Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

• 714 963
  • 5 877

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
John Barletta: Riding with Reagan
Mielenkiintoinen kuvaus Ronald Reaganista (ja vähän Nancystäkin) hänen hyväksi ystäväkseen tulleen John Barlettan kirjoittamana. Ainakin Ronnien hevostaidot tulevat hyvin esiin, koska Barletta ratsasti hänen kanssaan monen monta vuotta. Tässä oppii itsekin paljon uutta hevosista.

Kansainvälistä politiikkaa ei kirjassa paljon kuvata, siihen löytyy muita Ronniesta kertovia kirjoja. Jos nyt yhdellä sanalla Ronnieta kuvailisi tämän turvamiesystävän näkökulmasta, niin se on "rehellinen". Se ei ehkä ole ihan yksi yhteen hänestä uskotun valehtelun kanssa Iran-Contra -skandaalissa, mutta tiedä häntä, olisiko Ronnie sittenkin ollut rehellinen siinäkin...

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olen nyt lukenut Joel Dickerin kirjat sekä John Verdonia. Olen kyllä tykännyt pääosin.

Onko suosituksia vastaavista kirjailijoista ja kirjoista?

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Eilen tuli luettua päätökseen Brandon Sandersonin Stormlight archivesin viides kirja, ja samalla sitten myös koko saagan ensimmäinen kahdesta tarinakaaresta. Kuutisen tuhatta sivua tuli luettua tuota ja vielä ei ainakaan ole maistunut missään vaiheessa puulta, eikä tarinakaan ole jäänyt junnaamaan paikalleen. Luonnollisesti vaati aika paljon aivokapasiteettia pysyä perässä kaikkien kymmenien hahmojen (joista ehkä n. tusina "päähahmoja" joilla useampi omasta näkökulmasta kirjoitettu luku) ja eri tapahtumien ja paikkojen kanssa ja välissä kun ehti lukea myös Sandersonin Secret Projects kirjat, niin tuossa oli kyllä yhdisteltävää. Suurin ongelma ehkä tuo Cosmere universumin laajuus (seuraavana palattava varmaankin Mistborn maailmaan Wax&Wayne / Alloy of law sarjan merkeissä) ja että todella paljon merkittäviä (vähintään hahmoille, saattaa olla toisaalta myös koko universumille) juttuja on jätetty suoraan kertomatta ja joihin löytyy sitten netistä selityksiä viittauksella "WoB", eli Words of Brandon, eli että kirjailijalta on jossain yhteydessä suoraan kysytty että mitä on tapahtunut esimerkiksi kirjojen x ja y välillä kun hahmo z on muuttunut täysin ilman että missään julkaisussa olisi muutosta näytetty.

Mutta joo, äärimmäisen hyvä kirjoittaja ja tosiaankin lukemisen arvoinen tuo magnum opuksensa kaikille fantasiakirjallisuuden ystäville. Tässä vaan menin pilaamaan fiilikseni kun googlasin että milloinkohan olisi toinen tarinakaari luettavissa, ajattelin että varmaankin menee vuosikymmenen loppuun aikaisintaan että olisi viimeiset 5 teosta julkaistu, mutta kirjailijan julkaisemassa suunnitelmassa edes ensimmäisen teoksen julkaisu olisi näillä näkymin tapahtumassa joulumarkkinoille -31. En olisi arvannut että odottavan aika olisi ihan noin pitkä, kun Sandersonilta kuitenkin tuntuu tulevan tekstiä liukuhihnalta (esimerkiksi nuo secret projects kirjat 4 kappaletta vuoden sisään). No onneksi tässä ei todennäköisesti käy kuin esim. Tulen ja jään laulun kanssa, että jos joku sen saagan joskus saa loppuun kirjoitettua, niin ei se ainakaan George RR Martin ole. Itse asiassa hyvinkin mahdollinen loppuunpaketoija voisi olla Sanderson, kuka kursi aikoinaan Ajan pyöränkin finaaliin (ja nosti samalla ko. saagan tasoa tolkuttomasti, tässäkin ketjussa on minulta pitkiä valitustekstejä miten puuduttavan pitkäveteistä jaarittelua ja suoraan sanottuna järkyttävän paskaa alkoi olla Ajan pyörä Jordanin alaisuudessa viimeistään neljännen kirjan jälkeen).

Voranen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No onneksi tässä ei todennäköisesti käy kuin esim. Tulen ja jään laulun kanssa, että jos joku sen saagan joskus saa loppuun kirjoitettua, niin ei se ainakaan George RR Martin ole. Itse asiassa hyvinkin mahdollinen loppuunpaketoija voisi olla Sanderson, kuka kursi aikoinaan Ajan pyöränkin finaaliin
Tähän Sanderson on itse muistaakseni kommentoinut, ettei tule tapahtumaan. Ensisijaisesti siitä syystä, ettei hänen tyylinsä sovellu Tulen ja Jään Laulun sävyyn kovin hyvin (Martin on aikalailla ns. grimdark-kirjailija ja Sanderson on tyyliltään ymmärtääkseni jotenkin... idealistisempi), En tosin itse ole Sanderson-fani ja yhtään kirjaa en ole häneltä loppuun saanut, joten joku joka on lukenut molempia pystyy varmaan tarkentamaan. Toinen syy on tietysti se, että näillä näkymin Martin ei anna lupaa siihen, että joku muu saattaisi hänen työnsä finaaliin.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tähän Sanderson on itse muistaakseni kommentoinut, ettei tule tapahtumaan. Ensisijaisesti siitä syystä, ettei hänen tyylinsä sovellu Tulen ja Jään Laulun sävyyn kovin hyvin (Martin on aikalailla ns. grimdark-kirjailija ja Sanderson on tyyliltään ymmärtääkseni jotenkin... idealistisempi), En tosin itse ole Sanderson-fani ja yhtään kirjaa en ole häneltä loppuun saanut, joten joku joka on lukenut molempia pystyy varmaan tarkentamaan. Toinen syy on tietysti se, että näillä näkymin Martin ei anna lupaa siihen, että joku muu saattaisi hänen työnsä finaaliin.
Tuota mietin kyllä itsekin viestiä kirjoittaessani että tyylit ovat kovin erilaiset ja vaikka Sandersonillakin on kuollut kirjoissaan hyvin merkittäviäkin hahmoja, ei niillä hahmojen poistamisella ole samaan tapaan mässäilty kuin mitä Martinin kirjoissa. Lisäksi Sanderson on selvästi pyrkinyt lohduttamaan lukijoitaan ja siihen että tarinansa ja esimerkiksi ne hahmojen kuolemat herättävät muitakin tunteita kuin vihaa.

Idealistinen on ihan hyvä termi kuvaamaan Sandersonia kirjailijana. Hän ottaa myös selvästi kantaa merkityksellisiksi kokemiinsa epäkohtiin kirjoissaan. Tuossa viidennessä kirjassa tuntui olevan vielä aiempaakin selvemmin nostettu esiin todellisen maailman ongelmia mm. henkisestä pahoinvoinnista, mielenterveysongelmista, sekä kansankiihottajapopulisteista.

RödaBastärd

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (RaiPen SaiPa, OJn joukkueet, altavastaajat)
Ydinsota - Annie Jacobsen

Vihdoin sain omani kirjaston varausjonosta. Todella hyvä, mutta todella masentava kirja, jota ei oikein halua suositella kenellekään.
Itse luin tämän lomalennoilla, hiukan huono valinta lomalukemiseksi.
Mutta tempasi todella mukaansa, käytännössä nopealukuinen trilleri.

Kirjassa käydään läpi hypoteettinen, mutta realistinen skenaario siitä, mitä tapahtuu kun yksi ydinasevaltio laukaisee yhden ydinaseen toista ydinasevaltiota kohti.
Tämä teko käynnistää ketjureaktion joka johtaa siihen, että alle kahdessa tunnissa käytännössä kaikki maailman ydinaseet on laukaistu ja räjäytetty.

Eloonjääneitä löytyy todennäköisesti vain eteläiseltä pallonpuoliskolta, ja kun ydintalvi vihdoin väistyy ja auringonsäteet pääsevät taas maan pinnalle asti, täytyy heidänkin paeta maan alle sillä otsonikerroksesta on jäljellä vain rippeet.

Maapallolla kestää yli 20 000 vuotta palautua tästä, onko ihmistä enää tässä vaiheessa olemassa, onkin sitten toinen juttu.
Toivon että kaikkien ydinasevaltioiden johtajat tämän lukisivat, mutta en usko tähän.

Kirja loppui kesken paluulennon, joten kiusasin itseäni lisää lukemalla tälle kirjalle sopivan jatkon.
Novellikokoelmasta Flight or Fright lukaisin Joe Hillin kirjoittaman tarinan You Are Released, jossa joukko ihmisiä on jumissa liikennelennolla kun täysimittainen ydinsota syttyy.

Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ydinsota - Annie Jacobsen

Vihdoin sain omani kirjaston varausjonosta. Todella hyvä, mutta todella masentava kirja, jota ei oikein halua suositella kenellekään.
Itse luin tämän lomalennoilla, hiukan huono valinta lomalukemiseksi.
Mutta tempasi todella mukaansa, käytännössä nopealukuinen trilleri.

Kirjassa käydään läpi hypoteettinen, mutta realistinen skenaario siitä, mitä tapahtuu kun yksi ydinasevaltio laukaisee yhden ydinaseen toista ydinasevaltiota kohti.
Tämä teko käynnistää ketjureaktion joka johtaa siihen, että alle kahdessa tunnissa käytännössä kaikki maailman ydinaseet on laukaistu ja räjäytetty.

Eloonjääneitä löytyy todennäköisesti vain eteläiseltä pallonpuoliskolta, ja kun ydintalvi vihdoin väistyy ja auringonsäteet pääsevät taas maan pinnalle asti, täytyy heidänkin paeta maan alle sillä otsonikerroksesta on jäljellä vain rippeet.

Maapallolla kestää yli 20 000 vuotta palautua tästä, onko ihmistä enää tässä vaiheessa olemassa, onkin sitten toinen juttu.
Toivon että kaikkien ydinasevaltioiden johtajat tämän lukisivat, mutta en usko tähän.

Kirja loppui kesken paluulennon, joten kiusasin itseäni lisää lukemalla tälle kirjalle sopivan jatkon.
Novellikokoelmasta Flight or Fright lukaisin Joe Hillin kirjoittaman tarinan You Are Released, jossa joukko ihmisiä on jumissa liikennelennolla kun täysimittainen ydinsota syttyy.
Tämän juuri bongasin jostakin mainoksesta ja ajattelin, että voisi olla mielenkiintoinen. Kiitos vinkistä.

Minulla edellinen luettu kirja oli ensimmäisen maailmansodan sukellusvenesodasta Itämerellä kertova Sodan sumua, joka oli mielenkiintoinen yhdistelmä historiaa ja hylkyjen tutkimusta. Ensimmäisen maailmansodan sukellusvenesodasta tullut muutenkin luettua vähemmän, joten oli sikälikin mielenkiintoinen koska oli paljon uutta tietoa.

Tällä hetkellä kesken on Adam Higginbothamin Challenger, joka nimensä mukaisesti kertoo avaruussukkula Challengerin onnettomuudesta.

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Seuraavaksi käsiin samalta kirjailijalta vaihteeksi standalone-hommaa eli tuoreehko Eversion.
Hyvähän tämä Eversion oli. Aivan erilainen, mitä ennakkoon odotin, mutta sangen viihdyttävä, littipeukun arvoinen, maltillisen 304 sivun lukukokemus. Tästä saisi myöskin todella hyvän elokuvan tai minisarjan.

Seuraavaksi vuoroon Charles Strossin novellikokoelma Wireless.

Veli @RödaBastärd suosittelema Ydinsota menee myös korvantakuseen, sen verran outoja aikoja elämme.

RödaBastärd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvähän tämä Eversion oli. Aivan erilainen, mitä ennakkoon odotin, mutta sangen viihdyttävä, littipeukun arvoinen, maltillisen 304 sivun lukukokemus. Tästä saisi myöskin todella hyvän elokuvan tai minisarjan.

Seuraavaksi vuoroon Charles Strossin novellikokoelma Wireless.

Veli @RödaBastärd suosittelema Ydinsota menee myös korvantakuseen, sen verran outoja aikoja elämme.
Noihin A.Reynoldsin teoksiin taas pitäisi itse tutustua.
Hankala tämä oma "pitäisi lukea" lista, aina kun yhden teoksen tai kirjailijan nimen saa pois ruksittua niin samalla skriivaa kymmenen tilalle.

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Noihin A.Reynoldsin teoksiin taas pitäisi itse tutustua.
Hankala tämä oma "pitäisi lukea" lista, aina kun yhden teoksen tai kirjailijan nimen saa pois ruksittua niin samalla skriivaa kymmenen tilalle.
Pelkästään Revelation Space -universumin romaanit kun luet, niin väitän, että siinä on päästy avaruusoopperan parissa viihtymään hyvä tovi. Jos lukisin nämä nyt uudelleen, niin järjestys olisi ehkä:

Aurora Rising
Elysium Fire
Machine Vendetta
Chasm City
Revelation Space
Redemption Ark
Absolution Gap
Inhibitor Phase

Tuonne väliin menee vielä sitten tukku novelleja, mutta tällä pääsee jo hyvin Alastair Reynoldsin kanssa vauhtiin.

Myös @Rod Weary ehti mainita Revenger-trilogian, joka on mainio, em. universumia hillitympi steppi Reynoldsin kerrontaan.

Jos haluat tutustua vielä pienemmissä pätkissä novellien kautta, niin Beyond the Aquila Rift on melko lailla ohittamaton tiiliskivi siihen hommaan.

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Viimeisimpänä olen lukenut Kolmen kappaleen probleeman ja Synkän metsän, ja tällä hetkellä luen sarjan kolmatta osaa (Kuolema on ikuinen). Kyseessä on siis mainetta niittänyt kiinalaisen scifi-kirjailija Liu Cixinin Muistoja planeetta Maasta -trilogia, ja onhan tämä ollut kaiken hehkutuksen arvoinen, aivan hurjan hyvä suorastaan. Varmasti tulen lukemaan uudestaan jossain vaiheessa, ja täytyy ottaa lukulistalle myös kirjailijan muuta tuotantoa.

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Pasi Ilmari Jääskeläinen - Kuurupiilon anatomia. Nyt ei lähtenyt tälle lukijalle, puolimatkasta eteenpäin oli melkoista tervan litkintää, puoliväkisin vedin loppuun saakka. Veikkaisin syyn olleen minussa, ei kirjassa.

Sotajuttuja jatkoksi, Norman Ohler - Soluttautujat.

@RödaBastärd in suosittelema Ydinsota on kirjaston varauksessa, innolla odottelen kylmäävää lukukokemusta.

RödaBastärd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viimeisimpänä olen lukenut Kolmen kappaleen probleeman ja Synkän metsän, ja tällä hetkellä luen sarjan kolmatta osaa (Kuolema on ikuinen). Kyseessä on siis mainetta niittänyt kiinalaisen scifi-kirjailija Liu Cixinin Muistoja planeetta Maasta -trilogia, ja onhan tämä ollut kaiken hehkutuksen arvoinen, aivan hurjan hyvä suorastaan.
Olen nuo kaksi ensimmäistä saanut luettua, ja täytyy tuo kolmas kanssa jossain vaiheessa saada lainattua. Todella hyviä tähän asti ainakin.

Käsittääkseni joku toinen kirjailija on tuota sarjaa jatkanut Liu Cixinin jälkeen. Skippasin uutisen aiheesta, koska pelkäsin että spoilaa trilogian päätöksen. En siis muista kirjoittajan nimeä, enkä tiedä jatkuuko tarina suoraan siitä mihin trilogia päättyy vai onko esimerkiksi vain samaan maailmaan sijoittuva. Tutustun tuohon paremmin kun saan trilogian päätökseen.

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Olen nuo kaksi ensimmäistä saanut luettua, ja täytyy tuo kolmas kanssa jossain vaiheessa saada lainattua. Todella hyviä tähän asti ainakin.

Käsittääkseni joku toinen kirjailija on tuota sarjaa jatkanut Liu Cixinin jälkeen. Skippasin uutisen aiheesta, koska pelkäsin että spoilaa trilogian päätöksen. En siis muista kirjoittajan nimeä, enkä tiedä jatkuuko tarina suoraan siitä mihin trilogia päättyy vai onko esimerkiksi vain samaan maailmaan sijoittuva. Tutustun tuohon paremmin kun saan trilogian päätökseen.
Tähän itsekin törmäsin. Kirjailijan nimi on Baoshu ja tosiaankin kyseessä on epävirallinen jatko-osa. Aion itsekin lukea, ja täytynee lukea myös koko sarjan esiosa Pallosalama jossain välissä.

axe

Jäsen
Mulla on juuri parhaillaan menossa tämä Baoshun jatko-osa Täydellinen maailma. Sen kummemmin spoilaamatta ihan hyviä selvennöksiä on tuntunut tulevan trilogiaan.

Mutta on kans kutitellut aloittaa koko homma alusta uusiksi vaikkei tässä vielä ole kauaa ekasta kerrasta. Erikoisen kummitteleva (siis silleen enkun haunting-mielessä) kirjasarja on kyllä.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rauno Lahtisen Punainen Turku 1917-1918 tuli luettua. Tämä kirja kertoi hyvin mitä silloin Turussa tapahtui.

Nyt on vuorossa Jarmo Niemisen Viaporin Kapina.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
täytynee lukea myös koko sarjan esiosa Pallosalama jossain välissä.

Pallosalama ei ole esiosa, vaan ihan oma scifinsä, en ymmärrä wikin mainintaa "considered prequel" kun siinä ei ole mitään samaa kun loistavassa trilogiassa, edes teemoiltaan.

Pallosalama on hemmetin mielenkiintonen aluksi, mutta vähän tukehtuu omaan perusideansa lopulta.

Eikä siis käänetty ole Liu Cixin:ltä Pallosalaman ja Muistoja planeetta maasta trilogian lisäksi kuin Muurahaisia ja dinosauruksia (2023, en oo viä lukenu)

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Pallosalama ei ole esiosa, vaan ihan oma scifinsä, en ymmärrä wikin mainintaa "considered prequel" kun siinä ei ole mitään samaa kun loistavassa trilogiassa, edes teemoiltaan.

Pallosalama on hemmetin mielenkiintonen aluksi, mutta vähän tukehtuu omaan perusideansa lopulta.

Eikä siis käänetty ole Liu Cixin:ltä Pallosalaman ja Muistoja planeetta maasta trilogian lisäksi kuin Muurahaisia ja dinosauruksia (2023, en oo viä lukenu)
Muurahaisia ja dinosauruksia on luettu, ihan hauska ajatusleikki vallan toisenlaisesta maailmasta jos evoluutio olisi kulkenut eri polkuja kuin mitä se kulki, vai miltä kuulostaa dinosaurukset ja ydinaseet, onko hyvä yhdistelmä?

Pallosalama on lukaistu. Trilogia on omaksi hankittu ja hyllyssä odottamassa sopivaa hetkeä.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viaporin Kapina on luettu. Tämä kapina oli itselleni hieman hämärän peitossa. Kapinalla yritettiin kaataa tsaarin valta, mutta se epäonnistui. Melkoiset tulitaistelut käytiin Helsingin saaristossa. Hävinneitä kapinallisia teloitettiin sitten saarilla oikeudenkäyntien jälkeen.

Nyt on vuorossa Reijo Mansikan Hornet Lentäjä kirja.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Rämön vähän epätasaisen Islanti- sarjan neljäs osa alkaa olla loppusuoralla, ja katastrofaalisen huonon kolmososan jälkeen Rämö saanut taas juonenpäästä kiinni. Sen kolmannen romaanin saisi melkein pyyhkiä "kaanonista", niin epäuskottavaa höttösuttua se oli, ja oksensi vielä pahasti ensimmäisten romaanien päälle.

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Anne Mette Hancock:in - Kalden ja Schäfer - kirjasarjaa. Ihan perus toimittaja- poliisi- juttua, mutta pidän hänen tyylistä.

Ruumiskukka
Kasvojenkerääjä
Pitbull

MegaForce

Jäsen
Marco Kosonen - Rock'n Roll Suicide Bar.

Mainio kirja seikkailusta ja kaukokaipuusta. Kirja kutsuu kokemaan elämää intensiivisemmin, kyseenalaistamaan omia rutiineja ja antamaan tilaa uusille unelmille ja mahdollisuuksille.

Open Until the Time Ends.

Motti-Masa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Minä olen "Harjuvaaran pallokerhon kasvatti."

Harjuvaaran pallokerho ja sen jatko-osat. Ruotsalaisia nuorten kirjallisuuden klassikkoja, joista aikoinaan imettiin oppia siitä, mitä on urheilullinen kilpailu ja sarjanousut ja miten pieni kyläkin voi toteuttaa unelmiaan. Ruotsalaiset ovat kyllä itse omaksuneet "Harjuvaaran ihanteet", mikä näkyy siinä, että siellä on pieniä paikkakuntia ollut jääkiekossakin pääsarjassa.

Äsken luin vuosikymmenten jälkeen Harjuvaaran pallokerho -kirjasarjan ekan osan uudestaan, ja kyllä, se oli edelleen kiehtova tarina.

Motti-Masa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Minä olen "Harjuvaaran pallokerhon kasvatti."

Harjuvaaran pallokerho ja sen jatko-osat. Ruotsalaisia nuorten kirjallisuuden klassikkoja, joista aikoinaan imettiin oppia siitä, mitä on urheilullinen kilpailu ja sarjanousut ja miten pieni kyläkin voi toteuttaa unelmiaan. Ruotsalaiset ovat kyllä itse omaksuneet "Harjuvaaran ihanteet", mikä näkyy siinä, että siellä on pieniä paikkakuntia ollut jääkiekossakin pääsarjassa.

Äsken luin vuosikymmenten jälkeen Harjuvaaran pallokerho -kirjasarjan ekan osan uudestaan, ja kyllä, se oli edelleen kiehtova tarina.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rämön vähän epätasaisen Islanti- sarjan neljäs osa alkaa olla loppusuoralla, ja katastrofaalisen huonon kolmososan jälkeen Rämö saanut taas juonenpäästä kiinni. Sen kolmannen romaanin saisi melkein pyyhkiä "kaanonista", niin epäuskottavaa höttösuttua se oli, ja oksensi vielä pahasti ensimmäisten romaanien päälle.
Minä luin juuri Rämön Rosa & Björk -kirjan Helmet-lukuhaasteen kohtaan Suosittu kirja, jonka kaikki muut vaikuttavat lukeneen. Olihan se nopea lukaista, mutta samalla se muistutti, miksi en tykännyt siitä ekasta kirjastakaan. Paikallisväri on mielenkiintoista, mutta juoni on heppoinen, eikä missään kohdassa jännittävä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy