Jokaisella on varmasti oma syynsä olla menemättä hallille tai mennä sinne. Jollekin se on välimatka, jollekin se on hallin puitteet, jollekin se on ottelutapahtuma, eikä ole väärin myöskään, että jollekin se on näiden asioiden kombinaatio. Syitä on monia ja jokainen niistä on ymmärrettävä, oli se sitten henkilökohtainen tai elämäntilanteen tuoma järjestys, mille ei itse voi mitään.
@Raksilan vetera tuossa aiemmin mainitsi välimatkoista ja se oli ainakin ennen juuri noin. Itsellänikin elää vahvana muistot nappula-ajasta, jolloin alle kouluikäisenä hyppäsin aina pitkän työpäivän alle tehneen isäni auton takapenkille ja ajeltiin Ouluun, satakunta kilometriä suuntaansa, ihan vain katsomaan Kärppien peliä. Menomatkalla kuunneltiin Kärppäradiosta otteluennakot, hallilla kannustettiin kotijoukkuetta, erätauolla syötiin lihapiirakat nakilla ja tullessa kuunneltiin pelinjälkeiset kommentit taas radiosta, samalla kun ihastelin kirkkaan talviyön tähtitaivasta ennen nukahtamistani auton lämmössä. Ukko oli seurannut Kärppien taivalta aina sieltä ulkojäiltä konkurssiin ja sen yli - paikanpäällä. Meillä hengitettiin Kärppiä, vaikka välimatka oli ukolla työn perässä muuttaessa vuosien varrella kasvanutkin.
Nyt siinä tilanteessa olen itse. Ihan noin pitkää välimatkaa ei ole, mutta lähes. Pojatkin on saman ikäisiä kuin itse olin tuolloin. Dieselin litrahinta on moninkertaistunut, talolaina taitaa olla karkeasti kolmisen kertaa isompi kuin lapsuudenkotini hinta on aikoinaan ollut, sähkön hinta on viimeisen vuoden ajan kasvanut paikoin yli kymmenkertaiseksi ihan viime vuodesta (kyllä, heh, spottiasiakas täällä) ja omatkin harrastukset sattuvat valitettavan usein sille ajalle, ettei iltaisin enää omien aikataulujenkaan puitteissa ehtisi Ouluun ajelemaan. Kotiin kuitenkin ehtii, lähelle kun on lyhyt matka.
Jos asuisin lähempänä Oulua, varsinkin siinä keskustan/Raksilan tuntumassa, niin kyllä minä siellä peli-ilta toisensa jälkeen olisin. Onko halli vanha ja luotaantyöntävä? Toki. Onko hallin järjestelyt nykyisillä standardeilla surkeat? No on varmasti, ei missään tilanteessa pitäisi mennä yli 18 minuuttia siihen että tilaat oluen/lihapiirakan tai mitä tahansa ja ehdit sen syödä/juodakin. Antaako joukkueemme pelilliset otteet tällä hetkellä rahalle vastinetta? Eivät, mutta silti kiukultani rauhoituttuani illalla olisin taas lyömässä hanskaa yhteen.
Mutta jos kysyn saman satunnaiselta ohikulkijalta, joka on siinä määrin minua nuorempi, että ei ole elänyt aikaa jolloin joukkue oli kotikaupunkinsa joukkue ja jonka ainoa tehtävä oli näyttää muille, että on näitä parempi, niin vastaisiko hän samalla tavalla? Luultavasti ei. Yksi suurimmista viehätyksistä huippu-urheilussa on ammattimaisuuden myötä kadonnut vastakkainasettelu. Eihän se kokonaan ole mihinkään kadonnut, ainakaan kokonaisuudessaan, mutta fakta on se, että Kärpät on Liiga ja Liiga on Kärpät. Kärpät ei voi organisaationa mennä omia teitään ottelutapahtuman järjestämisessä ja siellä sattuvissa asioissa loputtomiin, vaan tuo @Håkanheadin muistama
"And the Oscar goes to..." toisi melkoisella varmuudella tänä päivänä jonkinlaisen sakon Liigalta mukanaan. Bisnes on bisnestä ja vastustajakin on vain "yrityskumppani".
"Puoli Suomea" ei enää elä ja hengitä Kärppiä. Se ei ole yksin Kärppien vika, mutta Kärpät on ainoa joka voi ja jonka pitää löytää keinot saada ihmiset syttymään kiekosta jälleen. Enää ei voida haalia yhteishenkeä siitä että ollaan pieni ja sympaattinen seura jota muut pelkäävät. Ja se yhteishenki ei rakennu kotisohvalta käsin, vaan ihmiset on saatava hallille yhteisen asian ääreen. Ei termillä "maksoi mitä maksoi", mutta kuitenkin. Halliolosuhteiden, (sitä myötä) ottelutapahtuman sekä joukkueen pelillisten otteiden kautta se on mahdollista, mutta tällä hetkellä itselläni on vaikea nähdä sitä satunnaiskatsojaa palaamaan lähiaikoina uudestaan hallille, jos innostuksen siementä ei saada kylvettyä sen ensimmäisen käynnin aikana.
Ensivaikutelman voit antaa vain kerran.