En ole kumpaakaan, mutta jotenkin tuntuisi typerältä myydä oma vapaus rahalle, joka sekin lopulta monesti vain turmelee ihmistä. Joo raha tuo paljon mahdollisuuksia ja eipä tarvisi enää tehdä töitä, mutta kun tässä ei tiedä yhtään mitä elämässä tapahtuu niin mieluusti viettäisin tuonkin vuoden vapaana tehden asioita, jotka tekevät mut onnelliseksi. Ne eivät paljoa kustanna tai ainakin ne mahtuu mun nykyiseenkin budjettiin.
Vuosi on lopulta aika lyhyt aika elämässä. Vuosi on myös aika pitkä aika elämässä. Näkökantakysymys, johon ei ole kuin oikeita vastauksia.
Aika erikoisia näkemyksiä näkyy jengillä olevan. Ei vuoden kakku elämää pilaa kokonaan, ellei sitten itse hämmennä lisää. Tiedän monia kakkua istuneita, jotka ovat ihan hyvissä duuneissa sen jälkeen. Ja onpa noita julkimoita jotka ovat istuneet ja silti vaan porhaltavat.
Julkisuuden henkilöillä tuntuu vain kasvattavan mainetta ja lisäävän työkeikkoja, kun on jonkinlainen vankilakeikka takana. Kuten vaikkapa Nykänen. Julkisuuden henkilöillä pienet ja vähän suuremmatkaan rötökset eivät myöskään näytä vaikuttavan yhtään mitään työmahdollisuuksiin tai
luottamustehtävien hoitoon, mikä on mielipuolista koska kyllähän sen luottamuksen pitäisi silloin mennä. Mutta onhan se nähty esim. kansanedustajien kohdalla. Päinvastoin, kaikki julkisuus näyttää olevan ainoastaan hyvästä.
Itse en tunne kuin yhden ihmisen, jolla tiedän olevan rikosrekisterin. Ensin ihan ymmärrettävistä syistä ajautui napit vastakkain lain kanssa, sitten alkoi alamäki ja se vain jyrkkenne koko ajan. Enää en ole tekemisissä ko. ihmisen kanssa, koska en halua olla tekemisissä hänen tuttujensa kanssa. Onkohan ensimmäisen rikoksen jälkeen helpompi tehdä uusi rikos? Eli kun kerran on jo rikosrekisterin saanut/vankilassa istunut, niin ei ole enää sitäkään hävittävää?
Itseasiassa on muuten toinenkin, ihan sukulainen. Kotiolot oli mitä oli, heitti mm. 12-vuotiaana oman isänsä ulos talosta kun ei sitä menoa enää jaksanut katsella. Sitten alkoi itse läträämään viinan kanssa, myöhemmin huumeiden kanssa, sitten tuli pahoinpitelyjä ja nyt on linnassa taposta. Tai saattoi jäädä jopa yritykseksi, en ole ihan varma.
edit. Perkele, onhan niitä enemmänkin kun tarpeeksi miettii. Heti tuli pari muutakin mieleen, joista toinen on ollut tutkintavankeudessa kuukauden verran ja toisella on rikosrekisteri mutta ei ehdottomia linnatuomioita. Kummastakaan ei kyllä ulospäin huomaisi, että ovat rikoksen poluille eksyneet, ehkäpä siksi en itsekään sitä heti tajunnut. Varmaan on lisääkin, mutta ei vaan tule just nyt mieleen.
edit2. Kuinka monelta on tarkistettu rikosrekisteri nykyiseen työhönne haettaessa/valituksi tullessa?