Mitä on "ROBOTTIKIEKKO"

  • 22 857
  • 87

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
hurlumhei kiekkoakin tässä maassa sen verran aina pelataan, että voi valita niitä katsottavaksi kärkiotteluiden sijaan.

Kyllä minä katson mielummin "havijikiekkoa" kuin tiukkaa viisikkopuolustusta - eli siis tapahtuma/tunneköyhää nyhjäystä. Onneksi voi katsoa NHL-kiekkoa.
S/M-liiga tulee jäämään vähemmälle huomiolle.

JypFabulle: saanko minä vielä itse päättää, että mitä on hyvä lätkä? Vai pitääkö tämäkin asia käydä kysymässä JYP-leiristä?
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hehehe. Juuri tuo, että muiden näkemyksiä ja mielipiteitä pitää aina olla kumoamassa JYP-fanien toimesta on todella ärsyttävää ja kertoo siitä, että se oman jengin menestyminen ei riitä, vaan päälle halutaan vielä muiden hyväksyntä/kunnioitus/ihailu. Huippujengi saa aina lokaa niskaansa, kapean otantani perusteella JYPin osalta osin aiheellista ja osin aiheetonta, mutta en muista, että tällaista kollektiivista herneet nenään-reaktioita olisin aiemmin nähnyt. Esimerkiksi Kärpätkin sai kritiikkiä filmailuista ja muusta neiteilystä ja tokihan kritiikkiin tarttui oululaiskirjoittajia, mutta ihan vastaavan tason meininkiä ei ollut sekään.

Vertaillessani menestyvää Kärppiä ja menestyvää JYP:iä, ero viihdyttävyydessä on mulle ainakin ihan selvä. Siltikään se, että esimerkiksi Kärpät pelasi orastavan dynastiansa aikana viihdyttävämpää lätkää kuin jyväskyläläiset nyt, ei ole mitään pois JYP:n menestyksestä. JYP:n 2009 mestaruusjengiä tuskin muistellaan 10 vuoden päästä samalla tavoin kuin joillekin HIFK vm 98 oli paras ja kovin koskaan ikinä missään. Tai miten Jokerit ja TPS ysärillä vuorollaan pyyhkivät muilla jäätä ei ainoastaan tuloksellisesti vaan myös oikeastaan kaikessa muussa. Se JYP-fanien on vain hyväksyttävä, kun pelityyli on koruttoman tehokas.

Sivusin tätä aihetta jo taannoisessa JYP-Jokerit -otteluketjussa, jossa ottelun voitto ei riittänyt alkuunkaan jyppifaneille, vaan myös Jokerifanien ja parin muun kritiikki tuomaritoimintaa ja RD:n pelikirjan viihdyttävyyttä koskien piti tukahduttaa. Kertoo sekin jotain, että tämä ketju löytyy JYP-osion sijaan SM-liigaosiosta.
 

Ritola#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä minä katson mielummin "havijikiekkoa" kuin tiukkaa viisikkopuolustusta - eli siis tapahtuma/tunneköyhää nyhjäystä. Onneksi voi katsoa NHL-kiekkoa.
S/M-liiga tulee jäämään vähemmälle huomiolle.

JypFabulle: saanko minä vielä itse päättää, että mitä on hyvä lätkä? Vai pitääkö tämäkin asia käydä kysymässä JYP-leiristä?

Katso ihmeessä NHL:llää. Kummasti olet "perillä" sm-liigan pelaamisestakin, vaikka se ei kiinnosta.

Vitut sm-liiga mitään tunneköyhää nyhjäystä ole.
Playoffseissa on ihan varmasti taas ihan hirveä meininki päällä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Hehehe. Juuri tuo, että muiden näkemyksiä ja mielipiteitä pitää aina olla kumoamassa JYP-fanien toimesta on todella ärsyttävää ja kertoo siitä, että se oman jengin menestyminen ei riitä, vaan päälle halutaan vielä muiden hyväksyntä/kunnioitus/ihailu.

Enpä tiedä mihin tai keihin tekstilläsi viittasit. Omissa puheenvuorossani olen ymmärtääkseni korostanut, että ihmisillä on erityylisiä ja erisyistä johtuvia ns. suosikkipelityylejä, enkä lienen niitä ole keneltäkään ollut kieltämässä. Minä katson mieluimmin vahvaa viisikkopelaamista ja katson, että parempi joukkue saa vastustajan näyttämään huonolta, mutta ei se itsestään synny, vaan vaatii koko joukkueelta taitoa hyvän taktisen pelaamisen lisäksi.

Henkilökohtaisesti mulle on täytisen yksi lysti, mitä joku jantteri JYPistä, tai sen pelityylistä tuumaa, sarjataulukko kertoo kuitenkin missä mennään, mutta onhan se asia toisinkin päin, mikä sen jatkuvan mutuiluitkun sen paremmin oikeuttaa näiltä anti-JYPiläisiltä? Tässäkin ketjussa oli ymmärtääkseni ajatuksena keskustella robottikiekosta, mutta nuo itkijämummot ovat sen teholla torpedoineet. Huonoa toimintaa keskustelupalstalla minun mielestäni. Itse olen useasti jättänyt suosiolla keskustelematta joistain aiheista, kun tämä mummolauma on saapunut sankoin joukoin paikalle vävättämään ja tappamaan kaiken keskustelun. Niin käy myös tämän ketjun osalta, tyhmä asian vierestä jankkaaminen ei vaan kiinnosta.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Vääntele nyt sanomiasi kuinka haluat, minusta kuitenkin ihan itse tässä ilmoitat pyrkineesi "mielipiteilläsi" provoamaan inhoamiasi (tämänkin ihan itse kirjasit) JYP faneja ja kannattajia. Minusta tuo on trollaamista, ihan niinkuin sinusta JYP peli ei minkäänmoista arvoa omaa.

Minä taas edelleen katson mieluummin ja pidän näyttävänä tiukkaa viisikkopelaamista taktisella osaamisella höystettynä. Se että joku mieluummin siivoaa, kuin katsoo hyvää lätkää on ihan oma valinta ja hyväksyttävä sellainen, luulen myös että sitä hurlumhei kiekkoakin tässä maassa sen verran aina pelataan, että voi valita niitä katsottavaksi kärkiotteluiden sijaan.

Yrität viedä asian jonnekin ihan muualle kuin väitteeseesi että asiantuntijat ovat todenneet JYPin pelaavan näyttävästi. Ja hei, jokainen joka kertoo jotakin JYPia kritisoivaa tietää, että kohta tulee seriffit paikalle ja kertovat mitä JYP on ja mitä se ei ole ulkopuolisen silmissä.

En ole sanonut sanallakaan inhoavani JYP-faneja, sinä olet ainoa joka on käyttänyt sanoja inho ja kateus. Minä puhuin, että saadaa asia tulille, eli viedään sitä eteenpäin ja sen jälkeen käsittelin termiä näyttävä.

Ja mitä se on keltään pois jos Jatkoajassa on JYP-pooli missä veikataan aikaa ensimmäistä paikalle saapuvaa puolustelijaan. Tai kuka sieltä ensimmäisenä tulee kertoilemaan mitä JYP on. Kaikillehan se on selvää, että sieltä tullaan jokaiseen asiaan kertomaan miten asia on tai se ei ole. Asioiden vieminen tulille ei kyllä ainakaan mun maailmassa merkitse vedonlyöntiä tai provosoimista.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Henkilökohtaisesti mulle on täytisen yksi lysti, mitä joku jantteri JYPistä, tai sen pelityylistä tuumaa, sarjataulukko kertoo kuitenkin missä mennään, mutta onhan se asia toisinkin päin, mikä sen jatkuvan mutuiluitkun sen paremmin oikeuttaa näiltä anti-JYPiläisiltä? Tässäkin ketjussa oli ymmärtääkseni ajatuksena keskustella robottikiekosta, mutta nuo itkijämummot ovat sen teholla torpedoineet. Huonoa toimintaa keskustelupalstalla minun mielestäni. Itse olen useasti jättänyt suosiolla keskustelematta joistain aiheista, kun tämä mummolauma on saapunut sankoin joukoin paikalle vävättämään ja tappamaan kaiken keskustelun. Niin käy myös tämän ketjun osalta, tyhmä asian vierestä jankkaaminen ei vaan kiinnosta.

Itseasiassa Jyväskylän ulkopuolella ollaan harvoin tälläisessa konsensuksessa mistään asiasta. Yksi hellimmistä hetkistä Jatkoajan historiassa. Ainoa, joka tässä asiaa haluaa hankalaksi tehdä on joku toinen osapuoli, joka kertoilee miten saa keskustella ja kuka saa keskustella. Eikö tuo sun itsemoderointi lopu? Koetko oikeasti olevasi noin paljon muita parempi, että voit kertoa 51 000 ihmiselle mitä tehdä ja miten mielipiteitään vaihtaa?

Se että keskustelu on kääntynyt robottikiekosta jonnekin muualle johtuu kyllä ihan muusta kuin mutuilusta, itkijämummoista ja huonosta keskustelupalstasta. Se kertoo huonoista keskustelijoista.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Itseasiassa Jyväskylän ulkopuolella ollaan harvoin tälläisessa konsensuksessa mistään asiasta. Yksi hellimmistä hetkistä Jatkoajan historiassa. Ainoa, joka tässä asiaa haluaa hankalaksi tehdä on joku toinen osapuoli, joka kertoilee miten saa keskustella ja kuka saa keskustella. Eikö tuo sun itsemoderointi lopu? Koetko oikeasti olevasi noin paljon muita parempi, että voit kertoa 51 000 ihmiselle mitä tehdä ja miten mielipiteitään vaihtaa?

Se että keskustelu on kääntynyt robottikiekosta jonnekin muualle johtuu kyllä ihan muusta kuin mutuilusta, itkijämummoista ja huonosta keskustelupalstasta. Se kertoo huonoista keskustelijoista.

Onnea hellästä hetkestäsi. Päivähän JYPin ja sen fanien ansiosta tuntuu kääntyneen sulle oikein positiiviseksi, muista antaa siitä kiitos keille se kuuluu!

Kun olen kertonut syitä jotka karsii osallistumistani keskusteluihin laajemmassa mitassa tai harmitellut, ettei tässäkään kyetty pysymään asiassa, en koe moderoivani yhtään mitään, vai onko nykyään JYP kannattajan mielipidekin moderointia? Todella yksi ainoa osapuoli tekee asioita hankalaksi, ollaan samaa mieltä. Lienet siis sitä mieltä, että on korrektia omin päin "keskustella" mistä huvittaa, piittaamatta aloittavan avauksesta, mitäpä väliä millään otsikoilla enää onkaan.

Edelleen milloinkaan asiasta linkin linkkiä sinulle laittamatta, aika joukko asiantuntijoita erilaisissa yhteyksissä on luonnehtinut JYPin pelaamista monin superlatiivein, tästä kun tunnut olevan mitään tietämätön, entistä vahvemmin päättelen sinun olevan trolli vain.

Onneksi olkoon (päiväsi senkun paranee) kymmenen vuoden jatkoaikailun jälkeen olet ensimmäinen ja ainoa, joka on päässyt ignore listalleni, ei vanha jaksa ihan mitä tomppeleita tahansa.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Onnea hellästä hetkestäsi. Päivähän JYPin ja sen fanien ansiosta tuntuu kääntyneen sulle oikein positiiviseksi, muista antaa siitä kiitos keille se kuuluu!

Kun olen kertonut syitä jotka karsii osallistumistani keskusteluihin laajemmassa mitassa tai harmitellut, ettei tässäkään kyetty pysymään asiassa, en koe moderoivani yhtään mitään, vai onko nykyään JYP kannattajan mielipidekin moderointia? Todella yksi ainoa osapuoli tekee asioita hankalaksi, ollaan samaa mieltä. Lienet siis sitä mieltä, että on korrektia omin päin "keskustella" mistä huvittaa, piittaamatta aloittavan avauksesta, mitäpä väliä millään otsikoilla enää onkaan.

Edelleen milloinkaan asiasta linkin linkkiä sinulle laittamatta, aika joukko asiantuntijoita erilaisissa yhteyksissä on luonnehtinut JYPin pelaamista monin superlatiivein, tästä kun tunnut olevan mitään tietämätön, entistä vahvemmin päättelen sinun olevan trolli vain.

Onneksi olkoon (päiväsi senkun paranee) kymmenen vuoden jatkoaikailun jälkeen olet ensimmäinen ja ainoa, joka on päässyt ignore listalleni, ei vanha jaksa ihan mitä tomppeleita tahansa.

Sinä olit jo omallani pari vuotta mutta vaikutit tulleen jossain vaiheessa järkiisi. Olin väärässä.

Taisin keskustella kohtuullisen fiksun oloisen kaverin kanssa JYPin näyttävyydestä ennenkuin tulit levittämään väittämiäsi joilla ei ole mitään pohjaa ja kertoilemaan mihin mun pitää ajatukseni pohjata. Harmi, että tässä on jouduttu jauhamaan sinusta, mutta ei ole tapana ottaa taka-askelia kun joku alkaa puhumaan paskaa.

Robottikiekko on tehokas ja toimiva pelitapa, joka ei kyllä mitään taidon riemuvoittoa ole, mutta helvetin tehokasta se on.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enpä tiedä mihin tai keihin tekstilläsi viittasit. Omissa puheenvuorossani olen ymmärtääkseni korostanut, että ihmisillä on erityylisiä ja erisyistä johtuvia ns. suosikkipelityylejä, enkä lienen niitä ole keneltäkään ollut kieltämässä.
En viitannut kehenkään tiettyyn kirjoittajaan, vaan puhuin yleisemmällä tasolla. Kun puhuin JYP-faneista, en tietenkään tarkoittanut kaikkia JYP-faneja, enkä edes enemmistöä, mutta kuitenkin varsin huomattavaa joukkoa.

Tässäkin ketjussa oli ymmärtääkseni ajatuksena keskustella robottikiekosta, mutta nuo itkijämummot ovat sen teholla torpedoineet.
Vähän pelisilmää. Sinisilmäinen saa olla jos avaa tällaisen ketjun SM-liigaosioon tuollaisella alustuksella ja luulee, ettei keskustelu johda tähän nähdyntapaiseen vääntöön. Varsinkin kun aloitusviesti lähestyy asiaa täysin JYP-näkökulmasta ja siinä korostuu se, että on tarkoitus puhua nimenomaan JYPin ja Risto Dufvan robottikiekosta, eikä yleisemmällä tasolla. Muutenkaan jonkin tietyn käsitteen määritelmistä vääntäminen ei ole kaikkein hedelmällisin lähtökohta hyvälle keskustelule.
 

Nypsi

Jäsen
Se nyt on tullut selväksi, että enemmistön mielestä JYP pelaa tylsää robottikiekkoa. Mitkä joukkueet liigassa tunnetaan vauhdikkaasta ja viihdyttävästä pelityylistä? Eli minkä joukkueiden pelityylistä JYPin pitäisi ottaa mallia että hekin voisivat esittää välillä viihdyttävää kiekkoa?
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Se nyt on tullut selväksi, että enemmistön mielestä JYP pelaa tylsää robottikiekkoa. Mitkä joukkueet liigassa tunnetaan vauhdikkaasta ja viihdyttävästä pelityylistä? Eli minkä joukkueiden pelityylistä JYPin pitäisi ottaa mallia että hekin voisivat esittää välillä viihdyttävää kiekkoa?

Minusta tuntuu että SM-liigassa on tällä hetkellä melkeinpä joukkueella kuin joukkueella sen verran pallo hukassa etteivät pysty JYP:iä oikein kunnolla haastamaan.

Olen sen verran sinisilmäinen että haluan uskoa siihen että jos pannaan "yhtä hyvät" joukkueet vastakkain joista toinen pelaa vahvuuksillaan, on aktiivinen, pitää kiekkoa, yrittää rakentaa peliä, yrittää luoda tekopaikkoja jne... Ja tietenkin puollustaminenkin vielä sujuu tarpeen vaatiessa.

Ja toinen joukkue taas puolestaan yrittää ensisijaisesti pelata toisen vahvuuksia pois (ja pelaa tietenkin silloin myös omilla vahvuuksillaan) ja iskee sitten vastustajan virheistä.

Niin haluan uskoa, että tällaisessa tilanteessa jossa on tasavahvat joukkueet niin tämä aktiivisempi osapuoli voittaa pitkässä juoksussa. Olisi hienoa että yritteliäisyys palkittaisiin lopulta, kiekkokontrolli, hyökkäyspaine, juonikkuus jne.. murtaisivat lopulta tuon 5 miehen muurin. Haluan uskoa että etu on sillä joka ottaa itse aloitteen.

Mutta korostan että tämä skenaario voi toteutua vain silloin kun joukkueet ovat tasavahvat, niin materiaaliltaan mutta ennenkaikkea joukkuekemialtaan. Kummankin joukkueen pitää olla joukkueita isolla J:llä. Aivan kuten JYP tällähetkellä on.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Minusta tuntuu että SM-liigassa on tällä hetkellä melkeinpä joukkueella kuin joukkueella sen verran pallo hukassa etteivät pysty JYP:iä oikein kunnolla haastamaan.

Niin, miten sen nyt ottaa. HIFK voittanut kaikki keskinäiset ottelut tällä kaudella ja JYP on ollut ennemmän tai vähemmän altavastaajana. Tammikuun loppupuolella olisi sitten 4. kohtaaminen ja silloin pelataan Nordiksella. Harmi, että Twisteri on laitettu jo talviteloille... mutta eiköhän sieltä joku kieputin löydy kuitenkin traktoripojille?!

Eikä JYPinkään peli mitään maatamullistavaa ole tällä hetkellä, pistemenetyksiä tulee tämän tästä... robottikiekko ei ole voittamaton, siihen pitää löytyä vain oikeat lääkkeet.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Niin, miten sen nyt ottaa. HIFK voittanut kaikki keskinäiset ottelut tällä kaudella ja JYP on ollut ennemmän tai vähemmän altavastaajana.

Kappas, vielä kun osuisivat finaaleissa vastakkain niin silloinhan se sitten "ultimate" nähtäisiin kuinka käy.

EDIT. Sehän olisi itseasiassa melko lähelle tuota skenaariota josta tuossa ylhäällä haaveilin. Lupaan tulla takuulla kaapista jos tuo finaali nähdään.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Vähän pelisilmää. Sinisilmäinen saa olla jos avaa tällaisen ketjun SM-liigaosioon tuollaisella alustuksella ja luulee, ettei keskustelu johda tähän nähdyntapaiseen vääntöön. Varsinkin kun aloitusviesti lähestyy asiaa täysin JYP-näkökulmasta ja siinä korostuu se, että on tarkoitus puhua nimenomaan JYPin ja Risto Dufvan robottikiekosta, eikä yleisemmällä tasolla. Muutenkaan jonkin tietyn käsitteen määritelmistä vääntäminen ei ole kaikkein hedelmällisin lähtökohta hyvälle keskustelule.

Itse JYP nimestä nikissäni huolimatta ajattelin, että tästä voisi kuitenkin sukeutua mielenkiintoinenkin debatti siitä, mitä "robotti kiekko" ylipäätään on ja minkälaista se kaikenkaikkiaan voi olla. Väistämättä JYPpiä tuo tangenteeraa siinä, että JYP iloksemme on määritelty tällä nimellä, se onko siinä mahdollisesti nimeksikään totuuspohjaa, vai osuuko ja uppooko, olisi kiintoisaa pohdittavaa ainakin allekirjoittaneesta. Ei kuitenkaan yli sen, mitä kaikkea tuolla määreellä jääkiekossa voi tarkoittaakaan ja millaisiin eri johtopäätelmiin asiaa tutkailemalla voi päätyäkään.

Itse esimerkiksi ajattelen, että ns. robottikiekko ei voi olla missään nimessä kovin voittavaa kiekkoa, koska se on reagoinniltaan eittämättä niin hidasta, että se on helppo pelata pois taktisesti, myöskään se ei sisällä minkäänmoisia variaatioita, koska sehän edellyttäisi luovuutta ja oivallusta, jota termi robotti ei oikein assosioi.

Toisaalta kantasana on kaiketikin jossain itäisen kielen rabot sanassa, joka lie tarkoittaa kutakuinkin sanaa työ, kaiketi vielä samaatoistava työ(?), tällöin se sopisi vallan osuvasti JYPiin, sillä työteliäisyys kai tuota joukkuetta kuvaa osuvasti, mutta onhan tuo tautofonisuus taas jotain muuta, kun joukkue kuitenkin varsin luovasti on hyökännyt koko kauden.

Kiintoisaa olisi saada määritettyä tämä "robottikiekko", jotta sen mahdollisuuksia voisi millään tavoin kaukalossa arvioida.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sen verran tähän vain,että JYP-fanit saavat luvan kyllä opetella siihen, että arvostelua tulee jokapuolelta, oli aihetta tai ei. Kun joukkue alkaa menestymään, niin se on luonnollista. Kärppien "dynastian" aikana saimme osamme. Onhan se kivaa, jos omia kehutaan muidenkin taholta, mutta se ei ole se tärkein juttu. Lisäksi se, että kuuntelee myös negatiivista palautetta on kehittymisen ehto itselläkin keskustelijana. Kannattaa siis lukea muutakin kuin ylistystä. Se yksinään vain näivettää.

Mitä robottikiekkoon tulee, niin eihän se suosiossani ole, mutta se ei sitä faktaa miksikään muuta, että JYP on pirun vaarallinen ja tehokas ja tulee olemaan sitä keväälläkin. Jokainen haluaa menestyä ja JYPillä se on tämä pelitapa. Miksi he sitä muuttaisivat, kun ovat sillä tähänkin asti menestyneet vallan hyvin? Ei kukaan muukaan menestyvää tapaansa muuta, vaikkei se niin näyttävää olisikaan. Silti toivon, että Kärpissä se tietynlainen taitopelaaminen tulisi jatkossakin olemaan ykkösasia. Se on sitä, mitä heissä olen aina rakastanut ja se tulee sitä olemaan.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Sen verran tähän vain,että JYP-fanit saavat luvan kyllä opetella siihen, että arvostelua tulee jokapuolelta, oli aihetta tai ei. Kun joukkue alkaa menestymään, niin se on luonnollista. Kärppien "dynastian" aikana saimme osamme. Onhan se kivaa, jos omia kehutaan muidenkin taholta, mutta se ei ole se tärkein juttu. Lisäksi se, että kuuntelee myös negatiivista palautetta on kehittymisen ehto itselläkin keskustelijana. Kannattaa siis lukea muutakin kuin ylistystä. Se yksinään vain näivettää.

Olet ihan oikeassa siltä osin, että sitä rapaa tulee ja kuuluukin tulla, mutta: Kun jokainen keskustelunaihe näivettyy sillä, että joukko nickkejä ryntää paikalle jauhamaan samaa sontaa kuin kiinnihirttänyt levy, vailla ajattelun tynkääkään, ei se kehitä ketään enää keskustelijana, kun se ei synnytä enää keskustelua.

Mietin tuota Flip#51:n kommenttia tuosta, että kun ketjun avaajana toimi JYP nickki, ei sen vuoksi keskustelua ole mahdollista syntyä. Hä? Ollaanko täällä niin vainoharhaisia, että tietyt keskustelun aiheet on tabuja joukkueen x nickien aloittamina ja ne on tapettava suoltamalla pohdiskelematonta paskaa, kunnes kukaan ei viitsi koko asiaan koskea edes viiden metrin tikulla?

Minusta jo sen selvittäminen, että millaista jääkiekkoa nämä antirobottikiekon ystävät noin taktiselta sapluunaltaan mieluimmin katselisivat. Nykyliigassa resurssit eivät kenelläkään riitä kasaamaan esim. ylivertaista soturijoukkoa, joka pystyy kiekosta mitään ymmärtämättömiä viihdytellenkin toteuttamaan urheilulliset tavoitteet. Näin kun on, millainen kiekko olisi laadukkainta mahdollista toteuttaa nykyresurssein? Painottuuko siinä leipää ja sirkushuveja vai urheilu?

Itsehän olen näitä robottimiehiä siinä mielessä, että minusta se on urheilullisesti laadukkainta, mitä ymmärrykselläni nykyresursseista/seura on ulos revittävissä ja minulle urheilu= laatu, sirkushuvit haen sirkuksesta, kun siellä osataan se puoli paremmin kuin kiekkoympyröissä.
 

S.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joukkue on rakennettu niin että siinä on suunnilleen 1 kenttä joka saa pieniä vapauksia. Loput 3 kenttää on täysin valmentajan näköisiä, eikä saa oikeastaan toteuttaa itseään mitenkään. Tämä perus suoritus tuottaa 1-2 maalia/peli ja päästää suunnilleen 0 maalia/peli. Loput maalit tekee 1 kenttä

Joskus, kun nämä 2,3,4 kentän miehet menee johonkin muuhun joukkueeseen huomaavat,että eivät he itse ole mitenkään ihmeellisen hyviä, vaikka 10+15 saivatkin robottijoukkueessa. Se oli vain se joukkue peli mikä pojoja tuotti. Nyt kun sen 3 kentä vasemman laidan pitäisi pystyä nousemaan 1-2 kenttään toisessa joukkueessa, niin eihän se onnistu, kun on luistellu samaa pientä kiitolinjaa 4 kautta. Hyvä jos osaa sirklata enää molempiin suuntiin???
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Itsehän olen näitä robottimiehiä siinä mielessä, että minusta se on urheilullisesti laadukkainta, mitä ymmärrykselläni nykyresursseista/seura on ulos revittävissä ja minulle urheilu= laatu, sirkushuvit haen sirkuksesta, kun siellä osataan se puoli paremmin kuin kiekkoympyröissä.

Täällä on nyt monessakin viestissä annettu ymmärtää että ilman robottikiekkoa voidaan pelata vain coast-to-coast, hawaiji, sirkus jne meiningillä. Herätys!

Kyllä hyökkäys ja puollustus voi olla aivan 50-50 tasapainossa. Ensisijaisesti pyritään siis itse rakentamaan peliä ja puollustetaan sitten kun tarve vaatii.

Coast-to-coast kiekossa prosentit ovat sitten jotain luokkaa 80-20 hyökkäykselle ja robottikiekossa sitten taasen päinvastoin puollustukselle.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Coast-to-coast kiekossa prosentit ovat sitten jotain luokkaa 80-20 hyökkäykselle ja robottikiekossa sitten taasen päinvastoin puollustukselle.

Sori, nyt ei aikaa pureutua enempiä, pitää lähtee huoltamaan jälkikasvun sarjapeliin, mutta kysyisin, ja käsi sydämellä, minkalaisen rosterin mielestäsi vaatii, että tuolla 80-20 systeemillä päätyisi voittajaksi viihdykkeen sijaan? Entä onko suomessa joukkuetta jolla riittää pätäkkä tuohon? Jos, niin miksi kukaan ei moista ole kasannut?

Unelmia kaikilla riittää tuomareista rostereihin, mutta realismi torpedoi ikävästi monet hyvät aatteet.

Tuo myös hiukan kiinnittää huomiota, että kuitenkin tämä JYP, jota kyseisestä tuomitaan on kuitenkin sarjan kärkipäätä hyökkäyksellisen tuloksen myötä, niin joku tuossa robotin määritteessä mättää, 20 - 80 suhde ei vaan mahdollista tuollaista tulosta!

No nämä tässä äkkiseltään. Otetaan lisää, kun tonteille pääsen, lähtöjä sulla on moneen pohdiskeluun.
 
Viimeksi muokattu:

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Sori, nyt ei aikaa pureutua enempiä, pitää lähtee huoltamaan jälkikasvun sarjapeliin, mutta kysyisin, ja käsi sydämellä, minkalaisen rosterin mielestäsi vaatii, että tuolla 80-20 systeemillä päätyisi voittajaksi viihdykkeen sijaan?

En ollut tietenkään ihannoimassa mitään Coast-to-coast meininkiä.

Tuo myös hiukan kiinnittää huomiota, että kuitenkin tämä JYP, jota kyseisestä tuomitaan on kuitenkin sarjan kärkipäätä hyökkäyksellisen tuloksen myötä, niin joku tuossa robotin määritteessä mättää, 20 - 80 suhde ei vaan mahdollista tuollaista tulosta!

Ja kuten tuossa ketjun ensimmäisessä vietissäni totesin, niin en ole ehtinyt seurata tämänkauden JYP:iä hirväesti. En todellakaan usko että prosentit olisivat noin isot JYP:in kohdalla. Nuo olivat vain tuommoisia äärimmäisiä esimerkkejä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Ei kukaan muukaan menestyvää tapaansa muuta, vaikkei se niin näyttävää olisikaan. Silti toivon, että Kärpissä se tietynlainen taitopelaaminen tulisi jatkossakin olemaan ykkösasia. Se on sitä, mitä heissä olen aina rakastanut ja se tulee sitä olemaan.

Aika ilmeisestin kultaa muistot. Ainakin yhdellä K.Jalosen Kärppien kultakaudella oli mielestäni joukkueen tavaramerkki pelata silkkaa keskialueen tukkimista ja tähdätä 1-0 ja 2-0 voittoihin. Jos Kärpät teki ottelun ensimmäisen maalin, sai olla jokseenkin varma että se peli oli sitten siinä. Samanlaista tappavan tylsää mutta toisaalta mestaruuteen johtavaa, oli myös Raimo Summasen koutsaama pelityyli Jokereissa.
 

LaRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä hyökkäys ja puollustus voi olla aivan 50-50 tasapainossa. Ensisijaisesti pyritään siis itse rakentamaan peliä ja puollustetaan sitten kun tarve vaatii.

Coast-to-coast kiekossa prosentit ovat sitten jotain luokkaa 80-20 hyökkäykselle ja robottikiekossa sitten taasen päinvastoin puollustukselle.

Eli toisinsanoen JYP:n harrastamasta robottikiekosta 20% on hyökkäämistä. Seppänen ja Kaljuärsyttävävikisijä-Dufva, nyt valoja päälle! Jos me olisimme pelanneet tuon 80% hyökkäykseen painottuvan pelitavan mukaisesti, osottaisi maalisarakkeemme 504 maalia nykyisen onnettoman 126 maalin sijasta. Pthyi!

Onneksi kotoliigastamme löytyy näitä hyökkäyspäässä dominoivia joukkueita kuten Kärpät 93 osumallaan.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Eli toisinsanoen JYP:n harrastamasta robottikiekosta 20% on hyökkäämistä. Seppänen ja Kaljuärsyttävävikisijä-Dufva, nyt valoja päälle! Jos me olisimme pelanneet tuon 80% hyökkäykseen painottuvan pelitavan mukaisesti, osottaisi maalisarakkeemme 504 maalia nykyisen onnettoman 126 maalin sijasta. Pthyi!

Mistä ihmeestä tulee tämä käsitys että maalimäärät korreloivat siihen pelaako joukkue hyökkäys vai puollustusvoittoista peliä? Kyllä niillä harppuunoillakin voi iskeä maaleja ihan kovalla prosentilla.

Toisekseen en ole todellakaan väittänyt että JYP hyökkää vain 20%. Vaikea sanoa mitään "tarkkaa" lukua kun en ole pelejä nähnyt.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Jos SM-liigassa tuomarilinja olisi sama kuin änärissä, niin JYP* olisi kärjessä ainoastaan jäähytilastossa. Mutta, niin pitkään kuin näin ei ole, JYP* pelaa äärimmäisen tehokasta ja sivullisen silmin ihan saatanan tylsää hokia. Mikäli siellä olisi luistinten ja kypärien välissä robotit, jotka oikeasti jaksaisivat luistella, taklata, repiä ja raastaa koko 60 minuuttia, niin olisihan se ihan eri juttu. Mutta koska hapot ne on välisuomalaisillakin, niin kyseinen joukkue pelaa nollanollaa ja sitten joku käy jossain välissä runnomassa parit börjet. Hyvänä esimerkkinä Jani Tuppurainen, siinä on niin ropottikiekon lempilapsi kuin olla voi. Ei mikään samettikäsi, vaan kova työntekijä, jonka suoraviivaiset otteet vastustajan maalin edustalla tuottavat kovat tehot.

Ymmärrän kuitenkin robottikiekkofaneja, sillä Suomen pelatessa arvokisoissa puolustusvoittoista peliä joitain kiekkokontrollisveduja vastaan, olen joka kerta Suomen puolella. Vaikka se svedujen pelitapa olisikin viihdyttävämpää.

* = JYP on vain sattumalla valittu esimerkkijoukkue edustamaan robottikiekkoa. No offence - just defence.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ainakin yhdellä K.Jalosen Kärppien kultakaudella oli mielestäni joukkueen tavaramerkki pelata silkkaa keskialueen tukkimista ja tähdätä 1-0 ja 2-0 voittoihin.

Tämä on ihan totta. KJ veti käsijarru päällä vaikka pelimerkkejä olisi ollut kunnon dominointiin. Niin, vaikka numerollisesti pleijarit (10-0) oli tietenkin dominointia, mutta kentällä olisi ollut mahdollisuus parempaankin. KJ-safety oli eräänlaista varmistelua, mutta siinä ei kuitenkaan yritetty määrätietoisesti tukahduttaa vastustajan peliä. KJ ikäänkuin suitsi tuon hyökkäyspotentiaalin ja halusi varmistaa ettei omissa soi. Tylsää katseltavaa.

Tuo oli varmasti pitkälti tuon Ässät-katastrofin seurausta. KJ halusi varmistaa sillä kaudella ettei mikään_mene_enää_pieleen. Onneksi seuraavalla kaudella meno oli jo vauhdikkaampaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös