Mitä keinoja flunssan nujertamiseen?

  • 34 462
  • 46

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Te, jotka asiasta tiedätte, kannattaako minun mennä tänään päivystykseen? Itse ajattelin, että lähden huomenna arvauskeskukseen lääkärin juttusille.

Oireet on samat mitä minulla lähes joka kerta ja itselläni yleensä ollut kyseessä perus nuhakuume. Tuo tietysti on arveluttavampi asia, jos kuumetta ollut jo viikon päivät. Isälläni oli viime talvena pitkäkestoinen yskä lievällä kuumeella ja sai siihen antibioottikuurin, kun oli koittanut pari viikkoa hoidella sitä kotikonstein. Kuuri puri sitten parissa viikossa. Omilla kokemuksilla sanoisin, että kannattaa käydä tohtorilta kysymässä mikä voisi vaivata. Ei se siitä ainakaan pahene.
 

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Flunssasta toki me kaikki karsimme silloin talloin. Oma erikoisuuteni on, että kuumetta ei ole juuri koskaan. Jos liikkeellä on pysyttävä niin pseudoefedriiniä sisältävät flunssalääkkeet pitävät olon siedettävänä. Oma periaatteeni on, että jos kuumetta on, niin annan sen nousta rauhassa ja aloitan lääkityksen vasta toisena päivänä.

Paljoon kuumaa juotavaa, esim. hunajalla makeutettuna toimii erinomaisesti.

Influenssa onkin sitten toinen ja paljon vakavampi tauti. Kuten vanha sanonta influenssan paranemisesta kuuluu: kaksi viikkoa ilman lääkitystä ja 14 päivää lääkityksellä :) Lepoa lepoa ja lepoa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Nyt on aika jäätävä kurkkukipu päällä. Alkoi viime lauantaina ja jatkui muutaman päivän vain pikkuisen ärsyttävänä. Viime keskiviikkona menin sitten lääkäriin ja sain heti kättelyssä antibioottikuurin. Heti kuurin aloittamisen jälkeen homma lähti täysin käsistä, kurkku on ollut niin kipeä ettei nukkumisesta saati syömisestä ole ollut juuri toivoakaan. Niinpä lähdin päivystykseen pe-la-yönä jossa lekuri määräsi kunnon hevoskuurin Panacodia. Nyt vedän 3 x 2 poretablettia / päivä ja olen nätisti sanottuna pikkuisen tutkalla. Kurkku on edelleen kipeä, mutta olisiko pahin jo takana?

Ilmeisesti kivun aiheuttaa jokin virus koska antibiootti ei ole auttanut käytännössä ollenkaan. Hyvä kai se kuuri on silti syödä koska tulehdusarvo on pikkuisen kohollaan ja lämpöäkin oli. Huh huijjaa. Kaikenlaista on kokeiltu, on kurlattu kossulla, suuvedellä, suolavedellä...

Ikävä homma kun joka nielaisulla muistaa olevansa kipeä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kuumetta, päässä heittää, kuiva yskä, nenä vuotaa ja kurkku on arka, mutta huomenna on pakko päästä kauden avaukseen. Onko mitään hyviä vinkkejä, joita ei vielä ole tässä ketjussa mainittu?
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kuumetta, päässä heittää, kuiva yskä, nenä vuotaa ja kurkku on arka, mutta huomenna on pakko päästä kauden avaukseen. Onko mitään hyviä vinkkejä, joita ei vielä ole tässä ketjussa mainittu?

En tiedä onko ollut ketjussa aiemmin, mutta itselläni oli samallainen tauti perjantaista lähtien ja eilen päätin käydä saunassa sitten. Enää ei ole kurkku kipeä ja sekä yskä että kuume hävisi. Ainoastaan nenä vuotaa aika rankasti vielä.
 
Kuumetta, päässä heittää, kuiva yskä, nenä vuotaa ja kurkku on arka, mutta huomenna on pakko päästä kauden avaukseen. Onko mitään hyviä vinkkejä, joita ei vielä ole tässä ketjussa mainittu?

Hunaja auttaa oikeasti, todettu on itse. Esim. Sam atshii-hunaja ja sitä sekoittelet kuumaan veteen.

http://www.hunaja.net/tietoa_hunajasta/hunaja_auttaa/

Saunomista kipeänä ei kyllä oikeasti kai suositella.. näin minun mielestäni. Etenkään kuumeessa. Voi pahentaa oireita. Korjatkaa jos väärässä, mutta näin se minun mielestäni on.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse kuulun niihin vastustuskykyisiin, joihin flunssa iskee harvoin ja lievänä. Enpä sairastele muutenkaan mitenkään älyttömästi. Poissaolo töistä sairauden vuoksi on todella harvinaista. Siksi ehkä neuvonikin saattaa toimia vain vastaavan vastustuskyvyn omistaville. Asiaan. Kun olo alkaa tuntua flunssaiselta, kannattaa ottaa kevyet kaljahönöt iltaisin. Aika kuluu kuin siivillä ja nuha on poissa ennen kuin huomaakaan. Eikä edes vituta. Ehkä se alkoholi jopa hiukan kuivattaa limakalvoja, kuten tuolla edellä taidettiinkin jo todeta.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse kuulun niihin vastustuskykyisiin, joihin flunssa iskee harvoin ja lievänä. Enpä sairastele muutenkaan mitenkään älyttömästi. Poissaolo töistä sairauden vuoksi on todella harvinaista. Siksi ehkä neuvonikin saattaa toimia vain vastaavan vastustuskyvyn omistaville. Asiaan. Kun olo alkaa tuntua flunssaiselta, kannattaa ottaa kevyet kaljahönöt iltaisin. Aika kuluu kuin siivillä ja nuha on poissa ennen kuin huomaakaan. Eikä edes vituta. Ehkä se alkoholi jopa hiukan kuivattaa limakalvoja, kuten tuolla edellä taidettiinkin jo todeta.

Hyvin samanlainen tapaus täällä. Ensimmäiset 25 vuotta elämästäni sairastin todella harvoin, keskimäärin taisi olla kerran vuodessa pientä flunssaa ja kuumeilua pari päivää. Ainut oireilu, mikä jäi mieleen, oli kurkun ärtyminen. Tämä viittasi aina siihen tulossa olevaan sairasteluun. Sen sain pariin otteeseen kuitattua ottamalla huikan terävää eli sitä itteänsä. Kurkku tuli puhtaaksi ja seuraavana aamuna olo oli jälleen normaali.

Toki ympäristökin vaikuttaa paljon sairasteluun. Italian vuosina sairastelin enemmän kuin aiemmin Suomessa yhteensä. Eri bakteerikanta ja stressi laukaisivat jos jonkinnäköistä flunssatautia monta kertaa vuodessa. Eipä tuohon muuta keinoa ole löytynyt kuin lepo. Olen vielä aina pyrkinyt välttelemään särky- ja kuumelääkkeiden käyttöä. Olon pitää olla kohtalaisen tukala, jotta pillereitä kurkusta alas vedän. On ollut kyllä tuosta hyötyäkin. Jos päänsärky yltyy pahaksi, niin se kuittaantuu nopeasti tavallisella kolmisatasella buranalla.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Näin Wagner-nuhan ollessa ovella, on varmaan hyvä herätellä tätäkin ketjua henkiin.

Itse hoksasin juuri, että reilun 38 asteen kuumeessa on kovin mukanaa, jos on a) joku, joka lämmittää mehua, tuo peittoja, asettelee tyynyjä, vaihtaa tv-kanavaa jenei tai edes b) Pirkka Virkistyspyyhkeitä tai vastaavia. Jeesaavat tahmeaan oloon, kun korkeammassa kuumeessa ei jaksa juosta suihkussakaan viiden minuutin välein.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Nyt on tanakka lentsu. Eikä ole mikään bulkkitauti, vaan ihan Ruotsista viime viikonloppuna kopattu, ehkä jopa Burger Kingistä, jossa ruokailin Angry Whopper -aterian, ja itsehakemani Pepsi Maxin, siellä kun ei ollut mitään bulkkipaskapalvelua, että olisi annettu kätöseen kassalla juoma. Jo alkuviikolla oli kurukku kipiä, nyt pasilli on yrittämässä niskalenkkiä.

Pilli oli aamutuimasella melkein umpeen muurautunut, ja kun muka yritin haukotella, kuului rokkatorvesta vain säälittävää ähinää mahtavan öyhkäisyn sijaan. Huimasi.

Räässä löytyy. Räkää kehittyy jatkuvasti hengitystiestön onteloissa, poimuissa ja limakalvoilla. Yskittää, yskä on tuskallista, mielellään olisi yskimättä. On räkää yhtätyönään röykytettävä pihalle, väri on lähellä vihreää, eli otaksun bakteerin yhdyttäneen sieluni temppelin. Hakeako myssiiniä vaiko odottaako, että punksuneeraajan öräsin tuottaa tiehyen pasillimassalle?

Kuumetta lienee yli 38, sillä vilun möyräjäiset ravistelevat minua, ja päässä vippaisee. Eli perinteinen kuumeen tunne on läsnä. Päänkivistysliputkin ovat asialistalla.

Tässä toistuvat nyt vuoden 1992 tapahtumat, kun mitä parahultaisimmin sairastuin lentsuun juuri Albertvillen kisojen alla. Nyt en tietenkään ole enää 7-luokalla yläasteella, eikä äite tuoskentele herukkamehhua vaan pikku-ukkoja on peljättävä kuin mies.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Sitkee flunssa ollut päällä jo n. viikon. Alkuun alkoi polttelee silmiä ja koko pään seutu oli jumissa. Kurkkuun ja päähän koskoo ja eilen tuli vielä pakki kipeeksi thai-cubesta, aargh.
 

Tuamas

Jäsen
Itse luin taannoin Turun Yliopiston proffan suosituksen, että ainoa todistetusti tehokas keino ehkäistä flunssaa on sinkki ja nimenomaan yksi iso annos kun ensioireet alkavat.

Eli kun alkaa kurkkua jomottamaan tai muuten flunssa hiipimään paikalle, niin sinkkiä päiväsuositus X 5-6 kerta-annoksena naamariin ja flunssa pysyy poissa.
Toiminut itsellä viimeiset kolme vuotta.
 

Aatos

Jäsen
Itse luin taannoin Turun Yliopiston proffan suosituksen, että ainoa todistetusti tehokas keino ehkäistä flunssaa on sinkki ja nimenomaan yksi iso annos kun ensioireet alkavat.

Tuoreessa Cochrane-katsauksessa yhdistettiin 15 satunnaistettua tutkimusta ja päädyttiin siihen, että sinkki lievittää vilustumisen oireita ja lyhentää sen kestoa muutoin terveillä ihmisillä, kunhan hoito alkaa sairastumispäivänä

Vaikka Cochrane-katsauksiin on totuttu luottamaan, eivät nekään ole kiveen hakattuja. Myös tätä katsausta on kritisoitu monesta puutteesta. Heikkoutena voidaan pitää muun muassa sitä, ettei lääkemuoto ollut tutkimuksesta toiseen sama, vaan se saattoi olla joko tabletti, imeskelytabletti tai siirappi. Pulmallista oli myös se, että mukana oli kehittyvissä maissa tehtyjä tutkimuksia, joissa ravintoperäinen sinkinpuute saattoi vaikuttaa tuloksiin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Eilen iltamyöhällä oli kuumetta 38,4. Palstaveljellä oli 38,5, että eihän tässä pitäisi valittaa.

Ajattelin olla helmikuun ryyppäämättä. Huomenna olisi eräs ystävällismielinen tilaisuus erään luona, jossa olisi hyvää ruokaa, hyviä ystäviä ja juomaa myös toki. Päätin juuri, että menenkin sinne, vaikka en ollut alun perin menossa. Jos kerran flunssassa ei voi urheilla ja nauttia elämästä, niin teenpä toisin. Pullo Jägermaisteria mukaan ja sinne vaan. Näkeepä flunssa, että minulle ei vittuilla. Tuonne jo paitani kauluksen alle voisin käydä huutelemassa niille flunssaolioille, että siitäs saatte, te perkeleelliset elämänpilaajat.

Krapulaa koetan välttää. Flunssan kanssa sekin on tietenkin joskus koettu. En suosittele vastaavaa muille, enkä itselleni.

Vastaus otsikon kysymykseen on siis toivottavasti: Jägermaister.

LISÄYS. Tuohon alle tuli niin hyviä ja maistuvia vinkkejä, että taidan tämän flunssan jälkeen siirtyä samaan konseptiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Räässä löytyy. Räkää kehittyy jatkuvasti hengitystiestön onteloissa, poimuissa ja limakalvoilla. Yskittää, yskä on tuskallista, mielellään olisi yskimättä.

Sun pitää käydä ostamassa sellanen sarvikuono apteekista ja ryystät suolavettä sen kanssa monta kertaa päivässä. Ja yskä lähtee yskimällä, vaikka kuinka sattuu. Otan osaa :(

Mulla ei ole ollut lunssan lunssaa puoleentoista vuoteen. Pari kertaa aamuisin on kurkkua kuristanut tai keuhkoputkissä tuntunut, että flunssa tulee. Olen säilönnyt pakkaseen pieniin minigrip- pusseihin tyrnimarjoja, syön pari sellasta (pussillista) raakana, hunajaa iso lusikallinen aamuisin suuhun ja D-vitamiinia pieni overdoze 40-60mikrog. viikon ajan ja eikä oo flunssa iskenyt päälle.

Tosin otin viime tammikuussa elämäni ekan influenssarokotteen kun olin raskaana, lieko se vaikuttanut myös sairasteluun.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosin otin viime tammikuussa elämäni ekan influenssarokotteen kun olin raskaana, lieko se vaikuttanut myös sairasteluun.

Ei se flunssaan vaikuta. Influenssan se toki ehkäisee melko hyvällä prosentilla, joten siksi se on ihan suotava ottaa ihan terveenkin ihmisen. Flunssa taas tulee jos on tullakseen, siltä ei millään voi täysin välttyä.

Itse olen myös syönyt tyrniä ja mustikoita säännöllisen epäsäännöllisesti. Myös kennohunajaa tulee välillä syötyä, ja monet väittävät sillä olevan enemmän terveyttä edistäviä vaikutuksia kuin käsitellyllä markettihunajalla. Mene ja tiedä tuosta, itse otan sitä lähinnä sen maun vuoksi. D-vitamiini ja sinkki kuuluvat myös talvikausien ruokavaliooni.

Jos flunssa oikeasti iskee päälle, niin eihän sitä paranna mikään muu kuin lepo ja aika. Ainoastaan oireita voi lievittää, mikä ehkä estää myös jälkitautien tulemisen joissain tapauksissa. Nenähuuhtelukannu on tässä hyvä keino. Jos on vähänkin poskiontelotulehduksiin taipuvainen, niin tuo on vähän kuin "must" flunssan ja allergiakausien aikana. Avovaimo sai joskus lääkäriltä ohjeen käyttää tuota, ja tulehdukset loppuivat kuin seinään. Itse olin oma-alotteisesti käyttänyt tuota allergiakauden aikana jo pitkään. Flunssassa tuo on myös tehokas nenän avaamisessa, mikä helpottaa taas välittömästi oloa.

Muita oloa helpottavia meikäläisellä ovat suun kurlaus suolavedellä, valkosipulin ja tuoreen inkiväärin nauttiminen etenkin kuumaan veteen haudutettuna sekä hunajan käyttö. Särkylääkkeitä sitten tarpeen mukaan. Ja lepoa. Paras lääkitys ärsyttävän kutittavaan yskään, mikä liittyy ainakin meikäläisellä aina rajumpaan flunssaan, on minusta vanhan kansan kehittämä omenaviinietikan ja hunajan sekoitus. Toimii ainakin minulla yskänlääkkeitä paremmin. Ruokalusikallinen hunajaa sekoitetaan teelusikallisen etikkaa kanssa. Suosittelen kokeilemaan.

Jos tauti on oikein paha, niin hunajalla maustettu Riga Balzam -toti on myös harkittavissa oleva lääke...
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Flunssan nujertamisesta en tiedä, jos se on jo päässyt iskemään. Minulla on toiminut heti ensioireiden ilmaannuttua ottaa tuhti annos auringonkukkahattu-uutetta sekä kyytipojaksi Carmolis-tippoja. Molempia noin kymmenisen tippaa muutaman kerran päivässä.

Jokin aika sitten minulle suositeltiin tuoretta inkivääriä sellaisenaan tai raastettuna hunajaan. Kaksi vuotta sitten olen flunssasta viimeksi kärsinyt, vaikka monesti se on ollut tulollaan.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Jos tauti on oikein paha, niin hunajalla maustettu Riga Balzam -toti on myös harkittavissa oleva lääke...

Kas kas, tästä lääkkeestä ei Suomessa usein kuulekaan.
Vaatii melko tottuneen makuaistin että sitä nielemään pystyy, mutta tehokkaan tuntuista on. Samalta suunnalta on ennaltaehkäisevän lääkkeen resepti, johon tulee valkosipulia 1 osa, karpaloita 2 osaa ja hunajaa 4 osaa.
Eli karpaloita 2 x valkosipulin määrä ja hunajaa taas 2 x karpaloiden määrä.
Kaikki tehosekoittimeen ja soosiksi. Soosi purkkiin ja jääkaappiin. Joka ilta lusikallinen, ja pöpöt ei tartu. Olen yhden syys-talvikauden kokeillut eikä tullut tauteja. Muutoin joka talvi kerran on jonkinmoinen flunssa iskenyt.

Jos tauti on jo päällä, kurkusta räkää saa ulos kurlaamalla kuumalla suolavedellä, johon on murskattu pari kynttä valkosipulia.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Itse olen ostanut kaupasta syksystä lähtien tyrnimehua (100%:a), maku ei ole hyvä, mutta vitskuja tulee oikein mukavasti. Joka aamu ottanut lasinpohjallisen ja päivä lähtee käyntiin mukavasti + enpä ole flunssaa sairastellut.

Hunaja on myös hyvä vaihtoehto silloin, kun lentsu on jo päällä. Helpottaa kurkkukipua, kun ottaa lusikallisen suuhun ja antaa sen liueta hiljalleen nieluun.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ai tämmöinen ketju. Vakaa, jynkeä uskoni on, että flunssa kestää sen minkä kestää, ja sen hoitaminen ei vaikuta asiaan sitä eikä tätä kuin välillisesti sitä kautta että mieltä voi piristää, kun kokee jotain asialle yrittäneensä tehdä. Hyvä mieli vaikuttaa sitten ruumiiseenkin, onhan ihminen kuulemma psykofyysinen kokonaisuus.

Hoidoista voi siten valita mieleisensä, itselleni flunssa on hyvä tekosyy nauttia -toti-päätteisiä juomia.

Ennaltaehkäisevistä toimista tupakinpolton lopettaminen on kyllä ollut kohdallani niin tehokas että muita ennaltaehkäiseviä ei sen koommin ole tarvinnut harjoittaakaan.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Tän olis parempi sitten toimia. On meinaan ihan saatanan pahaa.

On tosiaan julmetun makuista. Meillä toimi - ennaltaehkäisevästi. Jos flunssa on jo päällä niin enpä tiedä sitten enää tuolla itseäni kiusata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös