Kärpät on kuin Liiga- tai Jääkiekkoliitto pienoiskoossa. Kaikissa kolmessa organisaatiossa on johtajuusvajetta.
Taustalla pohditaan ratkaisuja, joista jotkut muuttaisivat SM-liigan perusteellisesti, kirjoittaa uutispäällikkö Juha Hiitelä.
www.is.fi
Itse mietin viime viikolla vähän samaa kuin mitä Hiitelä tuossa IS:n jutussa. Mistähän Liigaan (tai Kärppiin) seuraava Jussi Tapola, Antti Pennanen, Jussi Ahokas, Lauri Marjamäki, Mikko Manner, Tommi Niemelä tai Petri Karjalainen?
Ja miksei Kärpät onnistuneet Mikko Haapakosken, Lauri Mikkolan ja nyt Ville Mäntymaan kohdalla? Omia poikia, Haapakoski nostettu Jalosen kakkosesta Kärppien ykköseksi, Mikkola Kärppien junnuista kakkoseksi ja ja kakkosvalkusta päävalkuksi, samoin kuin Mäntymaan "urapolku".
Itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä, ettei tuo Kärppien junnukoutsista liigajoukkueen kakkoseksi ja sitä kautta ykköseksi/päävalkuksi ole riittävä polku. Parempi polku olisi Mestiksen päävalkun hommasta liigajoukkueen hommiin.
Miksi näin? Yksi ajatus mulla on, että Mestis-päävalmentajana valmentaja saa kokemusta, että mitä vaikuttaa joukkueen pelaamiseen, kun kesällä treenataan näin, kauden aikana treenataan noin, ja loppukaudesta näin. Päävalkku näkee kantapään kautta, että mitä vaikuttaa kun hän itse vetää tästä vivusta näin, tuosta noin jne. =harjoitusohjelmat, lajiharjoittelun ohjelmat, pelitavan muodostuminen, peli-idean kauppaaminen jne. Mestisjoukkueessa on pelimiehiä ympäri Suomea, ja siinä asiassa Mestisjoukkue muistuttaa aika paljon liigajoukkuetta. Liigajoukkueeseenkin pelaajat ovat tulleet ympäri Suomea, ja jopa ympäri läntistä maailmaan - pelaajamatsku on "rososempaa". Kärppien juniorijoukkueet ja liigajoukkue sekä niiden valmentamisesta seuraava urapolku - niin niissä tuota tuota "rososuutta" ei ole. Niissä tuo "massa" on huomattavasti homogeenisempää eikä päävalkku tällöin pääse näkemään pelaajamassan "rososuuden hienoutta".
Kärppien junnujoukkueesta tai liigajoukkueen kakkosen pestistä nuori ja kokematon päävalmentaja ei ole nähnyt sitä "namiskuukkeleiden säätämisen ihanuutta" (harjoitusohjelmat, lajiharjoittelun ohjelmat, pelitavan muodostuminen, peli-idean kauppaaminen jne.), jotka lopulta vaikuttavat tuohon liigajoukkueen arkeen ja pelaamiseen. Ovat tulleet ikäänkuin kuplasta, jossa se todellisuus, miten jääkiekkojoukkue ja sen pelaaminen muodostuu, niin se on jäänyt heiltä näkemättä ja kokematta. He ovat joutuneet sitten opettelemaan tuon homman liigajoukkueen kanssa, ja kaikki ovat nyt nähneet, että mihin se on johtanut.
Kärppien kannattaisi patistaa noita omassa "valmentajaurapolussa" olevia tulevia päävalkkuja ensin hankkimaan "prosessinohjaajan" pätevyys Mestiksessä! Minun mielestä Mikkola ja Mäntymaa ovat oikoneet matkalla mahdolliseksi huippuvalmentajaksi, kun ovat lähteneet tuolle junnukoutsi-liigan kakkoskoutsi-liigan ykköskoutsi -urapolulle. Ovat olleet liian malttamattomia valmentajaurallaan. Heiltä on jäänyt poimimatta Mestiksestä erittäinen kullanarvoinen kokemus, josta olisi takuulla hyötyä Liigan päävalmentajana.
Tässä yhteydessä haluan toivottaa erittäin paljon onnea Topi Jaakolan valitsemalleen urapolulle.
----------
Kärppien johdolla on ihme fetissi, että seuran toimihenkilöt täytyy olla entisiä Kärppien pelaajia. Ikäänkuin henkilön palkkaamisen perustelu olisi sillä perusteltu: on entinen oma pelaaja. Tuohan on täyttä soopaa. Paljon paremmin kyseisiin toimihenkilötehtäviin sopisi muu riittävän osaava ja intohimoinen "muualta" tuleva jääkiekko-osaaja. Olen esimerkiksi aika varma, että esimerkiksi tänne Jatkoaikaan intohimoisesti kirjoittelevan nimimerkin takana oleva oikea henkilö olisi osaavampi ja intohimoisempi kuin automaattisesti tehtävään valittu entinen Kärppien pelaaja.