Taitanee olla minun vuoroni avautua. Nyt on hyvin aikaa kirjoitella kun koeviikkokin on päättynyt ja loma alkamassa.
Itsehän taidan olla palstan nuorimpia, ainakin tähän ketjuun vastanneista. Eli olen juuri täysi-ikäisyyden portteja kolkuttava lukiolainen, eli en ole edes elänyt sillä ekalla menestyskaudella. Olen siis syntynyt 1993.
Pikkupoikana (alta 7v) lätkää tuli seurattua vain Leijonien osalta. Joitain hataria muistikuvia löytyy jo vuoden 1997 kotikisoista. Sm-liiga oli jotain tuntematonta, tosin urheiluruudun pätkiä Sm-liigasta tuli katsottua silloin tällöin. Koska edes lukutaitoa ei ollut, en juurikaan itse joukkueita seurannut vaan kiinnitin enemmän huomiota muihin, tärkeämpiin seikkoihin kuten pelipaitojen väriin. Lähetyksessä näytetyssä koosteessa kannustin aina sitä kenellä oli hienomman väriset pelipaidat.
Sitten tuli vuosi 2000 ja ekaluokka kutsui. Koulusta saatiin tarjous Koululainen-nimiseen lehteen, jonka vanhempani minulle tilasivat. Ekassa numerossa syksyllä oli tietenkin käsittelyssä Sm-liigaa, joka juuri avasi uutta kauttaan. Koululaisessa oli jokaisesta seurasta tehty pieni esittely, kotikaupungit, kapteenit, mitalit ja viime vuosien sijoitukset. Katseskelin sieltä mistä löytyy minulle lähin Sm-liigaseura ja sieltä löytyi JYP Jyväskylästä (en asu Jkl vaan naapurikunnassa, 30km Jyväskylään). Vanhemmat on aika hokenut että paikallinen on aina parasta, joten naps päätin alkaa kannattamaan JYPiä.
Ensimmäiset faniuteni kaudet olivat vähän mitä olivat. Matseja tuli seurattua oikeastaan ainoastaan urheiluruudusta ja sunnuntaisin hockey night (paitsi ne koskaan JYPin pelejä näyttäneet). 2. fanitukseni kausi, eli 2001-02 oli se kausi kun isäni opasti miten radiosta voi kuunnella JYPin pelejä. Samalla kaudella opin teksti-tv:stä katsomaan tuloksia. Siltä kaudelta muistan selvästi miten JYP jäi juuri ja juuri playoffien ulkopuolelle.
Seuraavalla kaudella isäni tuli kysymään että kiinnostaako lähtee katsomaan matsia paikan päälle. En tiedä miksi en aiemmin ollut tajunnut kinuta matsiin menemistä, mutta 11.1.2003 nähtiin minun ensimmäinen JYP-matsini. Vastassa oli Kärpät (tuleva hopea-joukkue). Kärpät teki ekan maalin, mutta JYP tasoitti myöhemmin ja matsi päättyi 1-1. Maalintekijöitä en muista, sen muistan että Jouni Kulonen otti JYPiltä ulosajon ja Parta-Pekka Poikolainen yhden kaksminuuttisen. Samalla kaudella käytiin katsomassa myös toinen matsi, JYP-Tappara, josta JYP otti kuokkaan 0-5. Mutta se ei fanitusta lannistanut. Keväällä oltiin ihan haltioissa kun JYP meinasi tehdä ihmeen ja pelata itsensä välieriin. Lopulta se jäi kuitenkin vain haaveeksi. Jotain muistikuvaa on Kari Tynin legendaarisesta "ERKKI ERKKI ERKKI!" huudoista kun Perrin sen kuuluisan maalin teki. Perrin oli kova jätkä jo silloin ja hieman ketutti kaverin lähteminen kauden jälkeen. Tästä kaudesta lähti tosifanitukseni, eli jokainen matsi radiosta ja kaikki JYPpiin liittyvät jutut piti lukea lehdestä yms.
Kausi kaudelta on matseja tullut katsottua entistä useammin paikanpäältä ja nykyään niitä mennään katsomaan aina kun ei muuta ohjelmaa ole ja kyydit onnistuu, eli n 10 kertaa kaudessa. Paljon ollaan noustu fanitukseni alkuajoista ja mikäpä sen hienompaa! On nähny heikkoa ja vähän parempaakin aikaa.
Hienoimpana hetkenä on mieleen jäänyt sama kuin lähes kaikilla muillakin. Ehkäpä finaalipäivää vielä suuremmin on jäänyt kansanjuhla Aren aukiolla, jossa olin luonnollisesti paikalla. Muistan vieläkin kun Nykäs-Masa sanoi pilke silmäkulmassa että "Tiistaina minä itkin, en akan takia vaan JYPin takia." Vituttavimpana hetkenä tulee mieleen kausi 2005-06 (?) milloin JYP pelasi Bluesia vastaan säälipleijareita. Bluesin jätkän maila kopahti joukkuekaveria naamaan ja ankaran tuomarivirheen takia jäähylle passitettiin JYP-pelaaja. Blues teki lopulta maalin ja kausi loppui siihen.
Tässä minun stoorini, saa nähdä löytyykö palstalta ketään minua nuorempaa :D