Luen parhaillaan HIFK - ikuisesti sinun -kirjaa. Kirjan lukeminen yhdistettynä omiin kokemuksiin fanina on auttanut hahmottamaan, miksi HIFK on ollut urheilullisesti alisuorittaja 1990-luvulta lähtien. Tässä mun pohdinnan tulos:
1. HIFK on jäänyt organisaationa jumiin Carl Brewerin hahmoon ja hänen ansiostaan syntyneeseen, HIFK:n historian ainoaan dynastiaan (1969, 1970). On jääty jumiin siihen, että seuran pelillinen identiteetti pohjautuu niihin vahvuuksiin, joilla tuo dynastia syntyi.
2. HIFK:n johdossa on rakentunut käsitys, että seuramme on viihdeorganisaatio, eikä urheiluseura.
HIFK:ssa, ehkä hallituksen roolia painottaen, ei ole ymmärretty, että jääkiekko on lajina aivan erilaista 2000-luvulla kuin dynastian aikoihin. Fyysisellä pelityylillä ei tämän päivän SM-liigassa voita yhtään mitään, ei edes ryminäpronssia. Syy on siinä, että HIFK:n vastustajatkin osaavat pelata fyysisesti. Siten emme saavuta vastustajaan nähden etua sillä, että painotamme joukkueen peli-identiteetissä fyysistä pelitapaa. Taklauspeliä tärkeämpiä pelaajan ominaisuuksia 2020-luvun jääkiekossa ovat mailatekniikka, luistelunopeus ja syöttötaito. Nuo ominaisuudet pitää huomioida, kun halutaan rakentaa menestyvä joukkue. Lisäksi tarvitaan valmentajat, jotka osaavat hyödyntää pelaajiensa vahvuuksia.
Mulla on kilpaurheilijan tausta. Jos kaipaan viihdettä, menen esim. konserttiin tai leffaan. Kun menen urheilutapahtumaan, vaikkapa lätkämatsiin, menen sinne katsomaan taitavia urheilusuorituksia ja seuraamaan, millaisia taktisia ratkaisuja valmentajat tekevät ottelun aikana. Mulle HIFK on urheiluseura, eikä sirkushuveja pyörittävä viihdefirma. Jos HIFK:n johto puhuu urheilusta seuran toimintaa kuvatessaan, niin mä edellytän, että silloin seuraa johdetaan niin, että HIFK:n urheilullinen menestyminen on seuran tärkein tavoite. Silloin mietitään jokaisella organisaatiorakenteen tasolla ja yksilön tasolla, miten mahdollistetaan seuran urheilullinen menestyminen. Tiivistetysti tuolloin on kyse siitä, että:
- Rekrytoidaan ihmisiä, joille annetaan mahdollisuus käyttää vahvuuksiaan, jotka tukevat seuran päätavoitetta eli urheilullista menestymistä. Jokainen organisaation työntekijä ymmärtää, millainen merkitys hänen työllään päivittäin on seuran päätavoitteen saavuttamiselle.
- Huolehditaan siitä, että ihmisiä johdetaan hyvin.