Mitä haluaisit tutkia?

  • 1 474
  • 35

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tiede 2000 lehden uutinen:

"Suomen Akatemian järjestämän lukiolaisten tiedekilpailun Viksun vuoden 2001 voittajat on valittu. Ykköseksi ylsi Nora Lindström Espoon Mattlidenin lukiosta. Noran kilpailutyö ruoti kahden romaanin, Jonathan Swiftin Gulliverin retkien ja George Orwellin Vuonna 1984:n yhtäläisyyksiä. Hän selvitti erityisesti sitä, miten Orwell on käyttänyt hyväkseen Swiftin ideoita kielen manipuloinnista. Muita palkittuja töitä olivat mm. polkupyörän kumin ilmanpaineen vaikutus vierintäkitkakertoimeen pyörällä ajettaessa, Turun tuomiokirkon keskiaikainen rakennushistoria sekä brittiläisten ja amerikkalaisten kosmetiikkamainosten kielelliset erot. Voittajat tulevat Kuopiosta, Vaasasta, Turusta, Espoosta, Valkeakoskelta ja Helsingistä. "
________________________________________________
"Polkupyörän ilmanpaineen vaikutus...pyörällä ajettaessa!" Sinänsä hyvä, että on huomattu mainita, että nimenomaa ajettaessa...Voisiko kitkaa syntyä, kun pyörä seisoo pyörätelineessä? Siinä olisikin astetta vaikeampi aihe! Olisiko kyseinen tutkielma Turun suunnalta? Uutinen ei kerro. :p
Millaisista aiheista jatkoaikalaiset ovat niin kiinnostuneita, että jaksaisivat ryhtyä oikein tutkimaan aihetta?

Tässä joitakin teemoja, joita tutkisin mielelläni:
- Tiedotusvälineiden puolueettomuus/puolueellisuus
- Elokuvien mahdollisuudet manipuloida
- Miksi kissalla on (sanonnan mukaan) yhdeksän henkeä?
- Miten fobiat syntyvät/mihin ne liittyvät?

Laittakaapa omia teemojanne!
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Miten on mahdollista, että G.Bushin tasoinen "älyn jättiläs" on maailman suurimman sotilasmahdin omaavan valtion päämies?

Tuota aihetta olisi kiva tutkia, mutta tutkimustuloksia ja analyysia ikävämpi lukea. Tiedä vaikka olisi illuminaati (vai mikä **ttu se nyt olikaan kaiken pahan takana) mukana kuvioissa?...
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Pienten kivien merkitys pituukasvuun pienillä lapsilla olisi turkimukseni nimi.

Hieman selitystä asialle: Kalle 1 v. kasvaa nopeammin kuin Ville 18 v. -> Kalle 1 v. syö hiekkalaatikolla paljon kiviä -> kivien syöminen lisää pituuskasvua.

Päätelmä on siis oikein ja väitöskirjatasoisessa tutkielmassani todistaisin sen.
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tutkimus

Pöllin tämän eilen muistaakseni Tapparan nettisivuilta tai saattoi olla jostain muualtakin, joten pahoittelen jos loukkaan tekijänoikeuksia. Tarina on mielestäni hyvä esimerkki siitä, että tutkimuksiin kannattaa aina suhtautua kriittisesti eikä suoraa päätä niellä kaikkea purematta. Viittaan esim. Tieteen kuvalehdessä toisinaan oleviin pikku-uutisiin, joissa kerrotaan tutkimuksesta, jossa on ollut sata ruskeahiuksista ja sata vaaleahiuksista koehenkilöä ja ruskeahiuksisista 20:lla on ientulehdus ja vaaleahiuksisista 15:lla. Näin ollaan päästy tulokseen, jossa ruskea hiusten väri lisää todennäköisyyttä sairastua ientulehdukseen 33 prosentilla.

Tässäkin seuraavassa tutkimuksessa on päällisin puolin asiat kohdallaan mutta epäilen, onko tuota tutkimusta oikeasti tehty. Todennäköisesti on vain yhdistelty aiempia havaintoja.

Kanadalaiset tutkijat ehdottavat, että huomioonottaen tuoreen analyysin tulokset, jotka paljastivat naispuolisen hormonin esiintymisen oluessa, miesten tulisi kiinnittää huomiota oluen kulutukseensa. Teorian mukaan oluen juonti saa miehet muuttumaan naisiksi.
Teorian tutkimiseksi 100 miehelle juotettiin 3 litraa olutta yhden tunnin aikana. Kaikissa miehissä huomioitiin seuraavaa:
* painon nousua
* yletöntä puhumista ilman tolkkua
* liiallista tunnepitoisuutta
* ajokyvyn puute
* rationaalisen ajattelun puute
* väittelyä mitättömistä seikoista
* virtsaus istuen
* ei mitään pahoittelun merkkejä oltuaan selvästi väärässä
Tutkimuksen jatkamista ei ole suunniteltu
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Tutkimus

Viestin lähetti Dave

Tutkimuksen jatkamista ei ole suunniteltu

Tietääkseni se kyllä on täysin jatkuva tutkimus, jossa myöskin tulokset ovat jatkuvasti lähes saman suuntaisia...

Että silleen...
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti mauri

"Polkupyörän ilmanpaineen vaikutus...pyörällä ajettaessa!" Sinänsä hyvä, että on huomattu mainita, että nimenomaa ajettaessa...Voisiko kitkaa syntyä, kun pyörä seisoo pyörätelineessä? Siinä olisikin astetta vaikeampi aihe! Olisiko kyseinen tutkielma Turun suunnalta?

Oletko koskaan kuullut lepokitkasta? eli kyllä siinä renkaan ja maan/telineen välissä kitkaa on, muuten se ei pysyisi paikallaan. Se on astetta helpompi tutkia, mutta...

Itse toimin tutkiana ja asiantuntiana, joten teen tutkimusta joka päivä (lähes) Opiskeluissanikin tutkin suurimman osan ajasta.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Minä haluaisin tutkia, että mikä on kuuluisa naisen logiikka. Se on elämäni suurin mysteeri. Eikä hymiötä.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se kitkatutkimuksen tekijä on Kuopiosta, luin siitä pari päivää sitten Savon Sanomista.

Mä haluaisin tutkia mm. mistä räkä syntyy, miks pilvet pysyy taivaalla, mitenkä on mahdollista, että suomen kieli voi olla niin vaikeaa etc? Tämmösiä juttuja (muun muassa) mä olen pyöritellyt päässäni siitä asti kun osasin ajatella. 3-vuotiaana kyselin isiltä miks ne pilvet pysyy taivaalla ja miks taivas on sininen...enkä oo vieläkään saanut isiltä vastausta ;)
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Arnold
Minä haluaisin tutkia, että mikä on kuuluisa naisen logiikka. Se on elämäni suurin mysteeri. Eikä hymiötä.

Onko meillä muka joku logiikka?

Mikä on miesten logiikka? Lue tämä ja mieti:
Autokoulussa kun opetellaan parkkeeraamista ja mennään parkkipaikallem tytöt ajavat kaksi peräkkäistä tyhjää ruutua nähdessään etummaiseen, jotta pääsevät lähtemään peruuttamatta. Pojat jättävät auton takimmaiseen ruutuun. Kysyttäessä miksi he tekevät näin, vastaus kuuluu: "Naiset ajaa etummaiseen kun ne ei osaa peruuttaa. Mä osaan peruuttaa, joten mä jätän auton tähän." Siinä sitä on logiikkaa kerrakseen.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Tommy
Minä taas haluaisin tutkia naisten takapuolia.
Ehkä yksi hymiö.

Voisimme ehkä perustaa yhteisen tutkimusryhmän, oletko vielä suunnitellut rahoitusta.

Voisin yhdistää tähän pienen empiirisen kitkakerrointa koskevan tutkimuksen...
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti hanu


Voisimme ehkä perustaa yhteisen tutkimusryhmän, oletko vielä suunnitellut rahoitusta.

Voisin yhdistää tähän pienen empiirisen kitkakerrointa koskevan tutkimuksen...

Omistan digitaalikameran, siitä lähdetään.
Tarvitsisi vielä zoomi ostaa siihen.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Tommy


Omistan digitaalikameran, siitä lähdetään.
Tarvitsisi vielä zoomi ostaa siihen.

Minä olen kyllä suunnitellut sen verran läheisempää tarkastelutapaa, ettei zoomia tarvittaisi.

Aineiston laajuus kyllä hieman peloittaa. Olisikohan syytä rajata se vaikkapa ikäryhmään 15 - 25 vuotiaat?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti hanu
Minä olen kyllä suunnitellut sen verran läheisempää tarkastelutapaa, ettei zoomia tarvittaisi.

Aineiston laajuus kyllä hieman peloittaa. Olisikohan syytä rajata se vaikkapa ikäryhmään 15 - 25 vuotiaat?

Toi on ihan OK ikähaarukka, tosin sitä voi venyttää tarpeen tullen kolmeenkymmeneen, tosin kolmikymppisten takapuolet ovat jo parhaat päivänsä nähneitä, joten pidetään tuo 15-25.

Mistä aloitetaan?
Jos minä otan Espoon ja tänään myös Hämeenlinnan (takapuolia nappiverkkareissa).
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Tommy


Toi on ihan OK ikähaarukka, tosin sitä voi venyttää tarpeen tullen kolmeenkymmeneen, tosin kolmikymppisten takapuolet ovat jo parhaat päivänsä nähneitä, joten pidetään tuo 15-25.

Mistä aloitetaan?
Jos minä otan Espoon ja tänään myös Hämeenlinnan (takapuolia nappiverkkareissa).

Minua noin maantieellisesti kiinnostaisi tuo Karibian alue, akateemiset rahoituskanavani ovat kyllä sen verran ehtyneet, että joutunen tyytymään tähän Pirkanmaahan.

Täällä kyllä tutkimusolosuhteet ovat nyt sen verran huonot, että täyteen laajuuteen tutkimus päässee vasta tuossa touko- kesäkuulla.
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Tommy!

Vispaahan itsesi takaisin spermaksi ja pyydä äitiä nussimaan sut uudestaan! Olet epäonnistunut ihmisyksilö!
 

MokkaSiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
tappara
Ehkä lievästi asian vierestä , mutta minä todellakin haluaisin tutkia ja myös saada varmuuden siitä , onko joskus keksitty sellainen kone joka ei tee mitään eli siis tekee ei mitään eli koneen toisesta päästä laitetaan juttuja sisään ja toisesta päästä ei tule mitään eli tulee ei mitään. Siitä koneesta on joskus kirjoitettu jossakin kirjassa. Siis jos joskus sellainen kone on ollut toiminnassa ja sinne on jotakin laitettu ja tutkimuksen mukaan ulos on tullut ei mitään eli se jotakin on lakannut olemasta . Kone on tietenkin heti pysäytetty kun äärimmäinen lopputulos on selkiytynyt kehittäjille. Mitä meillä on siis ollut ennen koneen käyttöönottoa ? Todennäköisesti jonkun poistaminen on myös jäänyt kesken sillä konehan on sammutettu kiireellisesti , jos semmoïnen kone on ollut olemassa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti Tunkki
Tommy!

Vispaahan itsesi takaisin spermaksi ja pyydä äitiä nussimaan sut uudestaan! Olet epäonnistunut ihmisyksilö!

Tunkki!
Pitkästä aikaa!
Ihmettelinki jo mihin olet kadonnut, missä olet ollut?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Parikin aihetta tuli mieleen.

-Liigajoukkueen kotipaikan ja mediaseksikkyyden välinen korrelaatio. Mahdollisina muuttujina voitaisiin käyttää mm. paikkakunnan asukaslukua, paikkakunnan sijaintia maantieteellisesti sekä näkyvyyttä tarjoavien tiedotusvälineiden laatueroja (vakavasti otettavat vs. iltapäivälehdistö).

-Miten voimakkaasti muutama huono kirjoitus laskee keskusteluketjun kiinnostavuutta. Tässä voitaisiin käyttää sataa testihenkilöä, ja esimerkkiketjuna vaikka tätä kyseistä. Oheistutkimuksena voitaisiin tutkia, mikä merkitys egoboostauksella on "häirikkökirjoittajien" motivaation lähteenä (kai mua edes täällä kuunnellaan, tai ainakin huomataan).
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Parahin gammonthis, vai pitäisikö sanoa Markus Kajo.

Tutkimisesta en tiedä, mutta ainakin sellainen koje on sitten olemassa. Sille on useampia nimiä, niinkuin rakkailla lapsilla muutenkin. Jotkut kutsuvat sitä Seiskaksi, jotkut Iltalehdeksi tai Ilta=Sanomiksi. Minä kutsun sitä mieluimmin Turun Sanomiksi.

Tietääkseni se koje on jossain, ja siihen joku Liesmäki tai muu vastaava olento laittaa jotain ja hoblaa. Kun se tulee ulos, ei siinä olekaan yhtikäs mitään!

Tuo pysäytysjuttu on tainnut valitettavasti jäädä heiltä huomaamatta. Tai sitten se koje on niin valtava, että pysäytysviestin kulkeminen aparaatin toisessa päässä olevasta töpselistä sinne toiseen päähän kestää kovin kauan.

Toivottavasti tämä kaamea kojeisto saadaan toimintakyvyttömäksi ennenkuin Matti Nykäsestä tulee presidentti.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tunkki
...Vispaahan itsesi takaisin spermaksi ja pyydä äitiä nussimaan sut uudestaan!...
Onko tuo mahdollista. Pitäisikö tutkia?

Tunkki hei, toi oli muuten ihan v.... hyvä.
 

Broadstreet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Philadelphia Flyers
Haluaisin tutkia mailahäirintä innovaation diffuusiota SM-liigassa.
Onko kyseessä kenties ollut tartuntadiffuusio vai peräti hierarkinen diffusio.
Mielenkiintoisena asiana lisäksi tutkimukseen on selvittää missä on innovaatiokeskus ja ketkä ovat innovaattoreita.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Ihan oikeesti haluaisin tutkia jääkiekkoilijoita. Ihan oikein kunnon empiirisessä ympäristössä. Vaikka pukuhuonekäyttäytymistä... Voisin harrastaa ehkäpä jopa osallistuvaa havainnointia....
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Annuli
Ihan oikeesti haluaisin tutkia jääkiekkoilijoita. Ihan oikein kunnon empiirisessä ympäristössä. Vaikka pukuhuonekäyttäytymistä... Voisin harrastaa ehkäpä jopa osallistuvaa havainnointia....

Kauan tämänkin fantasiasi esiin tuonti kesti , vai että osallistuvaa havainnointia, huh ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös