Iltasanomat tänään
Kännykkäpelistä 3000 euron lasku!
Kahden lapsen yksinhuoltajaäiti voi tuskin ikävämpää starttia lomalleen kuvitella: teleoperaattorilta soitetaan ja ilmoitetaan perheen yhdeksänvuotiaan pojan tuhlanneen koko perheen lomarahat moninkertaisesti television mobiilipeleihin.
- Kyllä ne olivat järkyttäviä uutisia. En edes pystynyt käsittämään, että puhelinlasku voisi olla niin iso, Sanna Tuomainen kertaa tuntojaan.
Toni-pojan puhelinlaskut olivat olleet 5-10 euron suuruisia kunnes pajatso tyhjeni: ensin tuli 2175 euron ja heti perään 910 euron maksumääräys. Kymmenvuotiasta Toni-poikaa tapaus nolottaa vieläkin niin paljon, ettei hän halua siitä enää jutella. Kohtalokas liittymä on vaihdettu prepaid-liittymään.
- En ollut edes saanut sitä ensimmäistä laskua, kun minulle soitettiin. Puhelu koski tätä toista laskua, josta kerrottiin, että Tonin liittymälle on kertynyt laskua kolmessa päivässä lähes tuhat euroa, Tuomainen kertoo.
- Samalla selvisi, ettei liittymässä ollut saldorajoja, vaikka muistelin pyytäneeni niitä, kun minulle liittymää puhelimessa myytiin.
Operaattori ei vielä tässä vaiheessa kertonut mitään aiemmin tulleen laskun summasta, joka selvisi Tuomaiselle hänen soiteltuaan operaattorille takaisin ja kyseltyään laskuasioita tarkemmin.
- Olihan se hurja tieto. En ymmärrä, miksi minulle ei ilmoitettu mitään aiemmin, Tuomainen ihmettelee.
Ei h*lvetti. Eikö vanhemmat vieläkään ole oppineet / tajunneet mitä ne muksut voivat tehdä sillä puhelimella? Joka viikko itketään kun jälkikasvu on joko tilannut 500 pulloa limsaa tai pelannut jotain rantalentopalloa 3 tuntia putkeen? Hei haloo. Tervetuloa 2000 -luvulle. Kuinkahan monta vastaavaa tapausta tässä ennen joulua vielä tulee ilmi?
Eikö siellä kotona osata tehdä selväksi, mitä sillä kännykällä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä?