En mä itseäni mitenkään puolustele, myönsin jo aiemmin, että se "valta" kihahti hattuun ja että ylilyöntejä välillä sattui, vaikka ei mitenkään vakavia sellaisia. Ketään en koskaan lyönyt, eikä kukaan mun taluttamanani "kaatunut rappusissa." Näitäkin siellä sattuu, mutta niistä ovat vastuussa muut miehet ja naiset. Asiakkaita oli moneen lähtöön. Toiset uskoivat sanomalla, toiset eivät. Asiakas on virallisesti asiakas, mutta jos tietäisit (varmaan osaat päätellä) millä nimillä heitä ravintoloissa tai laivoilla kutsutaan, niin tietäisit, että pässi on aika lievä termi. Enkä edelleenkään yhtään puolustele esim. omaa liiallista voimankäyttöäni. Voisin selittää sitä 13 tunnin päivillä tai 16 vuorokauden passeilla, mutta tekosyitä ne olisivat. Tässä onkin juuri se syy, miksi ne duunit lopetin. Ei ole musta siihen, että kaikkia kohdeltaisiin objektiivisen analyyttisesti ja kylmän rauhallisesti. Kun asiakas ei ymmärtänyt omaa etuaan edes siinä kohtaa, kun on kädet selän takana raudoissa, niin mulla ei aina (lähes aina kuitenkin) riittänyt hermo. Edelleen, siksi mä ne hommat lopetin, vaikka työskentelin sen jälkeenkin laivoilla muissa hommissa.
Sen sijaan sinä olet ilmeisesti antanut työssäsi kusen nousta päähäsi, olet tästä syystä varmasti vittuillut asiakkaillesi ja myönnät käyttäneesi tarpeetonta voimaa.
Kyllä, kusi nousi ajoittain päähän. Ei, en koskaan vittuillut asiakkaille. Kuuntelin aikani, kehoitin monta kertaa rauhoittumaan tai poistumaan hyttiin. Jos sana ei mennyt perille, niin ilmoitin, että putka on vaihtoehto, joskin viimeinen sellainen. Jos ei rauhoituttu vieläkään, niin sitten pääsi kyllä "pahnoille". Ja ilman rautoja, jos se suinkin oli mahdollista. Tarvittaessa raudoitettiin oman ja muiden asiakkaiden turvallisuuden takaamiseksi. Tarpeetonta voimaa tuli joskus käytettyä, kun pässi otettiin hallintaan, myönnän sen auliisti.
ammatin yksi olennainen osa on vittuilevien asiakkaiden käsittely.
Vittuilevien asiakkaiden kanssa oli helppoa, puhe on vain puhetta. Sen oppi äkkiä päästämään lävitsensä.
Ja itse pyytelin anteeksi nimenomaan henkilökohtaisuuksiin mennyttä vittuiluani (ja suoraan sanottuna helpottaakseni omaa morkkistani, en siksi että olisin ollut älyttömän murheissani pelkästään siitä, että tuli järkkäreille paha mieli)
Heh, en kyllä usko, että niille tuli paha mieli, vaikka miten sanan säilälläsi sivalsit. Kaltaisesi pässi -kategorian asiakkaat tavattiin laittaa putkan puolelle, vaikka eivät sanoisi mitään. Enkä tässä nyt kutsu sinua pässiksi, käytöksesi on tuolloin oikeuttanut pääsysi kyseiseen kategoriaan. Olet varmasti ihan ok jannu ja sulla vain jostain syystä petti harkintakyky.
Jos nyt joku asia jäi ahdistamaan, niin jatketaan vaikka
Järjestyksenvalvojien toiminta -ketjussa.
*edit*
Itse pidin itseäni syyttömänä. Kyseenalaistin miksi kaverit laitetaan putkaan ihan puhumalla ja jossain vaiheessa meni järjestyksenvalvojalla hermo ja päätti ottaa meikäläisen mukaan. Väkivaltaa ei meistä kukaan käyttänyt missään vaiheessa. Tämä tapahtuma kävi 2009 ja 2010 vuoden vaihteessa. En nyt valitettavasti muista oltiinko ennen uutta vuotta vai uuden vuoden jälkeen.
Se on ihan ymmärrettävää, että sut on laitettu samaan porukkaan kuuluvana myös viettämään päivä Tukholmassa. Tuo on tapahtunut kymmenisen vuotta sen jälkeen, kun mä siellä olin töissä ja ilmeisesti ovat muuttaneet linjauksiaan tiukemmiksi. Meillä nyrkkisääntönä oli, että väkivaltaiset ja/tai paikkoja rikkoneet asiakkaat voitiin laittaa maihin Ruotsin päässä, mutta se oli melko harvinaista. Lähes poikkeuksetta pääsivät kotisatamaan ja yleensä "vapaalta jalalta". Putkat kun pitäisi tyhjentää aina, kun satamaan päästään. Ilmeisesti siellä on ollut joku minuakin pahempi runkkari asiaa hoitamassa, jos tavallaan harmittomat tyypit (näin tuosta kertomuksestasi käsitän) on paiskattu tutustumaan Tukholmaan.
Noh, saitte ainakin tarinan kerrottavaksi ja ilmeisen hauskaa oli Stokiksessakin. Nuuskavalikoima ainakin on parempi, jos ei muuta :)