Mitä HIFK:n tulisi tehdä joukkueen kurssin kääntämiseksi?

  • 4 820
  • 51

Millä toimilla uuteen nousuun?


  • Äänestäjiä
    171

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hyvä vastaus @BOL perusteluineen. Tämän voisi allekirjoittaa varmasti moni kannattaja vaihtamalla vain HIFK:n tilalle oman joukkueensa nimen.
Antaisi lisäarvoa Sportinkin osioon, jossa, ei niin yllättäen, painitaan samojen ongelmien kanssa.
 

SteveBoy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Historiaa katsoen, harvoin on kautta, jos milloinkaan, pelastettu vaihtamalla valmentajaa kesken kauden. Itselle on ihan sama pääseekö pleijareihin, jos ei ole realistista mahdollisuutta edetä eteenpäin ja voittaa mestaruutta. Tällä tarkoitan sitä, että valmentajan vaihdoksella olisimmekin sääleissä runkosarjan päättyessä, mutta matka tyssäisi siihen. Pieni sadomakisti sisälläni toivoo, että mentäisiin kausi loppuun Villellä ja kauden jälkeen tehtäisiin vasta päätökset potkuista tai jatkoista. Oltaisiin sitten vaikka viimeisiä. Sitten ehkä herrat ylempänä havahtuisivat siihen, että muutoksia pitää tapahtua.
Rosteri kaipaa yhtä tekijämiestä alakertaan, että hyökkäykseen, jotta saataisiin tasaisemmat ketjut aikaiseksi. Oman pään puolustuspeli on kuitenkin kunnossa, niin pienellä ihmellä/hankinnoilla jos saa hyökkäyspelaamisen kuntoon voi homma alkaa luistamaan oikeaan suuntaan. Pelillisesti ollaan kuitenkin pystytty kaikkia joukkueita vastaan pelaamaan tasaisesti.
 

Ikurin Vireä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves talvella ja Ilves kesällä, Ikurin Vire
Omasta mielestäni ulkopuolisena juuri tähän tilanteeseen, tämän kauden pelastamiseen, ratkaisun pitäisi alkaa valmennuksen kolmikon vaihdolla. Peli ja pelaajat ovat täysin lukossa, enkä näe mitään, mitä Peltonen tai apurinsa pystyvät tuohon tuomaan. Pelisysteeminsä ei tunnu toimivan, eikä olemuskaan ole millään tavalla rauhoittava tai uskoa valava. Tuliset hiilet penkin takana eivät auta puristukseen mailasta.

Joukkueen kasaamisessa on epäonnistuttu, mutta varsinkin silloin pelisysteemin pitää tukea ei-niin-täydellistä materiaalia, ts. pelaajia, tekemään oikeita ratkaisuja. Nyt tuo näyttää pikemminkin siltä, että pelaajat kuormittuvat entistä enemmän halutusta systeemistä, ja ratkaisut ovat huonoja. Joko systeemi ei toimi tositilanteessa kentällä, se vaatii pelaajilta liikaa tai sitä ei osata kommunikoida ja harjoituttaa pelaajille. Se sitten näkyy epäselvyytenä siitä, missä muut hiihtävät, hitautena ja huonoina ratkaisuina.

Lisäksi ainakin Peltosen ja Murphyn vaihto valmentajina kokeneisiin henkilöihin auttaisi - ehkä - purkamaan organisaation epätervettä rakennetta, jossa "HIFK-legenda" -status antaa ohituskaistan tehtävän mukaiseen kokemukseen verrattuna.
 

Moritz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Dallas Stars
Peltonen ulos jos tilalle on saatavilla joku oikea nimi. Vähän epäilen että on. Ei mikään "Selin" loppukauden sopimuksella, kiitos.

Kokoonpano näyttää niin paskalta etten keksi oikein ketään valmentajaa joka tuosta vääntäisi jonkun mitalijoukkueen, puhumattakaan mestaruudesta. Sinne siis vahvistuksia ja HETI.
 

nikozwan

Jäsen
Ääni annettu sekä sille että molemmat ulos, tai pelkkä Salmelainen ulos. Itse vaihtaisin ehkä ennemmin molempia, mutta omasta näkökulmastani aika Villen tiimalasissa ei ole ihan niin tyhjä, kuin tontillaan jo vuodesta 2017 tuloksetta huseeranneen Tobben.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Ja valitettavasti nämä asiat menevät "etupellossa", joten jos ensi kaudeksi halutaan kunnon jengi, kannattaa nyt vielä miettiä, onko just nyt oikeasti paras hetki jäädä himaan.
Tarkoitukseni ei ollut vittuilla, pahoittelut jos koit näin.

Ja siis näköjään esitin kysymykseni vähän tulkinnanvaraisesti. Tarkoitin, että kuinka kauan olet valmis seuraamaan tätä touhua, ennen kuin alat itse vaatimaan muutoksia tekemiseen (esim. uusia pelaajahankintoja, valmennuskuvion päivitystä, UTJ, hallituksen tarkastus, jos mikromanagerointi pitää paikkansa)?

Totta helvetissä sitä pelejä seurataan silti, vaikka tämä nyt melkoista Via Dolorosaa onkin ollut koko kauden. Ja kaikki varmaan toivoivat, että tällä porukalla homma toimisi. Toistaiseksi ei ole mitään merkkejä paremmasta huomisesta.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
En mitään, en jaksa reagoida vielä ja vetää ennusteita näillä spekseillä loppukauden trendeistä. HIFK pelaa alle tuotetun maaliodottaman tällä hetkellä.

Sanoisin, että semmonen New York Rangersmäinen kirje faneille olisi hyvä. Siinä ilmoitetaan suoraan, että nyt seuran strategiana nuorien pelaajien kautta rakentaa kovaa nippua ja siinä menee nyt hetki. Tuo pakka on laadullisesti ihan kärkipäässä muutenkin, että varianssin korjaantuminen ja ne flyygelien jättäminen Nordiksen takapihalle ovat ihan riittäviä. Jos ei muuten nii erottuisi edes sitten tuosta Liigan hirveästä trappipaskasta ja ruvetaan pelaamaan kunnon viihdyttävää north-south -lätkää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoitukseni ei ollut vittuilla, pahoittelut jos koit näin.

Ja siis näköjään esitin kysymykseni vähän tulkinnanvaraisesti. Tarkoitin, että kuinka kauan olet valmis seuraamaan tätä touhua, ennen kuin alat itse vaatimaan muutoksia tekemiseen (esim. uusia pelaajahankintoja, valmennuskuvion päivitystä, UTJ, hallituksen tarkastus, jos mikromanagerointi pitää paikkansa)?

Totta helvetissä sitä pelejä seurataan silti, vaikka tämä nyt melkoista Via Dolorosaa onkin ollut koko kauden. Ja kaikki varmaan toivoivat, että tällä porukalla homma toimisi. Toistaiseksi ei ole mitään merkkejä paremmasta huomisesta.

Mähän "vaadin" koko ajan muutoksia tekemiseen, mutta mä vaadin niitä ennen kaikkea pelaajilta. Mä ymmärrän, että päät on jumissa ja sillä on vaikutuksensa. Mutta kukaan muu kuin pelaaja itse ei voi niitä ratkaisuja kentällä tehdä. Johan sen nyt sanoo järkikin, että jos valmennus on ohjeistanut pelaamaan jollakin "systeemillä" jonkun tilanteen, pelaajan pitää itse arvioida etukäteen onnistuuko se, eikä vain sokeasti toimittaa kiekkoa johonkin. En ole ihan hetkeen kuullut, että valmentajat olisivat rankaisseet onnistuneista ratkaisuista. Toki, jos se on ollut liian riskialtis eikä istu yleisesti pelinkuvaan, niin palautetta on voinut tulla ja se voi joskus olla ihan oikein. Pelaajien pitää lukea tilanteita kentällä koko ajan. Pitää kommunikoida omien pelaajien kanssa ja pitää tehdä se, mitä on sovittu. Se onnistuu puolustuksessa varsin hyvin, miksi se ei onnistu hyökkäyspäässä?

Minä olen koko ajan olettanut, että ottaen huomioon taloudelliset resurssit, sinne hankitaan vähintään yksi kiekollinen sentteri verorajalla. Minä en päätä potkuista, enkä yleisesti ottaen potkuja kannata, koska rekrytoinnit on pitänyt tehdä jo alusta alkaen niin, että sopimuskausi viedään loppuun. Minä en myöskään päätä hallituksen kokoonpanosta, mutta toivoisin sinne vähintään yhtä naista sekä pelin ja pelaajien edustajaa. Pelin ja pelaajien edustajaa ihan vaikka vain siksi, että jollakin olisi riittävästi osaamista ymmärtää, mitä se työ käytännön tasolla ihan oikeasti on. Naista siksi, että joku toisi vähän erilaista näkökulmaa eikä asioita enää päätettäisi "vain miehissä". Mutta ei hallituksessa välttämättä tarvittaisi edes henkilövaihdoksia, mikäli toiminta muuten muuttuisi. Sekin on vain asennekysymys. Varsinaiseen mikromanageeraukseen en usko, koska hallituksen jäsenillä ei ole sellaiseen edes aikaa. Valmennuskysymyksenkään osalta en tiedä, onko se yleinen toimintatapa vai koskiko vain Villeä. Epäilen jälkimmäistä, koska Selin oli Nyban paniikkihaku ja hallitus sen hyväksyi ja Pikkaraisen päävalmentajaksi halusi Salmelainen ja sekin sopi. Henkilökohtaisesti uskon, että Villen palkkauksen taustalla oli vahva omistajaohjaus (Ry) sekä taloudellinen opportunismi ja urheiluromantiikka.

Minä seuraan tätä touhua sellaisenaan niin pitkään kuin haluan ja jaksan. Minulla ei ole mitään vaikutusvaltaa mihinkään muuhun kuin itseeni. Ja varmaan ihan hyvä niin. Fanien toiveiden pohjalta ei voida tehdä ratkaisuja, koska ne ovat aivan liian tunteeseen perustuvia ja usein hyvin lyhytnäköisiä.

Se mua vain aina on ihan yleisesti ihmetyttänyt, että aika moni äänestää jaloillaan, kun peli ei kulje ja sama jengi on kuitenkin eturivissä huutamassa lisää vahvistuksia tai muuten vain rahanmenoa. Tämä yhtälöhän on täysin mahdoton. Niiden, jotka huutavat lisää rahanmenoa, pitäisi nimenomaan aktivoitua käyttämään entistä enemmän rahaa lippuihin ja muuhun, jotta muutokset olisivat taloudellisesti mahdollisia. Toisaalta, siinä on sitten sekin sudenkuoppa, että johto voi ajatella, että koska väkeä käy, mitään ei tarvitse tehdä. Mutta ehkä päätökset pitäisi oikeasti tehdä muista kuin taloudellisista vaikuttimista? Aika monta lippu enemmän pitää myydä tai jostain hankinnasta nipistää, jotta saadaan katettua poispotkittujen ja uuden valmennuksen liksat.

Onneksi mulla on kausari, niin mun ei tarvitse tällaisia asioita miettiä.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Mutta kukaan muu kuin pelaaja itse ei voi niitä ratkaisuja kentällä tehdä. Johan sen nyt sanoo järkikin, että jos valmennus on ohjeistanut pelaamaan jollakin "systeemillä" jonkun tilanteen, pelaajan pitää itse arvioida etukäteen onnistuuko se, eikä vain sokeasti toimittaa kiekkoa johonkin. En ole ihan hetkeen kuullut, että valmentajat olisivat rankaisseet onnistuneista ratkaisuista. Toki, jos se on ollut liian riskialtis eikä istu yleisesti pelinkuvaan, niin palautetta on voinut tulla ja se voi joskus olla ihan oikein. Pelaajien pitää lukea tilanteita kentällä koko ajan.
Boldaus oma.

Ollaan selkeestikin eri mieltä siitä, onko suurin syy tehottomuuteen pelaajissa vai valmentajan ajamassa pelitavassa. Toki se on jossain määrin osiensa summa, mutta luulisin, että pelaajat yrittävät pelata juurikin niin, kuten valmennus sen haluaa pelaavan. Eihän nyt pelaajat yhtäkkiä kesän aikana unohda miten mailalla lauotaan, syötetään tai miten ylivoimaa kuuluu pyörittää? Olisiko kuitenkin sellainen mahdollisuus, että tuo Villen haluama pelitapa ei vaan yksinkertaisesti toimi, vaikka siellä tehtäisiin kaikki just eikä melkein kuten ohjeistetaan?

Tänään aiemmin mainuttu "möyrintäkiekko" kuvasi mielestäni hyvin tuota pelikirjaa.
 

Psykopaimen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viipurin Pauke
Mähän "vaadin" koko ajan muutoksia tekemiseen, mutta mä vaadin niitä ennen kaikkea pelaajilta. Mä ymmärrän, että päät on jumissa ja sillä on vaikutuksensa. Mutta kukaan muu kuin pelaaja itse ei voi niitä ratkaisuja kentällä tehdä. Johan sen nyt sanoo järkikin, että jos valmennus on ohjeistanut pelaamaan jollakin "systeemillä" jonkun tilanteen, pelaajan pitää itse arvioida etukäteen onnistuuko se, eikä vain sokeasti toimittaa kiekkoa johonkin. En ole ihan hetkeen kuullut, että valmentajat olisivat rankaisseet onnistuneista ratkaisuista. Toki, jos se on ollut liian riskialtis eikä istu yleisesti pelinkuvaan, niin palautetta on voinut tulla ja se voi joskus olla ihan oikein. Pelaajien pitää lukea tilanteita kentällä koko ajan. Pitää kommunikoida omien pelaajien kanssa ja pitää tehdä se, mitä on sovittu. Se onnistuu puolustuksessa varsin hyvin, miksi se ei onnistu hyökkäyspäässä?

Minä olen koko ajan olettanut, että ottaen huomioon taloudelliset resurssit, sinne hankitaan vähintään yksi kiekollinen sentteri verorajalla. Minä en päätä potkuista, enkä yleisesti ottaen potkuja kannata, koska rekrytoinnit on pitänyt tehdä jo alusta alkaen niin, että sopimuskausi viedään loppuun. Minä en myöskään päätä hallituksen kokoonpanosta, mutta toivoisin sinne vähintään yhtä naista sekä pelin ja pelaajien edustajaa. Pelin ja pelaajien edustajaa ihan vaikka vain siksi, että jollakin olisi riittävästi osaamista ymmärtää, mitä se työ käytännön tasolla ihan oikeasti on. Naista siksi, että joku toisi vähän erilaista näkökulmaa eikä asioita enää päätettäisi "vain miehissä". Mutta ei hallituksessa välttämättä tarvittaisi edes henkilövaihdoksia, mikäli toiminta muuten muuttuisi. Sekin on vain asennekysymys. Varsinaiseen mikromanageeraukseen en usko, koska hallituksen jäsenillä ei ole sellaiseen edes aikaa. Valmennuskysymyksenkään osalta en tiedä, onko se yleinen toimintatapa vai koskiko vain Villeä. Epäilen jälkimmäistä, koska Selin oli Nyban paniikkihaku ja hallitus sen hyväksyi ja Pikkaraisen päävalmentajaksi halusi Salmelainen ja sekin sopi. Henkilökohtaisesti uskon, että Villen palkkauksen taustalla oli vahva omistajaohjaus (Ry) sekä taloudellinen opportunismi ja urheiluromantiikka.

Minä seuraan tätä touhua sellaisenaan niin pitkään kuin haluan ja jaksan. Minulla ei ole mitään vaikutusvaltaa mihinkään muuhun kuin itseeni. Ja varmaan ihan hyvä niin. Fanien toiveiden pohjalta ei voida tehdä ratkaisuja, koska ne ovat aivan liian tunteeseen perustuvia ja usein hyvin lyhytnäköisiä.

Se mua vain aina on ihan yleisesti ihmetyttänyt, että aika moni äänestää jaloillaan, kun peli ei kulje ja sama jengi on kuitenkin eturivissä huutamassa lisää vahvistuksia tai muuten vain rahanmenoa. Tämä yhtälöhän on täysin mahdoton. Niiden, jotka huutavat lisää rahanmenoa, pitäisi nimenomaan aktivoitua käyttämään entistä enemmän rahaa lippuihin ja muuhun, jotta muutokset olisivat taloudellisesti mahdollisia. Toisaalta, siinä on sitten sekin sudenkuoppa, että johto voi ajatella, että koska väkeä käy, mitään ei tarvitse tehdä. Mutta ehkä päätökset pitäisi oikeasti tehdä muista kuin taloudellisista vaikuttimista? Aika monta lippu enemmän pitää myydä tai jostain hankinnasta nipistää, jotta saadaan katettua poispotkittujen ja uuden valmennuksen liksat.

Onneksi mulla on kausari, niin mun ei tarvitse tällaisia asioita miettiä.
Mutta eikö yksi ihan perusmääreistä hyvälle valmentajalle ole se, miten paljon hän saa pelaajistaan irti? Keskiarvoisesti mestaruuksia voittaa joukkueet, joiden valmentajat saa käytettävissä olevista pelaajista enemmän irti, kuin heidän todellinen osaamisensa on.

Totta kai pelaajilla on vastuu omasta tekemisestään, mutta jokaisella työpaikalla on johtaja, joka vastaa tuloksesta.

Siksi olen eri mieltä kanssasi siitä, kuinka paljon tilannetta voidaan vierittää pelaajien niskaan. Etenkin kun pidetään mielessä, että suuri osa on alle 30-vuotiaita koltiaisia, joille pitää luoda sellainen pelillinen mikrokosmos, jossa onnistuminen on mahdollista tai jopa todennäköistä. Siitä alkaa sitten pelaajan vastuu tarttua annettuihin oljenkorsia työnteon ja sitoutumisen kautta.

En usko, että yhtäkkiä tuollaiset pelaajat, joita rosterissa on, olisi alkaneet sluibailemaan ja oikomaan.

Hallituksen suhteen avauksesi on kiinnostava ja iso peukku siitä. Karsastan kenenkään valitsemista sukupuolen perusteella, mutta kieltämättä ostan perustelusi. Etenkin sytyn ajatukselle, että siellä istuisi pelin edustaja/edustajia.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mähän "vaadin" koko ajan muutoksia tekemiseen, mutta mä vaadin niitä ennen kaikkea pelaajilta. Mä ymmärrän, että päät on jumissa ja sillä on vaikutuksensa. Mutta kukaan muu kuin pelaaja itse ei voi niitä ratkaisuja kentällä tehdä. Johan sen nyt sanoo järkikin, että jos valmennus on ohjeistanut pelaamaan jollakin "systeemillä" jonkun tilanteen, pelaajan pitää itse arvioida etukäteen onnistuuko se, eikä vain sokeasti toimittaa kiekkoa johonkin. En ole ihan hetkeen kuullut, että valmentajat olisivat rankaisseet onnistuneista ratkaisuista. Toki, jos se on ollut liian riskialtis eikä istu yleisesti pelinkuvaan, niin palautetta on voinut tulla ja se voi joskus olla ihan oikein. Pelaajien pitää lukea tilanteita kentällä koko ajan. Pitää kommunikoida omien pelaajien kanssa ja pitää tehdä se, mitä on sovittu. Se onnistuu puolustuksessa varsin hyvin, miksi se ei onnistu hyökkäyspäässä?

@BOL hyvä ja perusteltu teksti. Tartun kuitenkin tuohon siteeraamaani tekstiin:

Kyllä lähtökohta on ammattilaiskiekossa on se, että pelaajat toimivat juuri sillä tavalla kun valmentaja ohjeistaa mikäli haluavat pelata. Eli kääntäen, mitä kontrolloivampi valmentaja, sitä vähemmän pelaajilla on itse mahdollisuutta toimia ns.vaistoilla. Ei pelaaja voi itse arvioida noudattaako systeemiä vai ei, vaan nimenomaan pitää tehdä kuten on sovittu.

Ja mikäli huhuissa on perää edes vähän alusta, Peltonen kuuluu tähän kastiin joka tykkää ohjeistaa nyansseja. Näin maallikkona ja keittöfilosofina tulkitsisin, että täydellinen umpikuja johtuu tästä. Vaaditaan noudattamaan valmennuksen antamia speksejä vaikka osa pelaajista kokee ne mielettömiksi. Tämän takia toiminta on väkinäistä, koska kukapa nyt haluaisi 100% lasissa tehdä asioita, jotka kokee järjettömiksi.

Ja kun homma ei onnistu, valmennus ohjeistaa entistä tarkemmin. Ja ahdinko lisääntyy kun kontrolli lisääntyy. Onko asia näin, siitähän ei faktatietoa saada. Mutta näin kuvittelen, peilaten aiempiin kokemuksiin muusta työelämästä.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Ja mikäli huhuissa on perää edes vähän alusta, Peltonen kuuluu tähän kastiin joka tykkää ohjeistaa nyansseja. Näin maallikkona ja keittöfilosofina tulkitsisin, että täydellinen umpikuja johtuu tästä. Vaaditaan noudattamaan valmennuksen antamia speksejä vaikka osa pelaajista kokee ne mielettömiksi. Tämän takia toiminta on väkinäistä, koska kukapa nyt haluaisi 100% lasissa tehdä asioita, jotka kokee järjettömiksi.
Mikromanageeraaminen ei toimi oikein missään työssä, se herättää lähinnä vaan
voimakasta närästystä, ja sitä kuuluisaa mailan puristusta.

Siinä voi pahimmillaan käydä niin, ellei ole jo käynytkin ettei joukkue enää pelaa Peltoselle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Peltonen jatkaa, säästämme lyhyellä tähtäimellä rahaa. Tällöin lienee hyväksyttävä, että säälit on tämän kauden mestaruus meille. Kultturellisesti rakentaisimme myös jatkuvuutta. Tällä olisi todennäköisesti myönteisiä vaikutuksia tulevaisuuteen. Kysymysmerkki sitten on minkälaista kautta 23-24 Tobbari ja VP paraikaa rakentavat. Se voi maksaa paljon.

Toisaalta valmentajan vaihto nyt (kun kovia tekijöitä ei ole saatavilla?) toisi myös välikauden kuvia ja ylimääräisiä kustannuksia. Muutos pitäisi ensi kautta ajatellen tehdä asap (ellei sitten mennä jollain väliaikaisratkaisuna vt-hengessä).

Kuoppa on syvä ja sieltä uloskaivautuminen vaatii fyrkkaa ja 3 vuotta…Melkoiset vaihtoehdot. Siksi ymmärrän johdon nyt tekemän katsotaan sormet ristissä peiliin ratkaisun. Sen onnistuminen on epätodennäköistä. Vielä epätodennäköisempää , jos VP mikromanageeraa siellä ammattimiehiä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mikromanageeraaminen ei toimi oikein missään työssä, se herättää lähinnä vaan
voimakasta närästystä, ja sitä kuuluisaa mailan puristusta.

Siinä voi pahimmillaan käydä niin, ellei ole jo käynytkin ettei joukkue enää pelaa Peltoselle.

Joo ja vie kaiken luovuuden pois. Tottakai pitää olla raamit ja yhteisesti sovitut systeemit (muutenhan pelikirjat vois joukkueurheilussa polttaa siltä seisomalta), mutta aina pitää olla myös "tilaa" tehdä se tavallaan. Varsinkin vähän taitotasoltaan paremmat pelaajat kärsivät siitä, jos ei saa pelata tilanteita omalla tyylillään, oli sitten kyse mistä sarjasta ja joukkuelajista tahansa.
 

Paukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen sitä mieltä, että joukkue on yhdessä urheilujohdon kanssa monttunsa kaivaneet. Siitä syystä heidän on myös yhdessä kammettava itsensä sieltä ylös. Lisävahvistukset sitä eivät tee. Korvaavaa PÄTEVÄÄ valmentajaa ei tähän hätään taida löytyä. Karmeaa katsottavaahan tämä on, mutta kautta ei tulla pelastamaan valmentajan vaihdoksella. Uskon ennemmin siihen, että joukkue voi tehdä kuten Ässät kymmenisen vuotta sitten kuin että uusi valmentaja sen tekee. Lisäksi se on kallista eikä pidemmän tähtäimen onnistuminen ole varmaa. Sanoisin, että pidemmän ajan muutokset tulisi tehdä kausien välissä.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
"Mitä HIFK:n tulisi tehdä joukkueen kurssin kääntämiseksi?"

Maalit olisivat kova juttu.


Taikka päästät vähemmän kuin vastustaja. Tänään jostain syystä on sellainen olo että voitto irtoaa ja joukkue iskee yli 2,5maalia
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Salmelainen:

En ole tyytyväinen tämän kauden joukkueeseen, mutta mielestäni se ei ole niin huono kuin täällä annetaan ymmärtää.
  • Keskikaista on puutteellinen ja se tulee korjata. Joukkue kaipaa hyökkäykseen pelillistä johtajaa.
  • Maalivahtiosasto on kysymysmerkki Halosen osalta, mutta onneksi Taponen on onnistunut. Antaisin tälle osastolle nyt vielä aikaa, kiitos Taposen.
  • Puolustus kaipaa korkeintaan yhtä täsmähankintaa, mutta ilman sitäkin ollaan pärjätty. Lyytisen korvaajaa en kaipaa, mutta paremman Rantakarin ottaisin mielelläni. Jämäkkyyttä viivapelaamiseen kaivataan myös.
Aiempien kausien osalta on ollut puutteita, mutta mielestäni ongelmat ovat olleet enemmän pelitavassa ja muutamassa yksilössä, eikä materiaalissa kokonaisuudessaan.

En vaihtaisi Salmelaista tässä kohtaa. Olen myös puolueellinen.


Peltonen:
  • En olisi vaihtanut Pikkaraista Peltoseen.
  • Peltonen on silti yksi suurista minulle, joten toivon hänelle pelkkää hyvää.
  • Valmentajana homma ei ole minusta toiminut toistaiseksi edes vähää alusta. IFK:n pelitapa ylöspäin on ihan jäätävää paskaa.
  • Haluaisin silti nähdä, että onko Peltosesta korjaamaan nyt käsillä olevia ongelmia, vai onko hän yksinkertaisesti väärässä tehtävässä. Jos hänelle annetaan aikaa, niin käsillä on yksi hänen uransa kovimmista haasteista.
  • En haluaisi nähdä taas kerran potkuja, turbulenssia ja järkyttäviä ylimääräisiä taloudellisia kuluja, kun haasteita riittää tässä muutenkin.
  • Silti, jos Salmelainen näkee, että Peltosen eväät on syöty, niin sitten ratkaisu täytyy tehdä. Toivon että Salmelainen saa seuraaviin liikkeisiinsä hallituksen tuen ja saa mahdollisuuden tehdä joukkueensa sen näköiseksi kuin itse haluaa. Jos menee reisille niin eipähän jää jossiteltavaa.

Helvetin surulliselta tuntuu, mutta joudun ehkä päivittämään kantaani..

Tämä touhu on nyt niin surkeassa jamassa, että päitä pitää alkaa putoamaan. Ei voi olla mahdollista että Helsingin IFK on sarjan jumbona näin monen pelatun kierroksen jälkeen ja esitykset kentällä on edelleen ihan järkyttävää paskaa. Kotiyleisön edessä.

IFK ei ole tällä hetkellä ’ei tarpeeksi hyvä’. IFK on tällä hetkellä huono. Todella huono.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Pitkään mun oli hankala muodostaa käsitystä siitä, mitä pitäisi tehdä ja mistä kaikki johtuu, mutta nyt olen ihan varma siitä, että näin jatkamalla kurssia ei saada käännettyä.

Ensimmäinen ongelma lienee jo ensi kauden joukkueen kasaaminen. Jos nyt hankintaan loppukaudeksi valmentaja niin milloin hankitaan ensi kauden valmentaja ja miten hänelle kasataan joukkue? Onko ketään hyvää valmentajaa saatavilla?

Mä menisin niin pitkään Peltosella kunnes löytyy joku parempi tilalle, joka suostuu tulemaan.

Urheilujohtaja pihalle heti kun saadaan pätevä jatkaja tilalle. Salmelainen on ollut tietyissa asioissa hyvä ja omistautunut sekä kehittänyt junioripuolta, mutta nyt kun uhkapeli joukkueen kasaamisen osalta ei tuottanut tulosta, niin Salmelainen ei ole antanut sinä aikana meillä, kun on saanut rakentaa, sellaisia näyttöjä, että enää voitaisiin jatkaa.

Lyytinen, Rantakari, maalivahti kaksikko, Dyk, Palola ja puuttuvat sentterit/taitopelaajat on liian iso virhe.

Itse purkaisin Rantakarin ja Palolan sopimukset ja hankkisin tilalle 2 pakkia, heti kun sopivat löytyy ja 1 sentterin sekä 1 laiturin ja 1 maalivahdin. 5 pelaajaa sisään, Hede ja Lyytinen mukaan laskettuna 5 pelaajaa ulos. Uusien pelaajien pitäisi olla sekä taitavia, että nopeita, mutta paremmalla asenteella kuin Palola, Rantakari ja Lyytinen.

Eli 5 pelaajan, päävalmentajan sekä UJ:n vaihto ja uutta matoa koukkuun tämän kauden osalta.

Peltonen on saanut puolustuksen ja sitoutuneisuuden hyvällä tasolle, mutta Peltosen osaaminen ei riitä lukkojen avaamiseen eikä hyökkäyspään pelin kehittämiseen ja jos Salmelainen jatkaa joukkueen kasaamista tällä tavalla, niin ensi kausikin on jo kohta pilalla.

Jos hyvää valmentajaa ei voi saada, niin Salmelainen ulos ja Peltonen jatkakoot kauden loppuu, sillä valmentajan vaihdos harvoin auttaa, mutta 4-5 uutta pelaajaa voi auttaa tilanteeseen.

On kyllä tämän kauden osalta fiilis että kausi voisi päättyä jo huomiseen matsiin..
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko se on kallistua sekä UTJ:n, että Peltosen (ja Murphyn ja Tilkasen) potkujen kannalle, mutta 4 peliä antaisin vielä aikaa valmennukselle, eli tuonne EHT-tauolle asti. Siihen mennessä jos kurssi ei ole kääntynyt, on 1/3 runkosarjasta jo pelattu, ja on pakko yrittää pelastaa se mitä pelastettavissa on. Puhumattakaan ensi kaudesta.

Ei tämä todellakaan ole yksin valmennuksen syy, se kulttuuri jossa koutsit on joko neroja tai syypäitä kaikkeen, on suomalaisessa lätkässä huono, mutta vaikeampi vaihtaa noin seitsemää alisuorittavaa pelaajaa onnistuneesti, kuin valmennusta. Potkut on keinona vähän ''halpamainen'' tapa pelastaa kautta, mutta jossain se raja menee, kun jotain on tehtävä joukkueen sisällä.

Salmelaisen potkut taas on minusta perusteltua siksi, että en näe miksi UTJ:lle pitäisi antaa mitään 6-7 kautta aikaa antaa näyttöjä, kun kyseessä on kokonaisuuden kannalta merkittävä ja erittäin vastuullinen pesti.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Jos hyvää valmentajaa ei voi saada, niin Salmelainen ulos ja Peltonen jatkakoot kauden loppuu, sillä valmentajan vaihdos harvoin auttaa, mutta 4-5 uutta pelaajaa voi auttaa tilanteeseen.

4-5 pelaajaa? Mistä muualta kuin kolleista Tobias voisi löytää pelaajia. Sen verran on kuivat markkinat että tekee tiukkaa löytää edes se YKSI sentteri.
 

Speedmaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
4-5 pelaajaa? Mistä muualta kuin kolleista Tobias voisi löytää pelaajia. Sen verran on kuivat markkinat että tekee tiukkaa löytää edes se YKSI sentteri.

Ei kai se paljon huonommin voisi mennä, jos ottaisi kolleista parhaan ketjun kokeilemaan vaikka ylivoimaa. Siellä on ainakin koettu onnistumisia ja tuskin ollaan niin lukossa.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
4-5 pelaajaa? Mistä muualta kuin kolleista Tobias voisi löytää pelaajia. Sen verran on kuivat markkinat että tekee tiukkaa löytää edes se YKSI sentteri.

Eiköhän niitä pelaajia ala vapautua sieltä täältä pikku hiljaa.

Toki jos ei vapaudu, niin Salmelaisen piikkiinhän se menee että on kasattu päin persettä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kun ollaan valahdettu sarjataulukon viimeiseksi, niin kaikki kivet tulee nyt kääntää ja muutoksia tulee tehdä kaikilla osa-alueilla.

Valmennus: Peltosen potkiminen ulos tulisi ilmeisesti kovin kalliiksi ja taitaa olla niin, että tähän ratkaisuun tullaan turvautumaan vain aivan pakkotilanteessa, kun kaikkea muuta on jo kokeiltu. HIFK-legendan palkkaaminen monivuotisella sopimuksella ja sitten potkiminen ulos ei ole sellainen ratkaisu, johon lähdetään ihan kevyin perustein.

Minä vahvistaisin valmennusta tuomalla sisään Ilveksestä poispotkitun Marko Ojasen. Hän ymmärtääkseni vastasi Ilveksen (peli)taktisista kuvioista ja eikös hän ollut Tapparan palkkalistoilla samassa roolissa mestaruuskeväinä 2016 ja 2017. Jos Ilves maksaa hänelle loppukaudesta vielä palkkaa, niin tuskin tarvitsisi maltaita maksaa Ojaselle. Ja luulisi, että entisenä HIFK:n pelaajana, häntä saattaisi pieni keikka Helsingissä myös kiinnostaa. Ainahan on mahdollisuus myös siihen, että keväällä pääsee vielä Ilvestä vastaan valmentamaan.

Maalivahdit: Karhunen tänään maaliin ja myös ensi viikolla tolppien väliin. Tämän jälkeen tehdään ratkaisu, kumpi kaksikosta Halonen-Karhunen jatkaa loppukauden Taposen kanssa. Jos Karhunen, niin sitten Halonen vuokralle toiseen liigaseuraan tai Mestikseen.

Puolustus: Yksi kiekollinen puolustaja kiitos ja jo sitä ennen alkukauden tapaan Melart-Salin yhteen samoin kuin Rantakari-Larsson. Miksi nämä pakkiparit piti mennä sotkemaan? Kun tämä yksi kiekollinen puolustaja jostakin löytyy, niin Rantakari siirtyy 7. pakiksi tai jopa poppareille.

Hyökkäys: Yksi sentteri ja Petrus Palmu kiitos. Jos Palmu saapuu huhutun mukaisesti välittömästi eli siis lähimmän kuukauden sisällä tai jopa jo ensi viikolla, niin laitetaan hänet samaan ketjuun Nättisen ja Väänäsen kanssa. Haetaan siis koostumusta Nättinen-Siikonen-Palmu. Ja jos Palmu tulee pidemmällä lapulla, niin sitten oikea Siikonen ensi kaudeksi Kouvolasta Helsinkiin ja ketju Nättinen-Siikonen-Palmu kasaan. Siinä olisi oiva kakkosketju valmiina kaudelle 2023-2024. Ja jos se oikea sentteri sitten löydetään, niin sitten hänet laitetaan Nättisen ja Palmun keskelle.

Joukkueen rakennus: Joukkue rakennetaan ensi kaudesta alkaen valmiiksi avainpaikkojen osalta kauden alkuun mennessä eikä minkäänlaisia korulauseita tai liirum laarumeita kuten "joukkuetta voidaan rakentaa siirtorajalle saakka" enää hyväksytä. Tämä kausi tähän saakka pienoiskoossa: joukkueen rakennetaan vajaasti kauden ensimmäisiin harjoituspeleihin -> kummalliset kokoonpanot harjoituspeleissä ja erikoisia tuloksia -> varsinaiset pelit menevät vihkoon ja 15 pelin jälkeenkään ei ole toimivia kokoonpanoja, vaan ketjut elävät koko ajan.

Kaikki nämä vaihtoehdot vaativat tietysti rahaa, mutta nyt sitä kättä pitää laittaa taskuun tai tästä kaudesta seuraa aivan täysi pannukakku. Loputtomiin ei nimittäin löydy niitä, jotka tulevat hallille ja pulittavat lipuista maltaita. Toistaiseksi katsojaluvut ovat olleet hyviä.

Ja lopuksi, kävin tänään kaupassa ja ostin mm. ketsuppia. Avaan ketsuppipullon illalla ja herkuttelen nakeilla. Toivottavasti myös HIFK avaa tänään oman ketsuppipullonsa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En vittu tiiä.


No okei. Tyhjennysmyynnit heti kun mahdollista. Jos siis tuolta joku itseluottamuksensa täysin kadottanut ihmisraunio vanhoilla meriiteillään jollekin menestyvälle seuralle kelpaa. Junnuja kehiin tai ihan keitä vaan tuonne nyt voidaan noin niin kuin teknisesti kentälle laittaa häröilemään.

Kattellaan sitten ensi kaudella uudestaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös