AnaMasa kirjoitti:
Tässä "casessa" alunperin aikuinen terve feministi toi julki omaa alusvaatemainoksista johtuvaa pahaa oloaan. Ihan varmasti on läskejä lapsia, joiden itsetunto ei ainakaan parane noista mainoksista, mutta jos tuolle linjalle lähdetään, niin kaikille alla 100 kiloisille naaraille saadaan laittaa väkipakolla säkki päälle, ettei joku jossain tunne itseään rumemmaksi. Tuo minun boxerivertaus ei ole muuten ollenkaan kaukaa tai väärin haettu. Samalla ymmärryksellä lukemattomat pulleat pojat reagoivat mainoksiin siinä kuin tytötkin.
Perustuuko tuo sinun viestisi viimeinen lause johonkin konkreettiseen vai onko kyseessä lähinnä "maalaisjärkeen" nojaava oletus? Nimittäin esimerkiksi Turun Kauppakorkeakoulun Ulla Hakalan tuore väitöskirja aiheesta (löytyy TSE:n nettisivuilta) pyrkii käsittääkseni osoittamaan, että miehet ja naiset (tytöt ja pojat) reagoivat hyvinkin eri tavalla mainontaan ja sen kuvakieleen. (Itse en siis ole tuota lukenut, mutta olen keskustellut aiheesta viime aikoina jonkin verran henkilön kanssa joka on.) Tämä on ihan ymmärrettävää, koska miehen ja naisen kehoon kohdistetaan yhteiskunnassa aivan erilaisia odotuksia - vrt. "Kaunotar ja hirviö" ja muut lastensadut, jossa mies voi olla mikä tahansa rujo monsteri, mutta naisen on kuitenkin oltava henkeäsalpaavan kaunis kelvatakseen. Nuo Dressmann-mainokset taitavatkin olla vähän poikkeavia ainakin mitä tv-mainontaan tulee, koska niissä miehet ovat oikeastaan vain ja ainoastaan katseen kohteina, eivätkä perinteiseen tapaan aktiivisen toimijan roolissa. Siksi varmaan tuo mainossarja onkin herättänyt niin laajalti huomiota, mikä käy ilmi siitäkin, että sinä viittasit siihen heti alkuunsa.
Muilta osin täytyy sanoa, että en kyllä missään kohdassa puhunut vain "läskeistä" ja heidän itsetunto-ongelmistaan, vaan ongelma on toki siinäkin, että nuoret normaalipainoiset tai laihat tytöt, joilla on syystä tai toisesta jo valmiiksi vääristynyt suhde omaan vartaloonsa, joutuvat tämän mainosten tulvan alle ja alkavat kuvittelemaan, että heidän tulisi olla vieläkin laihempia tai muuten vaan täydellisiä (kuten tuo HM-mainoksen tyttö toki on). Täytyy kuitenkin korostaa, että laihuuden ihannointi ei todellakaan ole syömishäiriöiden syy, vaan pikemminkin seuraus. Ongelmien perusta on jossain ihan muualla, mutta se onkin ihan toinen aihe, johon en tällä erää jaksa paneutua.
Pakko myöntää, etten ole tässä vaiheessa kovin innostunut investoimaan suuria määriä aikaan tähän keskusteluun, joka ei varmaan kovin rakentavaksi pääse muodostumaan jo lähtökohtaisen asenteellisuutesi johdosta. En sano tätä mitenkään vittuillakseni, koska syömishäiriöt ja niihin liittyvät asiat ovat aika monimutkaisia, eikä suurinta osaa ihmisistä varmaan edes pahemmin nappaa yrittää niitä ymmärtää. Jos aihe ja keskustelu kuitenkin oikeasti kiinnostaa, niin voidaan toki jatkaa tästä vielä yksityisviestein tai vaikka jossain muussa ketjussa (Hauskimmat/ärsyttävimmät mainokset?). Ihan vaan mikä moderaattoreille sopii.
EDIT: Tarkennukseksi vielä, että itse en näitä mainoksia olisi kokonaan kieltämässä, mutta olisi mukava, jos ne katukuvasta ainakin voisi siistiä pois. Eipä ne minua henkilökohtaisesti häiritse, eikä itseäni muutenkaan tietenkään vaivaa kauniiden naisten katselu, mutta sitä saa kyllä tehdä jo ihan tarpeeksi kotonakin. Sen sijaan julkisilla paikoilla, joissa mainosjulisteita "ei pysty pakenemaan", on mielestäni perusteltua ylläpitää kovempaa karsintaa.