Mitä mieltä liigajoukkueiden Fan Clubeista?

  • 9 342
  • 85

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Re: Korkki!

Viestin lähetti Joe
Se toinen peli ja nimenomaan lauantai-peli oli Jokereita vastaan, toinen taas torstai-peli Jyppiä vastaan. Kummassakaan pelissä ei vaan yksinkertaisesti ollut minkäänlaista tunnelmaa. Ja samanlaista tarinaa olen kuullut kyllä muidenkin joukkueiden faneilta, kun ovat sielläpäin vierailleet.

OK, mutta kuten sanoin, viimeiset kolmisen vuotta ovat olleet aikamoista hiljaiseloa. Vielä se aika entinenkin palaa... Ja ensi viikon sunnuntaina (vai oliko se lauantai - en ole ihan satavarma) saavat Jyväskylän tytöt todeta että kyllä Porissa vieläkin osataan kannustaa...
 

Kaljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Honka, Newcastle Utd.
Viestin lähetti WickedClown


Jaa ei rinkelinmäellä omia kannusteta? noh ei kai sitten... mutta ei oo nää blues matsitkaan mitään kaikista mielenkiintosimpiakaan(jos Calounin filmaamisia ei lasketa)

Pointti oli lähinnä se, että Rinkelinmäen yleisö keskittyy 75% vastustajaan, toki omat saavat hurmoshetkinä ja maalien jälkeen kiitosta... vaikkakin yleensä siinä vaiheessa on kiire haukkua Jamo seulaksi... mutta siis ihan vakavissaan olen sitä mieltä, että omien kannustaminen / vastustajan haukkuminen menee aika lähelle 25% / 75%. Joka tekee omien kannustamisen aika vähäiseksi...

Voi tietysti olla että sikakatsomon dominointi peittää alleen ne kaikki, jotka oikeasti haluaisivat myös kannustaa omia laajamittaisemmin...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti Kaljami
Pointti oli lähinnä se, että Rinkelinmäen yleisö keskittyy 75% vastustajaan, toki omat saavat hurmoshetkinä ja maalien jälkeen kiitosta... vaikkakin yleensä siinä vaiheessa on kiire haukkua Jamo seulaksi...

Niin, mainittakoon mitä kohteliaimmin, että itse olen ainakin sitä mieltä että vastustajan solvaamisessa ei ole mitään pahaa. Päinvastoin, jos kerran vastustajan kuuppa ei kestä loanheittoa, niin hyvähän se vain on. Mikäpä sen mukavampaa kuin nähdä vastustajan otteen herpaantuvan josta sitten Kerho rankaisee maalin tms. muodossa.

Sellaiset väitteet, että pelkkä omien kannustus on aitoa ja oikeaa kannustusta, voitaneen tuomita akkamaiseksi sanahelinäksi.

Täältä tähän
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Sieltä siihen. Tarkoittanee taas ervatsalo sitä, että olisi liikaa kulttuuria ja urheilullisuutta vaativaa, että kannatettaisiin vain omia. Muistan kyllä kuinka HPK'n ns. sikakatsomon tärkein tehtävä on vain huudella solvauksia vastustajille. Todellisuudessa harva niitä kuulee, mutta kyllä sen kannatuksen omat varmasti kuulevat(siis ei sanoja, vaan metelin). Onkin mielestäni vain kulttuurin ja urheilullisuuden puutetta, sekä täyttä mauttomuutta lähteä siitä että pääasia haukkua vastustajia. Todennäköisesti Hämeenlinnassa olisi hyväksyttävää mennä turkkilaiseen/kreikkalaiseen urheilumalliin, missä vastustajia heiteltäisiin kolikoilla, jne. Pitääkin varata ensi Tappara-HPK matsiin pari nyrkin kokoista kiveä millä heittelen vaikkapa ensin HPK'n maalivahtia, sitten ykköskentällisen pelaajia ja lopuksi vaikka Kerhon(niinhän se pitää aina sanoa?) faneja.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Kotijoukkueen 7. pelaaja

Niin, kerrataanpa siis vielä kerran millainen on hyvä fanikatsomo.
No, ensimmäinen ja tärkein ominaisuus on siivittää oma joukkue voittoon, tämä voidaan tietysti hoitaa monella tavalla.

En näe mitään väärää siinä, että vastustajaa solvataan sillä mielellä että sen ns. pelihuumori kärsii. Kaikkinainen hyvän maun mukainen henkinen väkivalta (poislukien selkeät henkilökohtaisuudet, kuten esim. perhe yms) vastustajaa kohtaan siis on sallittua, korostan vielä että nimenomaan henkinen.

Hyvänä esimerkkinä otettakoon esimerkiksi viime keväinen finaalipari. Tapparan kultturelli fanikatsomo kannusti joukkueensa hienosti toiseksi ja narrilauman pykälää veemäisempi vastaava kannusti joukkueensa pykälää paremmaksi.

Toisaalta narrilauman käyttämät metodit eivät kyllä täytä tätä "hyvän maun" kohtaa, mutta tulos oli kuitenkin toivotunlainen. (siis narrifaneille toivotunlainen)

Asian tässä valossa sanonkin, että kukaan ei ole pakottanut ketään jääkiekkoilijaksi, koska yleisö on maksanut pelistä, sen tulee myös saada vastinetta rahalleen, vaikkapa sitten huutelemalla rivouksia vastapelaajilleen. Kyllä te Tamperellakin tämän ymmärrätte, kun vähän mietitte. Lätkähalli ei ole mikään taivastelevien akkalaumojen seurojentalo, vaan nimenomaan raavaan keskikaljaa kittaavan kansanosan viimeinen turvasatama ja pyhättö.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Pantteri78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen pohjoisessa asuva kärppäfani. Eteläsuomessa asuvat kärppäfanit kuuluvat line5:een joka tekee omalla sarallaan mielestäni ihan loistavaa työtä. Tästä osoituksena on ärrä-cup jossa kärppäfanit esittivät taas parastaan vaikka väkeä oli aika vähän.
Mutta koska itse asun pohjoisessa ja kuulun kärppien pohjoiseen fc:hen niin täytyy mainita nuo etäisyydet täältä muille liigapaikkakunnille.
Oululaiset fanit matkustavat 100% varmuudella YLIVOIMAISESTI eniten koko sm-liigassa. Lyhin matka on Jyväskylään, rapeat 300km, muualle on sitten enempi ja vähempi enemmän. Vaikka kärpät fan club on saanut pidettyä matkojen hinnat suhteellisen hyvin kurissa on kuitenkin hinta haarukassa 20-50 euroa.

Ja koska jokaiseen peliin on ajomatka VÄHINTÄÄN 4 tuntia, sekin rajoittaa aika kovasti esim. viikkopeleihin lähtemistä. Varsinkin jos yrittää käydä töissä samalla tai opiskella.

Ottamatta siihen kantaa siitä minkä joukkueen fanclub on paras, totean että olosuhteet fanclubeilla ovat erit ja mielestäni siihen pitäisi soveltaa mielipiteet. Vaikka mikä toisaalta onkaan hauskempaa kuin kiistellä makuasioista.
 

Wille

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Kotijoukkueen 7. pelaaja

Viestin lähetti ervatsalo
Asian tässä valossa sanonkin, että kukaan ei ole pakottanut ketään jääkiekkoilijaksi, koska yleisö on maksanut pelistä, sen tulee myös saada vastinetta rahalleen, vaikkapa sitten huutelemalla rivouksia vastapelaajilleen.

Niin, onhan se selvää, että kanssakatsojista välittämättä saa olla mulkku ja huutaa ihan mitä sylki suuhun tuo.

Huvinsa kullakin, mutta itse ainakin haluan hallissa viihtyä, eikä minun viihtymiseeni tarvita niitä "v-tun p-skiainen, s-atana me vedetään sun peräsuoles sun kaulan ympäri!" -huutoja. Onneksi siis en asu Hämeenlinnassa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen pitkälti samaa mieltä korkin kanssa. Porin otteluiden tunnelma on viime kausina ollut enimmäkseen varsin kuollut ja aneeminen pieniä poikkeushetkiä lukuunottamatta. Suurin syy ovat viime aikojen vastoinkäymiset. Moni on jättänyt kokonaan menemättä peleihin ja ne, jotka ovat menneet, ovat enimmäkseen tuskissaan ja surullisina katsoneet Ässien taaperrusta. Tunnelma on sitten ollut sen mukainen, kun ei voi olla iloinen eikä enää ole voimia olla edes vihainen.

Seisomakatsomo on oivallinen paikka kannustaa. Sieltä se kannustus lähtee, jos on lähteäkseen. Porissa ei ole mitään erityistä fanijoukkoa kannustamassa, vaan Ässä-kannattajat kannustavat oman luonteensa ja kulloisenkin tilanteen mukaan. Huonoina päivinä halli on siksi suhteellisen hiljainen, mutta hyvinä hetkinä meno voikin sitten olla aivan uskomattoman hienoa.

Korkki mainitsi myös eräästä varsin harmillisesta asiasta. Istumakatsomossa kannustava saa todellakin osakseen mulkoilua ja kyräilyä. Mutta ei anneta sen häiritä...
 

MÖrökölli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
narrilauman käyttämät metodit eivät kyllä täytä tätä "hyvän maun" kohtaa, mutta tulos oli kuitenkin toivotunlainen. (siis narrifaneille toivotunlainen)
Hyvä ervatsalo!

Voisitko selventää minulle ja muille jokerikannattajlle, mikä fanikatsomomme toiminta sai sinut tämmöstä kirjoittamaan? Jos esim. pari 12-vuotiasta jannua nostaa finkun pystyyn,niin siitäkös sitten soimataan,häh?


Ettei vaan vielä viime keväinen kouraise masun pohjasta :D
 

Hese

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän ihme
Olen eaglen kanssa samaa mieltä, itse pidän lähinnä naurettavana sitä että pelissä keskitytään haukkumaan vastustajaa.

Saatan vielä ymmärtää tämän paikkakunnilla joissa on kaksi joukkuetta samassa sarjassa, mutta itse en ainakaan jaksa ottaa peliä niin tosissaan että haukkuisin vastustajaa, vaan keskityn siihen omaan joukkueeseen. Mutta kaupungissa kaupungin tavalla, jos Hämeenlinnassa tykätään tästä, niin mikä ettei.
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
narrilauman arveluttava käytös

Viestin lähetti MÖrökölli
Hyvä ervatsalo! Voisitko selventää minulle ja muille jokerikannattajlle, mikä fanikatsomomme toiminta sai sinut tämmöstä kirjoittamaan? Jos esim. pari 12-vuotiasta jannua nostaa finkun pystyyn,niin siitäkös sitten soimataan,häh?

Niin, ensinnäkin täytyy kysyä mikä on tämä finkku, et kai vaan tarkoita siitintä?

Niin, ja asiaan, syyt miksi kävin arvostelemaan narrikannattajien käytöstä kannustustoiminnassaan ovat seuraavia.

Etenkin viime kaudella havaitsin selvästi, että narrifanit solvaavat muiden joukkueiden pelaajia heidän ominaisuuksistaan, joille pelaajat eivät itse voi mitään. Otetaanpa tapaus Zidlicky. Kieltämättä mies on hieman banaaneista tykkäävän näköinen, mutta minkä mies sille itse voi?
Asian tässä valossa sanonkin, että on peräti moukkamaista käytöstä itseään avarakatseisilta pitämiltään narrikannattajilta solvata isoveli-ifk:n pelaajia apinain kielellä.

Myös narrifanien viljelemä "kuole homo"-huutelu, sekä muukin homottelu kuuluu lähinnä apukoulun välitunnille, eikä suinkaan jääkiekkopeliin. Toisaalta, mikäli katsomossa on runsaasti apukoulun populaatiota, niin minkäs koira karvoilleen mahtaa?

Seuraava pointti on omakohtainen, narrifanien suhtautuminen maakuntien joukkueiden faneihin on lähinnä säälittävää. Jatkuva vittuilu ja isottelu ottaa todella päähän. Kaikista surullisinta tässä on se, että kyseessä ovat muutkin kuin sellaiset yläaste-ikäiset liippahousuporukat.

Eli onhan näitä, tässä oli lähinnä jäävuoren huippu.

Täältä tähän
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: narrilauman arveluttava käytös

Viestin lähetti ervatsalo

Etenkin viime kaudella havaitsin selvästi, että narrifanit solvaavat muiden joukkueiden pelaajia heidän ominaisuuksistaan, joille pelaajat eivät itse voi mitään. Otetaanpa tapaus Zidlicky. Kieltämättä mies on hieman banaaneista tykkäävän näköinen, mutta minkä mies sille itse voi?
Asian tässä valossa sanonkin, että on peräti moukkamaista käytöstä itseään avarakatseisilta pitämiltään narrikannattajilta solvata isoveli-ifk:n pelaajia apinain kielellä.

Myös narrifanien viljelemä "kuole homo"-huutelu, sekä muukin homottelu kuuluu lähinnä apukoulun välitunnille, eikä suinkaan jääkiekkopeliin.
Täältä tähän
Taattua ervatsolo-laatua taas...
Ottaen huomioon, että kannattamasi joukkue on HPK ja ottaen huomioon sikakatsomon ja ottaen vielä huomioon edelliset viestisi tässä ketjussa on peräti naurettavaa kirjoitella tuollaista. Eihän jutuissasi ole mitään logiikkaa. Ensin suu vaahdossa selität kuinka yleisön tehtävä on laittaa vastustajan vellit sekaisin haukkumalla heitä. Seuraavassa viestissä sitten haukut Jokerifaneja tällaisesta toiminnasta...?

PS: "Kuole homo"- huutoja olen elämäni aikana kuullut enemmäkseen hämeenlinnan sikakatsomosta. Muutamia yksittäisiä kertoja myös satunnaisesti muilla liigapaikkakunnilla, mutta hämeenlinnassahan tuo on lähes normaalia.
 

eetoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara ja Liverpool
Kerho vai ervatsalo ulos?

Nonniin, meinasin tässä tipahtaa tuolistani, kun lueskelin ervatsalon heiton finkusta. Tosta "krediittiä" zulle ervatsalo!

Asiaan... TFC:n toiminta on mielestäni puolueellisestikin katsottuna Suomen parasta fanikerhotoimintaa.

Muuta... Ymmärrän kyllä ervatsalon mielipiteen, mutta vaikka se kuullostaakin pikkuisen hienostelulta tms termiltä, niin olen sitä vastaan että katsomossa saa huudella mitä tahansa huolimatta lippunsa maksamisesta. En suvaitse sellaista tolkutonta mekkalaa, jossa voi huudella painu v:uun tai homottelua, johtuen lapsista katsomossa. Tällainen tavallinen perheen isä voisi tuoda vanhemman muksunsa useamminkin katselemaan jääkiekkoa, mutta kun 3-vuotias alkaa olemaan liian nokkela oppimaan sellaisia termejä, mitä se ei vielä ymmärrä.

Kiekkokatsomossakin pätee mielestäni jonkinnäköinen moraalisääntö huuteluissa ja mielestäni kaikenlainen henkilökohtaisuuksiin meneminen ja kiroilu ei kuulu sinne. Muuten vastustajille saa ja pitääkin kuittailla ja varsinkin epäonnistumisesta.

Hämeenlinnan katsomo on muutamaan kertaan nähty ja ymmärrän sen kulttuurin ja mielestäni siellä on yleislinja ollu ihan kohtuuksissa erän verran, kunnes nämä keskikaljasankarit keksivät uudestaan v-u-sanan + pari muuta valittua herkullista huudeltavaa. Sitä en mene sanomaan, että tämä käytäntö ei olisi toistuvaa muuallakin. Esimerkiksi Ilveksen fanikatsomo ei erotu tuosta kerhon katsomosta, muuta kuin ekan erän osalta ja keskiarvolla lasketun pienemmän iän puolesta:D.

Eli ei se H:linna niin paha paikka ole ja jos ervatsalon "tuomitsemaa" henkilökohtaisuuksiin menemistä ja sen lisäksi kiroilua ei olisi, niin Kerhopojat olisivat mallikansalaisia.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä oma listani:

1) HIFK. Vierasotteluissaan ylivoimainen ykkönen. Ainoa oikea tapa kannustaa, eli ei missään nimessä minkäänlaisia rumpuja.

2) Kärpät. Hienot fanit ja ansiokasta vierastoimintaa pitkistä ottelumatkoista huolimatta. Kotipeleissä vaatimattomampaa.

3) Tappara. Varsinkin vieraspeleissä äänekästä ja mukavaa porukkaa. Kotona Kärppien tavoin hiljaisempaa.

4) Jokerit. Nykyisin ihan hyvää toimintaa. Miinuksena muutamat ylilyönnit.

5) Lukko. Raumalaiset ovat lupsakkaa porukkaa. Saisivat Äijänsuollakin pitää ääntä enemmän.

6) Saipa. Kotonaan kannustavat hyvin. Turussa ei heikäläisiä ole juuri näkynyt.

7) Ilves. Joskus järjestävät hyviä vierasreissuja, joissa paljon porukkaa. Saisivat vaan reissata useammin.

8) Ässät. Huono menestys vaikuttanut toimintaan. Ikävä Porin hornankattilaa, joka se parhaimmillaan tai pahimmillaan oli. Porilaiset muuten ovat erittäin asiantuntevaa ja hyvän kiekkokulttuurin omaavaa väkeä. Tsempatkaa porilaiset!

9) JYP. Rummut eivät kuulu fanikatsomoon. Turussa heitä ei juuri koskaan ole näkynyt. Pitkä matka huono selitys.

10) Blues. Kotonaan hyviä, mutta ei ole ainakaan Turussa huomannut heidän läsnäoloaan.

11) Pelicans. Samat sanat kuin edelliseen.

12) HPK. Ainoa halli, jota inhoan. Asiantuntemusta ei jääkiekosta pätkän vertaa, vaan keskitytään muiden mollaamiseen. Pari kertaa meinannut tulla tappelu kyseisessä kylässä ilman omaa syytä. Älkää silti kaikki hämeenlinnalaiset ottako nokkaanne, sillä on teissä paljon mukavaakin sakkia. Silti ensi kauden ainoat vieraspelit, jotka jätän ehkä väliin, suuntautuvat Hämeenlinnaan. Syy on se, että yhdestäkään reissusta teille päin en ole selvinnyt ilman ongelmia.

P.S. Tepsin faniporukkaa olen jäävi arvostelemaan.
 
Viimeksi muokattu:

WickedClown

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
hmm... mun mielestä sikakatsomo on hauska lisä rinkelinmäen muutenkin hyvään tunnelmaan ja onko se nyt niin kauheeta jos maalin jälkeen vierasmaalivahtia seulaksi kutsutaankin... ja kýllä sielä omia kannustetaan aika lailla enemmän kuin muissa halleissa missä oon käyny (tosin voi olla että myös vastustajia haukutaan vähemmän muualla :)) esim. hakametsässä istutaan kuin kirkossa...
 

turbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä yhteistä on HPK.n Fan clubilla ja sikakatsomolla, ehkä se että jotkut sikakatsomon väestä kuuluvat fan clubiin. Seitsemän vuotias poikani kuuluu HPK.n fan clubiin ja saa clupin jäsenkortin ja klubin jäsenlehden. Kortilla saa 20% allennuksen fanituotteista HPK.n toimistolta ja jäähallin myyntipisteestä, sekä yhden pääsylipun HPK.n peliin. Jäsenyys ei millään tavalla velvoita osallistumaan sikakatsoman rääpimiseen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Re: narrilauman arveluttava käytös

Viestin lähetti Vänrikki Naapero
Ottaen huomioon, että kannattamasi joukkue on HPK ja ottaen huomioon sikakatsomon ja ottaen vielä huomioon edelliset viestisi tässä ketjussa on peräti naurettavaa kirjoitella tuollaista.

Niin, pitääkö tämä nyt ymmärtää niin, että HPK:n kannattaminen ja tieto siitä että tietää mikä on sikakatsomo, aiheuttaa sen että on naurettava?

Onko tässä nyt taas kyseessä jonkinlainen tzzadilaisen nuivan mielenlaadun aiheuttama isku Maakuntien miesten vyön alle vai oletko suivaantunut kenties jostain muusta?

Ajettiinko esi-isäsi häpeällisesti pois Hämeestä, kusiko savolainen aamumuroihisi vai ovatko karjalaiset sekoittaneet postimerkkikokoelmasi?

Täältä tähän
 

MÖrökölli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Älähän hermostu ervatsalo..

1) Väittämäsi "kuole homo" -huudot ym:t. eivät lähde meidän fanikatsomosta. Tai ei ainakaan kolmen viime kauden aikana. Kertaakaan en ole moista sontaa kuullut.

2) Älä luule pääkaupunkiseutulaisten ajattelevan kehä 3:sen ulkopuolella asuvista niin kuin sinä ajattelet meistä.

Ymmärrän,että häviäminen hatuttaa.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: narrilauman arveluttava käytös

Viestin lähetti ervatsalo


Niin, pitääkö tämä nyt ymmärtää niin, että HPK:n kannattaminen ja tieto siitä että tietää mikä on sikakatsomo, aiheuttaa sen että on naurettava?
Onko tässä nyt taas kyseessä jonkinlainen tzzadilaisen nuivan mielenlaadun aiheuttama isku Maakuntien miesten vyön alle vai oletko suivaantunut kenties jostain muusta?
Ajettiinko esi-isäsi häpeällisesti pois Hämeestä, kusiko savolainen aamumuroihisi vai ovatko karjalaiset sekoittaneet postimerkkikokoelmasi?
Täältä tähän
Ajatuskulku oli: Kannatat HPK:ta --> HPK:n "fanikatsomo" on ns. sikakatsomo jonka tavat yleisesti tiedetään --> Arvostelet Jokereiden fanikatsomoa törkeästä kielenkäytöstä ja käytät vielä esimerkkinä "kuole homo" -huutoa jota en ole koskaan Jokereiden fanikatsomossa kuullut. Et kuitenkaan puutu sanallakaan "sikakatsomon" kielenkäyttöön jossa "kuole homo"- ym.-huudot raikaavat melkein joka matsissa, vaan jopa kehut sitä edellisissä viesteissäsi. Se kieltämättä antaa hiukan naurettavan vaikutelman?

Esi-isiäni ei tiettävästi ole ajettu häpeällisesti Hämeestä, sukulaisia siellä ainakin edelleen asuu, samoin kun pohjois-karjalassa. Savossa ei tietääkseni asu sukulaisia, mutta eiköhän sieltäkin yhteyksiä löydy jos oikein aletaan etsimään :) Ei kaikki tässä maailmassa ole "tsadi" <-> kehä 3:n pohjoispuoli vastakkaiasettelua niinkuin erva hyvä, tunnut ajattelevan. Omasta paikkakunnastaan saa olla ylpeä, mutta ei kannattaisi sulkea silmiänsä jos siellä ei kaikki olekkaan täydellistä tai jos silmänsä sulkee niin ei ainakaan kannattaisi arvostella muita juuri niistä asioista miltä ne silmänsä on sulkenut.

Oliko tarpeeksi monimutkaisesti sanottu? :)
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä nyt ei ihan suoranaisesti liity Fan Clubeihin, mutta ketjun keskusteluun kuitenkin.

Meillä Espoossa on joukkueen ja valmennusjohdon taholta pyydetty, ettei katsomostakäsin mollattaisi vastustajia. Esimerkiksi maalivahdin seulaksi haukkumisen kieltämistä valmennusjohto perusteli seuraavasti: Kun pelaaja tekee hienon maalin hän saa siitä valtavasti itseluottamusta. Jos sitten fanikatsomo keskittyy huutamaan seulaa vastustajan maalivahdille, niin suurin osa siitä saadusta itseluottamuksesesta menee kun pelaaja ajattelee, että jaa, ehkä se maali ei ollutkaan mun hyvyyttä vaan vastustajan maalivahdin huonoutta. Entä mitä ajattelee hyökkääjä joka ei saa maalia tehtyä edes seulan seläntaakse?

Itse olen aika pitkälti samoilla linjoilla Bluesin valmennuksen kanssa. Enemmän se vastustajaa ketuttaa kun voitetun pelin jälkeen fanikatsomo onnittelee vastustajaa vaikka seuraavasti: "Hyvä peli teiltä, ette kuitenkaan hävinneet kuin viidellä maalilla" ;-)

Homottelu ja muut henkilökohtaisuudet jätän kommentoimatta. Eiköhän jokainen älyllinen olento tiedä kuuluvatko ne lätkähalliin vai ei.

Hämeenlinnasta muistan muuten elävästi yhden Play-Off -matsin, jossa paikallisilta järjestysmiehiltä karkasi mopo käsistä. Kiekko-Espoon Peter Högardhin tehtyä hattutempun heitettiin katosomosta pari lippistä jäälle. Järkkäreitä tilanne hatutti niin paljon, että toisen lippiksen heittäjän vieressä istunut espoolaiskatsoja poistettiin hallista. Muutenkin tämä läänin pääkaupunki on mullakin inhokkien listan ykkösenä. Jotain varmaan paikallisen yleisön tasosta kertoo se, että tämän pajon puhutun possukatsomon ja vastustajan vaihtoaitioon rakennettiin pari vuotta sitten se monta metriä korkea pleksi estämään pelaajien päälle räkimisen, mitä aiemmin tapahtui jatkuvasti. Jokaisella paikkakunnalla on lapsia, jotka käyttäytyvät lapsellisesti varsinkin vastustajan faneja kohtaa, mutta Hämeenlinnassa samanlaista käytöstä esittävät myös monet keski-ikäiset.

Mun mielestä paras fanikatsomo on Jyväskylässä, jossa jaksetaan kannustaa omia ottelun loppuun asti riippumatta siitä millaiset lukemat tulostaululla on.
 

WickedClown

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Espoonmies
Meillä Espoossa on joukkueen ja valmennusjohdon taholta pyydetty, ettei katsomostakäsin mollattaisi vastustajia. Esimerkiksi maalivahdin seulaksi haukkumisen kieltämistä valmennusjohto perusteli seuraavasti: Kun pelaaja tekee hienon maalin hän saa siitä valtavasti itseluottamusta. Jos sitten fanikatsomo keskittyy huutamaan seulaa vastustajan maalivahdille, niin suurin osa siitä saadusta itseluottamuksesesta menee kun pelaaja ajattelee, että jaa, ehkä se maali ei ollutkaan mun hyvyyttä vaan vastustajan maalivahdin huonoutta. Entä mitä ajattelee hyökkääjä joka ei saa maalia tehtyä edes seulan seläntaakse?

Ei se ainakaan kerhon pelaajien itseluottamusta maalinteossa ainakaan viime kaudella pahemmin laskenu =) tai no kai ne ois tehny yli 300 maalia jos ei oltais niitten itseluottamusta maahan poljettu =)

Onko "sikakatsomo" kerhon fani katsomo?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minusta pelkkä vastustajien mollaaminen kuvastaa totaalista ymmärtämättömyyttä jääkiekosta. Itse ainakin keskityn pääpiirteittäin omien suosikkipelaajieni edesottamuksiin ja otteisiin. Myönnän että pieneen pilkkaan on joskus sorruttu, koska esim. joukko vetää mukanaan ja joitain tempauksia ei vaan aina voi katsella läpi sormien. Jääkiekon suola on osin vastustajan hienoisessa aliarvioinnissa, mutta mikään pääasia sen ei pitäisi olla...

Omasta kokemuksestani voin esimerkkinä muutamasta surkuhupaisasta (en siis yleistä) Jokerifanista sanoa että näillä oli taipumuksena keskittyä lähinnä vastustajajoukkueen kannattajien pilkkaamiseen. Pelin seuraaminen jäi näillä jannuilla aika taka-alalle, olisikohan syynä ollut se että Jokerit olivat ko. ottelussa lähes koko ajan tappiolla vai liki täydellinen ymmärtämättömyys jääkiekosta, en tiedä...? =)

Meni ehkä hiukan off-topicciin, mutta minulla ei ole kattavaa käsitystä eri paikkakuntien jääkiekkofaneista. Lahdessa on kokemuspuolta jonkin verran ja siellä olen törmännyt sellaiseenkin ikävään lieveilmiöön kuin ihmisten päälle räkimiseen, joka ei kyllä edusta minkään valtakunnan käytöstapoja. Hyi!
 
Viimeksi muokattu:

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä keskustelu alkaa olemaan tosi kuuma.

Jokereiden ja HPK:n faneista on esitetty kritiikkiä paljon.
Olen sillä kannalla, että fanien tarkoitus on nimenomaan kannustaa omaa joukkuetta. Pientä nälvimistä sietää, seula-huudot ja syljeskeleminen on raukkamaista. Jos vastustajan pelaajalle sattuu kentällä pieni moka, voi siitä pikkuisen esim. taputtamalla kuitata tms. "Hedberg sä oot p-a"-huudot ovat mielestäni syvältä (Hedberg oli ensimmäinen mieleen tuleva pelaaja, nimeä en sen kummemmin miettinyt).

Jokereiden katsomoa ollaan haukuttu rivouksista. Yleistäminen on turhaa, jotkut nuoret gloryhunterit, jotka eivät (vielä) tiedä mitä "fanius" sinänsä tarkoittaa, voivat huutaa rivouksia fanikatsomossa, mutta siitä ei ole mitenkään aihetta lähteä yleistämään. Buuaamista Jokereiden katsomo harrastaa mielestäni liikaa, mutta kertaakaan en ole siellä joukolla kuullut ihmisten huutavan "kuole!". Onneksi.

HPK:lla on loistava yleisö, mutta sikakatsomo keskittyy liikaa siihen vastustajan haukkumiseen. Tämä rajoittuu siis pelkästään sikakatsomoon, enkä sano, että kaikki sikakatsomon kanssa samassa katsomonosassakaan olevat kiljuvat tällaisia. HPK:n kotiyleisö on aivan loistava.
Mutta se häiritsee sikakatsomossa, että sieltä tosiaan tulee rivouksia. Pronssipelissä kerran vilkaisin Tepsin vaihtoaition taakse ja näin ihmisiä osoittelemassa kentällepäin eikä varmasti tyyliin "kattokaa, tossa on siniviiva". Tämä jäi tosissaan harmittamaan, mutta toivottavasti Kerho-fanitkin alkavat keskittyä myöhemmin siihen kannustamiseen.

Eipä muuta tällä erää.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lukkofanit ry on perustettu 21.2.1993 ja tällä hetkellä jäseniä on noin 150.

Jäsenmaksu aikuisilta on 10€, alle 15-vuotiailta 2€ ja perhemaksu on 20€.

Lukkofanit ry järjestää matkoja vieraspeleihin, ja jäsenetuina saa alennusta näistä vieraspelimatkoista sekä fanituotteista ja päädyn seisomakatsomon kausikortista.

Itse en ole jäsen, joten en tiedä miten vilkasta toiminta muuten on. Pari kertaa kauden aikana ry. julkaisee lehdykän, joka jaetaan hallissa pelin yhteydessä. Ehkä parhaiten Lukkofanit muistetaan ry:n sihteeristä, jo kunnioitettavaan ikään ehtineestä rouva Inga Helimosta, joka jaksaa vuodesta toiseen pitää Lukkofanien mainetta yllä.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nimim. Espoonmiehen kanssa huomaan olevani samoilla linjoilla. Kiekkokulttuuriin todellakin tarvitaan hieman perspektiiviä ja vastustajan kunnioittamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös