Tarkoitukseni ei ollut vittuilla, pahoittelut jos koit näin.Ja valitettavasti nämä asiat menevät "etupellossa", joten jos ensi kaudeksi halutaan kunnon jengi, kannattaa nyt vielä miettiä, onko just nyt oikeasti paras hetki jäädä himaan.
Tarkoitukseni ei ollut vittuilla, pahoittelut jos koit näin.
Ja siis näköjään esitin kysymykseni vähän tulkinnanvaraisesti. Tarkoitin, että kuinka kauan olet valmis seuraamaan tätä touhua, ennen kuin alat itse vaatimaan muutoksia tekemiseen (esim. uusia pelaajahankintoja, valmennuskuvion päivitystä, UTJ, hallituksen tarkastus, jos mikromanagerointi pitää paikkansa)?
Totta helvetissä sitä pelejä seurataan silti, vaikka tämä nyt melkoista Via Dolorosaa onkin ollut koko kauden. Ja kaikki varmaan toivoivat, että tällä porukalla homma toimisi. Toistaiseksi ei ole mitään merkkejä paremmasta huomisesta.
Boldaus oma.Mutta kukaan muu kuin pelaaja itse ei voi niitä ratkaisuja kentällä tehdä. Johan sen nyt sanoo järkikin, että jos valmennus on ohjeistanut pelaamaan jollakin "systeemillä" jonkun tilanteen, pelaajan pitää itse arvioida etukäteen onnistuuko se, eikä vain sokeasti toimittaa kiekkoa johonkin. En ole ihan hetkeen kuullut, että valmentajat olisivat rankaisseet onnistuneista ratkaisuista. Toki, jos se on ollut liian riskialtis eikä istu yleisesti pelinkuvaan, niin palautetta on voinut tulla ja se voi joskus olla ihan oikein. Pelaajien pitää lukea tilanteita kentällä koko ajan.
Mutta eikö yksi ihan perusmääreistä hyvälle valmentajalle ole se, miten paljon hän saa pelaajistaan irti? Keskiarvoisesti mestaruuksia voittaa joukkueet, joiden valmentajat saa käytettävissä olevista pelaajista enemmän irti, kuin heidän todellinen osaamisensa on.Mähän "vaadin" koko ajan muutoksia tekemiseen, mutta mä vaadin niitä ennen kaikkea pelaajilta. Mä ymmärrän, että päät on jumissa ja sillä on vaikutuksensa. Mutta kukaan muu kuin pelaaja itse ei voi niitä ratkaisuja kentällä tehdä. Johan sen nyt sanoo järkikin, että jos valmennus on ohjeistanut pelaamaan jollakin "systeemillä" jonkun tilanteen, pelaajan pitää itse arvioida etukäteen onnistuuko se, eikä vain sokeasti toimittaa kiekkoa johonkin. En ole ihan hetkeen kuullut, että valmentajat olisivat rankaisseet onnistuneista ratkaisuista. Toki, jos se on ollut liian riskialtis eikä istu yleisesti pelinkuvaan, niin palautetta on voinut tulla ja se voi joskus olla ihan oikein. Pelaajien pitää lukea tilanteita kentällä koko ajan. Pitää kommunikoida omien pelaajien kanssa ja pitää tehdä se, mitä on sovittu. Se onnistuu puolustuksessa varsin hyvin, miksi se ei onnistu hyökkäyspäässä?
Minä olen koko ajan olettanut, että ottaen huomioon taloudelliset resurssit, sinne hankitaan vähintään yksi kiekollinen sentteri verorajalla. Minä en päätä potkuista, enkä yleisesti ottaen potkuja kannata, koska rekrytoinnit on pitänyt tehdä jo alusta alkaen niin, että sopimuskausi viedään loppuun. Minä en myöskään päätä hallituksen kokoonpanosta, mutta toivoisin sinne vähintään yhtä naista sekä pelin ja pelaajien edustajaa. Pelin ja pelaajien edustajaa ihan vaikka vain siksi, että jollakin olisi riittävästi osaamista ymmärtää, mitä se työ käytännön tasolla ihan oikeasti on. Naista siksi, että joku toisi vähän erilaista näkökulmaa eikä asioita enää päätettäisi "vain miehissä". Mutta ei hallituksessa välttämättä tarvittaisi edes henkilövaihdoksia, mikäli toiminta muuten muuttuisi. Sekin on vain asennekysymys. Varsinaiseen mikromanageeraukseen en usko, koska hallituksen jäsenillä ei ole sellaiseen edes aikaa. Valmennuskysymyksenkään osalta en tiedä, onko se yleinen toimintatapa vai koskiko vain Villeä. Epäilen jälkimmäistä, koska Selin oli Nyban paniikkihaku ja hallitus sen hyväksyi ja Pikkaraisen päävalmentajaksi halusi Salmelainen ja sekin sopi. Henkilökohtaisesti uskon, että Villen palkkauksen taustalla oli vahva omistajaohjaus (Ry) sekä taloudellinen opportunismi ja urheiluromantiikka.
Minä seuraan tätä touhua sellaisenaan niin pitkään kuin haluan ja jaksan. Minulla ei ole mitään vaikutusvaltaa mihinkään muuhun kuin itseeni. Ja varmaan ihan hyvä niin. Fanien toiveiden pohjalta ei voida tehdä ratkaisuja, koska ne ovat aivan liian tunteeseen perustuvia ja usein hyvin lyhytnäköisiä.
Se mua vain aina on ihan yleisesti ihmetyttänyt, että aika moni äänestää jaloillaan, kun peli ei kulje ja sama jengi on kuitenkin eturivissä huutamassa lisää vahvistuksia tai muuten vain rahanmenoa. Tämä yhtälöhän on täysin mahdoton. Niiden, jotka huutavat lisää rahanmenoa, pitäisi nimenomaan aktivoitua käyttämään entistä enemmän rahaa lippuihin ja muuhun, jotta muutokset olisivat taloudellisesti mahdollisia. Toisaalta, siinä on sitten sekin sudenkuoppa, että johto voi ajatella, että koska väkeä käy, mitään ei tarvitse tehdä. Mutta ehkä päätökset pitäisi oikeasti tehdä muista kuin taloudellisista vaikuttimista? Aika monta lippu enemmän pitää myydä tai jostain hankinnasta nipistää, jotta saadaan katettua poispotkittujen ja uuden valmennuksen liksat.
Onneksi mulla on kausari, niin mun ei tarvitse tällaisia asioita miettiä.
Mähän "vaadin" koko ajan muutoksia tekemiseen, mutta mä vaadin niitä ennen kaikkea pelaajilta. Mä ymmärrän, että päät on jumissa ja sillä on vaikutuksensa. Mutta kukaan muu kuin pelaaja itse ei voi niitä ratkaisuja kentällä tehdä. Johan sen nyt sanoo järkikin, että jos valmennus on ohjeistanut pelaamaan jollakin "systeemillä" jonkun tilanteen, pelaajan pitää itse arvioida etukäteen onnistuuko se, eikä vain sokeasti toimittaa kiekkoa johonkin. En ole ihan hetkeen kuullut, että valmentajat olisivat rankaisseet onnistuneista ratkaisuista. Toki, jos se on ollut liian riskialtis eikä istu yleisesti pelinkuvaan, niin palautetta on voinut tulla ja se voi joskus olla ihan oikein. Pelaajien pitää lukea tilanteita kentällä koko ajan. Pitää kommunikoida omien pelaajien kanssa ja pitää tehdä se, mitä on sovittu. Se onnistuu puolustuksessa varsin hyvin, miksi se ei onnistu hyökkäyspäässä?
Mikromanageeraaminen ei toimi oikein missään työssä, se herättää lähinnä vaanJa mikäli huhuissa on perää edes vähän alusta, Peltonen kuuluu tähän kastiin joka tykkää ohjeistaa nyansseja. Näin maallikkona ja keittöfilosofina tulkitsisin, että täydellinen umpikuja johtuu tästä. Vaaditaan noudattamaan valmennuksen antamia speksejä vaikka osa pelaajista kokee ne mielettömiksi. Tämän takia toiminta on väkinäistä, koska kukapa nyt haluaisi 100% lasissa tehdä asioita, jotka kokee järjettömiksi.
Mikromanageeraaminen ei toimi oikein missään työssä, se herättää lähinnä vaan
voimakasta närästystä, ja sitä kuuluisaa mailan puristusta.
Siinä voi pahimmillaan käydä niin, ellei ole jo käynytkin ettei joukkue enää pelaa Peltoselle.
"Mitä HIFK:n tulisi tehdä joukkueen kurssin kääntämiseksi?"
Maalit olisivat kova juttu.
Salmelainen:
En ole tyytyväinen tämän kauden joukkueeseen, mutta mielestäni se ei ole niin huono kuin täällä annetaan ymmärtää.
Aiempien kausien osalta on ollut puutteita, mutta mielestäni ongelmat ovat olleet enemmän pelitavassa ja muutamassa yksilössä, eikä materiaalissa kokonaisuudessaan.
- Keskikaista on puutteellinen ja se tulee korjata. Joukkue kaipaa hyökkäykseen pelillistä johtajaa.
- Maalivahtiosasto on kysymysmerkki Halosen osalta, mutta onneksi Taponen on onnistunut. Antaisin tälle osastolle nyt vielä aikaa, kiitos Taposen.
- Puolustus kaipaa korkeintaan yhtä täsmähankintaa, mutta ilman sitäkin ollaan pärjätty. Lyytisen korvaajaa en kaipaa, mutta paremman Rantakarin ottaisin mielelläni. Jämäkkyyttä viivapelaamiseen kaivataan myös.
En vaihtaisi Salmelaista tässä kohtaa. Olen myös puolueellinen.
Peltonen:
- En olisi vaihtanut Pikkaraista Peltoseen.
- Peltonen on silti yksi suurista minulle, joten toivon hänelle pelkkää hyvää.
- Valmentajana homma ei ole minusta toiminut toistaiseksi edes vähää alusta. IFK:n pelitapa ylöspäin on ihan jäätävää paskaa.
- Haluaisin silti nähdä, että onko Peltosesta korjaamaan nyt käsillä olevia ongelmia, vai onko hän yksinkertaisesti väärässä tehtävässä. Jos hänelle annetaan aikaa, niin käsillä on yksi hänen uransa kovimmista haasteista.
- En haluaisi nähdä taas kerran potkuja, turbulenssia ja järkyttäviä ylimääräisiä taloudellisia kuluja, kun haasteita riittää tässä muutenkin.
- Silti, jos Salmelainen näkee, että Peltosen eväät on syöty, niin sitten ratkaisu täytyy tehdä. Toivon että Salmelainen saa seuraaviin liikkeisiinsä hallituksen tuen ja saa mahdollisuuden tehdä joukkueensa sen näköiseksi kuin itse haluaa. Jos menee reisille niin eipähän jää jossiteltavaa.
Jos hyvää valmentajaa ei voi saada, niin Salmelainen ulos ja Peltonen jatkakoot kauden loppuu, sillä valmentajan vaihdos harvoin auttaa, mutta 4-5 uutta pelaajaa voi auttaa tilanteeseen.
4-5 pelaajaa? Mistä muualta kuin kolleista Tobias voisi löytää pelaajia. Sen verran on kuivat markkinat että tekee tiukkaa löytää edes se YKSI sentteri.
4-5 pelaajaa? Mistä muualta kuin kolleista Tobias voisi löytää pelaajia. Sen verran on kuivat markkinat että tekee tiukkaa löytää edes se YKSI sentteri.