Mitä autoja olet ajanut?

  • 5 900
  • 84

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Lada 2107, 1200, Niva ja 1500 Combi
Volkswagen Golf (mkI, II, II GTI, III ja IV), Jetta, Vento, Caravelle matkailuauto, Kupla ja Passat
Opel Kadetteja ainaki B ja C, Vectra
Skoda 110R Coupe ja 120
Fiat 600, Punto, Ritmo, 128, 127 ja 131 Mirafiori
Volvo 340, 360, Amazon, 242, 850, V70, 142, S88 ja 440
Ford Orion, Escort mkII Estate, Mondeo
Talbot Horizon
Toyota Corolla Sprint, Corolla Ke2, Corona mkII, Hiace
Datsun/Nissan Cherry, Bluebird, 160J ja 120A
Mazda 323F
Dodge Ram Van
Audi Coupe B2 ja A4
Honda Accord
Peugeot 405
Renault 4
MB Vito ja joku 180

Osa ihan liikenteessä ja osa piha/peltoautoina, kun isällä sattui olemaan aikoinaan autopurkaamo.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ok päivitetääs sen mitä muistaa

- Audi (A3, A4, A5, Q5, TT, eTron, Q2)
- Austin (Mini)
- BMW (2, x3, x4, x1, I3, i5, IX)
- Citroën (C4)
- Ford (Mustang, Tourneo, Focus, MachE)
- Hyundai (i30)
- Lada (God knows mikä, kesätyöpaikassa autona)
- Land Rover (RR Evoque, Discovery Sport)
- Opel (Astra)
- Peugeot (208, 208e)
- MB (A, GLC, GLB, CLA)
- Mini (Countryman)
- Mitsubishi (Colt)
- Nissan (Qashqai)
- Renault (Clio, Captur, jumper)
- SAAB (900, 9-3)
- Suzuki (ignis, vitara, sx4)
- Skoda (Fabia, Enyaq)
- Smart (forfour)
- Tesla (3, Y)
- Volkswagen (Polo, New Beetle, Tiguan)
- Volvo (s40, s60, v40, xc40, XC60, XC90, C40)

Uusia merkkejä tosi vähän - Tesla ja Pösö jonka aiemmin unohdin. Sähköautoja tullut joitakin ajettua.

Hmm tuossako ne oli, pitää vielä inventoida
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tänä vuonna ei ole tullut ajettua vielä yhtäkään autoa ja aika todennäköisesti tilanne tulee pysymään tuollaisena koko vuoden loppuun asti, ellei jotain todella yllättävää tapahdu. Ylipäänsä viime vuosina autoilu on jäänyt todella vähiin, mikä ei oikeastaan pahemmin harmita näillä polttoaineen hinnoilla.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tämmöinenkin ketju täällä, otetaanpa osaa itsekin. EI vielä kummoisen mittainen lista, mutta onhan tässä vielä ajovuosia jäljellä. Suurinta osaa ajettu ehkä kerran-pari, muutamaa sitten joko omana tai töiden takia enemmänkin:
- BMW (X3 ja muistaakseni kolmossarjan farkku, jota olen peruuttanut n. 5m)
- Citroen (C2, C3)
- Ford (Focus, Ka)
- MB (Sprinter)
- Mini (Cooper)
- Peugeot (207)
- Skoda (Octavia)
- Volkswagen (Passat)
- Volvo (V50)

Lisäksi autokoulussa muistaakseni Hyundaita ja sitten erinäisiä vuokrapakun raatoja, jotka tainneet olla pääasiassa Fordeja tai Fiateja.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Luulin, että Kapasen Kassun kunniaksi tehty ketju, mutta ei ollutkaan Mitä autoja olet kännissä ajanut? nimenä kettingillä. Sitä se lukihäiriö teettää.


Aiheeseen:

Ihan oikeasti. En muista. On niitä varmaan aika monia.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Punasta, sinistä, toista sinisen sävyä, harmaata, mustaa, kolmatta sinisen sävyä ja toista punasen sävyä
Tästä pidin. Omina vain sinistä ja mustaa. Mutta töiden puolesta JOUTUNUT ajamaan useammankin väristä, En nauti ajamisesta juuri koskaan.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mistä helvetistä joku tämmösiä voi muistaa? Tai no, kyllä mäkin muistan vielä joskus 20-vuotiaana osanneeni luetella autot joilla siihen asti olin ajanut, mutta aivan mahdoton sanoa enää. Omat autot ehkä vois muistaakin, mutta sitten kun on näitä tämmösiä että on ajanut ties kenen autoilla jonkun yksittäisen matkan jonnekin ja työmatkoilla aina jollain vuokra-kotterolla ni ei saatana mitään mahdollisuutta.

Vielä kun autojen merkit ja mallit ei noin niinku muutenkaan osaa kiinnostaa, enpä osaa nytkään sanoa mitä meidän nykyiset autot on malleiltaan, merkit kyllä tiiän. Ja värit. Toisessa on automaattivaihteet, toisessa ei. Ratti on molemmissa. Ja renkaita neljä.

Alabamassa mun piti kerran johonkin listaan laittaa silloisen vuokra-autoni merkki ja malli. En mä tienny niitä, niin päädyin sitten kirjoittamaan siihen listaan ”white” auton tiedoksi, koska se auto oli valkoinen. Listan seuraavaan kohtaan kirjotin ”power”, koska olin sen mestan voimalaitokselle menossa.

Kerran ajoin jollain Lamborghinillä. Se oli varmaan hienoin auto millä oon ite ajanut. Paskin auto oli ehkä yhden Vesan ikivanha farmari-Volvo, joka sillee heittelehti koko ajan puolelta toiselle, ja jossa soi vitun lujaa joku helvetillinen sumutorvi jos auto oli käynnissä ja turvavyö ei ollu päällä. Sillä ajeltiin Kristiinankaupungista Kaskisiin ja takas muutamia kertoja, minä ajelin enimmäkseen yöaikaan.

Jotkut autot on ollu sillee vitun outoja että niissä on ollu ne ratit ja polkimet väärällä puolella autoa.

Saksassa ja Puolassa välillä ajelin yli 200 km/h, se oli kivaa. Kyllä aina pitäisi saada ajaa niin kovaa kaikkialla teillä.
 

Glove

Jäsen
Ei varmaankaan tule yhtä pitkä lista, mutta kokeillaan.

- Chrysler (Grand Voyager, Voyager)
- Citroen (DS4)
- Ford (Focus, Galaxy, Mondeo)
- Lada (1200S)
- Man (mallista ei muistikuvaa, autokoulussa ajoin.)
- MB (E350)
-Mazda (626)
-Nissan (Micra, Sunny)
- Opel (Kadett)
- Peugeot (203, 405)
- Seat (Ibiza)
- Toyota (Corolla)
- VW (Caddy, Golf, Transporter)

Sitten on vielä yksi kuorma-auto, jolla hoidin yhden muuton ja enon auto, jolla kävin enon kanssa Norjassa. Merkeistä ei kyllä ole mitään hajua, aika on haihduttanut muistikuvat.

edit: lisää muistui mieleen Ford Escort ja Toyota Hiace.
Eipä tähän ole tullut muuta uutta kuin Citroen Berlingo.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mahdotontahan noita on on muistaa, melkein kaikki kuitenkin ns ihan perus autoja. Muutamaan Porschea on tullut ajeltua, varsinkin 911:n "pikkuveli" Porsche Cayman on jäänyt positiivisesti mieleen.

Varmaan se omalle kohdalle osunut harvinaisin auto on Fisker Karma. Toistakymmentä vuotta tuostakin jo ja siihen aikaanhan tuossa ollut hybridtekniikka oli uutta ja ihmeellistä. Auto painoi reilusti yli kaksi tonnia ja sen kyllä ajaessa huomasi. Kaunis auto ulkoa, sisältä erityisesti jäi mieleen kojelaudat mokkamainen pinta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jotkut autot on ollu sillee vitun outoja että niissä on ollu ne ratit ja polkimet väärällä puolella autoa.
Mutta kaikissa kuitenkin samalla puolella?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
VPK:n vanha Ford Transit. Rattivaihteet ja jotain vitun välikaasuakin olisi pitänyt osata antaa.

Tiukka tilanne treenikämpällä. Vanhemmat punkkarit, joita katseltiin silleen kunnioittavasti, oli pulassa. Kaljat oli loppumassa. Essolta saisi kaljaa vielä 15 minuutin ajan, mutta siinä ajassa pitäisi ehtiä hakemaan lompakko X:n kotoa muutaman kilometrin päästä ja ajaa sitten Essolle mahdollisimman nopeaan. Eikä kukaan heistä ajokunnossa.

Eikös joku saatanan kavereista vasikoinut, että tuo Everton on muuten saanut justiinsa toissapäivänä kortin. Omat autokaupat vielä kesken, eli ajokokemus aika pientä, pakettiautoista nolla. Ihan hirveät paineet ja vielä hirveämpi auto.

Jollain säälittävällä hyppimisellä ja sammuilulla sain auton lompakon haku etappiin asti, mutta tatti kaljanjanoisten äijien otsassa alkoi olla jo puhkeamispisteissä. Auton vakiokuski hyppäsi siinä vaiheessa rattiin ja ajoi Essolle justiinsa minuuttia ennen aikarajan loppumista. Hävetti, että mokasin, ja juoppo joutui ajamaan.

Sitä autoa en unohda.

Eikä muita tarvitse juuri muistaakaan. Samana kesänä kun ajeltiin muuttokeikalla Postista lainalla ollutta isoa pakua, missä oli ratti väärällä puolella, niin pystyi lohduttautumaan, että ei tämä sentään mikään VPK-Transitti sentään ole.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Liittyen hieman yo. tarinaan á la veli @Everton...

Olin ajanut inssin ja paperit ajokorttiin olivat valmiit. Kello oli pikkuista vaille neljä iltapäivällä, kun menin velipoikani kyydillä nimismiehenkansilaan hakemaan väliaikaistodistusta ajokortista, varsinainen tulisi parin viikon kuluttua. Kun palasin autolle, velipoikani oli treffannut kaverinsa ja sanoi minulle: "Btw - se on muuten sun vuoro olla kuskina tää ilta".
Oli talvi, liukasta ja pimeää ja autona oli isän Plymouth Valiant, takavetoinen iso kosla ei_niin_hyvillä talvirenkailla. Täytyy todeta, että vaikkei auton lämppäri ollut ehkä Suomen talveen mitoitettu, mulla hikeä pukkasi koko illan, kun sompailin noita kännisiä irvileukoja, jotka vittuilivat joka käänteessä keltanokalle, kuinka sitä autoa pitäisi ajaa. Kun esitin vastalauseeni menosta, tuli lakooninen: "Turpa kiinni, oot sen verran monta kuskihukia vieläkin velkaa..."
 
Viimeksi muokattu:

ace

Jäsen
No niin, palataanpa tähän. Niinkuin moni muukin on maininnut, kaikkia autoja ei millään voi muistaa. Tässä nyt kuitenkin ne "parhaat" jotka ovat jääneet mieleen. Itse olen siis enemmän retroautoihin kallellaan kuin moderneihin ja se tässä listassa varmaan näkyy.

Toyota Corona 1800 -75. Samanlaisen haluaisin hommata, mutta oli joku juhlavuoden malli, eikä niitä löydy mistään. Oma ensimmäinen autoni, joka osoittautui lopulta kolariautoksi ja niin ruosteen syömäksi etupäästä, että onneksi en sillä kolaroinnut. Hyvät muistot kuitenkin jäi siitä autosta.

Fargo paloauto jostain 60-luvulta. Maasto ominaisuudet olivat ihan mahtavat, mutta ajettavuus tiellä ei niinkään. Uutisiinkin eksyi tämän yksilön loppu, ratti jäi kuskin käteen kesken hälytysajon. Silloin en ollut puikoissa, kaveri oli.

Scania paloauto -77 vuodelta. Vaihdekepin liikerata oli niin ihmeellinen, että käsivarresta ja olkapäästä piti löytää uusia lihaksia että sai pykälät loksahtamaan.

Fiat 850. Joskus kolmenkympin kriisissä ostin leimassa olleen kasipätkän projektiautoksi, suunnitellen sen kunnostamista. Leiman loppuun sillä ajoin, mutta sen jälkeen se seisoi vuosia kaverin tallin pihassa. Ei riittänyt taito, aika, eikä kärsivällisyys sitä rassata. Lopulta myin sen puolella siitä mitä itse maksoin. Takamoottorivehje oli kuitenkin hauska ajettava.

Saab jotain Aero. Tehokkain auto minkä puikkoihin olen päässyt. 260+ heppaa teki rampilta liikenteen sekaan kiihdyttämisen helpoksi. Suht vähänhän tuo nykypäivänä on, mutta tämä tapahtui melkein 20v. sitten.

Saab 96 -74. Omistin tämän hetken aikaa, kun Datsun Cherry ruostui alta. Ihan kamala, huonoin auto kaikinpuolin millä olen ajanut.

VW Passat 1.9 TDI Combi -04 softan päivityksellä. Olihan huikea väännön lisäys mitä ATK:n kautta koneeseen saatiin. Tykkäsin paljon tästä autosta.

Skoda Fabia Combi 1,0. Tällä hetkellä työsuhdekiesinä. Saab 96:n kanssa yksi paskimpia mitä olen ajanut. Kaasua kun painaa, mitään ei tapahdu 15-20sek. aikana.

Oma kiesi tällä hetkellä Skoda Octavia RS Combi -14. Kesäisin vain nykyään pääsen sillä ajelemaan, mutta tykkään ja softan päivitystä mietin. Alusta on vähän turhan kova kaupunkiajoon.

E: Työkoneitakin on joitain tullu ajettua, mutta niitä en laskenut tähän. @Surukuku mainitsema Tiekarhu on kyllä kova, sepä olisi mahtavaa kokea istua niissä puikoissa.
Yksi mainitsemisen arvoinen päivitys kun Italiassa minulla oli hetken aikaa työsuhdeautona Audi Q7 V12 koneella ja 500 hepalla. Vikoja riitti, mutta olihan se nautittava ajokokemus ksommilla teillä.

Tosin italialaiskapungin pikkukujilla ei ihan kaikkein käytännöllisin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Muistoja sekavassa järjestyksessä:

Fiat Ritmo (ensimmäinen missään, ikinä)
Peugeot 309
Honda Accord
Toyota Camry
5 x isin Mersu (ei niitä malleja muista, isoja Mersuja kuitenkin, yksi pienempi)
useampi Toyota Corolla
Smart
Ford Focus
Volvo C30
Nissan Qashqai
Mini Clubman

+ sekalainen valikoima pakettiautoja duunissa (koska kortti, ei muuten kuulu työhöni) ja vapaalla, viimeksi sähkö-Mersu, siis Vito. Oli muuten todella maukas ajettava.

Autokoulun autoja en muista. Jotain japseja olivat. Koeajojakaan ei tietenkään lasketa.

Jos jotain haluaisin ajaa, niin joku 60-luvun lopun tai 70-luvun alun iso sporttinen jenkki. Sen siistimpiä autoja ei ole maailmassa tehty. Kauniita, tehokkaita ja kovaäänisiä. Kun näen vaikka jonkun tuon ajan Corvette Stingrayn, polveni menevät ihan velliksi. Jos sitä voi katsoa, katson sitä monta minuuttia, enkä millään malta lähteä pois. Tuo jumalainen kone.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En kyllä muista millään kaikkia ajamiani autoja, mutta listataan nyt omistamiani.
2xToyota Corolla
2xCitroen C5
Citroen Saxo
Citroen ZX
Peugeot 306
Volvo 340
Volvo 440
Chrysler Neon
Fiat Bravo
Nissan Almera
Renault Laguna
Renault Clio
VW Transporter
Honda Civic
Opel Corsa (nykyinen autoni)
Mazda 323

Isoimmat autot tuli omistettua, kun lapset olivat vielä kotona, mutta kun menivät maailmalle, niin autot ovat pienentyneet. Mitään kalliita tai hienoja autoja en ole koskaan omistanut, tärkeintä on ollut päästä paikasta A paikkaan B, eikä merkillä ole väliä ollut.

Niitä ajettuja, mitä muistan ovat
Saab 99
Morris Marina
Mazda 626
Kolme eri pakettiautoa vuokrattuna joko omassa tai kaverin muutossa, merkeistä ei mitään hajua
Opel Kadett
VW kupla
Fiat Uno
Lada Samara
Lada 1200
Ford Sierra
Nissan Primera
Olisi näitä lisääkin, mutta en vain muista.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jos jotain haluaisin ajaa, niin joku 60-luvun lopun tai 70-luvun alun iso sporttinen jenkki. Sen siistimpiä autoja ei ole maailmassa tehty. Kauniita, tehokkaita ja kovaäänisiä. Kun näen vaikka jonkun tuon ajan Corvette Stingrayn, polveni menevät ihan velliksi. Jos sitä voi katsoa, katson sitä monta minuuttia, enkä millään malta lähteä pois. Tuo jumalainen kone.
Täsmälleen samanlaiset alkukantaiset heräävät minullekin, kun näen noita klassisia jenkkirautoja. Ison veekasin äänessä on sitä jotain. Kaltaiseeni autofaniin iskevät erityisesti klassikot aina 1940-luvulta 1960-luvulle (oli sitten valmistusmaana USA, Britannia, Japani, Saksa, Italia tai Ranska), kun autot olivat persoonallisen näköisiä, kromi kiilteli kaikkialla ja kaikki oli muodokasta eikä bensan hinnalla ollut mitään merkitystä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Täsmälleen samanlaiset alkukantaiset heräävät minullekin, kun näen noita klassisia jenkkirautoja. Ison veekasin äänessä on sitä jotain. Kaltaiseeni autofaniin iskevät erityisesti klassikot aina 1940-luvulta 1960-luvulle (oli sitten valmistusmaana USA, Britannia, Japani, Saksa, Italia tai Ranska), kun autot olivat persoonallisen näköisiä, kromi kiilteli kaikkialla ja kaikki oli muodokasta eikä bensan hinnalla ollut mitään merkitystä.
Olet näköjään vähän vanhempien autojen ystävä, mutta ymmärrän tuonkin. Takavuosikymmenten autot ovat yleisesti ottaen paljon siistimpiä kuin nykyiset sähkökökkänät, jotka kaikki näyttävät vielä keskenään samanlaisilta ja myös mahdollisimman epäseksikkäiltä.

Mutta kyllä nuo 60- ja 70-luvun koneet ovat ihan ylittämättömiä. Ne ovat nimenomaan koneita, sanan tylyimmässä merkityksessä. Muistan kun asuin aiemmin Etelä-Haagassa, niin siellä oli samassa tallissa Stingray. Miten monet kerrat sitä katselin ja salaa kosketin. Mietin, että voi kun joskus tuollainen olisi minun. Ja jumankauta se ääni. Kun se kaveri lähti autolla jonnekin, niin korvissa soi. Ihan kuin jotkut pommikoneet olisivat pörränneet ympärillä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko täällä muuten ihmisiä, jotka eivät ole ajaneet Toyota Corollaa? Sehän on yksi yleisimpiä autoja Suomessa. Ymmärrän kyllä, miksi.

Seksiähän Corollassa on yhtä paljon kuin keskustan naiskansanedustajassa, mutta autona se on hyvä ja luotettava. Joskus aikoinaan tuli Corollallakin ajeltua, ja hyvä kuva siitä kyllä jäi. Erinomainen perusauto ja miellyttävä ajettava. Homma niin sanotusti skulasi. Vain se tunnepuoli puuttui. Mutta jos autossa arvostaa vain järkijuttuja, niin Corolla lienee edelleen vahva vaihtoehto. Ymmärrän, miksi se on vuodesta toiseen niin suosittu.

Sitten pitää mainita myös toinen japsi, eli Nissan Qashqai. Hyi saatana mikä auto. Kokemusta on toki vain exän heinäsirkasta, eivätkä nämä haukut tule exän takia, mutta iso auto ja silti saakelin laiska ja vielä huono ohjattava. Laiskuus johtui toki moottorista, joita olisi saanut isompiakin, mutta tuskin isompi moottori olisi parantanut paskaa autoa. Ylivoimaisesti huonoin auto, jota olen ajanut.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Qashqain ensimmäinen sukupolvi oli kyllä niin harmaa auto kuin vain voi olla. Pari kolme kertaa tuli sellaista ajettua eikä yhdestäkään noista kerroista ole juurikaan mitään muistissa. Hyvä puoli autossa oli korkea maavara, muuten se oli täysin hmv. Ei sentään niin ruma kuin ensimmäisen sukupolven Juke, mutta ei mikään parkkipaikan kaunistus.
Toisen sukupolven Qashqai oli aavistuksen "värikkäämpi" ja parempi tapaus, mutta kun samanlaisia autoja saattoi esimerkiksi Prisman parkkipaikalla olla pahimmillaan kymmeniä, painui tuokin Qashqai harmauden masentavaan mereen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Qashqain ensimmäinen sukupolvi oli kyllä niin harmaa auto kuin vain voi olla. Pari kolme kertaa tuli sellaista ajettua eikä yhdestäkään noista kerroista ole juurikaan mitään muistissa. Hyvä puoli autossa oli korkea maavara, muuten se oli täysin hmv. Ei sentään niin ruma kuin ensimmäisen sukupolven Juke, mutta ei mikään parkkipaikan kaunistus.
Toisen sukupolven Qashqai oli aavistuksen "värikkäämpi" ja parempi tapaus, mutta kun samanlaisia autoja saattoi esimerkiksi Prisman parkkipaikalla olla pahimmillaan kymmeniä, painui tuokin Qashqai harmauden masentavaan mereen.
Tuo tylsyys ei ole siinä edes se pahin puoli. Yksinkertaisesti paska ajettava. Käsittämättömän huono auto perinteiseltä autonvalmistajalta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onko täällä muuten ihmisiä, jotka eivät ole ajaneet Toyota Corollaa? Sehän on yksi yleisimpiä autoja Suomessa. Ymmärrän kyllä, miksi.
Corollaa en ole koskaan ajanut, mutta Aurista kyllä. Avensis oli käyttöautoni kolme vuotta, joten merkki on kyllä erittäin tuttu. Autokoulun suoritin Yariksen ratissa.

Nykyisin ajan Jaguar-Ford X-Typellä.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Lyhyt lista kortittomana.
- Peugeot 305 leirintäalueella
- Jotain romua kun kamu oli kännissä, oiskohan ollu foortti.
- Toyota Landcruiser
- Joku vanha mersu
- Teininä kun oli tyhmä niin ainaski oli Ooppeli kun sinne pääs helpolla sisälle (ainoa tuommoinen tapaus)
- Toyota Liteacea pihalla
- Neljä pyörää alla ja renkaat niin John Deere sekä Valmetti, skidinä ei mitään muistikuvaa mitä ajanut, varmaan Volvoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös