Mä näen Karjalaisen pelaamisessa kaksi isoa ongelmaa, mitkä tällä hetkellä estävät kasvun vakiokokoonpanon pelaajaksi Liigassa. Kumpikin näistä ongelmista on korjattavissa, mutta aika alkaa kyllä käydä vähiin. Kaiken natsatessa Mirosta voi mun mielestä tulla Hodon jääkiekkoilullinen reinkarnaatio. Jos kehitystä ei tapahdu saattaa Miro hyvinkin nopeasti löytää itsensä EIHL:sta tai muusta pubiliigasta.
Ensimmäinen ongelma on luonnollisesti pahasti vajavainen liike. Nykyliigassa aika helvetin iso ongelma, joka tulee näkyviin erityisesti vastustajan nopeissa hyökkäyksissä ja IFK:n menettäessä kiekkoja hyökkäyssinisellä ja keskialueella. Lyhyesti sanottuna nopeudessa ja liikkeessä Miro ei pärjää. Karjalaisen pelastus on järjetön ulottuvuus, jotain pitäisi osata käyttää oikein. Käytännössä lukemalla peliä oikein (ei Miron vahvuuksia) ja välttämällä hakemasta järjettömiä pommeja Miro pystyisi käytännössä aina asemoimaan itsensä hyökkääjän ja maalin väliin. Jos Karjalainen ei hötkyile, on hän vaikeasti kierrettävä puolustaja. Maltti, maltti ja maltti sekä pelaaminen puhtaasti oman pään kautta auttaisivat kätkemään puutteellista liikettä. Toki joku Auvitu siinä rinnalla helpottaisi myös, mutta seitsemällä pakilla pelatessa pakkipari rinnalla kiertää, joskus siellä on Auvitu joskus Ahonen.
Toinen ongelma, ja mun mielestä Karjalaisen kohdalla se vaikeammin korjattava, on maltti. Miro Karjalainen on ihan aidosti Liigan isompia, rumimpia ja kovimpia pelaajia. Ja Miro tiedostaa tämän liian hyvin. Pelaamisessa tämä ilmenee tarpeettomana fyysisyytenä ja hötkyilynä lähes kaikissa tilanteissa. Karjalaisen pitäisi ymmärtää, että hänen ei tarvitse taklata kovaa taklatakseen kovaa. Vielä parempi olisi, jos ymmärtäisi, että kun hänen toistasataakiloinen runonsa painaa vastustajan laitaa vasten, vastustaja ei sieltä poistu ennen kuin Miro niin päättää. Riittäisi, kun olisi kova ja ilkeä oman maalin edustalla. Tästä saatiin viitteitä HPK-pelissä, jossa Karjis hoiti leiviskänsä tyylikkäästi.
Hassusti mun nähdäkseni Miron kaksi suurinta ongelmaa 1) liike ja 2) sulake olisivat molemmat enemmän tai vähemmän korjattavissa malttamalla. Nyt tulevan pelikiellon aikana kunnon soulsearchingia, pohtimista sen osalta mitä jääkiekkoilija Miro Karjalainen uraltaan haluaa. Mä näen, että Karjis voisi vetää hyvinkin Hodomaisen uran kylän isoimpana karjuna ja vieläpä niin, että kaikki tietävät sen ilman minkäänlaista todistelua. Jos Miro Karjalainen tämän tajuaa, voi hänestä mun nähdäkseni kasvaa jopa sarjan paras isäntä. Mulla on vielä hiven uskoa jäljellä, mutta mun usko ei kyllä kestä enää yhtään perseilyä tai ylikovaa pelaamista.
Tämä siis vastauksena
@Walrus kysymykseen.