Miksi valmentaja Pohjois-Amerikasta?

  • 6 085
  • 46

Conda

Jäsen
Svante kirjoitti:
Voitko perustella numeroidut väitteesi (minä numeroin ne)?
Perusteluksi ei käy se, että Shedden ei saanut valita pelaajia. Tilanne oli tiedossa kun teki sopimuksen.

Ameriikoissa ei varmaan olla täysin perillä HIFK:n "omat junnut -projektin" eri vaiheista. Itse Shedden on sanonut useaan otteeseen alkusyksyn aikana, että joukkuetta on vaikea verrata muihin, sillä muista sm-liigaseuroista ei ole kokemuksia. Eli kun joukkueen "hyvyyttä" määritellään, niin pitäisi myös tuntea vastustajat ja liigan taso. Tottahan penat on kertonu HIFK:n hyvistä puolista jne., niin kuin rekrytoinnissa usein tehdään. Sitä paitsi sm-liiga on joku vuoisi sitten ollut lähellä euroopan huippua.

Edit. Nyt unohtu se varsinainen vastaus... Shedden puhuu HIFK:n näköisestä jääkiekosta, ja on näyttänyt toisessa liigassa pystyvänsä myös toteuttamaan puheita laatikossa. Tämä #1 on siis fiilispohjalta (en tunne taustoja tarpeeksi, jotta voisin aukoa päätäni tarpeeksi itseriittoisasti).
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Shedden varmaan saakin IFK:lta reilun mahdollisuuden, kuten pitää ollakin, mutta epäilyttää, käyttääkö Shedden itse sitä? Meinaan, että ei olisi ensimmäinen kerta, kun ulkomaanelävällä ilmaantuu kaikenlaista koti-ikävää, kun asiat alkaa vastustamaan. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy.

Eihän Shedden tunne Sm-liigaa ollenkaan, mutta sitä varten ovat apuvalmentajat ja Pentti olemassa, että osaavat opastaa, mitä liigassa vaaditaan. Ammattivalmentaja saa kyllä nopeastikin joukkue -ja viisikkopelin kasaan, mutta Shedden ei ole tässä onnistunut. Yllättävän tuskaista ja hengetöntä koko touhu. Eikä nämä puutteet korjaannu parilla kolmella vahvistuksella vaan ihan perusduunilla. Nyt otetaan valmennuksesta mittaa. Nimittäin on mahdollisten uusien pelaajienkin helpompi tulla sellaiseen jengiin, jonka peruspeli on edes kohtalaisesti uomissaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Conda kirjoitti:
Joukkue on pettänyt, ei valmennus. Kohta jos ei kilpikonnapuolustusta ja pitkiä kiekkoja näy, niin silloin joukkue ei pelaa materiaalin edellyttämällä tavalla (kai?).

Eikös se ole valmennuksen tehtävä saada joukkueesta puristettua esiin se paras teho? Jos ei pelata materiaalin edellyttämällä tavalla, niin kyllä mun sormeni osoittaa Sheddeniin.
 

Conda

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Eikös se ole valmennuksen tehtävä saada joukkueesta puristettua esiin se paras teho? Jos ei pelata materiaalin edellyttämällä tavalla, niin kyllä mun sormeni osoittaa Sheddeniin.
Systeemi on vielä hakusessa ;) 5 peliä vasta takana, annetaan aikaa. Kyllä ne pitkät kiekot lähtee ränneistä ja keskeltä ihan just?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alamummo kirjoitti:
Eikös se ole valmennuksen tehtävä saada joukkueesta puristettua esiin se paras teho? Jos ei pelata materiaalin edellyttämällä tavalla, niin kyllä mun sormeni osoittaa Sheddeniin.
Muistetaan myös se, ettei materiaalin edellyttämällä tavalla pelaaminen välttämättä takoita mitään überpassiivista peliä. Mutta tosiasia on, että nykyliigassa on peluutettava pelaajia heidän ominaisuuksiensa mukaan. Ketään ei voi pakottaa mihin tahansa rooliin. Tai voi, mutta sitten on turha odottaa hyviä tuloksia.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Conda kirjoitti:
Systeemi on vielä hakusessa ;) 5 peliä vasta takana, annetaan aikaa. Kyllä ne pitkät kiekot lähtee ränneistä ja keskeltä ihan just?
Ja harkkapelitkö ei merkkaa mitään tässä asiassa? Kyllä toistakymmentä peliä on jo takana, joten...
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Lawless kirjoitti:
Jos hyvä valmentaja määritellään näin, niin se tarkoittaa sitten sitä, että hyvä valmentaja myös muuttaa pelisysteemiä siten, että käytössä olevalla pelaajamateriaalilla saavutetaan mahdollisimman hyvät tulokset. Nyt kaukalossa ei ole Sheddenin kokoama eikä siis siten Sheddenin näköinen joukkue. Onhan se toki myös niinkin, ettei huonolla joukkueella voi lähteä samalla taktiikalla otteluihin kuin hyvällä, jos haluaa mahdollisimman hyvän lopputuloksen (= enemmän tehtyjä maaleja kuin vastustajalla, tai vähemmän päästettyjä, riippuen näkökulmasta).

Et ole ajatellut siirtyä selostushommiin Bubin manttelinperijäksi?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Major Julli kirjoitti:
Et ole ajatellut siirtyä selostushommiin Bubin manttelinperijäksi?
Täytyy myös ottaa huomioon se, että Bubi on mahtava selostaja... :) Niin, kyllähän tuo ajatus kieltämättä kiinnostaa. Tai jos ei kiinnosta, niin ainakin houkuttaa. Toisaalta houkuttaminen voi olla liian vahva sana, koska ei kai minusta sentään selostajaksi ole. Vai olisiko sittenkin? :)

EDIT: Kyllä Sheddenin olisi jo korkea aika saada näkymään pelifilosofiansa kentällä myös maalien muodossa, vaikka pelaajat niitä maaleja tekevätkin. Nähdäkseni toistaiseksi sekä pelaajat että valmennus ovat pettäneet.
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
tant gredulin kirjoitti:
OK. Sheddenille kenkää, ja mitä sitten?

Oma johtopäätöksesi, ei minun.

"joten..." oli tähän Condan väittämään, että kaverilla on vain 5 peliä takana.

Edit: Itse asiassa olen Göran Stubbin kanssa samaa mieltä, että kaveri yrittää peluuttaa pelaajia siten, mihin heillä ei ole kapasiteettia. Onko se hänen vikansa on sitten eri asia. Hänet on (kai) palkattu peluuttamaan määrätyllä tavalla ja sen hän tekee.
 

Conda

Jäsen
Svante kirjoitti:
Ja harkkapelitkö ei merkkaa mitään tässä asiassa? Kyllä toistakymmentä peliä on jo takana, joten...
Viittaan sinulle aikaisemmin osoittamaani viestiin, jossa pohdin että Shedden luuli vielä harkkapelien pohjalta omaavansa kilpailukykyisen joukkueen (tai ei siis tiennyt muista tuon taivaallista). Siis 5 "aikuisten" peliä ;) Olen ehkä Alpomaisempi ja yritän olla dumaamatta kaverin monikymmenvuotista uraa jääkiekossa, parin HIFK:ssa vietetyn kuukauden perusteella. Sheddenin suhteen olen toiveikas, mutta systeemiä toteuttamaan tarttis pari Jääkiekkoilijaa.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Svante kirjoitti:
Oma johtopäätöksesi, ei minun.

En sitä henkilökohtaisesti sinulle tarkoittanutkaan, tarjosit vain hyvän 'alustan'.

Lähdetäänkö kuitenkin siitä, että koutsin kenkääminen on lähes mahdoton ajatus a) koska toteuttaa annettua ohjetta ('paluu juurille') ja on b) taloudellisesti kestämätön asia.
 

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
tant gredulin kirjoitti:
En sitä henkilökohtaisesti sinulle tarkoittanutkaan, tarjosit vain hyvän 'alustan'.

Lähdetäänkö kuitenkin siitä, että koutsin kenkääminen on lähes mahdoton ajatus a) koska toteuttaa annettua ohjetta ('paluu juurille') ja on b) taloudellisesti kestämätön asia.

Siis ei milläänlailla taloudellisesti kestämätön. Kuitunen klaaraisi tarvittaessa homman eikä mitään lisäkuluja organisaatiolle syntyisi.
 

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
Voin kyllä sen sanoa, että pitää mennä kyllä helvetin huonosti että Mr Shedden saa potkut HIFK:sta. Tottakai urheilu, kuten myös liiketalous, on tänä päivänä tuloshakuista ja mikäli tulosta ei tule niin mies pihalle, mutta ne signaalit mitä ainakin itse olen kuullut pelaajilta ja etenkin johdolta niin Sheddeniin ollaan ERITTÄIN tyytyväisiä ja tosiaan pitää tulla rutkasti vielä turpaan jotta mies saisi potkut.

Oma kantani on aika vahvasti toisinpäin, eli säälin kovasti työtä tekevää Sheddeniä, joka onnistuttiin "kusettamaan" tänne vaikkei hänen käsissään ole joukkuetta/materiaalia joka ole mistään kotoisin. Mailmassa ei ole ainuttakaan valmentajaa joka pystyisi näin heikon materiaalin repimään kärkipäähän. Valitettavasti.

Haluan myös painottaa että Shedden oli kaikista nimistä ensimmäinen joka oli esillä HIFK:n kabinetissä, ja tämä tapahtui hyvin aikaisin (tammikuu 2005). Shedden hylkäsi noin 3-4 tarjousta (mm vaimonsa painostuksesta) ja HIFK pettyi kovasti kun eivät saaneet Sheddeniä.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Svante kirjoitti:
Voitko täsmentää hieman miten olet tähän johtopäätökseen tullut?

Samu Kuitunen sanoi pari vuotta sitten, että valmentajan ominaisuudet punnitaan silloin kun joukkueessa on huono materiaali. Hyvä valmentaja saa myös "huonoja" pelaajia pelaamaan hyvin.

Sen peusteella mitä olen kuullut ihmisiltä jotka ovat herran aiemmista pesteistä enemmän tietoisia kuin minä ja todennäköisesti suurin osa palstalaisista. Kannattaa myös luke Cairnsin viesti toisessa ketjussa.

Äijä on tullut aivan uuteen liigaan, joukkue on paska ja paineet kovat. Kestää aikansa ennen kuin täysin uusi pelisysteemi saadaan ajettua sisään ja hommat toimimaan. Jos palaset loksahtaisivat kohdilleen voi tälläkin joukkueella taistella mitalisijoista tämän kauden liigassa. Voi olla, että pelisysteemiä ei saada toimimaan koko kauden aikana ja taistellaan sijoista 8-12 mutta jos kaikki menee täydellisesti ja varsinkin jos saadaan pari kovaa vahvistusta voidaan taistella sijoista 1-4.
 

SigueSigue

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Porin Ässät
Kyllä mun mielestäni materiaalin heikkoudesta puhuminen voitaisiin lopettaa. Kyllä ollaan ihan samalla viivalla kun: Ilves, Saipa, Jyp, Ässät, Kalpa ja Pelicans. Syyt heikkoon menestykseen on ihan jossakin muualla kun rosterissa. Onko syy P-amerikkalaisen valmentajan vai ei, sitä ei tiedä. Joku kuitenkin kusee ja ankarasti sillä ei kotona oteta kuonoon 1-7!!
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Q kirjoitti:
Siis ei milläänlailla taloudellisesti kestämätön. Kuitunen klaaraisi tarvittaessa homman eikä mitään lisäkuluja organisaatiolle syntyisi.

Mielestäni ei vielä mitään syytä painaa paniikkinappulaa: rosteri on vain käsittämättömän huono, etenkin kun vielä loukkaantumiset rasittavat muutenkin kapeata materiaalia. Pitäisi myös tällä materiaalilla olla 8:n joukossa, mutta alisuorittaminen on pientä verrattuna Jokereihin, ja myös TPS on alisuorittanut mielestäni pahemmin.

Mutta jos jengi ei ala pelaamaan paremmin vahvistusten saapumisen jälkeen (niiden on pakko tulla tällä viikolla, tai sitten Pena on se kenelle pitää antaa ensimmäisenä verokortti kouraan), niin ainoa järkevä ratkaisu olisi potkia Shedden pois ja nostaa Kuitunen ykköseksi. Kuituselle lisää palkkaa vastuullisemmasta pestistä ja kakkosvalmentaja jostakin, mutta talous kestäisi tämän helposti.
 

oikea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaihtelee
Surkeita pelaajia?

SigueSigue kirjoitti:
Kyllä mun mielestäni materiaalin heikkoudesta puhuminen voitaisiin lopettaa. Kyllä ollaan ihan samalla viivalla kun: Ilves, Saipa, Jyp, Ässät, Kalpa ja Pelicans. Syyt heikkoon menestykseen on ihan jossakin muualla kun rosterissa. Onko syy P-amerikkalaisen valmentajan vai ei, sitä ei tiedä. Joku kuitenkin kusee ja ankarasti sillä ei kotona oteta kuonoon 1-7!!
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
tant gredulin kirjoitti:
Lähdetäänkö kuitenkin siitä, että koutsin kenkääminen on lähes mahdoton ajatus a) koska toteuttaa annettua ohjetta ('paluu juurille') ja on b) taloudellisesti kestämätön asia.
Näin minäkin ajattelen. Shedden voi kylläkin itse ottaa hatkat.

Renegade kirjoitti:
Oma kantani on aika vahvasti toisinpäin, eli säälin kovasti työtä tekevää Sheddeniä, joka onnistuttiin "kusettamaan" tänne vaikkei hänen käsissään ole joukkuetta/materiaalia joka ole mistään kotoisin. Mailmassa ei ole ainuttakaan valmentajaa joka pystyisi näin heikon materiaalin repimään kärkipäähän. Valitettavasti.
Nyt vahvistuu käsitykseni siitä, että ammattimies on tehnyt sopparin näkemättä työkaluja. Huono asia, mutta ammattimiestäkin voi näköjään kusettaa.
 

oikea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaihtelee
Surkeita pelaajia?

Olen Sigue Siguen kanssa täysin samaa mieltä rosterista. Jos pelaa säännöllisesti ykköskentässä ja ylivoimassa, tahtoo
pisteitäkin tulla. Tässä muutama esimerkki:
Kimmo Kuhta
1. liigavuosi 2 peliä, 0+0=0 Blues
2. 38 1+1=2 HIFK
3. 23 1+1=2 HIFK
4. 45 12+10=22 HIFK
Jere Karalahti
1. liigavuosi 46 1+10=11
2. 37 1+7=8
3. 36 4+6=10
4. 18 3+5=8
Markku Hurme
1. liigavuosi 26 1+3=4 HIFK(23 vuotias)
2. 38 6?4=10 HIFK(24)
Pasi Nielikäinen
1.liigavuosi 9 0+1=1 HIFK
2 28 2+1=3 HIFK /Ässät
Kai Nurminen
1.liigavuosi 31 4+6=10 (23vuotias)
Näitä tutkiessani olen vakuuttunut, että tilaisuuden saatuaan HIFK:ssa on iso
liuta nuoria/ nuorehkoja pelaajia jotka tulevat tekemään "ihmeitä", jos anne-
taan vastuuta ja luodaan oikeat taktiikat.
Älkää epätoivoiset viiltäkö ROSTERIN takia ranteitanne.
Miten muuten jotkut valmentajat saavat arvokisoissa joukkueensa pelaamaan
hyvin, kun ei aina ole edes viittä (tai kymmentä) matsia alla.
Eiköhän maajoukkueleireillä katsota minkälainen nippu on kasassa ja toimita sen mukaan.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
oikea

Kuhdan neljäs kausi sujui pääasiassa neloskentässä mutta sieltäkin hän pystyi tekemään kovat tehot.
En tiedä mitä tuo Jere tuossa teki kun hän ei ole koskaan mikään pistehirmu ollut.

Mutta jos tilastoja katsoo ne sen huomaa helposti että pelaaja joka ei nuorena ole tehnyt kovia pisteitä hyvin harvoin onnistuu siinä vanhempana.
Tai harvemmin puolustavasta hyökkääjästä tulee pistesampo vaikka pelaisi kenen rinnalla kuten vaikkapa J.Hauhtonen tai Toni Sihvonen joka pääsi pelaamaan kauden Calounin rinnalla tehden kyllä uransa parhaat pisteet mutta silti kovin vaatimattomat Calounin sentterille.
 

oikea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaihtelee
mixu kirjoitti:
Kuhdan neljäs kausi sujui pääasiassa neloskentässä mutta sieltäkin hän pystyi tekemään kovat tehot.
En tiedä mitä tuo Jere tuossa teki kun hän ei ole koskaan mikään pistehirmu ollut.

Mutta jos tilastoja katsoo ne sen huomaa helposti että pelaaja joka ei nuorena ole tehnyt kovia pisteitä hyvin harvoin onnistuu siinä vanhempana.
Tai harvemmin puolustavasta hyökkääjästä tulee pistesampo vaikka pelaisi kenen rinnalla kuten vaikkapa J.Hauhtonen tai Toni Sihvonen joka pääsi pelaamaan kauden Calounin rinnalla tehden kyllä uransa parhaat pisteet mutta silti kovin vaatimattomat Calounin sentterille.

Arvoisa mixu
Et näköjään halunnut lukea viestiäni oikein.
Suomen kaikkien aikojen ykkönen on Arto Javanainen:
Ura: 668 ottelua 462+330=792 pistettä.
1.Kausi 27 ottelua 0+0=0
2. 34 9+5=14
3. 35 8+8=16
HIFK:ssa pelaa tällä hetkellä useita nuorten maajoukkueissa pelanneita
kavereita, eli valtakunnan huipputasoisia. Myös NHL varauksia.
Älä viillä vieläkään ranteitasi ROSTERIN takia. Älä muutenkaan, mutta jos
huolissasi olet, niin kannattaa ehkä huolestua jostain muusta kuin rosterista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös