Mainos

Miksi nössöily on nykyään muotia?

• 9 672
  • 71

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ihmiset RUTISEVAT - - Lähinnä siis täysin tavallisista asioista joita lähes jokaisella tulee elämässään vastaan.

Paskat. Hyvin usein vaikeuksien taustalla on selvät syyt, esimerkiksi alkoholistiperheessä eletty lapsuus, vanhempien hyväksynnän puute tai luonteeseen liittyvä arkuus ja siitä seurannut. Tosimieheyteen vain tuppaa kuulumaan nurkkakuntainen junttius, mikä tarkoittaa sitä, että asioita tarkastellaan ahtaasti omasta navasta ja persoonasta käsin ymmärtämättä ihmisten erilaisia lähtökohtia ja erilaisten sattumien vaikutusta.

Minä olen harrastanut myös tosimiehisiä asioita (jotka ainakin joiltakin jäisivät tekemättä), mutta olen luonteeltani myös hyvin herkkä. Pistää vituttamaan sellainen näkemys, ettei minulla olisi oikeutta herkkyyteeni, vaan minun pitäisi ahtautua johonkin perimaskuliiniseen malliin, joka ei millään tavoin sovi minun persoonaani.

Siitä tietenkin olen samaa mieltä, että turha ruikutus on turhaa ruikutusta, mutta sitä en ymmärrä, miksi ihminen ei saisi olla sellainen kuin on. Oman itsensä hyväksyminen on minusta kuitenkin kaikkein syvintä vahvuutta. Se sallii liikkumavapauden sekä itselle että muille.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Osa vastoinkäymisistä menee ihmismielen salaisuuksien piikkiin.

Tutkitustihan hetken viive esim. tietokoneen latailussa stressaa ihmistä enemmän kuin 45 minuutin odottelu lääkärin vastaanotolla.

Samalla tavalla tikku varpaassa vituttaa koko päivän, ärsyttää, ahdistaa, jos sitä ei saa pois. Sen sijaan jos murtaa jalkansa ja joutuu kepeille - no sen kanssa vain opettelee elämään. Murtumasta voi jopa tulla mukava tarina kerrottavaksi.

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aina välillä ihminen tekee virheitä, kuten erehtyy lukemaan jotain keltaisen lehdistön tuotoksia. Itse teen sitä jostain syystä lähes päivittäin, ja lähes päivittäin siitä on seurauksena v-käyrän nousu.

Kaiva itsestäsi esiin tosimies ja lopeta nössöille tarkoitetun joutavan roskan lukeminen. Itsekin joskus himoitsen toki tällaisen materiaalin tutkimista, mutta tällöin alati mukana kulkeva muovikassillinen vanhoja Ratto-lehtiä auttaa asiaan. Siinä ei valiteta turhasta niin kuin tässä ketjussa ja sivut ovat täynnä tosimiehiä.

Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Minä olen harrastanut myös tosimiehisiä asioita (jotka ainakin joiltakin jäisivät tekemättä), mutta olen luonteeltani myös hyvin herkkä. Pistää vituttamaan sellainen näkemys, ettei minulla olisi oikeutta herkkyyteeni, vaan minun pitäisi ahtautua johonkin perimaskuliiniseen malliin, joka ei millään tavoin sovi minun persoonaani.

Minun puolestani sinulla on täysi oikeus herkkyyteesi. Minäkin itkisin jos olisi itkemisen aihetta, mutta en lähtisi sitä nössöilemään ympäristööni ja tekemään siitä helvetinmoista numeroa tai keräämään jotain sympatiapisteitä.

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näen yhdeksi perusongelmaksi kilpailun ja paineen. Terve ihminen tekee ja haluaa tehdä työtä, mutta juurikin työ ja siitä ja siinä kilpailu näyttävät olevan yleisimpiä syitä pahoinvointiin.

En näe perusongelmaksi medikalisoitumista vaan kilpailuyhteiskunnan, jossa ihmisen on vaikea löytää itselleen sopivaa paikkaa.

Yksi syy tuohon voi olla se, että ei ole milloinkaan oikein tarvinnut itse yrittääkään pärjätä ja sitten kun sitä pärjäämistä ja omaa harkintakykyä tarvittaisiin meneekin sormi suuhun.
Miten kukaan voi osata toimia jos ei saa harjoitella, yrityksen ja erehdyksen sekä opastuksen kautta.

Lapsena on luonnollisesti täysin muiden avusta ja hoivasta riippuvainen mutta kouluikäisenäkin lasta ja nuorta holhotaan ja hyysätään siihen malliin, että omatoimisuus ja harkintakyky ei voi kauhean pitkälle kehittyä.
Jälkikasvu kuljetetaan vanhempien ja yhteiskunnan toimesta ovelta ovelle jos matkaa on yli kilometri, ja parhaimmassa tapauksessa vanhemmat kantavat heidän kassinsakin. Tänä päivänä on myös ihan tavallista että alakoulun neljäsluokkalaisiakin vielä toivotaan iltapäivähoitoon. He eivät kuulemma VOI olla yksin kotona koulun jälkeen, ties mitä tapahtuu, veistää vaikka leipäveitsellä haavan sormeensa. Jostain syystä nuo kuitenkin yhdessä kesässä varttuvat niin järkeviksi nuoriksi, että heidät voi huoletta päästää festareille ym. hilupilttuisiin, kun nyt taas vanhemmat luottavat, ovathan he fiksuja ja järkeviä nuoria. No näistä ”fiksuista ja järkevistä” nopeasti kehittyneistä, olemme saaneet lukea lehdistä. Yksi paleltuu känipäissään hankeen ja toinen varastaa faijan auton…
Vanhemmat koululaiset tutustutetaan työelämään ammatinvalinnan tunneilla, sekä myös konkreettisesti ainakin kahdessa eri TET-harjottelussa. Lukiossa käydään jos jonkinmoisilla tutustumispäivillä eri amatteihin joten kaikki vaihtoehdot asetetaan konkreettisesti tarjottimelle josta voi valita. Jatko-opinnoissa on amanuenssit, tuutorit ja ”taatorit”, heiltä voi ja on suotavaa kysyä jopa erikseen jos ei luennolla selvinnyt. Kaikki on taas valmiina.
Nuoren valmistuttua ammattiin onnelliset vanhemmat varmaan ostavat valmistujaislahjaksi navigaattorin jotta nuori osaa suunnistaa uuteen työpaikkaan.
Miten noilla eväillä voi vastata kilpailuyhteiskunnan haasteisiin, jossa on pakko käyttää omaa päätään ja harkintakykyään, ja vielä aika nopeasti ?
Ei mitenkään, joten käännytään lääkärin puoleen.

Terveisin koo

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Minäkin itkisin jos olisi itkemisen aihetta, mutta en lähtisi sitä nössöilemään ympäristööni ja tekemään siitä helvetinmoista numeroa tai keräämään jotain sympatiapisteitä.

Tuo riippuu minusta täysin ihmisen sisäisistä tarpeista. Tässä suhteessa erot ovat hyvin suuria erilaisten perheiden ja erilaisten kulttuurien välillä. Pääsääntöisesti voitaneen kuitenkin todeta, että ihmisillä on toisiinsa ja itseensä paras suhde niissä ympäristöissä, joissa kommunikoidaan paljon ja avoimesti. Sekä sisäiset että keskinäiset ongelmat alkavat usein silloin, kun kommunikointi loppuu.

Suomessa on perinteisesti erityisesti miehiltä vaadittu vastuuta ja vahvaa mieltä, mutta onneksi tämä perinne on vähitellen murenemassa, koska kärsimyksessä ei ole mitään uljasta.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Miten kukaan voi osata toimia jos ei saa harjoitella, yrityksen ja erehdyksen sekä opastuksen kautta.

Henkisiä ongelmia näyttää olevan paljon sodan jälkeisessä ilmapiirissä kasvaneilla keski-ikäisillä. Masennuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle jäänti on kasvanut heidän keskuudessaan räjähdysmäisesti, enkä usko, että noita diagnooseja aivan hatusta heitetään. Sairaus pitää pystyä suht luotettavasti havaitsemaan.

En siis väitteeseesi suoraan usko, vaikka varmasti siinä on perää, että aikaisemmat onnistumiset tukevat selviytymistä myöhemmin.

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua vituttaa suunnattomasti kaikki avoimuudesta ja herkkyydestä näppylöitä saavat karskit tosiäijät, joilta sitten kuitenkin poikkeuksetta tulee tosipaikassa paskat housuun. Puhe on halpaa ja netissä on helppo esittää kovaa.
Noh, itseäni ärsyttäää esim. Pertti Salovaaran avautuminen uupumuksesta koska:
a) Jätkä on itse tunkenut itsensä eduskuntaan
b) Kansanedustajalla on erinomaiset mahdollisuudet vaikuttaa omiin työtehtäviinsä pertti perusduunarii verrattuna
c) Pakkoko on notkua myös radiossa jos ahdistaa
Joutasi pois eduskunnasta ja varaedustaja tilalle.

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Sympatiat K-Espoo & Minnesota Wild
Mites muuten, saako olla masentunut jos elämän perusrakenteista suurin osa menee päin helvettiä? Onko silloin siltikin sairas? Pitääkö silloinkin esittää olevansa elämäniloinen?

EDIT: aiheeseen vielä. Eikö julkkiksia vielä painosteta samalla kertomaan ongelmistaan lehdissä? Iltasanomien yms. vastaavien lehtien toimittajat kuitenkin ihan itse juoksevat tollasten juttujen perään kun rahaa pitää saada.

Suosikkijoukkue
HIFK
b) Kansanedustajalla on erinomaiset mahdollisuudet vaikuttaa omiin työtehtäviinsä pertti perusduunarii verrattuna
c) Pakkoko on notkua myös radiossa jos ahdistaa
Meinaatko, että Salovaara on tieten tahtoen hommannut itselleen masennuksen, vaikka on koko ajan tiennyt tekevänsä liikaa töitä tms. stressaavaa? Vai voisiko se kenties olla niin, että Salovaara on yksi näitä ns. aikaansaavia jokapaikanhöyliä, joka ei yksinkertaisesti tunnistanut ajoissa ajautuvansa uupumukseen ja/tai masennukseen? Olen itse sairastanut masennuksen, enkä todellakaan tunnistanut oireita riittävän ajoissa ja aika pohjalla tuli käytyä.

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Hemingway ja kumppanit tuntuvat olevan sitä koulukuntaa, jonka pitää etsiä syitä omalle heikkoudelle ja epäonnistumisille muualta. Ei vaan pystytä hyväksymään sitä, että omaa laiskuutta, heikkoutta ja vääriä valintoja on yksinomaan syyttäminen.

Minua ottaa aivoon (säälipisteiden toivossa tehdyn omien yksityisasioiden levittelyn lisäksi) juuri tämä asenne, jossa haetaan syitä milloin muiden alkoholismista, huonosta kasvatuksesta, geeneistä jne. Ihmisellä on oma tahto ja jopa niin vahva, että kovimmat jätkät ponnistelevat irti erilaisista riippuvuuksistakin. Itseä se on syyttäminen, jos huonosti menee. Vai jaettiinko sinullekin huonot kortit? Muah!

Tosimies kantaa ITSE vastuun onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan eikä piiloudu tekosyiden taakse ja lähde selittelemisen linjalle "Mutta kun tuli masennus!". Masennuksestakin taitaa reilusti suurin osa selvitä vaikka kova paikka onkin.

Elämä on rankkaa, mutta mukavaa.

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hemingway ja kumppanit tuntuvat olevan sitä koulukuntaa, jonka pitää etsiä syitä omalle heikkoudelle ja epäonnistumisille muualta. Ei vaan pystytä hyväksymään sitä, että omaa laiskuutta, heikkoutta ja vääriä valintoja on yksinomaan syyttäminen.

Sen kummemmin politisoimatta itse aihetta, mutta täytyy kuitenkin todeta, että kyse on aivan normaalista vasemmistolaisuudesta / sosiaalidemokratiasta, että yksilön vastuu kaikissa eri skenaarioissa suljetaan pois. Vika on aina joko yhteiskunnassa taikka sitten niissä väärissä korteissa, jotka jakaja nyt sattui syntyessä antamaan.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hemingway ja kumppanit tuntuvat olevan sitä koulukuntaa, jonka pitää etsiä syitä omalle heikkoudelle ja epäonnistumisille muualta.

Ottamatta mitenkään kantaa henkilökohtaiseen elämääni, ei kysymys ole etsimisestä vaan käyttäytymistieteellisten faktojen toteamisesta. Ihminen on suuressa määrin tuote sen sijaan että hän valitsisi olla jotakin. Tästä todistavat niin biotieteet, aivotieteet kuin psykologia ja sosiaalitieteetkin. Siksi erilaiset yksilöön vetoavat lähestymistavat ovat usein hyvin näennäisiä. Esimerkiksi masennuksesta toipuvaa ei kannata vaatia tulemaan vahvaksi, koska hän ei voi päättää olla vahva, vaan hänelle kannattaa tarjota työtä, joka tarjoaa onnistumisen kokemuksia ja joka niin ollen vahvistaa häntä.

Vahvuus ei myöskään käsitteenä ole itsestään selvä. Esimerkiksi sellaiset ominaisuudet kuin herkkyys, vahva velvollisuudentunto, umpirehellisyys ja epäsosiaalisuus eivät auta selviämistä työelämässä tai muussa elämässä, vaikka ne sinänsä kunnioitettavia piirteitä ovatkin. Erilaiset pelurit ja röyhkeät ja suulaat itseään esiin työntävät luonteet sen sijaan näyttävät menestyvän vähintään kohtalaisesti.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Meinaatko, että Salovaara on tieten tahtoen hommannut itselleen masennuksen, vaikka on koko ajan tiennyt tekevänsä liikaa töitä tms. stressaavaa?

Salovaara-casessa, ja muissa vastaavissa julkisissa masennuksissa on se outo puoli että auttaako julkinen poteminen tosiaan itse Salovaaraa. Eli julkisessa vilinässä ylikierroksilla pyöriminen sai aikaan masennuksen, Salovaara sairastui ja parani, nyt hän tulee julkisuuden vilinään kertomaan asiasta...

Äkkiäkös Salovaara sitten masentuu uudestaan pohtiessaan oliko hyvä liike.

Vai jaettiinko sinullekin huonot kortit? Muah!

Periaatteena "oikeasti" huonoimmat kortit jaetaan aina läheisille. Raskaimmin otettavat asiat sattuvat aina läheisille, vanhemman/puolison/lapsen sairastuminen jne. Kovin taakka on se jonka kantaa toisen puolesta...koska niitä kortteja voi harva muuttaa omin voimin.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

Nyt on minun pakko sanoa olevani sinulle vilpittömästi kateellinen, nimittäin kirjoituksesi perusteella sinä et ole henkilökohtaisesti tai kukaan sinun lähipiiristäsi kohdannut masennusta tai muita psyykkisiä sairauksia.

Hieno juttu ja toivottavasti sinun ei tarvitse jatkossakaan kohdata niitä.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ben Furman on kirjoittanut kirjan, jonka nimi on "Ei koskaan ole liian myöhäistä saada onnellinen lapsuus". Kirjaa ei tarvitse edes lukea, nimi kertoo jo kaiken. Huonommatkin kortit jaossa saanut voi itse vaikuttaa asioihinsa ottamalla vastuun elämästään itse ja lopettamalla muiden syyttelyn.

Toinen termi, jota mielelläni viljelen on "arkipäivän sietäminen". Tuntuu joskus siltä, että ihmisille pitää tapahtua jotain koko ajan - suurempaa, parempaa, enemmän, useammin. Mikään ei kuitenkaan riitä, koska sietokyky kasvaa ja jos on pari päivää hiljaisempaa, ihminen turhautuu. Sitten pitää itse kehittää joku ongelma että edes jotain tapahtuisi :)

Hyvän elämän avain on tämän wanhan rouvan mielestä omassa asennoitumisessa.

Edith: Tämä toki vain silloin kun kyse ei ole sairaudesta. Masennus on diagnosoitu sairaus. Se, että on tylsää, eikä saa mitä elämässä haluaa ja muutenkin asiat on keturallaan, on toinen juttu.

Viimeksi muokattu:

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Vahvuus ei myöskään käsitteenä ole itsestään selvä. Esimerkiksi sellaiset ominaisuudet kuin herkkyys, vahva velvollisuudentunto, umpirehellisyys ja epäsosiaalisuus eivät auta selviämistä työelämässä tai muussa elämässä, vaikka ne sinänsä kunnioitettavia piirteitä ovatkin. Erilaiset pelurit ja röyhkeät ja suulaat itseään esiin työntävät luonteet sen sijaan näyttävät menestyvän vähintään kohtalaisesti.
Velvollisudentunto ja umpirehellisyys ovat myönteisiä piirteitä niin työelämässä kuin elämässä yleensäkin. Joskus ne voivat haitata ns. menestymistä, mutta asettaako henkilö silloin menestymiselle vääränlaiset ihanteet? Tosimies ei jää murehtimaan saavuttamattomia vaan jatkaa tulta päin.

En tosin näe negatiivisina luonteenpiirteinä noita viimeksi mainitsemisiakaan, jos avujaan käyttää yhteisten pelisääntöjen puitteissa.

Tosimies määrittelee itse sen mitkä ovat menestyksen mittarit eikä juokse muiden asettamien menestyksen rajapyykkien perässä.

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
YEL :::Well, Well

Henkisiä ongelmia näyttää olevan paljon sodan jälkeisessä ilmapiirissä kasvaneilla keski-ikäisillä. Masennuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle jäänti on kasvanut heidän keskuudessaan räjähdysmäisesti, enkä usko, että noita diagnooseja aivan hatusta heitetään. Sairaus pitää pystyä suht luotettavasti havaitsemaan.

Tänä päivänä pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle ns.heittämällä jos on mielenterveysongelmainen.
Tiedän tapauksen joka on ensinnäkin tosi ja toiseksi aivan järjetön.

Eräs mies sairastui selästään. Vaiva tuli vuosien myötä raskaasta puurtamisesta niin töissä kuin kuntosalihommissa niukalla vapaa ajallaan. Lopulta selkä ei kestänyt mitään ja sitkeä sissi pakotettiin vaimon toimesta lääkäriin.
Monien lääkärireissujen, röntgenien, magneettikuvien, kuntoutuksien, ortopedien, kirurgien, fysiatrien, kipukuntoutuksien, uudelleenkoulutuskartoituksen ja kelapapereiden jälkeen mies todettiin sairaalapotilaaksi koska halvauksen vaara oli ilmeinen. Kerrottiin myös että minkäänlaisiin töihin ei ole enää asiaa, joten alkoi myöskin eläkehakemuksen teko.
Aikanaan tuli hylkäävä eläkepäätös ja mies todettiin työkyvyttömäksi työnhakijaksi koska ei ollut oikeutettu eläkkeeseen tai sairauspäivärahaan.
Tämän miehen sairauden tutkimiseen ja todentamiseen oli mennyt melkoinen määrä sekä hänen omiaan, että yhteiskunnan rahoja. Kaikki häntä tutkineet ja hoitaneet terveydenhuollon ihmiset olivat todenneet todistuksessaan että työkykyistä miehestä ei enää tule. Toki sairauden näki ihan kuka tahansa paljaalla silmällä päällepäinkin mutta se oli myös todistettavasti nähtävissä rötgenkuvissa joten mistään luulosairaudesta ei ollut kyse.
Kipeä mies pyysi asianajajansa hoitaamaan valituksen työeläkeyhtiölle ja päätyi odottelemaan mitä tuleman piti. Tuo valituskierros on aina aikaa viepä homma joten tuloksia ei voinut odotella kuin aikaisintaan puolen vuoden kuluttua. Tänä aikana mies joutui taas lääkäriin ja hän kuulumisensa kerrottuaan sai lääkäriltä masennuslääkereseptin. Lääkäri oli kertonut että eläkehommat on peliä, pudotuspeliä. Oli sanonut, että selästäsi et tule pääsemään eläkkeelle mutta kun vuoden kaksi popsit tai olet popsivinasi mielialalääkkeitä niin eläkepaperit ovat selvät.
Tämän kuultuaan miehen kipakka vaimo vallan riemastui ja soitti eläkevakuutusyhtiöön kertoen ylilääkärille selvällä suomenkielellä mitä mieltä hän on eläkeasioista ja työkyvyttömistä työnhakijoista.
Ylilääkäri tutki miehen paperit ja kymmenen minuutin kuluttua mies sai myönteisen eläkepäätöksen suullisena versiona itseltään ylilääkäriltä. Ylilääkäri pyysi vielä vaimolta kirjallista selvitystä miksi miehen tulisi päästä eläkkeelle.

Elikkä. Naisen, (joka ei ole mitenkään terveydenhoitoalalle koulutettu) lausunnolla mies sai eläkepaperit selästään kymmenessä minuutissa. Kirurgien, ortopedien ym. tutkimuksiin perustuvat lausunnot samasta asiasta oli aiemmin hylätty. Mielenterveysongelmiin vedoten hän olisi joutunut odottelemaan eläkepäätöstään noin kolmisen vuotta. Oikeasta sairaudestaan hän tuskin olisi normaalia tietä eläkkeelle päässyt.

Terveisin koo

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Nyt on minun pakko sanoa olevani sinulle vilpittömästi kateellinen, nimittäin kirjoituksesi perusteella sinä et ole henkilökohtaisesti tai kukaan sinun lähipiiristäsi kohdannut masennusta tai muita psyykkisiä sairauksia.

Hieno juttu ja toivottavasti sinun ei tarvitse jatkossakaan kohdata niitä.
Diagnosoitua hulluutta en ole tavannut lähipiirissä, jos ei dementoitunutta vaarin siskoa lasketa siihen porukkaan, mutta työympyröissä olen kyllä joutunut tekemisiin masennuksen ja burn outin kanssa. En kyllä maallikkona osaa erottaa näitä kahta sairautta toisistaan, mutta tuntemani tapaukset ovat tänä päivänä täysin yhtä vahvoina itsenään jälleen työelämässä kuin olivat ennen sairastumistaan. Vai tarvitsisivatko he jotain erityiskohtelua sairaushistoriansa vuoksi? -En tajua.

Carlos

Jäsen
Kaiva itsestäsi esiin tosimies ja lopeta nössöille tarkoitetun joutavan roskan lukeminen.

Pienenä välihuomautuksena vaan, lehdistössä kerrotut tarinat Kari Tapiosta, Marista&Janista, Johanna Tukiaisesta, Pertti Salovaarasta, nobody&nobodyn häistä, Vanessa Forsmanista, Karita Tuomolasta, Viivi Avellanista, tai Tanja Karpela-Saarela-Vienosen kampauksista jätän kyllä väliin aina. Väkisinkin joutuu silti usein näkemään sen otsikon, ja se riittää jo siihen v-tutukseen. Niiltä kun et voi välttyä edes ruokaostoksillä käydessä vaikka miten yrität.

Ja ostoksista puheenollen, näitä otsikoita enemmän v-tuttaa ne "Lissu Lössönen suihkuaa seksiä" -jutut. Kiva selitellä aina alakoululaiselle mitä se seksi oikein on mistä joka paikassa puhutaan ja joka tihkuu joka puolella.

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai voisiko se kenties olla niin, että Salovaara on yksi näitä ns. aikaansaavia jokapaikanhöyliä, joka ei yksinkertaisesti tunnistanut ajoissa ajautuvansa uupumukseen ja/tai masennukseen.
Etenkin kansanedustajan asemassa olevalla on vastuu pitää itsestään huolta. Jos ei siihen pysty niin monoa persuksiin. Ja ota tuo aikaansaava pois tuosta määritelmästä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Etenkin kansanedustajan asemassa olevalla on vastuu pitää itsestään huolta. Jos ei siihen pysty niin monoa persuksiin. Ja ota tuo aikaansaava pois tuosta määritelmästä.
Tunnetko Salovaaran henkilökohtaisesti? Itse en miestä tunne, joten en tiedä faktoja aikaansaamisen suhteen. Mutta että kansanedustajako ei siis saa sairastua? Jos ei kykene pitämään itsestään huolta, vaan sairastuu esim. masennukseen, pitää välittömästi antaa fudut? Mielenkiintoista.

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua ottaa aivoon (säälipisteiden toivossa tehdyn omien yksityisasioiden levittelyn lisäksi) juuri tämä asenne, jossa haetaan syitä milloin muiden alkoholismista, huonosta kasvatuksesta, geeneistä jne.
Ilmainen vinkki masennuksen välttämiseen:
Jos noista ylläluetelluista on omaan jakoon osunut yksi tai useampi, niin helpottaa jos ei kokoajan pohdi sitä että toiset pääsevät vähemmällä. Keskitytään vain omaan suoritukseen. Niih!

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
että yksilön vastuu kaikissa eri skenaarioissa suljetaan pois.

Yksilön vastuuta ei missään tapauksessa pidä sulkea pois, mutta pitää oppia näkemään sen rajat. Kun esimerkiksi tilastot osoittavat, että monissa yhteiskunnissa köyhyys periytyy, niin on aika typerää alkaa syytellä köyhiä köyhyyden valitsemisesta. Tällaisissa tapauksissa on rehellisempää myöntää, että järjestelmä estää köyhyydestä nousemisen.

Niin ikään on turha syyttää skitsofrenian tai masennuksen sairastanutta työttömyydestä. Sairastaneiden vastuuseen kuuluu hakea töitä sairauden jälkeen, mutta he eivät voi mitään sille, jos työnantajilla ei ole rohkeutta tai mahdollisuutta työllistää lääkkeiden varassa eläviä toipilaita.

Yksilöllä on vastuu yrittämisestä, mutta yrittämisellä on rajansa eikä yksilön vastuu kata yrittämisen seurauksia.

Olen melko varma, että hyvin usein yksilön vastuuta korostavat ihmiset ovat haluttomia antamaan yksilölle mahdollisuutta tämän yrittäessä, jos yksilö ei kuulu vahvoihin. Toisin sanoen he eivät anna arvoa yrittämiselle vaan onnistumiselle ja vahvuudelle.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Velvollisudentunto ja umpirehellisyys ovat myönteisiä piirteitä niin työelämässä kuin elämässä yleensäkin.

Monilla aloilla tuo on ihan höpötystä. Usein työnantaja ei salli työntekijälle mahdollisuutta tehdä töitään rauhassa, tunnollisesti ja hyvin, jolloin velvollisuudentuntoinen työntekijä stressaantuu, turhautuu ja pahimmassa tapauksessa uupuu. Jos työntekijä sitten umpirehellisesti sättii pomonsa, niin seuraukset eivät aina ole mieleviä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy