Tällä hetkellä työn alla on Günter Grassin "Minun Vuosisatani". Grassin groteskin runollinen kirjoitustyyli iskee meikäläiseen kuin lekalla päähän. Mestarin Kampela-romaanin sain luettua useamman kuukauden uurastuksen jälkeen noin kuukausi sitten, ja täytyy todeta kirjan olleen tähän astisen lukijan urani ylivoimaisesti raskain, mutta myös tietyllä tapaa kiehtovin lukukokemus. Suosittelen Grassin teoksia kyllä lämmöllä kaikille lähihistoriasta kiinnostuneille, vaikkakin fiktiivisiä ja satiirisia teoksiahan ne pääsääntöisesti ovat. Tai no lähihistoriasta puhuminen on kyllä väärä termi, Kampela-teoksessahan käytiin läpi oikeastaan koko ihmiskunnan historia.
"Minun Vuosisatani" on hämmentävä teos, jossa Grass käy vuosisadan jokaisen vuoden läpi omana lyhyenä novellimaisena lukunaan. Luvut eivät (ainakaan vielä) ole liittyneet toisiinsa oikein mitenkään, mutta silti ne muodostavat ikään kuin yhtenäisen teoksen.
"Minun Vuosisatani" on hämmentävä teos, jossa Grass käy vuosisadan jokaisen vuoden läpi omana lyhyenä novellimaisena lukunaan. Luvut eivät (ainakaan vielä) ole liittyneet toisiinsa oikein mitenkään, mutta silti ne muodostavat ikään kuin yhtenäisen teoksen.