Niinpä niin
Minä, mielestäni todellisena jääkiekkofanina, ymmärrän fanina olemisen seuraavasti: Pitää jääkiekosta, (ei voisi elää ilman sitä), ymmärtää ja osaa tulkita jääkiekon SÄÄNNÖT, kannustaa suosikkijoukkuettaan, saattaa jopa arvostaa vastustajan hyviä suorituksia, voi lähteä kotiin suht' tyytyväisenä ottelun jälkeen hävitynkin pelin jälkeen. Jääkiekkoon kuuluu myös vastustajan lämmittäminen, niin katsomossa kuin kentälläkin, mutta on olemassa myös käyttäytymissäännöt. Kuuluuko sellaisiin "kuole homo"- tai muut vastaavat huudot? Olen ollut E-junnumatsissa, jossa tuomari aloituskiekon pudotettuaan puhalsi pilliinsä ja keskeytti ottelun, tyhjensi koko katsomon ja jatkoi vasta sitten peliä. Syynä moiseen oli katsomosta kuulunut "tapa se"-huuto. Se saattoi olla joku häirikkö, pelaajan isä tai sukulainen, tai sitten ihan oikea "fani", joka ilmaisi itseään hyvinkin taitavalla ja opettavaisella lauseella.
Tulee ikävä niitä Lukko-Ässät aikoja, jolloin Äijänsuollakin halli pullisteli väkeä, eikä äänestä ollut pulaa. Silloin ainakin kannustettiin omaa suosikkijoukkuettaan.
Jaa parhaat fanit
Niitähän on KAIKILLA joukkueilla, asiallisia faneja jotka keskittyvät otteluun ja suosikkiensa otteisiin. Piikittelevät vastustajajoukkueen kannattajia. Ottavat herjoja vastaan. Huumorilla.
Sitten on niitä, jotka pääsevät kotoaan iltavapaalle, unohtavat lääkityksensä alkoholin takia, ja päästävät patoutumansa ulos kahden ja puolen promillen humalassa. Pelistä he eivät muista muuta kuin lopputuloksen, sekin linja-autossa kuultuna. Ja nämä asiattomuuksia huutelevat hörhöt pilaavat koko seuran maineen.
Ainoat fanit, joista ei minulla ole mitään negatiivista sanottavaa on KÄRPPÄ-fanit.