Jos yritys tekee videon sekä julkaisee sen netissä, jos siitä sitten ottaa yhden kuvan kuvankaappauksena ja laittaa sen myös nettiin, niin se ei varsinaisesti riko tekijänoikeuksia. Jos koko videon laittaa omalle sivulleen, se taas rikkoisi. Näin ainakin meille alan asiantuntija selitti kun tässä taannoin olin immateriaalioikeuksia koskevalla luennolla.
Toki on asiallista ja hyviä tapoja laittaa kuvan lähde esiin, mutta sen jättämättä tekeminen ei riko tekijänoikeuksia kunhan ei väitä kuvan olevan oma. Asian tulkitseminen voi tietysti hieman muuttua jos kuva on jostain suojatusta tuotemerkistä.
Mä en ole nähnyt kuvankaappausta, joten kommentoin vain yleisesti.
Ilmeisesti tässä oli kyse siitä, että tämä video oli youtubessa, jolloin tekijä on jo luovuttanut oikeudet googlelle, joka taas sanoo, että saa lainata, mutta lähde on mainittava.
Yleisemmin tuohon kertomaasi liittyen kyseenalaistaisin sanomasi siltä osin, että eikö muka käyttötarkoitus vaikuta mitään? Itseä ainakin vituttaisi tehdä kaupallinen video, mitä yrittäisin myydä ja joku mulkku ottaisi siitä osan omalle kaupalliselle sivulleen keräämään klikkauksia.
Sanotaan vaikka, että Rihanna tekee musavideon, minkä julkaisee vain omalla sivullaan ukaasilla "ei saa jakaa". Videolla on kohtaus missä näkyy tissi tai pari. Nyt kun videossa on vain yksi kiinnostava kohta, niin voin tuon sinun kertomasi mukaan julkaista tuon tissikuvan sivullani, mikä mainostaa tuotettani tai kerää rahaa bannereista. Tuntuisi todella epäoikeudenmukaiselta rihannaa kohtaan, että minä tekisin rahaa hänen tisseillään ja taiteellisella näkemyksellään. Toki kävisin mielelläni tissidialogia hänen kanssaan.