Miksi olet jonkun joukkueen fani?

  • 9 510
  • 65

TheTuoppi

Jäsen
Itse edustan nuoreampaa kannattaja kaartia. Aloitin jääkiekon harrastamisen n.10 vuotta sitten Jäähongassa samaan aikaan, kun Kiekko-Espoo vaihtoi nimensä Espoon Bluesiksi. Eli ikinä en käynyt Matinkylässä katsomassa Kiekko-Espoon pelejä. Ensimmäisessä pelissäni kävin yhdeksän vuotiaana (99) -> Siitä lähtien olen käynyt lähes kaikissa Bluesin peleissä, mitä harjoitusten ohella on kerennyt. Blues on minulle iso juttu, ja kaveripiirikin alkaa nykyään olemaan Blues kannattajia. Koulussamme ei enää näy paljoa "helsingin" tai minkään muunkaan, kuin Espoon kannattajia, mikä on loistava juttu. Espoolainen olen, ja ylpeä siitä.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
FourForty kirjoitti:
Mikäli kirja ei ole tuttu, suosittelen faniutta teoreettisemmin pohtiville (esimerkiksi ketjun avaajalle) tutustumista Harri Heinosen liikuntasosiologian väitöskirjaan "Jalkapallon lumo - tutkimus suomalaisesta Everton-faniudesta", joka nimensä mukaisesti käsittelee suomalaisia Everton-faneja ja tutkii heidän faniutensa syitä ja ilmentymismuotoja. Vaikka lajina onkin jalkapallo eikä jääkiekko, fanien tuntemukset tuskin kovasti kiekkofaneista eroavat. Artikkeli kyseisestä väitöskirjasta löytyy tästä linkistä sivulta 340 alkaen: http://www.stakes.fi/yp/pdf/2000/yp400.pdf
Urheilufaniutta paljon enemmän on syystä tai toisesta tutkittu (muiden, puhtaampien) populaarikulttuuri-ilmiöiden faniutta. Heinonen on kuitenkin keskittynyt tuon väitöskirjansa lisäksi muutaman muunkin artikkelin/tutkimuksen verran nimenomaan suomalaisen urheilufaniuteen. Yhden tiivistelmän verran löysin googlettamalla alustusta aiheesta "Urheilun yleisöt ja fanit elämysyhteiskunnassa: käsitteellisiä pelivälineitä".

Mielenkiintoinen asia ja aihe tämä fanius on. Vaikka fanitutkimusta onkin helppo pitää samalla tapaa yliteoretisoivana kuin ketjun avaajan näkemyksiä jääkiekosta, on se silti jotakuinkin ainoa tapa edes yrittää selittää yhtä nykymaailman ilmiöitä tieteellisesti.
 

Plakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
FourForty kirjoitti:
Mikäli kirja ei ole tuttu, suosittelen faniutta teoreettisemmin pohtiville (esimerkiksi ketjun avaajalle) tutustumista Harri Heinosen liikuntasosiologian väitöskirjaan "Jalkapallon lumo - tutkimus suomalaisesta Everton-faniudesta", joka nimensä mukaisesti käsittelee suomalaisia Everton-faneja ja tutkii heidän faniutensa syitä ja ilmentymismuotoja. Vaikka lajina onkin jalkapallo eikä jääkiekko, fanien tuntemukset tuskin kovasti kiekkofaneista eroavat. Artikkeli kyseisestä väitöskirjasta löytyy tästä linkistä sivulta 340 alkaen: http://www.stakes.fi/yp/pdf/2000/yp400.pdf

Täytyy kompata FourFortya: harvoin on tenttikirjan lukeminen yhtä mukavaa puuhaa. Kirjaa voi suositella paitsi sosiologiset silmälasit omaaville, myös muille faneille. Jättää sitten vaikka tutkimuksen teoreettiset kytkennät ja tutkimustulokset lukematta.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten faniutesi alkoi?
Aloin seurata lätkää muutamaa vuotta aikaisemmin ennen kuin minusta tuli fani. Faija raahasi 80-puolivälin kieppeillä Jokereiden matseihin. Jokerit eivät kuitenkaan sytyttäneet, eikä se tuntunut missään vaiheessa "omalta" jengiltä vaikka suunnilleen kaikki tuttuni kannattivat Jokereita. Katselin joskus kuusivuotiaana Urheiluruutua, jossa lueteltiin lätkätuloksia. Tiesin että sekä HIFK että Jokerit olivat Helsingistä, ja huomasin että jostain syystä HIFK on aika makee jengi, varsinkin kun siinä nimessä on niin hieno F-kirjain. Sitä sitten aina Urheiluruudun alkaessa toivoi, että voi kun HIFK olisi voittanut. Pikkuhiljaa aloin sitten käydä HIFK:n matseissa, aluksi kymmenkunta matsia kaudessa ja nykyään kaikki himamatsit ja joitakin vieraspelejä.

Mitä se sinulle antaa?
Lyhyesti sanottuna, tunteita. Hyviä ja huonoja tunne-elämyksiä. Nuorempana sitä itki vuolaasti aina kun HIFK:n kausi päättyi ilman mestaruusjuhlia. Vuonna -98 tuli sitten itkettyä onnesta. Nykyään sitä ei enää ole ihan niin tunteella mukana, mutta kyllä se aina on yhtä ihana fiilis kun verkko heilahtaa vastustajan takana. Olen huomannut, että iän karttuessa sitä tulee seurattua matseja "analyyttisemmin".

Otatko aina "puolen" katsoessa peliä, vaikka oma joukkueesi ei pelaisikaan?
En. On vain HIFK. Ei mitään muuta. Maajoukkuematseissa tulee tietty pidettyä Suomen puolta, mutta ei läheskään niin paljon kuin mitä toivon HIFK:n voittoa. Välillä NHL-matseja katsellessa oikein harmittaa, kun minulle matsin voittaja on aivan yhdentekevä. Käyn katsomassa muidenkin kuin HIFK:n matseja ja telkusta katson lähes kaikki SM-liigamatsit, hyvin paljon NHL-matseja sekä arvokisat, mutta minulle on ihan sama kuka voittaa niissä matseissa missä HIFK ei pelaa.

Ja mitä muuta tahansa tämä fanius sinulle tuokaan mieleen, voisitko kertoa siitä?
Joillekin matsit ovat sosiaalinen juttu, joissa tapaa kavereita ja tuttuja. Minulle ei. Silloin tällöin käyn matsissa ystävättäreni kanssa, mutta yleensä yksin. En kuulu mihinkään faniporukkaan, sillä "fanittaminen" ei ole juttuni. Halleilla näkyy yleensä aina tuttuja kasvoja, mutta kenenkään kanssa en sen kummemmin juttele. Ei kiinnosta jutella sillä olen mennyt katsomaan peliä, en vaihtamaan kuulumisia. En voisi kuvitellakaan, että menisin matseihin hauskanpidon takia, vetämään bisseä tai että lähitisin fanidösän mukana kännäämään ja pitämään hauskaa vieraspaikkakunnalle. Ainut millä on merkitystä on itse peli. Käyn matseissa vain ja ainoastaan pelin takia. HIFK:n matseissa seuraan yleensä kokonaisuutta, mutta jossain muussa kuin HIFK:n pelissä saatan seurata vaikka vain jotain tiettyä pelaajaa, maalinedustapelaamista tms.Vaikka en "fanitakaan" katsomossa tai muualla, niin pidän kuitenkin itseäni fanina, kannattajana. HIFK:n voitto merkitsee niin älyttömän paljon, varsinkin jos se voitto on tullut minua miellyttävällä pelitavalla. Mikään muu asia maailmassa ei saa samanlaista hyvänolontunnetta aikaan.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan alkuun lainaan "Korpin" vastausta tähän kyselyyn. Minäkin "olen mielestäni kannattaja, en fani". Toki mm. omistan JYPin fanikrääsää, mutta ainakaan minkäänlaiseksi "fanittajaksi" en todellakaan tunnustaudu. Itse asiassa koko tuo sana kuuluisi tähän ketjuun, mutta se siitä ja sitten asiaan.

P.Sihvonen kirjoitti:
Miten faniutesi alkoi?

Tähän on oikeastaan vaikea vastata, koska olen ollut JYPin - tai silloisen JyP HT:n - kannattaja käytännössä syntymästäni asti. Mitään tiettyä vuotta tai hetkeä, jolloin kannatamiseni alkoi, en voi vastata, koska en yksinkertaisesti muista elämästäni sellaista aikaa, jolloin en olisi ollut JYPin kannattaja.

Pääsyyllinen "syntyperäiseen kannattamiseen" on syntyperäinen jyväskyläläinen isäni, joka kuului mm. JYPin nykyisen huutosakin (siis sen rumpuryhmän) edeltäjän - eli Hippoksen ulkojääaikojen ns. asiantuntijakatsomon - jäseneihin aikoinaan. Jo ennen minun syntymääni hän oli "tehnyt" niin ikään jyväskyläläissyntyisestä, kuusi ja puoli vuotta vanhemmasta isoveljestäni, JYPin kannattajan. Kun minä sitten synnyin perheen toiseksi lapseksi - edelleen Jyväskylään - myös isoveljelläni oli iso merkitys siihen, että minusta tuli JYPin kannattaja.

Ensimmäisisissä otteluissa tuli noiden kahden miehen kanssa käytyä jo sen kuuluisan vaahtosammuttimen kokoisena (tarkkaa ikää en muista, mutta pienenä joka tapauksessa), ja jos ei oltu paikan päällä, kotonamme oli JYPin peli-iltoina usein radio päällä kiekkotaajuudella. Sillä tavalla minä yksinkertaisesti "ajauduin" JYPin kannattajaksi, ja viimeistään henkilöautollamme tehdyille vieraspelireissuillemme myös mikkeliläissyntyinen äitini lähti mukaan, vaikkei JYPin - sen enempää kuin muunkaan joukkueen - kannataja varsinaisesti olekaan. Näin kiekkohullussa perheessä lajia ei kuitenkaan ole yksinkertaisesti voinut välttää.

Mainittakoon vielä lopuksi, että perheesseemme ei enää lisää lapsia tullut (liekö tuossa kulissiliitossa edes "harjoiteltu" tuota hommaa minun syntymäni jälkeen...), mutta isoveljeni poika täyttää itse asiassa tänään neljä vuotta ja on nähnyt JYPin pelejä paitsi Hippoksella, jo Niiralan montussakin. Taitaapi hänkin pysytellä siis oikealla asialla isänsä, isoisänsä ja (kummi)setänsä jalanjäljissä. :)

P.Sihvonen kirjoitti:
Mitä se sinulle antaa?

Tähänkin kohtaan voi oikeastaan lainata Korppia: "Näppyjä perseeseen ja vitutuksen joka kevät. Jos jotain hyvää tahtoo kaivella, niin kavereita ja tuttavia olen paljon saanut vuosien myötä."

P.Sihvonen kirjoitti:
Otatko aina "puolen" katsoessa peliä, vaikka oma joukkueesi ei pelaisikaan?

En "ota" mitään, vaan "puoli" joko on tai ei, syistä tai toisista. Ns. väkisin en pysty jommankumman puolella olemaan ja päättämään, että "nyt toivon tämän valkopaitaisen joukkueen voittoa".
 
Viimeksi muokattu:

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mun Ilves-faniuteni alkoi varmaan hiukan eri tavalla kuin useimpien.
Olen Etelä-Karjalasta kotoisin, ja joskus alle 10-vuotiaana (eli 80-luvun lopulla)aloin tutustua jääkiekon ihmeelliseen maailmaan. Kaikki luokallani kannattivat tietenkin SaiPaa. Lueskelin lehdistä jääkiekkojuttuja ja yritin parhaani mukaan selvittää mistä hommassa oikein on kyse. Tulin siihen tulokseen että SaiPa on ihan perseestä (kaikki tyhmimmät tyypit olivat hurjimpia SaiPa-faneja), ei tule koskaan pärjäämään ja niillä on ruma logokin. No, sitten jostain jutusta bongasin Ilveksen, joka oli sopivasti sarjataulukon kärkipäässä, ja sehän oli siinä. Sain aika monta riitaa ja väittelyä aikaiseksi, mutta kaikkein parasta oli se, että sain muitakin käännytettyä Ilveksen kannattajiksi heittämällä kylmiä tosiasioita siitä, kenellä niitä mitaleja on ja kenellä ei.
Ikinä en ollut yhtään Ilveksen peliä nähnyt, Tampereella olin käynyt kerran, ketään sukulaisia ei asunut Tampereella eikä kukaan lähipiiristä ollut Ilveksen kannattaja.

Jaa-a, mitähän Ilveksen kannattajuus mulle antaa? Viihdettä, suuria tunteita, eläytymistä, hauskanpitoa, jotain ei-niin-vakavaa mistä voi olla kiinnostunut ja mihin on mukava kuluttaa aikaa. Suomen maajoukkueen kannatus on antanut mulle yhden elämäni hauskimmista ulkomaanmatkoista.

Joo, mä en voi katsoa mitään urheilua jos mä en ota suosikkia. Eihän siinä ole mitään järkeä? Jääkiekko on tylsää jos ei toivo jommankumman voittoa, sehän se on koko homman pointti että toinen voittaa? Ei mua kiinnosta uusimmat jalkakikat ja helvetin hienot laukaukset jos niitä tehdään vain siksi että ne on hienoja.

Muuta mitä tulee mieleen... no, peleissä on mukava viettää aikaa sellaisten kavereiden kanssa jotka kannattavat Ilvestä. Kun viettää koulussa ja töissä paljon aikaa muiden tyttöjen kanssa, on ihan piristävää välillä päästä jäähallille haistelemaan testosteronia.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
kissankarva kirjoitti:
No, sitten jostain jutusta bongasin Ilveksen, joka oli sopivasti sarjataulukon kärkipäässä, ja sehän oli siinä. .

Mää luulin, että sinä olisit ollut nuorempi, mutta näköjään ikää onkin kertynyt jo melkosesti.

Juujuu offtopic on ja reilusti, mutta saahan tästäkin kommentista Sihvonen sen käsityksen, että fanit arvostavat toisiaan, vanhojankin kanssakirjoittajia.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
tombraider kirjoitti:
Mää luulin, että sinä olisit ollut nuorempi, mutta näköjään ikää onkin kertynyt jo melkosesti.

Juujuu offtopic on ja reilusti, mutta saahan tästäkin kommentista Sihvonen sen käsityksen, että fanit arvostavat toisiaan, vanhojankin kanssakirjoittajia.

Jep, kaikkia arvostetaan, myös tekohauskoja ja lukutaidottomia.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
IFK

Muistan tarkalleen tilanteen - ja tunteen (vaikkakaan en vuotta) - jolloin 70-luvun puolivälin jälkeen ensimmäisen kerran sitouduin kannattamaan IFK:ta. Pelasin pöytälätkää minua vanhemman serkkuni kanssa. Väreinä olivat "Suomen siniset" ja "Neukkulan punaiset". Serkkuni vanhemman - ja vahvemman - etuoikeudella, valitsi aina Suomen joukkueekseen. Muistan vieläkin sen karmean pikkunassikan vakavuudella käydyn tappelun sen johdosta, että minun punainen joukkueeni ei ollut Neuvostoliitto, vaan IFK. En osaa tarkalleen sanoa, mistä (muusta kuin punaisesta väristä) IFK tuli, mutta mielipiteessäni olin täysin ehdoton. Sen jälkeen pelasimme läpi vuosien peliä Suomi vs IFK. Kyllä siinä tiimellyksessä rakkaus 'punaisia' kohtaan syveni pakollakin...

Toisaalta, vaikka IFK onkin aina edustanut minulle suosikkijoukkuetta, jäi varsinainen fanittaminen kokonaan väliin. Nimittäin oman 'peliuran' (kuusivuotiaasta 19 vuotiaaseen) aikana minua ei jostain syystä lätkä muuten kiinnostanut vaikka uhrasinkin sille harrastuksena lähes kaiken vapaa-ajan. En seurannut liigaa, enkä juuri katsonut edes maaotteluita tv:stä kuin parhaat palat.

Vasta useita vuosia oman peliuran päättymisen jälkeen aloin seuraamaan jääkiekkoa uudelleen, joskus 90-luvun loppupuoliskolla. Ensiksi kimmokkeena oli sfnet:in jääkiekko-uutisryhmä, sitten myöhemmin jatkoaika. Voi sanoa, että tuolla uutisryhmän puolella käyty kiihkeä väittely sytytti kiinnostuksen lätkää kohtaan uudellen vasta 'aikuisiällä'. IFK oli jälleen lunastanut paikkansa, ilman mitään sen kummenpia pohdintoja. Mainittakoon, etten ole koskaan pelannut itse IFK:ssa.

Nykyään seuraan lätkää hyvinkin analyyttisesti, joten IFK.ta lukuunottamatta varsinaisia suosikkijoukkueita ei ole. Siinä mielessä eroan kuitenkin esim ehkäpä ketjun aloittajasta, että minulle on hyvin voimakkaasti iskostunut ja osin romantisoitunutkin mielikuva hyvästä/oikeasta jääkiekosta. Tähän mielikuvaan kuuluu tietty äijämäisyys ja fyysisyys ja tietyt keinot, joita kaikki eivät hyväksy (joista Sihvonen itsekin on kirjoittanut erittäin hyvän artikkelin); eli tappeluista ja fyysisen pelotteen käytöstä. Samasta syystä johtuen huomaan usein/yleensä kannattavani Kanadaa jääkiekossa maaotteluissa. Silloin kun Suomi ja Kanada pelaa vastakkain, minun on todella helppo seurata matsia; se on eränlainen win-win situation. Hienoa jos Suomi voittaa; jos ei niin ainakin 'oikeaa' jääkiekkoa pelaava joukkue jatkaa. Sanottakoon, että Kanadan kannattaminen ei kuitenkaan ole suoraan sidoksissa heidän viimevuosien menestykseen vaan tyyli ja perinteet ratkaisevat. Siinä mielessä olen esteetikko. Edelleen; varsin 'analyyttisesta kannustamisesta' johtuen minun on hyvin helppo hyväksyä 'vastustajan' hienot otteet kentällä tai jopa 'oman' joukkueen häviö, jos vastustaja on yksinkertaisesti ollut parempi.

Esimerkiksi Tsekkien peli on parhaimmillaan kerrassaan upeaa. Siitä huolimatta se ei saa minua puolelleen kuin yksittäisissä tapauksissa (lähinnä muutamassa kiihkeässä matsissa NL/Venäjää vastaan, jossa tunteet ovat kuumenneet oikein kunnolla, heh)

En voi kuitenkaan rehellisesti sanoa, että juuri tuo fyysisyys olisi ollut se alkuperäinen syy sille, että IFK valikoitui minun seurakseni. Se on ollut toki bonusta. Nyt omia lapsia seuratessa on jännä huomata, kuinka 'fanittaminen' syntyy. Esikoinen on valinnut seurakseen Kärpät, osin menestyksen, mutta enemmän sukulaissuhteiden ja kummisetänsä (joka törkeästi lahjoo tyttöä fanitavaroilla) 'ansiosta'. Nuoremmalle taas on ollut selvää kulkea isänsä jalanjälkiä ja sama lahjonta ei ole purrut häneen ollenkaan. Esikoisella tuohon väärän joukkueen valintaan liittyy tosin tiettyä tervehenkistä kapinaa isäänsä kohtaan, joten elän toivossa, että tyttö vielä joskus tulee järkiinsä ;-)

Ai niin; mistä tuo Pro-Ilves sitten tulee? Osin Tampereella vietetystä opiskeluajasta, hiukan enemmän Ilveksen edustamista perinteistä, mutta kaikkein eniten Raipe Helmisestä :-)
 

Sörkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Satakunnan keskussairaala.

Siinä on se paikka jossa vedin ensimmäiset henkäykseni äitini ulkopuolella vuonna 1968.

Porin Ässät.

Siinä se.

Nyt ja aina.
 

Metropolit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
P.Sihvonen kirjoitti:
Ajattelin joskus kirjoittaa artikkelin faniudesta. Haluaisin tänne mahdollisimman perusteellisia kuvauksia siitä, miksi JUURI SINÄ olet jonkun joukkueen fani?
-sihvonen-

Spekuloidaan vaikka oluiden voimalla faniudesta tossa Heinäkuun alussa paikallisilla festareilla...Sinähän luonnollisesti tarjoat!:)
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Itselläni on kaksi joukkuetta, joita kannatan henkeen ja vereen.

Miten alkoi?

Ilves.
Asuin pikkupoikana Tampereella, kävin isän ja veljen kanssa katsomassa Ilveksen ja Tapparan pelejä todella usein. Tapparan kannattajaa minusta ei ikinä tullut, siinä joukkueessa on vain aina ollut jotain vastenmielistä. Veljeni kannatti myös Ilvestä, joten rupesin myös Ilveksen kannattajaksi. Muutettuamme pois Tampereelta en ole kovin usein päässyt katsomaan Ipan pelejä. Olen nykyään tällainen Ilveksen etäfani.

KooKoo
Viime kaudella kaverini raahasi minut jäähallille katsomaan KooKoon harjoituspeliä, ennen sitä olin asunut monta vuotta Kouvolan seudulla, eikä minua kiinnostanut Mestis ollenkaan. Sitten innostuin todella. Aloin käymään runkosarjan peleissä, ja lähdin myös fanimatkoille. Fanimatkat olivat mahtavia kokemuksia. Nykyään olen KooKoon faniklubin jäsen, minulla on kausikortti ja kannustan KooKoota äänekkäästi joka ikisessä pelissä.

Mitä se antaa?

Elämyksiä. Olen aina tunteella mukana pelissä. Voitetun ottelun jälkeen on uskomattoman hyvä fiilis, kun taas hävityn ottelun jälkeen olen kuin myrskyn merkki, silloin v*tuttaa suunnattomasti.

Otatko aina "puolen" katsoessasi peliä, vaikkei oma suosikki pelaa?

Melko usein.Yleensä jos HIFK tai Tappara pelaa, niin toivon aina näiden joukkueiden tappiota.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
P.Sihvonen kirjoitti:
Ajattelin joskus kirjoittaa artikkelin faniudesta. Haluaisin tänne mahdollisimman perusteellisia kuvauksia siitä, miksi JUURI SINÄ olet jonkun joukkueen fani.

1. Miten faniutesi alkoi?

2. Mitä se sinulle antaa?

3. Otatko aina "puolen" katsoessa peliä, vaikka oma joukkueesi ei pelaisikaan?

4. Ja mitä muuta tahansa tämä fanius sinulle tuokaan mieleen, voisitko kertoa siitä?

Jos tänne kertyy materiaalia, saatan hyödyntää sitä myöhemmin.

Enpä olekaan tähän ketjuun kirjoittanut, tiedä onko aiheena enää ajankohtainen mutta kaikesta huolimatta kirjoittelen muutaman rivin. Lisään "quoteen" numeroinnin jotta vastaukseni on helpompi tulkita.

1. Aloin seuraamaan kiekkon 80-luvun alussa, ensimmäiset tarkkaan seuratut kisat olivat 80-luvun ensimmäisinä vuosina Suomessa järjestetyt MM-kisat. Tämän jälkeen seurasin vuosittain kaikki suuremmat arvokisat, samalla luin kaikki mahdollisrt artikkelin itäisen naapurimme kiekkoilusta. Tuolloin minua kiinnosti erityisesti kaksi pelaajaa eli slava Fetisov ja Sergei Makarov.

80-luvun lopulla aloin seuraamaan tarkemmin NHL-kiekkoa, tämä alkoi jo ennen ennenkuin rautaesirippu murtui ja neuvostoliittolaiset pelaajat pääsivät siirtymään suhteellisen vapaasti länteen. Tuolloin kiinnostuin New Jersey Devilseistä. Seurasin alkuun Devilsejä muutaman vuoden ajan, myös silloin kun Fetison ja Kasatonov liittyivät joukkueen vahvuuteen.

Samoihin aikoihin aloin myös seurata tarkemmin toista NHL-joukkuetta eli Detroit Red Wingsejä. Tästä hetkestä katson alkaneen varsinaisen NHL-seuraamisen koska tuolloin alkoin kerätä säännöllisesti artikkeleita suosikkijoukkueistani ja pelaajistani.

Siitä lähtien olen seurannut NHL-kiekkoa aina näihin päiviin saakka, ajoittain hyvinkin aktiivisesti - nykyään seuraamiseni on analyyttisempää jossa pyrin työntämään parhaani mukaan voimakkaimmat tunteeni syrjään.

2. Parhaimmillaan tietyn joukkueen fanina oleminen antaa tuntemuksia jotka vaihtelevat laidasta laitaan, pidän tärkeänä tuntemuksia koko skaalalla eli positiivisten tuntemusten ohella hyväksyn negatiiviset tuntemukset, joita sain kokea runsaastikin 90-luvun alussa kun Wingsin pudostupeliurakka päättyi aivan liian usein liian varhaisessa vaiheessa.

3. Silloin kun katson sellaista peliä jossa ei ole muakna suosikkijoukkuettani pyrin mahdollisimman analyyttiseen kiekon seuraamiseen ja seuraamaan pelaajia, taktiikkaa ja sitä kuinka peluutetaan ja millaisiin ratkaisuihin pelaajat kaukalossa ryhtyvät ja millaisiin ratkaisuihin valmentajat ryhtyvät pelin tiimellyksessä.

Toisinaan toimin yllä kuvaamallani tavalla jopa silloin kun katselen suosikkijoukkueeni peliä, ts. pyrin mahdollisimman objektiiviseen tarkasteluun ja olen valmis tunnustamaan jos suosikkijoukkueeni tekee virheitä ja jos pelillinen suoritus ei vastaa joukkueen todellista tasoa.

4. Yksittäisistä tapahtumista fanius tuo mieleen NHL-pudostupelisarjan 1996-97 jolloin todella pitkän kuivan kauden päätteeksi Red Wingsit voittivat Stanley Cupin, mutta tämän tapahtuman edelle nousee kesäkuun 13. tapahtumat Detroitin lähellä - tuolloin päättyi erään maailman parhaimpiin lukeutuvan puolustajan peliura kohtalokkaassa auto-onnettomuudessa.

vlad.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Miten faniutesi alkoi?

Ekat muistikuvat kiekosta Calgaryn olympialaisista 1988, kun oli lupa valvoa ja katsoa Leijonien kiekkopelejä aamukolmelta. Maaginen tunnelma...en itse asiassa muista, miksi halusin kiekkoa seurata. Kai muutama Nykäsenkin suoritus mahtui siihen väliin.

Joitain klippejä Urheiluruuduista on jäänyt mieleen, ensimmäinen kosketus SM-liigaan kai 1990-91 kun TPS vei KalPaa finaaleissa. En muista kumman puolella olin, mutta pelejä tuli kuitenkin seurattua. Yksi tuttava kävi paljon Ässien matseissa ja kinusin pitkään että pääsisin mukaan. Ensimmäinen näkemäni liigapeli oli syksyllä 1991 kun Ässät kaatoi Ilveksen Porissa 4-1. Laitojen pauke alkulämmittelyssä, viileä halli, yleisön metelöinti katsomossa, tuollaiset asiat varmasti jäivät mieliin ja tekivät vaikutuksen. Ensimmäisen paikan päällä nähdyn pelin jälkeen olin myyty kiekolle ja Ässille.


Mitä se sinulle antaa?

Jaa-a...tunne-elämyksiä, ajanvietettä...kyllähän sitä joskus mietti, että suhtautuuko sitä peleihin liian intohimoisesti. Kenties iän myötä on tunnelmat sikäli tasottunut, ettei pelipaita repeä jokasen tappion jälkeen. Kuitenkin, paikan päällä ottelutapahtumassa koen jännitystä, aggressioita, hurmosta, saatan jopa janota verta. Joskus olen pettynyt ja alistunut tosiasioille, kuten selkeälle tappiolle heikon peli-esityksen jälkeen. Vain kourallinen Ässien pelejä on jäänyt täysin huomiotta viimeisen vuosikymmenen aikana. Vähintään tilastot tulee tsekattua, nykyään myös netistä tulee seurattua. Joskus tulee no-life -henkisesti näpräiltyä joukkueeseen liittyvien tilastojen parissa. Mutta jos pelit alkavat kulkea huonosti, ei tilastot jaksa paljon kiinnostaa. Olen pyrkinyt siihen etten sentään kesäisin ole jatkuvasti tsekkailemassa vaikkapa Jatkoajan Ässä-osiota - kuitenkin, kesälläkin antennit ovat pystyssä kaikkien Ässiin liittyvien uutisten suhteen.


Otatko aina "puolen" katsoessa peliä, vaikka oma joukkueesi ei pelaisikaan?

Periaatteessa kyllä. Koen hankaluuksia seurata mitään joukkuelajia (kiekko, futis, pesis), ellen jollakin tasolla ole toisen puolella ja ota edes jonkinlaista emootionaalista tarttumapintaa peliin. Lätkässä mielenkiinto muiden peleihin on tosin laskenut viime vuosina, jo ennen kiekon katoamista meiltä canalittomilta. Kenties perus-liiga/mm-kisapelin viihdearvo iskee kasvoille, kun ei ole itse tunteella mukana. Ison panoksen tai jännitteen omaavat pelit kiinnostavat. Olympia ja WC -tasolla kaikki isojen maiden kohtaamiset ovat mielenkiintosia, liigassa playoff-taistot ainakin. Perus-runkosarjamatsissa jonkinlaiset jännitteet (esmes IFK-Jokerit) kiinnostaa, itse peliltä odotan korkeaa intensiteettiä, fyysistä ulottuvuutta, kenties jopa kahakointia. Jos oma jengi ei ole mukana, pelissä ei ole panosta ja tunne sekä intensiteetti loistavat poissaolollaan, niin eipä siinä ottelussa paljon näkemistä ole.


Ja mitä muuta tahansa tämä fanius sinulle tuokaan mieleen, voisitko kertoa siitä?

Ässillä oli vaikeat vuotensa vuosituhannen taitteen molemmin puolin, valtavasti positiivisia muistoja ei ole noilta vuosilta jäänyt mieleen. No, Curtis Sheptak ainakin...tuon pimeän ajanjakson vallitessa tuli kuitenkin ajokortti hankittua. Tunnin matka on kotipaikkakunnaltani hallille. Vaikka peli oli huonointa ikinä, niin peleissä tuli käytyä ennätystahtiin. Oli mahdollisuus liikkua vapaasti ja toisaalta, halu olla tukemassa joukkuetta. Tai no, ainakaan ei halunnut olla ensimmäisenä jäämässä peleistä pois. Taustat olivat sekaisin, menestys oli heikkoa...eniten kuitenkin sattui tietynlainen kasvottomuus. Pelaajia tuli ja meni, pelaajapolitiikassa ei tuntunut olevan mitään jatkuvuutta. Joukkueen ilme ei oikein profiloitunut mihinkään suuntaan. Toivola-Hirsimäki -kauden aikana malttia ja jatkuvuutta alkoi löytymään. Jos joukkueen kokoonpano ja pelitapa on jatkuvasti hukassa, niin joukkueeseen on helvetin vaikea samaistua. Joukkueen kannattajana menestystä tärkeämmäksi asiaksi nouseekin jatkumo, sekä pelaajiston että pelityylin suhteen.

Kenties viimesen kolmen vuoden aikana Ässä-ilme on alkanut tehdä paluuta todenteolla. Tähän kuvioon kuuluu ehdottomasti omien nuorten kasvattaminen liigapelaajiksi, mutta myös pelaajavalinnat pelitapaa ajatellen. Pelkällä ryntäilyllä ei voi pärjätä, pitää olla taitoa ja tasapainottavia tekijöitä, mutta kun nyt Porissa ei (ainakaan toistaseksi) pelata mestaruudesta joka vuosi, niin sitä haluaa nähdä tiettyjä asioita joukkueessa; fyysisyyttä, rämäpäisyyttä, periksiantamattomuutta, taistelua. Pelkkä maltillinen kiekon kontrollointi ei kelpaa vaan pelissä pitää olla munaa, äijämäisyyttä, ripaus rottaa ja muutama ylilyönti kaudessa. Varman päälle höntsäily ei riitä, ainakaan kotona; tietynlainen riskinotto ja rososuus pelissä on toivottavaa. Realiteetit ja säännöt luovat raamit pelille sekä menestykselle mutta oman näkemykseni mukaan, Ässissä ei ole koskaan liikaa forsbackaa ja nickersonia. Kenties tässä on yksi muutos aiempaan; enää pelkkä pintakiilto ei riitä vaan vaadin myös sisältöä. Olen kyllä taipuvainen hyppäämään Mertaranan kelkkaan joka kevät karkeloiden alkaessa, mutta sitä osaa olla jo pikkasen kriittisempi pelin tason ja viihdearvon suhteen.
 

Bo'er

Jäsen
1. Miten faniutesi alkoi?
Monella eri tapaa riipuen lajista, maasta ja sarjasta. Vasemmalta listatuista suosikkijoukkueista esim. seuraavasti:

a) TPS, Turun napurikylässä asuneena luonnollinen valinta 80-luvun alussa. Varsinkin kun jäällä luistelivat Leppänen-Jarkko-Hjerppe. Siitä lähtien olen säännöllisesti katsonut pelejä paikanpäällä, lukuunottamatta 2,5 viimeistä vuotta.

b) Canadiens, oman kylän/seuran kasvatti siirtyi kyseiseen seuraan kauden -96 alussa. Siitä lähtien tx-tv:n sivulla 235 olen aloittanut päivän ja toivonut onnistumista kyseiselle pelaajalle. Tätä ennen ei pahemmin tullut NHL:ää seurattua, mitä nyt vuoden -93 finaaleissa olin Kingsien puolella Kurrin takia.

c) Tottenham, joskus 90-luvun alussa kaverien kanssa vakioveikkausta pelatessa osui monesti silmään maalintekijän nimi Klinsmann. Tämän herran takia aloin seuraamaan lähemmin kyseistä seuraa.

d) VfL Bochum, vuoden 2004 alusta muutin kaupunkiin täysin ummikkona Bundesliigasta, enkä tiennyt edes moisen seuran olemassaolosta. Vajaat viikko muutosta, oli eka matsi kotistadikalla ja olin myyty. Sen jälkeen olen nähnyt lähes kaikki seuran kotiottelut stadionilla. Nykyään olen fanikatsomon kausikortin onnellinen omistaja... huomenna taas stadionille huutamaan Werder Bremen kumooon....

2. Mitä se sinulle antaa?

Iloa, surua, jännitystä, kavereita...

3. Otatko aina "puolen" katsoessa peliä, vaikka oma joukkueesi ei pelaisikaan?

Kyllä, aina löytyy suosikki kun urheilua katson. Järjestys suosikin valintaan on jotenkin näin:
1. Oman kylän joukkue/pelaaja
2. Suosikki pelaa joukkueessa
3. Suomalaisuus (seura tai pelaaja)
4. Altavastaaja
5. Inhokki, siis valitsen vastustajan. Inhokkeja: Jokerit, HIFK, Kärpät, Arsenal, ManU, Chelsea, Bayern M...(=menestyjät/paikallisvastustajat)
6. Logo/värit...

4. Ja mitä muuta tahansa tämä fanius sinulle tuokaan mieleen, voisitko kertoa siitä?

Kun joukkue on valittu, sen nimi on tatuoituna sydämmeen eikä ole vaihdettavissa!
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten faniutesi alkoi?

Asuin koko lapsuuteni ja suuren osan aikuisiästänikin matinkylän jäähallin kupeessa. Siellä tuli sitten pyörittyä polvenkorkuisena K-Espoon pelaillessa vielä divarissa ja tällä tiellä ollaan edelleen enkä ole edes harkinnut muuta reittiä

Mitä se sinulle antaa?

Parhaimmillaan uskomattoman määrän adrenaliinia etenkin paikan päällä ollessa mutta useimmiten epätoivon tunteen ja muiden seurojen kannattajilta säännöllisen määrän vittuilua.

Otatko aina "puolen" katsoessa peliä, vaikka oma joukkueesi ei pelaisikaan?

Yleensä kentällä olevista joukkueista pidän toisesta vähemmän kuin toisesta joten kyllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös