Mainos

Minne menet, Oulun Kärpät?

• 946 521
  • 3 626

Summer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minä pelkään pahoin, että Kärppien todellisen suunnan kääntäminen (enkä puhu nyt pelkästään tästä kaudesta tai tämänhetkisestä valmennuksesta) isossa kuvassa vaatisi niin suuret muutosoperaatiot että niinköhän edes Junnosta enää on tuohon savottaan. Itse olen miettinyt sitä, että nuo yrityskaupat ja bisneksien yhdistäminen saattaakin olla perustavanlaatuinen ongelma. Tietyllä tavalla tuollaisessa tilanteessa urheilupuolen työnteon laatu ei joudu todelliseen testiin ja mahdollistaa pienen lipsumisen joka osa-alueella mukavoitumisen suohon kun työnteon määrästä ja laadusta viis raha pelastaa aina jossain määrin organisaation. Pitkässä juoksussa tämä tarkoittaa sitä, että joukkue/organisaatio ei ole oikeille perustuksille rakennettu ja mahdollinen menestyskin mitä välillä voi sattumanvaraisesti tulla on hyvin päälleliimattua. Jossain määrin melkein toivoisi, että tuo jatkuva rahavirta loppuisi ja koko organisaation olisi pakko mennä peilin eteen ja todeta, että aivan kaikki perustuksia myöten on tarkastettava ja laitettava tarvittaessa uuteen uskoon.

En itse täysin tiedä miten nuo toiminnat Kärppien bisneksissä synkronoi käytännössä. Onko se mahdollista että urheilupuolella voi tapahtua käytännössä mitä vain loputtomiin ja silti sama meno saa jatkua ja raha virtaa. Toivottavasti ei. Ei ole siinä tapauksessa millään tavalla terveellä pohjalla.

Zeta78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onhan tuo nyt huvittavaa että tullaan huutelemaan miten muilla ei ole tietoa, todetaan että kirjoitukset olikin vain omia mielipiteitä ja hävitään kuin pieru saharaan. Mutta saatiinpa taas kaikki kritisoivat "vääriksi kannattajiksi".

Pitää taputtaa, fanit ovat perseestä ja seura tekee kaiken oikeen. Jämpthi on.

Väärin ymmärretty. Ainoastaan pieni osa faneista on perseestä, eli vain ne jotka vuodesta toiseen keskittyvät valittamaan, haukkumaan ja vaatimaan jatkuvasti kaikkien kärppäorganisaatiossa toimivien irtisanomista. Suurin osa faneista on onneksi ihan fiksua porukkaa joka keskittyy kannattamaan seuraa myös heikompana jaksona.

Kestävää menestystä ei rakenneta jatkuvalla poukkoilulla, isoilla liikkeillä ja ihmisiä syyllistämällä, vaan pitkäjänteisellä työllä joka kestää useammankin pettymyksen vuoden.

Overdoze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vain Manner on pystynyt sen jälkeen parin kauden hyvään stinttiin toisin keinoin. Muut ovatkin sitten epäonnistuneet karusti.
Kun Mannerta seuraa Kerhon penkin takana niin ei siellä paljon selkään taputella, esim kun olivat Kärpille häviämässä. Osaa vaatia ja korottaa ääntä, vaikka maine onkin hyvin ihmisläheinen ja ehkä perinteisestä valmentajakuvasta poikkeava. Mannerilla on hyvä tasapaino kannustamisen ja vaatimisen välillä.

Itse olen tehnyt saman huomion, että Kärppien mestarivalmentajat ovat olleet Mannerta lukuunottamatta jossain määrin aina hieman "ikäviä" ja hankaliakin persoonia ainakin osan mielestä.

Uskon, että Marjamäen valtti juuri oli Aravirran jälkeen se, että joukkueeseen palautettiin jämäkkyys, määrätietoisuus ja kontrolli. En tiedä miksi samaa ei onnistuttu myymään pelaajille nyt sitten toisella yrityksellä. Tai sitten ero oli siinä, että Mikko Manner oli apukoutsina ensimmäisellä kerralla tasapainottamassa dynamiikkaa, muttei nyt toisella.

Ränse

Jäsen
En itse täysin tiedä miten nuo toiminnat Kärppien bisneksissä synkronoi käytännössä. Onko se mahdollista että urheilupuolella voi tapahtua käytännössä mitä vain loputtomiin ja silti sama meno saa jatkua ja raha virtaa. Toivottavasti ei. Ei ole siinä tapauksessa millään tavalla terveellä pohjalla.

Kai Kärpistä on tullut vähän niinkuin keski-Euroopassa nuo RedBull porukat: Munchen ja Salzburg. Eli emoyhtiö käärii hilloa muualta ja urheilu on ikäänkuin vaan näyteikkuna emolle.

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo valmennusvärkkäys on ollu ihan järjetöntä alkaen Mikkolan pestistä? Myllykosken palkkausta voi spekuloida loputtomiin, kuka ois ollu varmasti parempi? Nuo hyvät ja meille näkyvät asiat on melko vähissä.
Eikä ainoastaan valmentajavärkkäys, vaan peli-identitettin totaalinen puuttuminen.

Kertauksena:

Marjamäen tiiviin viisikon "hidas" pelitapa. Menestys loistavaa.
Suikkasen 'päädyn kautta tai whatever' -lätkää. Ei päätä eikä häntää.
Mamban 'havaiji-lätkää' neljä kautta. Menestys oikein hyvää pl. viimeinen kausi.
Mikkolan 'nopeeta ja semmosta'. Kukaan ei saanut kiinni siitä, mitä Kärpät pelillään hakee.
Marjamäen valuva trap ja puolustusvoittoinen pelitapa. Yritettiin nopeuttaa viime kaudella painostuksen saattelemana.
Mäntymaan 'hurlumhei-lätkää' alkukaudella. Viisikon tiiveys mitä sattuu, ja nyt yritetään parsia sitä kasaan huonolla menestyksellä.

Kärppien pelitapa vaihtuu lähes joka kausi. Laadukkaan urheilujohtamisen alla ei tälläistä poukkoilua katsottaisi lainkaan.

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Lainaamassasi viestissäni otin kantaa lähinnä siihen palstalaisten värittyneeseen kuvaan urheilujohtajista, jotka ovat muka täysin välinpitämättömiä seuran urheilullisen menestyksen suhteen. Eihän se noin ole. Toki tiedostan, että kyseessä on perin ymmärrettävä tapa purkaa pettymystä.
Vaihdetaan vaikka tänne ketjuun, niin on hieman sopivampi.

Ei varmasti kukaan väitä, että Myllykoski suhtautuu välinpitämättömästi Kärppien urheilulliseen menestykseen, olisi absurdia väittää näin. Mutta. Tällä hetkellä on silminnähtävää, että Myllykosken korjaavia toimenpiteitä ei ohjaa pelkästään urheilullisesti järkevimmät tai edes rahallisesti halvimmat vaihtoehdot, vaan oman ja kaverin perseeen suojelu valmentajavaihdoksen kysymyksessä.

Nyt lähdettiin tälle pelaajaostojen linjalle. Missä harhakuvissa kukaan kuvittelee, että ostamalla vaikka kaksi pakkia (Masin, Björk) ja vaikka kaksi hyökkääjää lisää, tämä homma lähtee kuin sormia napsauttamalla kulkemaan ja aletaan haastamaan kärkiporukoita pelitavallisesti ja siten tuloksellisesti?

Joukkue on myös järjettömässä henkisessä lukossa ja mahdollisesti osin luovuttanutkin. Tällöin historiaan katsomalla ainut ja oikea lääke on ollut valmentajan vaihto, vaikka se kuinka kipeeä tekisikin Myllykoskelle.

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
Tällä hetkellä on silminnähtävää, että Myllykosken korjaavia toimenpiteitä ei ohjaa pelkästään urheilullisesti järkevimmät tai edes rahallisesti halvimmat vaihtoehdot, vaan oman ja kaverin perseeen suojelu valmentajavaihdoksen kysymyksessä.
En nyt halua keskusteluun osallistusta enempää, kuin kysymällä onko täällä kellään ihan oikeasti tietoa että Havun, paremman sanan puutteessa potkimattomuus, olisi yksinomaan Myllykosken tahto? Jos esim. hallitus on kertonut ettei valmentajaa vaihdeta niin mitä Myli voi asialle tehdä? Koko hommaa vastaan sotii nämä keskustelut muiden valmentajien kanssa.

Minä en usko hetkeäkään että Myllykoski haluaisi jotenkin suojella Havua tai olisi liian ylpeä myöntämään mokansa. Kärpät ei ole ikinä potkinut valmentajiaan hirveän nopeasti, välillä jopa kieltäytynyt potkuista vaikka valmentajakin käy sanomassa että haluaa pois. En usko tuon muuttuneen pelkästään sen takia että siellä on nyt Myllykoski Ahon sijasta tökkimässä kaveriporukkaa.

Viimeksi muokattu:

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
En nyt halua keskusteluun osallistusta enempää, kuin kysymällä onko täällä kellään ihan oikeasti tietoa että Havun, paremman sanan puutteessa potkimattomuus, olisi yksinomaan Myllykosken tahto? Jos esim. hallitus on kertonut ettei valmentajaa vaihdeta niin mitä Myli voi asialle tehdä? Koko hommaa vastaan sotii nämä keskustelut muiden valmentajien kanssa.
Tämä on toki ihan totta ja ihan palstan sekä muiden seuran ulkopuolella olevien keskustelujen/tietojen varassa olen tietysti minäkin.

Jos ajatellaan tätä siltä kantilta, että tämä tilanne olisikin tosiaan hallituksen tahto, niin se asettaisi Junnon aika kiusalliseen tilanteeseen puheittensa kanssa.

Summer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Se on tietenkin osittain myös ihan mitä Kärpiltä haluaa. Vahva taloudellinen pohja takaa toki sen, että hyväveliverkostoa voidaan pitää yllä/ jopa kokoajan laajentaa ja epäonnistuneita joukkueita voidaan paikkailla jatkuvilla ostomiehillä. Niillä saadaan tietynlainen kulissi pidettyä yllä ja joukkue keikkumaan liigassa vuodesta toiseen ookoo sijoituksilla.

Mutta. Jos olisi myös taloudellista painetta, maailma olisi raakempi toimistolle ja joukkueissa olisi pakko ottaa esimerkiksi junnuputki tehokkaampaan käyttöön. Tällöin saattaisi tulla välivuosia, mutta itse uskon, että pitkässä juoksussa nähtäisiin myös menestystä ja ennen kaikkea jatkuvuutta kun olisi pakko antaa enemmän tilaa joka vuosi omalle juniorituotannolle. Myös muualle organisaation olisi pakko terävöittää kärkeä. Nyt voidaan ostella ukkoja sekä toimistolle että joukkueeseen vaikka pilvin pimein eikä tunnu lompakossa. Olen itse sitä mieltä, että loputon rahavirta on Kärpille siis myös iso uhka jos ei halua organisaation pöhöttyvän lopullisesti keskinkertaisuuteen.

Osa toki varmasti tähän tyytyy mielellään ja se on ihan ok. Itse vain arvostan enemmän tervettä ja kilpailullista urheiluorganisaatiota jonka arvot perustuvat oman juniorituotannon vaalimiseen ja pitkäjänteiseen työhön ilman ostokulttuuria ja pikavoittojen metsästystä.

Smyth#46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Väärin ymmärretty. Ainoastaan pieni osa faneista on perseestä, eli vain ne jotka vuodesta toiseen keskittyvät valittamaan, haukkumaan ja vaatimaan jatkuvasti kaikkien kärppäorganisaatiossa toimivien irtisanomista. Suurin osa faneista on onneksi ihan fiksua porukkaa joka keskittyy kannattamaan seuraa myös heikompana jaksona.

Kestävää menestystä ei rakenneta jatkuvalla poukkoilulla, isoilla liikkeillä ja ihmisiä syyllistämällä, vaan pitkäjänteisellä työllä joka kestää useammankin pettymyksen vuoden.

Boldaus oma. Nyt ollaan viidettä vuotta oltu pettymyksen tiellä. Montako vuotta tulee vielä odotella, että voidaan nauttia tästä timantinkovasta pitkäjänteisestä työstä mitä tämän hetkinen johto meille alamaisille suo?

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München

Minä en usko hetkeäkään että Myllykoski haluaisi jotenkin suojella Havua tai olisi liian ylpeä myöntämään mokansa. Kärpät ei ole ikinä potkinut valmentajiaan hirveän nopeasti, välillä jopa kieltäytynyt potkuista vaikka valmentajakin käy sanomassa että haluaa pois. En usko tuon muuttuneen pelkästään sen takia että siellä on nyt Myllykoski Ahon sijasta tökkimässä kaveriporukkaa.
Tässä tapauksessa Myllykosken kannattaisi (ja suorastaan pitäisikin) itse jättää pikimmiten eroanomuksensa hallitukselle, koska ei saa tehdä sitä työtä mihin hänet on alunperin (kait?) palkattu. Ellei Myllykoski ole palkattu Kärpille samanmoiseksi UTJ:ksi, kuin mitä ilmeisesti Harri Aho - osaltaan - joidenkin huhujen mukaan oli, eli joidenkin joutavien juoksevien asioiden hoitaja ja oikeiden päätöksentekijöiden kumileimasin. Ja ellei tämä "kumileimasimena" olo tällöin ole ihna fine ja ok Myllykoskelle?

Tämä, että UTJ ei saa Kärpissä tehdä sitä työtä mihin hänet on palkattu, olisi toki isossa kuvassa äärimmäisen huolestuttava ja vakava rakenteellinen ongelma, joka hankaloittaisi tulevaisuudessakin huomattavasti minkäänlaista urheilullista menestystä tai oikeiden ammattilaisten palkkaamista organisaatioon. Onko Kärppien UTJ:n rooli siis oikea vaikuttajan ja päätöksentekijän rooli, vai kallis hattutelineen paikka oikeille päätöksentekijöille? Ja jos on hattutelineen rooli, niin miksi kukaan itseään kunnioittava henkilö tuollaisessa positiossa pitkään pyörisi? Jos näin ihan oikeasti on, niin tämä seura on kyllä sellaisessa saatanan pöhö-suossa ja syväkyykyssä, että sieltä nouseminen ei olekaan ihan noin yksinkertaista. Tällöin nämä kaikki tällaiset umpikierot "mafia-rakenteet" pitäisi purkaa totaalisella tavalla ja jälleenrakentaa kaikki aivan uudestaan pohjamutia myöten.

En tiedä, mutta HIFK:tahan on syytetty tästä samasta 'taudista' ja ainakin taannoin Tommi Kerttulan Leadership-podcastissa Salmelainen tyrmäsi tämän skenaarion täysin, että taustalla muka jotkut "dinot ohjailisivat" toimintaa ja miten se on kuulemma suurinta puppua kaikkien urheilukannattajien keskuudessa, mihin moni uskoo. Salmelainen ainakin vakuutteli kovasti, että nämä puheet hänestä ja HIFK:sta (ja miten ei muka saanut HIFK:ssa ollessaan tehdä työtään) olivat täysin hölynpölyä. Tiedä sitten, tokkopa Salmelainen (tai kukaan mukaan) nyt sitäkään toki myöntäisi tai ylpeilisi asialla julkisuudessa, jos olisikin ollut pelkässä hattutelineen roolissa kaikki ne vuodet.

Zeta78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Boldaus oma. Nyt ollaan viidettä vuotta oltu pettymyksen tiellä. Montako vuotta tulee vielä odotella, että voidaan nauttia tästä timantinkovasta pitkäjänteisestä työstä mitä tämän hetkinen johto meille alamaisille suo?
Ahon lähtö ja Marjamäen potkut siirsi menestystä mahdollisesti useamman vuoden kauemmas. Mutta sitähän täällä moni suureen ääneen vaatikin, ja lopulta sai mitä toivoi.

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ahon lähtö ja Marjamäen potkut siirsi menestystä mahdollisesti useamman vuoden kauemmas. Mutta sitähän täällä moni suureen ääneen vaatikin, ja lopulta sai mitä toivoi.
Mutta sinäkin olit sitä mieltä, että Ahon lähteminen seurasta oli molemmin puolin hyvä ratkaisu. Oletko kääntänyt takkisi asian suhteen?

Zeta78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta sinäkin olit sitä mieltä, että Ahon lähteminen seurasta oli molemmin puolin hyvä ratkaisu. Oletko kääntänyt takkisi asian suhteen?
Minä olen aina arvostanut Ahon työtä ja tuloksia. Rakensi Kärpille huikeita menestysjoukkueita.
Miehelle tosin teki varmasti hyvää saada karistaa Oulu lopulta jaloista. Sen verran kiittämättömästi hänenkin aikaansaannoksiinsa suhtauduttiin lukuisissa "fanien" kirjoituksissa. Siitä vain lukemaan "Aholle kenkää" ketjua.

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä olen aina arvostanut Ahon työtä ja tuloksia. Rakensi Kärpille huikeita menestysjoukkueita.
Miehelle tosin teki varmasti hyvää saada karistaa Oulu lopulta jaloista. Sen verran kiittämättömästi hänen aikaansaannoksiinsa suhtauduttiin lukuisissa "fanien" kirjoituksissa. Siitä vain lukemaan "Aholle kenkää" ketjua.
'Aholle kenkää!' -ketju on varsin tuttu. Kiitos vain.

Se hyvä puoli tuossa Ahon lähdössä todellakin oli, että tämän seuran ongelmakohdat alkoivat selkiytymään. Vahvassa roolissa olevat hallitus sekä toimitusjohtaja vetelevät naruista.

On kuitenkin varsin naiivia ajatella, että nämä em. tahot osaisivat palkata alaisikseen ammattilaisia. Miten itse näet esimerkiksi Virkkusen roolin tässä jatkuvassa sekasorrossa?

Zeta78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
'Aholle kenkää!' -ketju on varsin tuttu. Kiitos vain.

Se hyvä puoli tuossa Ahon lähdössä todellakin oli, että tämän seuran ongelmakohdat alkoivat selkiytymään. Vahvassa roolissa olevat hallitus sekä toimitusjohtaja vetelevät naruista.

On kuitenkin varsin naiivia ajatella, että nämä em. tahot osaisivat palkata alaisikseen ammattilaisia. Miten itse näet esimerkiksi Virkkusen roolin tässä jatkuvassa sekasorrossa?
Virkkusen tehtävä on tietysti johtaa koko firmaa ja pitää talous kunnossa. Se on koko homman edellytys ja se onkin onneksi erinomaisessa kunnossa.

UTJn tehtävä on saavuttaa urheilullista menestystä. Se puoli kusee tällä hetkellä, eikä tästä ole kenellään eriävää näkemystä. Sen sijaan se miten asia pitäisi korjata, onkin hankalampi paikka.

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
UTJn tehtävä on saavuttaa urheilullista menestystä. Se puoli kusee tällä hetkellä, eikä tästä ole kenellään eriävää näkemystä. Sen sijaan se miten asia pitäisi korjata, onkin hankalampi paikka.
Niin, miten lähtisit tilannetta korjaamaan? Myllykosken pestin tullessa julki kritiikkiä tuli nimenomaan siitä, että miehellä ei ole jääkiekon parissa minkäänlaista työkokemusta. Muutaman vuoden agenttitausta auttaa varmasti pelaajahankinnoissa, mutta urheilupuolen johtaminen sekä isojen linjojen piirtäminen kovan vaatimustason kera onkin sitten toinen juttu.

Itse näen asian niin, että tämän seuran voi hetkellisesti pelastaa jälleen joku todella kovan vaatimustason omaava valmentaja, joka saa lähes vapaat kädet. Mutta kuinka kauan menee taas siinä, että seuran johtohahmot kyllästyvät tähän ja haluavat valtansa takaisin? Näinhän kävi Marjamäen ensimmäisellä stintillä.

Zeta78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, miten lähtisit tilannetta korjaamaan? Myllykosken pestin tullessa julki kritiikkiä tuli nimenomaan siitä, että miehellä ei ole jääkiekon parissa minkäänlaista työkokemusta. Muutaman vuoden agenttitausta auttaa varmasti pelaajahankinnoissa, mutta urheilupuolen johtaminen sekä isojen linjojen piirtäminen kovan vaatimustason kera onkin sitten toinen juttu.

Itse näen asian niin, että tämän seuran voi hetkellisesti pelastaa jälleen joku todella kovan vaatimustason omaava valmentaja, joka saa lähes vapaat kädet. Mutta kuinka kauan menee taas siinä, että seuran johtohahmot kyllästyvät tähän ja haluavat valtansa takaisin? Näinhän kävi Marjamäen ensimmäisellä stintillä.

En minä osaa sanoa mikä olisi ratkaisu.
Mutta kyllä minustakin nyt hieman tuntuu siltä että päävalmentajan vaihdos olisi vähintäänkin yhtä perusteltua mitä aikaisemmat tehdyt vaihdokset.

Smyth#46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ahon ja Marjamäen lähtö paljasti sen kuinka syvältä mädäntynyt tämä organisaatio on joten näissä potkuissa oli se hyvä puoli. Nyt voidaan keskittyä oikeiden tahojen, kuten mm. Virkkunen, siirtämiseen muihin tehtäviin.

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

• 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Ilves vs HIFK
  • 1.74
  • 4.75
  • 4.25
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy