Missä eri kaupunkien putkassa olette yön viettäneet?

  • 17 922
  • 80

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Kuopiossa kerran on yö tullut putkassa vietettyä. Sen verran kova morkkis aamulla oli laahustella laitoksen käytäviä pitkin vyöttömänä, housuja samalla käsin ylhäällä pitäen, että ei kamalasti mieli tee kokemusta uusia. Lisäksi kerran Kajaanin poliisi oli ystävä ja vei tienposkeen väsähtäneen juhlijan kotiovelle asti.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kaksi kertaa Turussa mutta en yötä vaan ns kuulusteluputkassa. Kummallakaan kerralla en vasikoinut. Nämä alle kaksikymppisenä. Sen jälkeen olen ollutkin mallikansalainen...eli en ole jäänyt kiinni:D
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Kaksi kertaa Joensuun putkassa ja kerran Seinäjoella. Ensimmäisen kerran jouduin putkaan 17v poikasena Jokp-Kärpät ottelusta. Juotiin kaverin kanssa pirtua katsomossa ottelun aikana ja jokuhan siitä vasikoi järkkäreille jotka sitten ystävällisesti tilasivat kissalanpojat paikalle.
Seinäjoella löivät koppiin täysin syyttä, eräs seurueemme tyypeistä hajotti grillin ikkunan jonka seurauksena poliisit saapuivat tietenkin paikalle ja eikun kaikki putkaan vaikka tämä kaveri tunnusti tekonsa tapahtuma paikalla.
Kolmannen kerran riuduin yön Joensuussa pidätyssellissä törkeästä liikenteenvaarantamisesta, ajoin rapsakkaa ylinopeutta ja poliisit väittivät että ajoin heitä karkuun mikä ei kyllä paikkaansa pitänyt.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaksi kertaa Turussa mutta en yötä vaan ns kuulusteluputkassa. Kummallakaan kerralla en vasikoinut.

Nykyään ollaan niin helvetin tietoisia siitä, että kolme vuorokautta voidaan pitää kiinniotettuna, jonka jälkeen joko pidätetään, tai päästetään vapaaksi. Toki tästä olen tietoinen itsekin. Kyllä sen ajan siellä pärjää, mitä nyt tupakkamiehelle saattaa nikotiinituska iskeä, jos ei ole röökiä mukana.

Minut kun hakivat himasta, niin eivät meinanneet antaa mun vaihtaa edes housuja. Kotihousuissa oli sellainen n. koripallon kokoinen reikä. Sain kuitenkin selitettyä, että enhän mä näissä voi lähteä talsimaan kotiin. Farkkujen taskussa sattui sitten sopivasti olemaan tupakkiaski ja sytkäri, niin kyllä siellä makaili, kun antoivat vielä pyydettäessä lukemista. Aina se kotiolot voitti :) Ja olin ihan yötäkin siellä, joten sain nauttia valtion tarjoamasta terveellisestä ja monipuolisesta makkarasämpylä ja maito -aamiaisesta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kahdesti on poliisi tullut paikalle setvimään tekosiani. Ensimmäisellä kerralla olin 7-vuotias kun heittelimme törkyä moottoritielle: muovisia kanistereita ja muuta pientä. Eräästä rekasta puhkesi renkaat siinä. Eikä edes kuumottanut. Sitten vasta vähän kuumotti, kun maija pysähtyi kohdalle ja lähdettiin harvoilla metsään. Jäätiin tietenkin kiinni, poliisit ottivat nimet ylös, eivät edes soittaneet kotiin. Äiti ja isi eivät uskoneet, että poliisit otti meidät kiinni. Varmaan muuten ihan hyvä niin.

Toisella kerralla olin 15-vuotias. Räjäytimme erään postilaatikon ja postilaatikon omistaja soitti poliisit. Poliiseja silminnähden vitutti partioida moisen kysymyksen ympärillä, ja uuden postilaatikon osto pelasti putkalta ja vankilalta.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen viettänyt yötä ainoastaan Vekaranjärven putkassa ja sielläkin vain siksi että se oli nukkumatilana kun teimme viikonloppuna SPOLlien avuksi jotain kiertovartiota, kiinniotettuna ei ole siis onneksi missään putkassa tarvinnut aika viettää.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Viking Linen putkaan jouduttiin porukalla. Syy oli se, että kaverit olivat löytäneet jonkimoiset lastenkärryt laivan käytävällä ja ajelleet niillä. Ja ne olivat menneet rikki. Luvattiin kyllä sitten korvata kärryjen omistajalle kärryt ja pahoitella asiaa, mutta sehän ei käynyt. Liekö ollut edes omistajaa tiedossa. Itse jouduin putkaan siksi, että meikäläisen naama ilmeisesti vain vitutti auktoriteettivammaista järjestyksenvalvojaa. En ole koskaan tavannut niin mulkkuja järjestyksenvalvojia kuin sillä laivalla.

Tosiaan helvetin kolkko putka. Kylmä putka ja rautainen sänky. Itse jouduin kusemaan lattiakaivoon kun ketään ei kiinnostanut kusihädät. En nukkunut tuntiakaan kun oli niin saakelin kylmä. Ja parasta oli se, että eivät meinanneet antaa laittaa housuja jalkaan vaan meinasivat pelkissä boksereissa viedä putkaan. Kaupan päälle jättivät meidät sitten Tukholmaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aika älyttömiä juttuja teilllä, aikuiset tyypit. Kyllähän tämä ketju kokonaisuudessaan kuuluu tuon "mikä on junttia" -ketjun alle.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Jyväskylä taitaa olla ainoa. Se oli ns. 10 tunnin henkilökohtainen käytösrangaistus, kun käteni kosketti tuttuni naamaa liian kovaa.

Kerran olen etsimällä etsinyt putkaa, että saisin helvetin humalaisen ruumiini edes jonnekin pitkälleen. Se tapahtui Kouvolassa.

Olin Kouvolassa silloin opiskelleen kaverini luona käymässä, ja luonnollisesti siinä olutta ja viinaa meni aika paljon. Siitä sitten jonkinlaiseen rokkibaariin, siitä seuraavaan, ja sitten portsari sanoikin minulle että ei tarvitse tänään tulla. Mikäs siinä, sanoin kaverille että mene sinä vaan, minä voin lähteä sun kämpille. Kaveri sitten antoi avaimet, ja minä suunnistin taksitolppaa kohti.

Seuraava muistikuva oli kun joku nuori mies herätteli minua joltain penkiltä. Siinä sitten koin olevani oikein kunnossa, ja menin ottamaan taksia. No vittu! Lompakko oli kyllä taskussa, mutta seteleitä ei. Ei muuta kun Kouvolan linja-autoaseman sisälle. Siellä sitten nukuin pari tuntia, kunnes vartija tuli, ja käski lähteä helvettiin.

Lähdin Kouvolan yöhön etsimään poliisiasemaa, jotta pääsisin edes vähän nukahtamaan saatanan pitkän päivän jälkeen. Sitä en tietenkään keskustasta löytänyt, ja kaikki joilta kyselin, olivat joko kännisiä vittuilijoita tai ryssiä. Se oli vitun pitkä yö. Pakkasta ei ollut kuin about 10 astetta, mutta kuitenkin. Minä lähdin sitten Kouvolan "keskustasta" painelemaan vähän joka suuntaan vuorollaan, mutta mistään ei tuntunut tulevan mitään. Sitten näin sen helvetin huvipuistokyltin, ja tiesin pelastuneeni. Infotaulusta löysin kaverini asuinalueen, ja sitten vaan pikkukiveä ikkunaan. The end.


Tarinan opetus: älä ole pitkätukkainen & parrakas, sillä kukaan ei auta sinua tai lainaa sinulle puhelinta.

Edit: Tulipas tästä avautuminen, ja totaalisesti off-topicia. Jokseenkin vaan vitutti olla rahattomana, puhelittomana ja yksin vieraassa kaupungissa. Aikaa tosin meni vain n. 20h.
 
Viimeksi muokattu:

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kisahaliin päädyin mystisesti, herätessäni jokin vieruskaveri potki peltiovea ja karjahteli vapaudenriistosta. No, nostin itseni hitusen ohuelta patjalta, vailla haluakaan kellonajasta ja totesin että turpa kiinni apina, että päästään poiskin täältä. Toisella kerralla kävi ihan sama juttu. Vitttuako tulevat sinne Putkaan jos kerran kesken kaiken herättävät. Minä sentään menin kummallakin kerralla keskellä päivää kun sirra noukki kadulta. Vittuako amatöörit samassa kopissa häärivät. Toinen oli sammunut hierojan aulaan. Minä vedin puhtaaasti zetaa kekellä katua
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Aika älyttömiä juttuja teilllä, aikuiset tyypit. Kyllähän tämä ketju kokonaisuudessaan kuuluu tuon "mikä on junttia" -ketjun alle.

En tiedä mihin ketjuun nämä kuuluisi, mutta itsekin ihmettelen miten tämä kaikki on mahdollista?

Nuoruus? Hulluus? Juoppous? Juoppohulluus?

Poliisit ei ihan natsisikoja ole kuitenkaan -> ohessa linkki Youtubeen ja kytät on natsisikoja biisiin

Niin ja putkaöitä nolla. Säkää tai hyvää pelisilmää? En tiedä. Julkisilla paikoilla hallan vaara, vaikka itsekin brändin uhri olenkin!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
En tiedä mihin ketjuun nämä kuuluisi, mutta itsekin ihmettelen miten tämä kaikki on mahdollista?

Nuoruus? Hulluus? Juoppous?
Nuo ne ainakin minulla olivat. Yli 18-vuotiaana ei ole ollut mitään ongelmaa virkavallan kanssa. Johtuneeko sitten siitä, etten edusta pilveä polttavaa löysähousukulttuuria, jossa ryöstöjä ja naisen alistamista ihannoidaan.

Tosin taisin olla juurikin 20 tai 21 kun olisin halunnut putkaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Nuo ne ainakin minulla olivat. Yli 18-vuotiaana ei ole ollut mitään ongelmaa virkavallan kanssa. Johtuneeko sitten siitä, etten edusta pilveä polttavaa löysähousukulttuuria, jossa ryöstöjä ja naisen alistamista ihannoidaan.

Niinpä. Itse kun tarkemmin asiaa miettii, niin olisihan sitä teininä sietänytkin pari kertaa putkaan viskata.

Kävi vissiin tuuri(?) Duunikaveri heitettiin aikuisiällä putkaan, kun lepuutti itseään hetken. Ainoa huono puoli oli että teki sen ihan poliisilaitoksen edessä.

Edit. Eli en ole todellakaan nuoruuden hairahduksia täällä arvostelemassa, vaan vastaamassa kysymykseen. Itsellänikin putka oli nuoruudessa vain maijanmitan päässä, mutta ei toteutunut. Hyvä säkä. Nykyisin putkayöt ovat vain kaukaisia unelmia. Hehheh!
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Eräs tuttu kaveri joutui kerran Tampereella aivan selvinpäin putkaan. Äijällä oli tentin jälkeen paha migreenikohtaus näkö- ja puhehäiriöineen. Poliisit ottivat äijän kyytiin ja veivät juoppoputkaan. Eikä oksentelukaan ollut tarpeeksi vahva todiste humalatilaa vastaan. Kymmenen tuntia putkassa hirveässä migreenikohtauksessa, mahtoi olla jännä kokemus. Tosin sitten migreenikohtauksesta parantuneena oli kuulemma "luultavasti paremmat fiilikset kuin flänäasiakkailla".
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Eräs tuttu kaveri joutui kerran Tampereella aivan selvinpäin putkaan. Äijällä oli tentin jälkeen paha migreenikohtaus näkö- ja puhehäiriöineen. Poliisit ottivat äijän kyytiin ja veivät juoppoputkaan. Eikä oksentelukaan ollut tarpeeksi vahva todiste humalatilaa vastaan. Kymmenen tuntia putkassa hirveässä migreenikohtauksessa, mahtoi olla jännä kokemus. Tosin sitten migreenikohtauksesta parantuneena oli kuulemma "luultavasti paremmat fiilikset kuin flänäasiakkailla".
Täh? En ole itse ollut putkassa, joten en tiedä, mutta eikö näissä tapauksissa puhalluteta ollenkaan kiinniotettuja? Kuulostaa todella urbaanilta legendalta.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täh? En ole itse ollut putkassa, joten en tiedä, mutta eikö näissä tapauksissa puhalluteta ollenkaan kiinniotettuja? Kuulostaa todella urbaanilta legendalta.

Kerran on minut puhallutettu kun putkaan olin joutumassa, 3 promillea oli tulos ja koppi heilahti sen ja erään toisen jutun takia. Olen kuitenkin juoppoputkassa jokusen kerran ollut, jonkin asteinen "meriitti" sekin :) Eli siis ei aina puhalluteta, riippuu ihan tapauksesta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Täh? En ole itse ollut putkassa, joten en tiedä, mutta eikö näissä tapauksissa puhalluteta ollenkaan kiinniotettuja? Kuulostaa todella urbaanilta legendalta.

Kyllä tarina on tosi. Ja koko homma sattui 70-luvulla, jolloin pöystin toteaminen taisi olla enemmän näkö- ja kuulohavaintoihin perustuvaa. En epäile yhtään miehen kertomusta, sillä eeppisessä migreenissä muuten selvin päin soperran minäkin sekavia, oksentelen, ja jos joudun kävelemään, on sekin melkoista sivumyötäiseen kallistuvaa toimintaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jonkinlaisia erimielisyyksiä sitten tuli ja itselläni on paha tapa jäädä ihan selvinkinpäin inttämään väkisin jostain asiasta ja pystyn kuvittelemaan, että olen ollut tuossa tilanteessa kännissä aivan vitun rasittava. Noh, painiksihan se meni ja seriffit paikalle. Itse en kuitenkaan missään tapauksessa ollut valmis lähtemään paikalta pois ja laittoivat minut rautoihin...Jotenkin ne oli niin saatanan ahdistavat siinä kunnossa, että tuli melkein revittyä kädet väkisin irti ja samalla tietysti annettua hieman palautetta järkkäreille...

Hetkinen... eli olet siis kaatokännissä eksynyt vieraaseen porukkaan ja saanut siellä sitten lopulta painin aikaiseksi. Sut on raudoitettu vahtimiesten toimesta, mikä tarkoittaa sitä, että et kovin rauhallisesti ole ollut senkään jälkeen, kun vahdit painin keskeyttivät. Raudoissa ollessasi olet alkanut rimpuilemaan ja siihen päälle vittuillut työtään suorittaville vahtimiehille. Anteeksi, mutta noin ajateltuna ovat kaikki todellisen känni-ääliön tuntomerkit kasassa. Myönsit sentään miehekkäästi, että sinussa oli vikaa ja että koppireissu oli ihan hyväkin asia, pisteet siitä.

Itse jouduin kusemaan lattiakaivoon kun ketään ei kiinnostanut kusihädät. En nukkunut tuntiakaan kun oli niin saakelin kylmä. Ja parasta oli se, että eivät meinanneet antaa laittaa housuja jalkaan vaan meinasivat pelkissä boksereissa viedä putkaan. Kaupan päälle jättivät meidät sitten Tukholmaan.

Ette siis suuremmin tehneet mitään väärää, mitä nyt frendisi rikkoivat jotkut lastenvaunut, jotka lupasitte korvata ja silti saitte osaksenne sekä putkakeikan, että Tukholmassa gaialle heittämisen? Ja varsinkin sinut täysin syyttömänä mihinkään heitettiin siellä rantaan? Anteeksi, mutta kuulostaa melko helvetin oudolta. Saako kysyä, että koska tämä tapahtui? Meinaan tuolla työskennelleenä emme koskaan, siis koskaan jättänyt päänaukojia ulos laivasta sen enempää Tukholmassa kuin Maarianhaminassakaan. Tuohon piti olla tehtynä jotain konkreettista, yleensä toisten/varustamon omaisuuden tuhoamista tai väkivaltaa. Ja siltikin se oli aika harvinaista. Vakavammat rikokset selvitti poliisi, joka kotisatamassa noutaa rikoksesta epäillyn suoraan putkasta.

Tosin siitä on melkein kymmenen vuotta, kun Viikkarilla olin töissä, en tiedä, että onko siellä sitten nykyään kovin eri meininki. Jos todetaan, että laivasta jättämiselle ei ole perusteita, on työpaikan menetys väärin toimineelle vahtimiehelle selviö. Pelkkä putkaan laittaminen oli villin lännen lailla seriffin omissa käsissä, mutta laivasta jättäminen ei. Tuohon tarvitaan yliperämiehen suostumus, eikä sellaista kovin heppoisin perustein irtoa.

Mutta en nyt puolustele vahtimiesten toimintaa tämän enempää. Kuten aiemmin totesin, nousi se valta mullekin siellä nuorena poikana hattuun. En kuitenkaan usko tuota MikGon tarinaa tuollaisenaan. Muualle kuin kotisatamaan ei jätetä syyttömiä miehiä. Meininki on voinut muuttua kusipäisemmäksi siitä, kun tuolla työskentelin, mutta noista laivasta poistamisen perusteista olen täysin varma.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Tuostapa tulikin mieleeni... 18-vuotiaana, hirveässä kännissä ja kokoajan pullosta lisää tankaten (julkijuopottelu ei siis vielä silloin ollut kiellettyä) ja jostain pyörästä napattua koria mustekalalla olkapäältä riiputellen tuli laulettua juurikin kyseistä Kaaoksen iskusävelmää poliiseille, jotka yrittivät selvittää mistä alaikäiset kaverini olivat viinansa saaneet (niin, mistäköhän?).

Varmaan oli putkat täynnä, kun en kovasta yrityksestä huolimatta sinne päässyt. Tajusin kyllä itse jo tuolla hetkellä täyttäväni kaikki häiritsevän käyttäytymisen tunnusmerkit. Mutta hätistelivät siis vaan meikäläistä kauemmaksi ja kaatoivat muiden juomat maahan.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Alaikäisenä on tullut oltua sekä Hämptonissa että Helsingissä pahnoilla kertaalleen. Sittemmin ei ole tarvinnut tähän viihdemuotoon tutustua sen lähemmin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tulipa yhtäkkiä mieleen että olenhan kolmannenkin kerran ollut putkassa. Intissä. TJ oli neljä tai viisi ja vietettiin viimeistä iltalomaa. Noin klo 23.30 seisoin Tammisaaressa pubin ulkopuolella odottamassa kavereita kun piti palata 24.00. Lakki oli housujen taskussa, takki roikkui yhdestä kädestä ja tupakka oli toisessa. Sotilaspoliisit ajoivat juuri sillä hetkellä ohi ja illan pääkusipäänä oli virkahimoinen kesäkessu, joka oli vituttanut minua koko inttiajan. Oli minua vuotta nuorempi täysi idiootti. Hän hyppäsi itse autosta ja tuli huutamaan minulle että mitä helvettiä tämä on: "Ei lakkia, ei takkia pläääpläääpläää" Minä senkuin hymyilin ja sanoin jotain tosi fiksua tyyliin "TJ 4 (tai 5). No, autosta hyökkäsi SP:t ja heitti minut autoon ja kohti varuskuntaa.

Vieläkin tänä päivänä hymyilen itsekseni kun tulee mieleen tuo viiden minuutin automatka prikaatille. Kerroin kesäkessulle aivan kaiken, siis aivan kaiken, mitä mieltä olen hänestä ja muista virkahimoisista kusipäistä.

No, aamulla ei hirveästi naurattanut kun minut vietiin suoraan sieltä majurin (meidän komppanian kapteeni oli juuri ylennetty majuriksi) puheille. Hänkin oli tyypillinen kusipää joka rakastaa valtaa. Siinä vaiheessa olin varma etten kotiudu samaan aikaan muiden kanssa. Onneksi majuri kerrankin näytti inhimmillisiä piirteitä ja lätkäsi minulle muutama tunti (muistaakseni kaksi) lisäpalvelusta. Kirjurina jouduin kirjoittamaan kirjoituskoneella muutama sivu tekstiä puhtaaksi samana iltana ja sillä käyttäytyminen oli kuitattu.
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mutta en nyt puolustele vahtimiesten toimintaa tämän enempää. Kuten aiemmin totesin, nousi se valta mullekin siellä nuorena poikana hattuun. En kuitenkaan usko tuota MikGon tarinaa tuollaisenaan. Muualle kuin kotisatamaan ei jätetä syyttömiä miehiä. Meininki on voinut muuttua kusipäisemmäksi siitä, kun tuolla työskentelin, mutta noista laivasta poistamisen perusteista olen täysin varma.
Syyttömiä eivät olleet kaverini ja tyhmää toimintaa. Aika paljon ollaan laivalla oltu lähinnä Silja Linen matkoilla ja siellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa vaikka kaikenmoisia aivoituksia tultu tehty. Yleensä ollaan puhumalla selvitelty asiat ja sen jälkeen korjattu omaan toimintaamme.

Itse pidin itseäni syyttömänä. Kyseenalaistin miksi kaverit laitetaan putkaan ihan puhumalla ja jossain vaiheessa meni järjestyksenvalvojalla hermo ja päätti ottaa meikäläisen mukaan. Väkivaltaa ei meistä kukaan käyttänyt missään vaiheessa. Tämä tapahtuma kävi 2009 ja 2010 vuoden vaihteessa. En nyt valitettavasti muista oltiinko ennen uutta vuotta vai uuden vuoden jälkeen.

PS. Vaikka risteily vaihtui päivä Tukholmaksi risteilyksi niin saatiin kyllä vietettyä helvetin hauska päivä Tukholmassa, joten ei siitä kauhean pahoja muistoja jäänyt lukuunottamatta putkayötä ja järjestyksenvalvojan toimintaa. Ja sitä, että paluumatka maksoi sitten mitä maksoi.

Ja tavattiin myös asiallinen Viking linen työntekijä Tukholman terminaalista, joka selvästi ymmärsi tilanteen ja neuvoi hyvinkin asiallisesti miten ja millä laivalla kandee sieltä Tukholmasta Suomen puolelle risteillä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Enpä ole kyllä koskaan vielä putkaa kokenut missään kaupungissa, pyrin yleensä pitämään täyden kontrollin tekemisiini kännissäkin enkä onneksi ole ikinä löytänyt mistään pullosta rähinäviinaakaan. Joskus on kyllä vähän överiksikin lipsahtanut mutta silloinkin olen tolpillani pysynyt ja sen verran vielä järki pelannut että olen tajunnut mennä turvallisesti nukkumaan ennen kuin homma on mennyt siihen pisteeseen että minut olisi pitänyt hakea nukkumaan valtionhotelliin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

En mä itseäni mitenkään puolustele, myönsin jo aiemmin, että se "valta" kihahti hattuun ja että ylilyöntejä välillä sattui, vaikka ei mitenkään vakavia sellaisia. Ketään en koskaan lyönyt, eikä kukaan mun taluttamanani "kaatunut rappusissa." Näitäkin siellä sattuu, mutta niistä ovat vastuussa muut miehet ja naiset. Asiakkaita oli moneen lähtöön. Toiset uskoivat sanomalla, toiset eivät. Asiakas on virallisesti asiakas, mutta jos tietäisit (varmaan osaat päätellä) millä nimillä heitä ravintoloissa tai laivoilla kutsutaan, niin tietäisit, että pässi on aika lievä termi. Enkä edelleenkään yhtään puolustele esim. omaa liiallista voimankäyttöäni. Voisin selittää sitä 13 tunnin päivillä tai 16 vuorokauden passeilla, mutta tekosyitä ne olisivat. Tässä onkin juuri se syy, miksi ne duunit lopetin. Ei ole musta siihen, että kaikkia kohdeltaisiin objektiivisen analyyttisesti ja kylmän rauhallisesti. Kun asiakas ei ymmärtänyt omaa etuaan edes siinä kohtaa, kun on kädet selän takana raudoissa, niin mulla ei aina (lähes aina kuitenkin) riittänyt hermo. Edelleen, siksi mä ne hommat lopetin, vaikka työskentelin sen jälkeenkin laivoilla muissa hommissa.

Sen sijaan sinä olet ilmeisesti antanut työssäsi kusen nousta päähäsi, olet tästä syystä varmasti vittuillut asiakkaillesi ja myönnät käyttäneesi tarpeetonta voimaa.

Kyllä, kusi nousi ajoittain päähän. Ei, en koskaan vittuillut asiakkaille. Kuuntelin aikani, kehoitin monta kertaa rauhoittumaan tai poistumaan hyttiin. Jos sana ei mennyt perille, niin ilmoitin, että putka on vaihtoehto, joskin viimeinen sellainen. Jos ei rauhoituttu vieläkään, niin sitten pääsi kyllä "pahnoille". Ja ilman rautoja, jos se suinkin oli mahdollista. Tarvittaessa raudoitettiin oman ja muiden asiakkaiden turvallisuuden takaamiseksi. Tarpeetonta voimaa tuli joskus käytettyä, kun pässi otettiin hallintaan, myönnän sen auliisti.

ammatin yksi olennainen osa on vittuilevien asiakkaiden käsittely.

Vittuilevien asiakkaiden kanssa oli helppoa, puhe on vain puhetta. Sen oppi äkkiä päästämään lävitsensä.

Ja itse pyytelin anteeksi nimenomaan henkilökohtaisuuksiin mennyttä vittuiluani (ja suoraan sanottuna helpottaakseni omaa morkkistani, en siksi että olisin ollut älyttömän murheissani pelkästään siitä, että tuli järkkäreille paha mieli)

Heh, en kyllä usko, että niille tuli paha mieli, vaikka miten sanan säilälläsi sivalsit. Kaltaisesi pässi -kategorian asiakkaat tavattiin laittaa putkan puolelle, vaikka eivät sanoisi mitään. Enkä tässä nyt kutsu sinua pässiksi, käytöksesi on tuolloin oikeuttanut pääsysi kyseiseen kategoriaan. Olet varmasti ihan ok jannu ja sulla vain jostain syystä petti harkintakyky.

Jos nyt joku asia jäi ahdistamaan, niin jatketaan vaikka Järjestyksenvalvojien toiminta -ketjussa.

*edit*

Itse pidin itseäni syyttömänä. Kyseenalaistin miksi kaverit laitetaan putkaan ihan puhumalla ja jossain vaiheessa meni järjestyksenvalvojalla hermo ja päätti ottaa meikäläisen mukaan. Väkivaltaa ei meistä kukaan käyttänyt missään vaiheessa. Tämä tapahtuma kävi 2009 ja 2010 vuoden vaihteessa. En nyt valitettavasti muista oltiinko ennen uutta vuotta vai uuden vuoden jälkeen.

Se on ihan ymmärrettävää, että sut on laitettu samaan porukkaan kuuluvana myös viettämään päivä Tukholmassa. Tuo on tapahtunut kymmenisen vuotta sen jälkeen, kun mä siellä olin töissä ja ilmeisesti ovat muuttaneet linjauksiaan tiukemmiksi. Meillä nyrkkisääntönä oli, että väkivaltaiset ja/tai paikkoja rikkoneet asiakkaat voitiin laittaa maihin Ruotsin päässä, mutta se oli melko harvinaista. Lähes poikkeuksetta pääsivät kotisatamaan ja yleensä "vapaalta jalalta". Putkat kun pitäisi tyhjentää aina, kun satamaan päästään. Ilmeisesti siellä on ollut joku minuakin pahempi runkkari asiaa hoitamassa, jos tavallaan harmittomat tyypit (näin tuosta kertomuksestasi käsitän) on paiskattu tutustumaan Tukholmaan.

Noh, saitte ainakin tarinan kerrottavaksi ja ilmeisen hauskaa oli Stokiksessakin. Nuuskavalikoima ainakin on parempi, jos ei muuta :)
 
Viimeksi muokattu:

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos nyt joku asia jäi ahdistamaan, niin jatketaan vaikka Järjestyksenvalvojien toiminta -ketjussa.

Tähän vielä nopeasti. Ei jäänyt ahdistamaan. Olet ollut varmasti ihan hyvä järjestyksenvalvoja, niin kuin 99% ammattikunnasta omien kokemuksien (ihan sivustaseuraajanakin) mukaan onkin. Tuli kirjoitettua edellinen viesti turhan voimakkaasti. Ärsytti vain kuin toistit asian minkä olin jo kirjoittanut, lisäten perään vielä itsestäänselvyyden, ikään kuin en sitä itse olisi tajunnut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös