjelma ei taida oikein kohdistua minun kaltaisiin ihmisiin) sekä Daniel Sazonov (joka on huomattavasti nuorempi kuin mitä kuvittelin hänen olevan).

Vihreiden listoilla on vaihtoehtona Ohisalo, jonka esiintymistyylistä ja tietyistä mielipiteistä pidän sekä Haavisto, joka on henkilökohtainen suosikkini seuraavaksi presidentiksi. Vihreillä on puolueena muutamia hyviä pointteja, mutta koska näyttää siltä, että he eivät ole hallitukseen menossa, niin taitaa jäädä tämän puolueen äänestäminen väliin.

Vasemmisto ajaa minun kaltaisteni ihmisten (pienituloiset, työttömät, huonosti koulutetut) etuja hyvinkin kärkkäästi, mutta tunnen syvää vastenmielisyyttä kyseistä puoluetta kohtaan, joten heitä en tule äänestämään.

Kepulla on tarjota Kärnä sekä muutama muu edustaja meille helsinkiläisille äänestettäväksi, joten heikoilla ollaan tässäkin suhteessa. Säälistä voisin kepua äänestää, mutten näissä vaaleissa.

Persujen suhteen voin sanoa, että heidän junansa meni asemani ohitse enkä juuri tunne harmitusta asian johdosta. Persut tulevat menestymään näissä vaaleissa huolimatta siitä, etten heitä äänestä. Joskus muinoin koin olevani enemmän persu kuin kokoomuslainen, mutta hiljalleen mielipiteeni ovat laimentuneet nähdyn ja koetun elämän myötä. En jaksa olla mustavalkoinen, vaan haluan nähdä enemmän värejä.

Kristilliset on kepun ohella sellainen puolue, jota voisin periaatteessa äänestää ihan huvikseen. Koska olen piinkova ateisti, kaikki hengelliset asiat ohitan olankohautuksella, mutta täytyy myöntää, että puolueella on hyviä pointteja tietyissä asioissa.

RKP on yhdessä Kristillisten kanssa sellainen puolue, jota voisin myös äänestää, jos vaan heidän agendansa vähänkään enemmän liippaisi minua. Kielimuuri on se tärkein syy, miksi en heitä äänestä.

Liike Nyt onkin sitten sellainen puolue, jota en tasan tarkkaan tule äänestämään. Hjallis on vähiten vituttava Harkimo, mutta kun noita saman suvun jäseniä on eksynyt saman puolueen ehdokkaiksi peräti kolme, niin siinä on kolme aivan liikaa. Kuin jonkinlaisena vitsinä he ovat vielä haalineet Karalahdenkin joukkoihinsa, joten kovinkaan ruusuista menestystä en näe tälle sirkukselle.

En unohtanut VKK:ta tästä listasta. Heillä ei vaan ole minulle yhtään mitään tarjottavaa enkä usko puolueen saavan riittävästi ääniä päästäkseen läpi.
Hyvää pikku pohdintaa... Toivoisin kaikkien suomalaisten käyvän vaihtoehtoja läpi edes tällä tasolla, toki omista lähtökohdistaan ja painotuksilla.
Itse olen kipuillut jo vuosia suomalaisen polarisoituvan puoluepoliittisen demokratian kanssa, joka yhdessä somen kanssa on mennyt jo pahasti vinoon saaden meidät äänestäjätkin näyttämään lähinnä henkilökulttien perään kuolaavilta idiooteilta - ja liekö edes kovin virheellinen kuva....
Haen (tai en) ehdokasta toki nykytekniikan keinoin, mutta keskustelu kasvotusten jonkun mahdollisen kanssa olisi paljon hedelmällisempää valinnan kannalta.

PS. Jätetään Hilkka jo rauhaan (=rannalle), Hän on joutunut elämässään maksamaan poliitikon statuksestaan ihan turhankin kovan hinnan (imho)
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itse olen kipuillut jo vuosia suomalaisen polarisoituvan puoluepoliittisen demokratian kanssa, joka yhdessä somen kanssa on mennyt jo pahasti vinoon saaden meidät äänestäjätkin näyttämään lähinnä henkilökulttien perään kuolaavilta idiooteilta - ja liekö edes kovin virheellinen kuva....

Tässä tiivistettynä omat ajatukseni tämän hetken politiikasta. Tai tätähän tämä on osin aina ollut, mutta tuntuu että tänä vuonna on lähtenyt täysin lapasestsa. Täysin naurettavaa ja välillä jopa oksettavaa vastakkainasettelua. Jokainen vaalitentti on kuin seuraisi päiväkoti-ikäisten riitelyä. Äänestäjien käyttäytyminen niin somessa kuin oikeassa elämässäkin on taas välillä täysin ala-arvoista ehdokkaita kohtaan. Ja omaa ehdokasta nimenomaan palvotaan kuin jonkun kultin johtohahmoa.

Sellainen tunne, ettei kovin paljoa jaksaisi äänestäminen edes kiinnostaa.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tykkää oikein mistään puolueesta. Kaikissa on paljon vikaa ja mikään ei aja minun asiaani ja samalla jaa arvojani. RKP:lle nyt tällä kertaa meni ääni, vaikka en olekaan ruotsinkielinen. RKP:n riveistä löytyi hyvähkö ehdokas, joka sai ääneni.

Kokoomuksen, persut ja KD:n pudotin ensin pois kaavailuista ja lopuista rupesin miettimään, että mitä puoluetta äänestäisin.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Olin kokoomuksen ja libiksen välillä. Vaalikoneissa pukkaa myös Liike Nytin ehdokkaita. Tästä kolminaisuudesta voi tulla siihen tulokseen, että ajatusmaailmani on kallellaan markkinaliberaaliin lokeroon. Vaalikoneissa kuitenkin tuli jokaisessa vaalikoneessa TOP-3:een sama ehdokas, joten sillä oltaisiin todennäköisesti muutenkin menty ja hän oli kokoomuslainen. Vääntö on tiukkaa kolmen kärjessä, joten ääni tällä kertaa sinne.
 

Con Tsales

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Huuhkajat, Ahveniston ampumahiihtäjät
Kolme eri vaalikonetta tehtynä. Jokaisessa sama Liike Nytin tyyppi top 3:ssa. Ääni hänelle, vaikka tuskin läpi menee.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Ylen vaalikone kertoi puolueekseni Liberaalit. Antoi myös ykkösehdokkaaksi liberaalien ehdokkaan. Hän oli myös maikkarin ja ilta pulun vaalikoneen top 10, joten saakoot ääneni.
 

vimpa

Jäsen
Mikäli en galluppien antaman tiukan kärkikahinan takia anna ääntäni yhdelle kolmesta suuresta, äänestän Hämeen ehdokasta n:o 100. Ihan vaan vastalauseeksi kaikelle ajojahdille, jota hän on saanut kokea usealta taholta telkkarikoomikoista valtakunnansyyttäjään elämänkatsomuksensa takia mukamas sanavapaassa Suomessa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jos käyn äänestämässä, se olisi sitten tänään...
Pidän vaalisalaisuuden, joka tapauksessa, mutta sen verran voinen avata, että mahdollinen valintani tulisi olemaan suunnilleen minun ikäiseni, perheellinen mies.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Persut, ehdottomasti. Ei ole vaihtoehtoja. Ainoa puolue, joka ajaa suomalaisten etuja.

Nykyisiä hallituspuolueita äänestävät, mikä ihme teitä vaivaa?
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Persut, ehdottomasti. Ei ole vaihtoehtoja. Ainoa puolue, joka ajaa suomalaisten etuja.

Nykyisiä hallituspuolueita äänestävät, mikä ihme teitä vaivaa?
Eiköhän jokainen saa äänestää sitä puoluetta, minkä katsoo itselleen parhaaksi vaihtoehdoksi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
En äänestä puoluetta. Äänestän ihmistä.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
En tiedä, mutta sen tiedän että demareihin en koske pitkällä tikullakaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Vähän juntti olohan siitä tulee, mutta kai se täytyy perussuomalaisia äänestää ihan vain, että saadaan katujengit pois kaduilta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
En äänestä puoluetta. Äänestän ihmistä.
Ihailtavaa idealismia pienen ihmisen puolesta...

Näin aikoinaan (jossain lehdessä) todennäköisyyslaskelman kuvitteellisesta tilanteesta, jossa äänestäjä antoi äänensä ihmiselle, ehdokkaalle, joka oli kaikesta samaa mieltä ja valmis taistelemaan asioidensa puolesta.
Todennäköisyys sille, että yksikään asia, jota he yhdessä pitivät tärkeänä, saisi jalansijaa _ikinä_missään_ eduskuntatyössä, oli käsittämättömän pieni - ennemmin kannattaisi vaikka lotota...

Mutta - ymmärrän kantasi; sitähän tämä edustuksillinen demokratia puhtaimmillaan tulisi olla, mutta opportunistinen puoluepolitiikka häikäilemättömine kusipäineen on vain särkenyt tämän idealismin ja tehnyt siitä harvainvaltaa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Vähän juntti olohan siitä tulee, mutta kai se täytyy perussuomalaisia äänestää ihan vain, että saadaan katujengit pois kaduilta.
Ja Suomi pois EU:sta jos persujen tavoite toteutuu. Sain kaikista vaalikoneista RKP:n edustajan, mutta äänestän SDP:tä, koska se on voimakkain ääni persuja vastaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jokainen Spede, Juice, Aku Ankka ja pillunkuva äänestyslapussa on kannanotto. Ymmärrän kaikkea tätä. Politiikkaa ei koeta läheisenä eikä tajuta sen vaikutusta omaan elämään. Annetaan mennä vaan. Sääli.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ja Suomi pois EU:sta jos persujen tavoite toteutuu. Sain kaikista vaalikoneista RKP:n edustajan, mutta äänestän SDP:tä, koska se on voimakkain ääni persuja vastaan.
No joo kuten @Evil tuossa elempänä totesi niin samoin ihmistä sinne menen äänestämään, enkä puoluetta.
Mikä tahansa puolue sinällään käy jos siellä joku järjen ääni vaikuttaa. Tuskinpa sentään mikään EU ero on realistista johti sitten maata mikä enemmistö tahansa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jos puolueeseen kuuluminen olisi jotenkin coolia, niin kaikkihan sillä leuhottaisivat. Ei sitä kuitenkaan mainosteta. Minunkaan tuttavapiirissäni kukaan ei ole kertonut kuuluvansa mihinkään puolueeseen. Häpeääkö ihmiset puoluettaan? Ei kukaan sano, että moi mä oon Jukka ja oon demari. Tai että hei, olen Björn-Wallander ja kokoomuksen miehiä.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Demarit koska tunnepuolen ääni. Tunteitaan hankala selittää.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
En vieläkään tiedä. Ainoastaan tiedän, että en äänestä ainakaan vassareita, vihreitä, RKP:tä, kristillisiä tai persuja. Enkä mitään pienpuoluetta, koska se olisi hukkaääni. Eikä mikään akuankka-äänikään kiinnosta. Enkä oikeastaan haluaisi äänestää perinteisistä kolmesta isostakaan ketään. Äänestämistäni ajatellen olen siis kusessa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos puolueeseen kuuluminen olisi jotenkin coolia, niin kaikkihan sillä leuhottaisivat. Ei sitä kuitenkaan mainosteta. Minunkaan tuttavapiirissäni kukaan ei ole kertonut kuuluvansa mihinkään puolueeseen. Häpeääkö ihmiset puoluettaan? Ei kukaan sano, että moi mä oon Jukka ja oon demari. Tai että hei, olen Björn-Wallander ja kokoomuksen miehiä.
Muuan samassa työpaikassa ollut pikkupomo oli hankkinut kolmen eri puolueen jäsenkirjan. Keskusta, SDP ja Kokoomus. Kepulaisena hän ehti esiintyä, ennenkuin muut jäsenyydet paljastuivat. Kepu nimittäin tarjosi siihen aikaan nopeimman tien parempiin virkoihin.
Löytyi sieltä kaapista sitten muitakin luurankoja, jotka katkaisivat koko uran.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Neljä vuotta sitten äänestämäni Perussuomalainen menee tälläkin kertaa heittämällä läpi, joten sinne ei tarvetta tällä kertaa ääntä ollut antaa. Siispä muutaman vaalikoneen tehtyäni Kokoomuksesta löytyi hyvä ehdokas johon tarkemmin tutustuttuani raaputin numeronsa arpalippuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös