Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 846 093
  • 6 924

molari

Jäsen
Vasemmistolta maagisen loistava syöttö persujen lapaan. Nyt saadaan vähän aikaa taas jauhaa woketuksesta, kun oikeitakin ongelmia olisi ratkaistavana. Ei tarvi ihmetellä, miksi vasemmistoliiton kannatus on tuota tasoa.

Voi olla myös (osin) Afrikan tähdestä pöyristyneen varavaltuutetun kunnallisvaalikampanja avaus. Tuskin (edes Turussa) kukaan on laajemmin tiennyt, kuka tämä Paco Diop.

Sitä sitten täytyy ihmetellä, että asiasta päätöksen tehnyt apulaispormestari Piia Elo (SDP) "laskee alleen" tässä tapauksessa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tämä lasten turvallisuuteen vetoaminen päätöksessä on sitä itseään, jolla tätä halutaan perustella hyvin syin. Se ei yllätä että tällainen ehdotus on lähtenyt vasemmistosta, mutta miten ihmeessä siihen on saatu muutkin puolueet mukaan ja nuijittua läpi? Pienet on ongelmat joillain ja nekin itse keksittyjä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin hölmöä ja typerää ja naurettavaa kun tämä Afrikan tähtien poistaminen Turun päiväkodeista onkin...

...niin ns. syvän päädyn reaktiot ovat olleet kyllä vielä yhtä kokoluokkaa naurettavampia. Aikuiset ihmiset uhkaavat muuttaa pois Suomesta, mennä viemään Turun päiväkoteihin omia Afrikan tähtiään jne. - vittu miten lapsellisia ihmiset osaavat olla. Ainakin omalla Facebook-fiidilläni on ollut melkoista mouhoamista, toki herää kysymys että miksi helvetissä olen Facebook-kaveri tuollaisten ihmisten kanssa.

Ja edelleen sanon, että tuo pelien poistaminen oli mielestäni naurettavaa ylireagointia. Oman ammatillisen kokemukseni mukaan lapset ymmärtävät oikein hyvin kun heille selittää jostain pelistä/laulusta/elokuvasta/tms. X, että tämä on tehty kauan sitten, ja vaikka tekijät eivät siihen aikaan mitään pahaa tarkoittaneetkaan, niin nykyään tällaista ilmaisua/kuvitusta/tms. ei käytettäisi syystä että. Monesta asiasta selviää ilman mitään täyskieltoja, kun vaan jaksaa vähän nähdä vaivaa ja puhua niille lapsille. Enkä nyt sano, että Afrikan tähdestä välttämättä tarvitsisi päiväkoti-ikäisen tai edes alakouluikäisen lapsen kanssa tuollaista keskustelua käydä.

Vaan eivätköhän turkulaiset päiväkotilapset tule toimeen ilman Afrikan tähteäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllähän Afrikan tähdestä saa tosiaan luotua kolonialistisen kuvan, mutta se vaatii mielestäni vähän suurempaa ymmärrystä historiasta. En ole kyllä peliä pelannut yli 20 vuoteen niin muistikuvat ovat vähän hataria. Ärsyttävää kulttuurisota sekoilua kyllä tämä.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Kyllähän Afrikan tähdestä saa tosiaan luotua kolonialistisen kuvan, mutta se vaatii mielestäni vähän suurempaa ymmärrystä historiasta. En ole kyllä peliä pelannut yli 20 vuoteen niin muistikuvat ovat vähän hataria. Ärsyttävää kulttuurisota sekoilua kyllä tämä.
Tuo on ihan pelaajan mielikuvituksesta kiinni. Esim. jos nappulat katsotaan suuriksi kaivosyhtiöiksi, jotka orjuuttavat kyliä ja tappavat ihmisiä saadakseen timantin niin ei sovi lapsille, mutta jos on mies/nainen ja lapio , joka vihellellen kulkee läpi Afrikan niin sitten sopii lapsille. Ohjeisiin voitaisiin kirjoittaa joku tarina :)
 

Alejandro

Jäsen
Vaan eivätköhän turkulaiset päiväkotilapset tule toimeen ilman Afrikan tähteäkin.
Aamen. Tilalle voisi nimittäin ihan hyvin tuoda korvaavan pelin, eli Hesen tähden. Timantin sijaan metsätettäisiin Hesburgerin mega-ateriaa ja rosvona toimisi itse Heikki Salmela. Muut jalokivet olisivat Hesen tietysti ketjun tuotteita juustovekestä Hesen kastikkeeseen. Lentämisen sijaan liikuttaisiin Fölin välineillä ja funikulaari hajoaisi aina satunnaisesti.

Tämä uusi antikorporalistinen peli sopisi varmasti vasemmistoliitolle, mutta muiden puolueiden kanssa voisi toki tehdä tiukkaa.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Kertoo ajasta jolloin peli on syntynyt.

Olisiko parempi, jos peli kertoisi nykyisestä Afrikasta? Islamisaation lietsomat sisällissodat Saharan molemmin puolin, YK:n pakolaisleirit Etelä-Sudanin ja Ugandan rajoilla, Nigerian Boko Haramin kristittyjen naisten joukkoraiskaukset, Afrikan sarven merirosvot, nuorten tyttöjen pakkoavioliitot ja ympärileikkaukset, ympäri Afrikkaa esiintyvä korruptio, lapsisotilaat, ihmiskauppa, slummit, salametsästys, pimeällä liikkumisen pelko, liikenteessä ajonaikana lukittavat ovet. Perheeni on työskennellyt siellä kymmen vuotaa ihmisoikeuksien, erityisesti tyttöjen oikeuksien puolesta. Ihan sillä substanssilla tiedän, että Afrikasta saisi hyvin erilaisen, päivitetyn pelilaudan.

Hassua on, että nämä ilmiöt puuttuvat, kun Afrikan valtiot yrittävät markkinoida itseään turisteille. Matkailumainosten kuvasto esittelee Afrikaa enemmän Afrikan tähti- pelin tyyliin, esim. Kenian-ja Tansanina matkailukuvastossa ovat esillä juuri perinteisiin masaiasuihin pukeutuneet asukkaat. Mutta niinhän se on Suomen Lapin matkailuissakin, poroja, koiravaljakkoja, saamelaisasuja, joulupukkia, jne. Hirveä asia varmaan on, jos joku lapsi pelaa tällaisella kuvastolla. Vielä kun Afrikan tähdessä pelätty rosvo on juuri se valkoinen kaveri. Ja muistaakseni slave-coast on ikävä paikka, joutuu jäämään sinne vangiksi, eikö tässäkin ole joku opetus, jos sellaista pelistä hakee.

@Osmo Rapeli mainitsi, ettei asia kosketa 99,9% suomalaisista. Heikko argumentti. Sensuuri, "kirjaroviot" ovat aina huono asia, kosketti se sitten 50% tai promillea suomalaisista. Yhteiskunnan diversiteetin pitäisi kestää moninaisuutta ilman jatkuvaa kyyläämistä, intoa viedä kirjoja, taideteoksia, pelejä "roviolle". Kuka päättää, milloin sensuriin toteuttaja on "oikealla asialla"? Tässä ei täydy vetää edes Hitler- tai Neuvostoliitto- korttia esiin, sillä asuessani Turkissa, Erdogan poistatti vuoden 2015 vallankaappausyrityksen jälkeen kaikki gulenistisen liikkeen julkaisut, lasten kirjoista alkaen, kouluista, kirjastoista, kaupoista, jne. Siellä meni mukana gulenistien panamia Disneyn teoksia, jne. Lisäksi kaikki "vääräoppisen" gulenistien omistamien oppilaitoisten kouluttamat ihmiset menttivät tutkintonsa, elämäntyönsä, ym. Vaikka en millään muotoa ole Fetullah Gulenin kannattaja, tämä oli ihan järkyttävää. Sen seuraaminen vaikutti todella paljon siihen, että minusta tuli lähes täydellisen sananvapuden kannattaja, joka on erittäin allerginen kaikenlaiselle ylhäältä päin, vallan käyttäjien suunnalta esiintyvälle sensuurille.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Aamen. Tilalle voisi nimittäin ihan hyvin tuoda korvaavan pelin, eli Hesen tähden. Timantin sijaan metsätettäisiin Hesburgerin mega-ateriaa ja rosvona toimisi itse Heikki Salmela. Muut jalokivet olisivat Hesen tietysti ketjun tuotteita juustovekestä Hesen kastikkeeseen. Lentämisen sijaan liikuttaisiin Fölin välineillä ja funikulaari hajoaisi aina satunnaisesti.

Tämä uusi antikorporalistinen peli sopisi varmasti vasemmistoliitolle, mutta muiden puolueiden kanssa voisi toki tehdä tiukkaa.
Saataisiinko sinne Hesen koulukortti jotenkin merkittävälle paikalle? Niin hieno se korona-ajan tsemppaus oli.
@Osmo Rapeli mainitsi, ettei asia kosketa 99,9% suomalaisista. Heikko argumentti. Sensuuri, "kirjaroviot" ovat aina huono asia, kosketti se sitten 50% tai promillea suomalaisista. Yhteiskunnan diversiteetin pitäisi kestää moninaisuutta ilman jatkuvaa kyyläämistä, intoa viedä kirjoja, taideteoksia, pelejä "roviolle". Kuka päättää, milloin sensuriin toteuttaja on "oikealla asialla"? Tässä ei täydy vetää edes Hitler- tai Neuvostoliitto- korttia esiin, sillä asuessani Turkissa, Erdogan poistatti vuoden 2015 vallankaappausyrityksen jälkeen kaikki gulenistisen liikkeen julkaisut, lasten kirjoista alkaen, kouluista, kirjastoista, kaupoista, jne. Siellä meni mukana gulenistien panamia Disneyn teoksia, jne. Lisäksi kaikki "vääräoppisen" gulenistien omistamien oppilaitoisten kouluttamat ihmiset menttivät tutkintonsa, elämäntyönsä, ym. Vaikka en millään muotoa ole Fetullah Gulenin kannattaja, tämä oli ihan järkyttävää. Sen seuraaminen vaikutti todella paljon siihen, että minusta tuli lähes täydellisen sananvapuden kannattaja, joka on erittäin allerginen kaikenlaiselle ylhäältä päin, vallan käyttäjien suunnalta esiintyvälle sensuurille.
Oman näkemykseni mukaan myös kyse on kestävyydestä. On kyse siitä, kestävätkö suomalaiset sitä, että Turussa ammuttiin yli. Ensireaktio ampuu myös aikamoiset paukkeet pari päivää reippaasti yli, mutta uskon suomalaisen yhteiskunnan selviävän.

Perjantaina (?) ehkä Sanna Ukkola kirjoittaa, muutama pod- tai videocastaaja paukuttelee, Ivan Puopolo kutsuu tämän turkulaisen vasemmistolaisen ja ehkä jonkun laitaoikeistolaisen vieraakseen, Päivän Byrokraatti kiehuu.

Ulla Appelsin saattaa kysyä, milloin KOKO yhteiskunnasta tuli tällainen ettei lapselle saa antaa iskän ja äiskän lapsuuden suosikkipeliä, suojelemmeko liikaa peleiltä ja liian vähän roadmaneilta ja black metalilta. Joku kysyy "hauskasti' pitääkö black sensuroida black metalilta.

Laitaoikeistolaiset poliitikot mainitsevat asian toki vielä vaalien aikaan. Ulkona haukkuu koira. Minä uskon, että silti kestämme.
 

MegaForce

Jäsen
Vuoden 2021 Afrikan-tähti "kohua" ja tätä voisi mielummin kysyä Suomessa asuvilta afrikkalaisilta. Väitän, että valtaosa heistä ovat kutakuinkin Jaman linjoilla:

"Ihan älytöntä, siinä ei ole mitään rasistista. Se on mahtava peli, joka päinvastoin lisää ymmärrystä toisesta kulttuurista ja maanosasta.

"Aika negatiivisesti saa katsoa maailmaa, jos haluaa nähdä siinä jotain rasistista, Jama hiljenee ja muistuttaa rosvojenkin olevan pelissä valkoihoisia."


Mielestäni tälläisiin asioihin, kuten Afrikan tähteen tarttuminen vie huomiota pois oikeilta rasismiin liittyviltä ongelmilta.

"1990-luvulla koin koulussa todellista rasismia. Tätä nykypäivän mielensä pahoittamista ei voi ainakaan minun mielestäni edes verrata siihen aikaan, kun kuuntelin n-alkuisia sanoja sekä apina-huutoja."

 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mut onhan nää niin naurettavia lillukanvarsia kun vasemmisto luulee taas kerran torjuvansa rasismia, vaikkei tässäkään mitään rasismia ole. Aikansa kuva. Ei semmoista kukaan enää nykyään tekisi, mutta ihan turhaa tälläinen vanhan demonisoiminen.

Olis paljon tärkeämpää vaikka tutustua 2020 -luvun imperialismiin mitä on ihan tuossa itärajan takana.

Kyllähän Afrikan Tähti on rakennettu siitä lähtökohdasta, että valkoiset seikkailevat ja rosvoavat, mustat taas tanssivat kaislahameissaan. Tekijän näkemys maailmasta on ollut aikakautensa näkemys, tässä ajassa voitaisiin puhua rasistisesta näkemyksestä.

Onko Afrikan Tähdestä jotain haittaa päiväkodin lapsille? No ei ole. Kyseessä on aikuisten ihmisten ylireagointi ja oman ideologian ajaminen.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisiko parempi, jos peli kertoisi nykyisestä Afrikasta? Islamisaation lietsomat sisällissodat Saharan molemmin puolin, YK:n pakolaisleirit Etelä-Sudanin ja Ugandan rajoilla, Nigerian Boko Haramin kristittyjen naisten joukkoraiskaukset, Afrikan sarven merirosvot, nuorten tyttöjen pakkoavioliitot ja ympärileikkaukset, ympäri Afrikkaa esiintyvä korruptio, lapsisotilaat, ihmiskauppa, slummit, salametsästys, pimeällä liikkumisen pelko, liikenteessä ajonaikana lukittavat ovet. Perheeni on työskennellyt siellä kymmen vuotaa ihmisoikeuksien, erityisesti tyttöjen oikeuksien puolesta. Ihan sillä substanssilla tiedän, että Afrikasta saisi hyvin erilaisen, päivitetyn pelilaudan.
Mitäs jos pistettäisiin lapset häkkeihin ja päästettäisiin vapauteen täysi-ikäisenä. Oi kuinka puhtaita ja autuaan tietämättömiä he olisi. Ei painaisi kolonialismin painolasti, ei rasismin synkkä varjo.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miltähän tuntuu niistä maantieteen opiskelijoista, jotka pukeutuivat aikoinaan kyseisen pelin pukuihin? Uskon, että he täysin viattomasti ilman mitään ajatusta kolonialismia tai rasismia halusivat lähteä pitämään hauskaa opiskelijatapahtumaan, ja nyt vielä yli kolmen vuoden päästäkin otsikoissa on heidän "rasistinen tempaus". Rasistiksi haukkuminen ilman todellista syytä Afrikan tähti -tason argumenteillä on todella loukkaavaa. Minä olisin ainakin pahasti henkisesti kärsinyt tällaisesta, vaikkei opiskelijoiden nimiä mainittukaan millään tavalla.

Olisi mielenkiintoista kuulla argumentit lautapelin poistolle. Heidän pitäisi perustella, että mikä nimenomaan kyseisessä pelissä on rasismia. En ole vielä tähän päivään ole saanut kuulla perusteluita, vaan epämääräisiä höpinöitä. Toivon, että toimattajat tekisivät työnsä paremmin, ja kaivaisivat esimerkiksi Diopilta tai Elolta perustelut. Kun jotain kielletään, on sille minun maailmankuvassani oltava fiksut perustelut.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kyllähän Afrikan tähdestä saa tosiaan luotua kolonialistisen kuvan, mutta se vaatii mielestäni vähän suurempaa ymmärrystä historiasta. En ole kyllä peliä pelannut yli 20 vuoteen niin muistikuvat ovat vähän hataria. Ärsyttävää kulttuurisota sekoilua kyllä tämä.
Kuten @TosiFani sanoi, niin totta kai Afrikan tähti on aikansa kuva. Koska aivan kaikki tässä maailmassa aina on. Mutta tietysti ihan jos mennään sanan kolonialismi etymologiaan, niin tietenkään Afrikan tähdellä ei ole mitään tekemistä kolonialismin kanssa. Pelissä ei valloiteta mitään eikä orjuuteta/tapeta ketään, ja juuri noita koloanialismi juuri oli.. ongelmanahan tässä vallitsevassa keskustelussa on kait koko ajan ollut sellaiset asiat, millaisiksi esimerkiksi pelilauden hahmot yms. on piirretty ja muu tällainen, mikä tietysti kuvastona on aikansa elänyt keihäineen ja kaislahameineen

Mutta ei tämä asia nyt kyllä itseäni(kään) triggeröi millään tavalla mihinkään suuntaan. Se nyt on kohtuu samantekevää, etenkin suomalaisen kulttuurin näkökulmasta, onko jossain päiväkodissa tätä originaalia Afrikan tähteä vai eikö ole. Siitä on jo useampia vuosia kun oma muksu oli päiväkodissa, mutta jotenkin en muista koskaan edes nähneeni peliä siellä. Kotona sitä on pelattu, ja ihan hän on kaveria myös luokallaan olevien ei-kantasuomalaisten kanssa, kutsui syntymäpäivilleen sun muuta..
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta ei tule mennä vasemmiston retkuun siinäkään, että joo, olihan Turun linjauksessa kenties liioittelua, mutta sehän on vaan yksi kaupunki. Kyse on äärivasemmistolaisesta ilmiöstä ja siihen on syytä suhtautua aivan yhtä vakavasti kuin äärioikeistolaisiin ilmiöihin missä tahansa Suomessa.

Keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin vassarien varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta. Ja sitten tehtiin päätös Afrikan tähden kieltämisestä.

Diop vetäisee perusteeksi oikein kunnon oksennuksen: "Kun peliä pelataan päiväkodeissa ja kouluissa, se ei ole vain viaton ajanviete. Se normalisoi kolonialistisen ajattelun ja opettaa lapsille, että on oikein nähdä Afrikka paikkana, josta voi ottaa, mutta jolle ei tarvitse antaa mitään takaisin".

Siis puhdasta äärivasemmistolaista propagandaa ja sitten peli kiellettiin. Kyse ei ole siitä, etteikö kolonialismia olisi. Kyse on siitä, edustaako Afrikan tähti kolonialismia. Woke-ajattelussa Afrikan tähti on portti kolonialistiseen ajatteluun ja rakenteisiin.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Onko Afrikan Tähdestä jotain haittaa päiväkodin lapsille? No ei ole. Kyseessä on aikuisten ihmisten ylireagointi ja oman ideologian ajaminen.
Maailma on täynnä esimerkkejä kielletyistä ajankuvista jotka eivät herätä näin suuria tunteita. Antisemitismi on usein sana jolla niitä perustellaan. Pitäisikö 30-luvun Saksan kirjallisuus ja natsitunnukset vapauttaa? Mielestäni pitäisi.
Olennainen kysymys kuuluukin, kenellä pitäisi olla oikeus päättää mitä pelejä Turun kaupungin päiväkodeissa pelataan jos ei päiväkodeilla itse?
Ja toisin kun persut asian ympärillä huutelevat, ei Afrikan Tähti -peliä ole kielletty. Lapsille ei vain haluta opettaa sellaista maailmankuvaa minkä ympärillä peliä pelataan. Onhan neekeri -sanan käyttökin ideologinen valinta joka on kielletty mm tällä palstalla.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Minusta ei tule mennä vasemmiston retkuun siinäkään, että joo, olihan Turun linjauksessa kenties liioittelua, mutta sehän on vaan yksi kaupunki. Kyse on äärivasemmistolaisesta ilmiöstä ja siihen on syytä suhtautua aivan yhtä vakavasti kuin äärioikeistolaisiin ilmiöihin missä tahansa Suomessa.

Keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin vassarien varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta. Ja sitten tehtiin päätös Afrikan tähden kieltämisestä.

Diop vetäisee perusteeksi oikein kunnon oksennuksen: "Kun peliä pelataan päiväkodeissa ja kouluissa, se ei ole vain viaton ajanviete. Se normalisoi kolonialistisen ajattelun ja opettaa lapsille, että on oikein nähdä Afrikka paikkana, josta voi ottaa, mutta jolle ei tarvitse antaa mitään takaisin".

Siis puhdasta äärivasemmistolaista propagandaa ja sitten peli kiellettiin. Kyse ei ole siitä, etteikö kolonialismia olisi. Kyse on siitä, edustaako Afrikan tähti kolonialismia. Woke-ajattelussa Afrikan tähti on portti kolonialistiseen ajatteluun ja rakenteisiin.

Jos Euroopasta olisi peli, jossa voisi seikkailla ruotsalaisten juhannusalkojen, suomalaisten saunojen, englantilaisten teehuoneiden, ym. keskellä ja voittaa erilaisia rikkauksia, saada tyhjän arvan tai pääpalkinnon, Euroopan tähden, niin kiinnostaisi tietää, miten tämän pelin kuvasto selitettäisiin? Eikö yllä olevan logiikan mukaan kyseessä olisi täydellinen peli, koska Euroopasta otettaisiin antamatta mitään takaisin. Jopa rosvot olisivat mustia, eli dominanssi olisi täysin kantaeurooppalaisten ulkopuolelta. Vai tulisiko iso poru siitä, kun Eurooppa esiteltäisiin rikkauksien maana, jossa rosvot ovat tummaihoisia, mitäs luulette?

Minulle on ihan sama millaisilla lautapeleillä turkulaiset ja muut tenavat pelaa, mutta aikuisten orwelliläisyys kyllä värisyttää. Logiikka ja merkitykset ovat kyllä kuin ruletista, koskaan ei tiedä missä pesukarhu tai 88- jäätelö luuraa.....
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kyllähän Afrikan Tähti on rakennettu siitä lähtökohdasta, että valkoiset seikkailevat ja rosvoavat, mustat taas tanssivat kaislahameissaan. Tekijän näkemys maailmasta on ollut aikakautensa näkemys, tässä ajassa voitaisiin puhua rasistisesta näkemyksestä.

Onko Afrikan Tähdestä jotain haittaa päiväkodin lapsille? No ei ole. Kyseessä on aikuisten ihmisten ylireagointi ja oman ideologian ajaminen.
Niin, tuo esittää mun mielestäni valkoiset yhtä huonossa valossa kuin mustatkin. Seikkailupeli jossa seikkaillaan Afrikassa.

Näissä wokejutuissa mua silti välillä mietityttää että mitähän tummaihoiset ajattelevat ja puhuvat vaaleista. Ihan samalla tavalla me ollaan erilaisia ulkonäöltään heihin nähden. Käytökseltä sitten taas ollaan varmasti samanlaisia kun ollaan ihmisiä kuitenkin.

Onkohan sielläkin samanlaista wokeliikettä olemassa, jossa koitetaan kitkeä tälläinen valkoisiin kohdistuva "rasismi".
 
Uskaltaako näitä omaan aikakauteensa teemaan sijoitettuja pelejä enää pelata? Saksassa vuoden lautapeliksi valittiin vuonna 2016 peli nimeltä Mombasa.

"Mombasa on taitoa ja huolellista ajattelua vaativa lautapeli, jossa pelaajat ovat siirtomaaherroja, jotka pyrkivät menestymään sijoittajina Afrikassa."

"Pelin teema on koloniaalinen: pelaajat ovat sijoittajia, jotka ostavat Afrikassa toimivien siirtomaayhtiöiden osakkeita ja yrittävät kehittää omistamiaan yrityksiä."


Sama suunnittelija oli suunnitellut myös pelin nimeltä Maracaibo. Peli on aikanaan myös aiheuttanut kritiikkiä ja seuraavissa painoksissa on kritiikki otettu huomioon.

"Maracaibon teema, tai pikemminkin sen toteutus pelissä, on herättänyt närää BGG:n foorumeilla ja monet peliarvostelijat ovat ottaneet myös asiaan kantaa. Sääntökirjan lopulla on Pfisterin ja julkaisijan kannanotto pelin teemaan liittyen, jossa tehdään myönnytys, että pelin teema on hyvinkin pitkälti romantisoitu ja teemaa on lähestytty hyvin kapeasta näkökulmasta. Pelaajia myös muistutetaan kyseisen ajan kauheuksista, kuten alkuperäisväestön kaltoinkohtelusta ja eurooppalaisten siirtomaavaltojen harjoittamasta orjakaupasta.

Ensimmäisissä painoksissa pelissä on muun muassa kortti nimeltä ”plantaasin omistaja”, jolla voi lähettää omia työläisiä plantaaseille töihin loppupelin ajaksi palkkiota vastaan. Kolmannessa painoksessa tämä kortti on muutettu hostellin pitäjäksi. Suurin osa pelin hahmoista on valkoihoisia ja muutamasta hahmokortista löytyvä alkuperäisväestö on esitetty vähemmän imartelevassa valossa.

Pfister on ottanut palautteen vastaan ja tulevassa lisäosassa nähdään Pfisterin mukaan enemmän alkuperäisväestöä ja vaikka alkuperäisessä kampanjassa pystyi auttamaan alkuperäisväestöä tarinan edetessä, lisäosassa voi liittyä taistelemaan heidän puolelleen siirtomaita vastaan."


Saa vielä rasisitin leiman, jos väärässä porukassa kaivaa lautapelin esiin ja kysyy samalla maistuisiko Valkovenäläinen tai Musta ryssä.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, tuo esittää mun mielestäni valkoiset yhtä huonossa valossa kuin mustatkin. Seikkailupeli jossa seikkaillaan Afrikassa.

Näissä wokejutuissa mua silti välillä mietityttää että mitähän tummaihoiset ajattelevat ja puhuvat vaaleista. Ihan samalla tavalla me ollaan erilaisia ulkonäöltään heihin nähden. Käytökseltä sitten taas ollaan varmasti samanlaisia kun ollaan ihmisiä kuitenkin.

Onkohan sielläkin samanlaista wokeliikettä olemassa, jossa koitetaan kitkeä tälläinen valkoisiin kohdistuva "rasismi".

Olen aika kyllästynyt tämän tyyliseen semanttiseen pyörittelyyn, mutkun nekin...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Uskaltaako näitä omaan aikakauteensa teemaan sijoitettuja pelejä enää pelata? Saksassa vuoden lautapeliksi valittiin vuonna 2016 peli nimeltä Mombasa.
Miksipäs ei? Tuo taitaa olla semmoinen peli jonka voi ostaa kotiin ja pelailla kaveriporukassa. Ei tuo välttämättä perheen pienimmille sovi monimutkaisuutensa takia, mutta saahan Afrikan tähteä pelata myöskin kotonaan jos niin haluaa.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat: HIFK ja Kiekko-Espoo
Uskaltaako näitä omaan aikakauteensa teemaan sijoitettuja pelejä enää pelata? Saksassa vuoden lautapeliksi valittiin vuonna 2016 peli nimeltä Mombasa.

"Mombasa on taitoa ja huolellista ajattelua vaativa lautapeli, jossa pelaajat ovat siirtomaaherroja, jotka pyrkivät menestymään sijoittajina Afrikassa."

"Pelin teema on koloniaalinen: pelaajat ovat sijoittajia, jotka ostavat Afrikassa toimivien siirtomaayhtiöiden osakkeita ja yrittävät kehittää omistamiaan yrityksiä."


Saa vielä rasisitin leiman, jos väärässä porukassa kaivaa lautapelin esiin ja kysyy samalla maistuisiko Valkovenäläinen tai Musta ryssä.
Mombasa on pelinä hyvä, mutta onhan toi kolonalistinen teema yhtiöineen kaikkineen hieman kyseenalainen, mutta toisaalta niinhän kolonialismi toimi aikoinaan Afrikassa. Itseasiassa Pfister on tehnyt tosta pelistä "uuden" version, jonka nimi on Skymines. Nyt kaivostoimintaa tehdäänkin kuussa eikä afrikassa. Toi kyseinen Skymines löytyy multa hyllystä.
 
Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Olen aika kyllästynyt tämän tyyliseen semanttiseen pyörittelyyn, mutkun nekin...
Varmaan yhtä kyllästynyt kuin minä tähän wokeliikkeeseen, kun maailmassa on oikeitakin ongelmia.

Eikä ne ongelmat ole Afrikassa vaan paljon lähempänä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Afrikan tähdestä ja kolonialismista:


Muuhun en ota kantaa kuin siihen, että kirjoittajan käsitys mercatorin projektiosta on sekoitus faktaa ja fiktiota: "Afrikan tähden kartta noudattaa nk. Mercatorin projektiota. Tämä karttamalli on virheellinen, mutta samalla se on maailman yleisin: sen mukaan on tehty suurin osa maailman karttoja. Se ei ole enää poliittisesti kovin korrekti karttamalli, koska siinä Eurooppa on asetettu keskelle ja sen koko saa suhteetonta merkitystä"

Mercatorin projektion "keskipiste" on päiväntasaaja, ei Eurooppa. Se tehdään projisoimalla pallo sylinteriksi, jolloin pituuspiirit muuttuvat suoriksi kaareutumisen sijaan. Silloin pinta-alat ja etäisyydet kasvavat sitä mukaa, mitä kauemmas päiväntasaajasta mennään. Mercatorin projektio ei ole virheellinen, toisin kuin kirjoittaja väittää, vaan se on yksi tapa projisoida pallo tasoksi (eli kartaksi). Mercatorin projektio säilyttää kulmat, muttei etäisyyksiä. Tämä on ihan hyödyllistä navigoinnin eli suuntiman kannalta. Kts.

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskaltaako näitä omaan aikakauteensa teemaan sijoitettuja pelejä enää pelata? Saksassa vuoden lautapeliksi valittiin vuonna 2016 peli nimeltä Mombasa.

"Mombasa on taitoa ja huolellista ajattelua vaativa lautapeli, jossa pelaajat ovat siirtomaaherroja, jotka pyrkivät menestymään sijoittajina Afrikassa."

"Pelin teema on koloniaalinen: pelaajat ovat sijoittajia, jotka ostavat Afrikassa toimivien siirtomaayhtiöiden osakkeita ja yrittävät kehittää omistamiaan yrityksiä."


Sama suunnittelija oli suunnitellut myös pelin nimeltä Maracaibo. Peli on aikanaan myös aiheuttanut kritiikkiä ja seuraavissa painoksissa on kritiikki otettu huomioon.

"Maracaibon teema, tai pikemminkin sen toteutus pelissä, on herättänyt närää BGG:n foorumeilla ja monet peliarvostelijat ovat ottaneet myös asiaan kantaa. Sääntökirjan lopulla on Pfisterin ja julkaisijan kannanotto pelin teemaan liittyen, jossa tehdään myönnytys, että pelin teema on hyvinkin pitkälti romantisoitu ja teemaa on lähestytty hyvin kapeasta näkökulmasta. Pelaajia myös muistutetaan kyseisen ajan kauheuksista, kuten alkuperäisväestön kaltoinkohtelusta ja eurooppalaisten siirtomaavaltojen harjoittamasta orjakaupasta.

Ensimmäisissä painoksissa pelissä on muun muassa kortti nimeltä ”plantaasin omistaja”, jolla voi lähettää omia työläisiä plantaaseille töihin loppupelin ajaksi palkkiota vastaan. Kolmannessa painoksessa tämä kortti on muutettu hostellin pitäjäksi. Suurin osa pelin hahmoista on valkoihoisia ja muutamasta hahmokortista löytyvä alkuperäisväestö on esitetty vähemmän imartelevassa valossa.

Pfister on ottanut palautteen vastaan ja tulevassa lisäosassa nähdään Pfisterin mukaan enemmän alkuperäisväestöä ja vaikka alkuperäisessä kampanjassa pystyi auttamaan alkuperäisväestöä tarinan edetessä, lisäosassa voi liittyä taistelemaan heidän puolelleen siirtomaita vastaan."


Saa vielä rasisitin leiman, jos väärässä porukassa kaivaa lautapelin esiin ja kysyy samalla maistuisiko Valkovenäläinen tai Musta ryssä.

Peliharrastajien listoilla on varsin korkealla maapallon toiselle laidalle sijoittuva lautapeli, joka on pitänyt paikkansa varsin hyvin, vaikka pelillä on ikää jo yli 20 vuotta. Monet tuon ikäiset pelit jäävät melko nopeasti unholaan. No, ei tämäkään varmaan enää siellä ihan kärkisijoilla ole.


Pelin asetelmasta:

Pelissä pelaajat asettuvat johtamaan siirtokuntaa Puerto Ricossa tarkoituksenaan kerätä mahdollisimman paljon pisteitä rakentamalla rakennuksia ja laivaamalla tuotteita vanhaan maailmaan.

Kolonistien sijoittelu on yksi pelin olennaisimpia asioita. Ilman kolonisteja mistään plantaaseista, tuotantolaitoksista tai rakennuksista ei ole hyötyä. Tuottaakseen tynnyreitä käsityöläis-vaiheen aikana pelaajalla tulee olla yksi kolonisti sekä tuotantolaitoksessa että plantaasilla jokaista tynnyriä kohden, tosin maissin tuottamiseen tarvitaan vain pelto, jolla on kolonisti.

Peli etenee kunnes kolonisteja ei riitä Pormestari-vaiheen jälkeen kolonistilaivaan, joku pelaaja rakentaa kaupunkinsa täyteen tai voittopisteitä ei enää ole jäljellä.

Tunnustan, että peli löytyy minultakin. En tosin ole pelannut tuota ainakaan viiteen vuoteen, tai saattaa tuosta olla kulunut pidempäänkin.

Tämä peli on alkuasetelmaltaan paljon Afrikan tähteä ongelmallisempi. Mutta tätä ei tietenkään nähdä niin ongelmallisena, koska peli on suunnattu aikuisille, ja uskoisin, että suurin osa aikuisista osaa nähdä eron pelin ja todellisen ajatusmaailman välillä. Kylmää sotaa kuvaava kaksinpeli Iron Curtain löytyy myös hyllystäni, ja vaikka itse olen kommunismin ja Neuvostoliiton vastustaja, ei Neuvostoliitolla pelaaminen ole tietenkään ongelma. Kyse on viihteestä eikä mielipiteiden muokkauksesta.

Afrikan tähden osalta sanoisin, että sen pelaaminen kannattaisi jättää väliin ihan jo siksi, että se on lopulta vain nopanheittoralli, ja paljon fiksumpia pelejä löytyy. Kuitenkin peliä on pelattu paljon, ja voidaan mielestäni pelata jatkossakin, koska pelillä on myös ansionsa. Minullakin se lisäsi 80-luvulla voimakkaasti kiinnostusta Afrikkaan ja sen historiaan. Peli sijoittuu kolonialismin aikaan, mutta se ei ole kolonialistinen. Peliä on mahdollista nykyaikaistaa esimerkiksi laudan osalta (kuten on tehtykin), mutta hyvä keino olisi myös se, että sääntölehtiön mukana käsitellään tietoiskun mukaisesti tuota aikakautta ja myös mainitaan pelin suomalainen historia sekä se, että siinä on kuvituksessa käytetty aikakautensa stereotypioita. Jos en väärin muista, niin ainakin 80-luvun painoksessa tuli mukana Afrikan tähden löytämisestä kertonut pienoisartikkeli. Esimerkiksi tuohon olisi mahdollista kertoa tuosta aikakaudesta, jota peli kuvaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös