Jos tämä ketju jotain varmisti, niin ainakin sen että minä olen tullut vanhaksi ja alkava dementiakin taitaa olla. Kävin koko koulun läpi sillä tavalla, että ala-asteen luokasta ja yhdestä rinnakkaisluokasta koostui ylä-asteen luokka ja siitäkin porukasta noin 2/3 jatkoi lukioon ja samalle luokalle. Silti; kun nimiä aloin muistelemaan, niin etunimet palautuivat heti mieleen, sukunimiä piti miettiä hetki jos toinenkin jopa niiltä parhaimmilta koulukavereilta.
En siis ole pitänyt luokkakavereihin mitään yhteyttä sen jälkeen kun 90-luvun ensimmäisellä puoliskolla lukiosta pois pääsin. Ei tosin mitään allergiaa siihen suuntaan. Elämä vain heitteli eri kaupunkeihin ja sitten myöhemmin eri maihinkin (no, ainakin minut). Ei ollut facebookkia eikä oikein kunnolla edes s-postia tuolloin kun lukiosta valmistuin.
Sen muistan/tiedän, että lukioajan 5 hengen tiiviistä porukasta kaikki lähdimme eri aineita lukemaan yliopistoihin/korkeakouluihin. kaksi lähti opiskelemaan diplomi-insinööriksi, yksi oikeustiedettä ja neljäs sosiaalialaa. Läheisin lapsuudenystäväni oli vuotta ylemmällä luokalla ja hänen kanssaan olemme edelleen säännöllisesti yhteydessä.
Minulla ystäväpiiriin mahtuu monenmoista tallaajaa, ihan kaikenlaista koulutustaustaa, sosio-ekonomista statusta jne.. Pääasiassa ystävät ovat tulleet harrastusten kautta, mutta muutamasta entisestä/nykyisestä työkaveristakin on tullut vuosien varrella läheisiä ystäviä. Ystäväpiiriin kuuluu myös kaikenikäisiä; pari vanhinta täyttävät kohta 75 ja nuorimmat ovat kolmenkympin molemminpuolin. Jatkoajassa olen notkunut kutakuinkin sen perustamisesta, eli 2000-luvun alusta alkaen ja yhtään jatkislaista en ole (tietääkseni) livenä tavannut.
Sellainen hauska anekdootti, että yliopisto-ajalta ei tarttunut kuin yksi kaveri, joka tosin on säilynyt läheisenä ystävänä kaikki nämä vuodet. Hän oli paikkakuntalaisia ja nopeasti ajauduin mukaan hänen lapsuudenajan kaveriporukoihin Joskus (ehkä useammin nautintoaineiden vaikutuksen alaisina ollessa) noilta hepuilta unohtui, etten minä ollut heidän porukoissaan kouluaikoina, vaan alkoivat "muistelemaan" kanssani joitakin lapsuusajan juttuja.