Missä internetissä olit, kun Jokerit tippui Liigasta?

  • 4 122
  • 27

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Silloin kun Jokerit keväällä 1987 tippui edellisen kerran liigasta, olin seitsemän vuotta vanha, eikä minulla ollut tietokonetta, kännykkää saatika internetiä. Tänään kun Jokereiden Liiga-ura tuli tiensä päähän pudotuspelien säälikierroksella, lueskelin Turusta Tampereelle vievässä bussissa kännykällä vuoron perään Jatkoajan otteluseurantaa, Ylen teksti-tv:tä ja Facebookia - mikä nyt parhaiten sattui toimimaan.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Olin altavistassa etsimässä Linda Lampeniuksen tissikuvia.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Silloin 1987 olin hiihtolomareissulla pohojosessa, ja kuuntelin jostain Ylen Oulun alueradiosta runkosarjan pääröskierroksen ottelua Ilves-Kärpät. Jokerit pelasi samaan aikaan Porissa ja ainakin Gary Yaremchuck tappeli siinä pelissä. Ässät voitti 4-1. En ollut siis minäkään netissä.

Tänään minulla oli avoinna liiga.fi -sivusto Yle Puheen ollessa taustalla ja autoin samalla lapsia heidän valmistautuessa iltatoimiin.
 

Ralph

Jäsen
Ajoin autoa ja tutkin samalla kännykällä Liigan sivuja. Sain kuulla kanssamatkustajalta "älä kato sitä kännykkää kun ajat".
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Itse olin vuorikauris Himalajalla. Siis 1987. Sen jälkeen toimin muutaman vuoden Bernhardilaisena pelastajakoirana Alpeilla, mutta noutaja tuli lumivyöryssä. Sen jälkeen saapui pikku Virveliä kainaloon maailmaan.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
En missään. Tai sitten Google Mapsista katoin paria juttua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No jos tästä päivästä puhutaan, niin olin DDR-hallin lehtereillä seuraamassa IFK:n menestystarinaa livenä. Mitä intterinettiin tulee, niin erätauoilla yritin kovasti päästä halvalla nokialaisellani 'HIFK Guest' -nimisen veelanin kautta vööldvaidveppiin, huonoin tuloksin. En ehkä niin huonoin, mitä kaukalossa nähtiin, mutta kuitenkin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Rinkelinmäellä ei päässyt INTERNETIIN HPK-Jokerit-ottelun peliajassa 60.00.

Eli en missään internetissä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tietääkseni ihan siinä yhdessä ja samassa internetissä mikä on maailmanlaajuinen. Vai onko olemassa vaihtoehtoisen todellisuuden internet? Jonkinlainen varjo-internet harvoille ja valituille? Tai Ünternet?

Tässä vallitsevassa internetissä en ainakaan ollut Jatkoajan foorumilla koska se jumitti koko ajan ja ilmoitteli, että The Jatkoajan keskustelupalsta database on tehnyt errorin. Mestiksen tilannetta yritin seurata teksti-tv:stä netitse sekä Mestis.fi-sivuston seurannasta, TuTon pelihän minua kiinnosti eikä mikään Jokerit tai HIFK.

Myöhemmin huomasin otsikoista, että tuommoisetkin ottelut taisivat tänään olla ja että lähtö tuli näköjään kyseisille seuroille.

Vuonna 1987 ei ollut internetiä ainakaan Suomessa. Suomi liittyi internetiin marraskuussa 1988 korkeakoulujen Funetin kautta (ajankohta luntattu wikipediasta). Joten silloin en ollut internetissä ollenkaan kun Jokerit tippui SM-liigasta 1987. Eipä silloin kiinnostanut koko jääkiekko niin olennaisesti. Ei mitään mielenkiintoisia seuroja pääsarjatasolla, TuTon pelejä en vielä niin seurannut ja Suomen maajoukkuekaan ei ollut koskaan ikinä milloinkaan voittanut yhtään mitään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Yritin päästä palstalle, mutta taisi olla liikaa kävijöitä (?)

Olin siis himassa ja katsoin Ruudusta Hifk-Pelicans-matsia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olin autuaan tietämätön, että Jokereiden liigataival päättyi tänään illalla - tuolloin olin töissä eikä olisi ollut puhettakaan, että olisin ehtinyt istahtaa tänään koneelle surffailemaan nettiin tai mihinkään muuhunkaan epäolennaiseen.

Kotiin tultuani ja avattuani koneeni ja selaimen ja sen myötä Jatkoajan etusivu avautui ja ruudulle pelmahti kuva pelaajista ja rantapalloista, tulinpa tuona hetkenä päätelleeksi, että se oli sitten siinä Jokereiden ura liigassa.

1987 olin seitsentoistakesäinen eikä netistä ollut tietoakaan, eipä ollut edes tietokoneestakaan - ensimmäisen sellaisen hankin vasta pitkälti 90-luvun puolella. Tuolloin kyllä seurasin kiekkoa mutta lähinnäkin kiinnostukseni kohteena oli Neuvostoliiton pääsarja sekä kv. turnaukset ja orastava kiinnostus NHL:n oli jo herännyt vuosi pari tätä ennen, mutta vielä tuolloin ei ollut konkreettista suosikkijoukkuetta NHL:n puolella. Joten Jokereiden tippuessa liigasta 80-luvulla oletan lukeneeni uutisen tapahtuneesta sanomalehdestä, veikkaisin, että Etelä-Saimaassa tapahtuneesta mainittiin yhdellä tai kahdella rivillä urheilusivujen alareunassa. Viimeistään luin siitä Kiekko-lehdestä, jota tuolloin aktiivisesti luin ja lähes jokisen ilmestyneen numeron ostin.

vlad.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En noteerannut asiaa mitenkään, vaikka olin online tilanteen saapuessa. Ensin pitäisi saada oma pesä kuntoon ennen kuin uhraa narreille ajatuksia.

Edellistä putoamista en edes muista, olin varmaan pihalla juoksemassa jonkun pallon perässä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Viimeksi Jokerit tippui liigasta kauden 1986-87 päätteeksi. Viimeisen ottelun päivämäärää en tähän hätään jaksa ettiä, mutta todennäköisin sijoituspaikka oli joko mutsin sisällä tai vaahtosammuttimen kokoisena nukkumassa jossakin. Eipä tuolla silti merkitystä ole, nettiä en silloin kuitenkaan käyttänyt kahdesta syystä: saatavuus ja osaaminen. Eipä vain ollut nettiä tarjolla ja tissiä tarjottiin ihan oikeassakin elämässä.

Sen sijaan Liigasta kun lähdettiin, niin olin ihan tässä yleisessä netissä. Palvelun tarjosi DNA, selaimena oli Firefox ja sivuina auki ainakin Jatkoaika ja Ruutu. Ensin mainitun osalta otteluketjua tuli selattua katkojen aikana ja jälkimmäistä käytin noiden katkojen havaitsemiseksi. Mahdollisesti taustalle oli jäänyt välilehti tai pari jotain muutakin, mutta näistä ei muistijälkeä rekisteröitynyt. Tällöin elettiin hieman käänteisessä maailmassa tuohon putoamiseen nähden: netti on tyyliin kaikkialla ja tissiä tarjolla vain siellä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olin keväällä 1987 lukiossa. Tuohon aikaan olin kiinnostunut pääasiassa musisoimisesta, äänilevyistä ja naisista.

Koska minkään liigajoukkueen kotihallia ei sijainnut tunnin automatkan sisäpuolella, niin lukiolainen saattoi parhaiten seurata lätkää radion, Urheiluruudun ja seuraavan päivän sanomalehden välityksellä. Joskus harvoin tuli jokin satunnainen matsi teeveestä, ne kyllä katsoin. Paikkakunnan liikuntatoimi tai mikä lie järjesti aika ajoin bussimatkoja jäähalleihin, mutta en koskaan käynyt niissä. Helsinkiin ei kotipaikkakunnaltani tehty pelimatkoja. Enkä muista, että HIFK:n vieraspeliinkään olisi järkätty tuolta koskaan reissua, vaikka luultavasti muistan väärin. En katsonut järkeväksi sijoittaa rahaa johonkin tapparapeliin, josta saisin kuitenkin tulla kotiin vasta yömyöhällä, vain herätäkseni aamulla silmät ristissä koulun penkille.

Jokerien putoaminen ei herättänyt noteeraamista suurempia tuntoja. Sellaista sattuu välillä. Tosin noina vuosina liigakarsinnat päättyivät yleensä niin, että karsimaan joutuneet liigajoukkueet säilyttivät paikkansa, eivätkä divarin parhaat kyenneet nousemaan. No silloin sentään edes pelattiin noususta ja putoamisesta.

Mutta sen muistan hyvin kun Jokereista tuli ryssiä. Olin tiedon vastaanottaessani juuri menossa lounaalle, venäläiseen ravintolaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Vuonna 1987 ei ollut internetiä ainakaan Suomessa.
X.25 pakettiverkon kautta oli jo tuolloin yhdyskäytävä ainakin internetin sähköpostipalveluihin eli joihinkin internetin palveluihin pääsi jo Suomestakin käsiksi.

89-90 pääsin itse ensi kertaa vasta kokeilemaan internetin ihmeellistä maailmaa.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olin työmatkalla Kuopiossa Jokerihenkisen pomon kanssa 10 tuumaisen, paljon nykivän miniläppärin äärellä ruutu.fi:ssä. Se oli hieno hetki.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olin nukkumassa, kävin välillä hereillä ja päivitin liigan sivuja, siinä huomasin että selvän teki, pää takas tyynyyn ja untenmaille, 1987 synnyin maaliskuussa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Bussissa numero 519 tulossa Helsinki-Vantaan lentoasemalta kotiin pohjoiseen Helsinkiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös