Mainos

Miksi maailmassa ei ole yhtään PERHEautoa?

  • 40 485
  • 112

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ehkä ahtautta liioitellaan.
Tähän tiivistyy suuri viisaus. Itse en todennäköisesti mahtuisi kamojen kanssa kyytiin helposti vaikka olisi linja-auto käytössä. Mitä enemmän sinulla on tilaa, sitä enemmän sinne tulee mäiskittyä kyytiin enemmän tai vähemmän turhaa.

Lapsiperheille ei tunnu mikään auto olevan riittävän kokoinen. Joku hölmö voisi kysyä miten on ennen pärjätty? Ilman turvaistuimia, ilman tila-autoja, jopa sukkien kanssa. Itse olen lapsena matkustanut 5 henkisen perheen kera datsunin tila-auton esiesiasteessa piilofarmarissa. Varmasti oli tilaa ja ennen kaikkea turvallista kyytiä! Mutta pärjättiin.
Eihän tila-autoon oikeasti mahdu edes 5 aikuisen uimahallireissun kamat jos ei kotona pue päälle valmiiksi uimahousuja, lakkia ja laseja. Pyyhkeet voi laittaa kuomulliseen peräkärryyn ja suihkusaippuan suksiboksiin.

En todellakaan ihmettele jos ei normi "perhetilaihmemitänäitäon-autoon" mahdu kolmea turvaistuinta rinnakkain.
 

Carlos

Jäsen
Jos ei löydy henkilöautoluokasta riittävän tilavaa pirssiä niin sitten etsit kulkuneuvoa väärästä autoluokasta, joten ei muuta kuin pikkubussin tai asuntoauton ostoon, mars mars!

Pointtini on se, että ulkomitoiltaan sopivan kokoisia autoja löytyy vaikka kuinka hemmetisti, se vaan että sisätilat on suurimmassa osassa suunniteltu täysin päin p:tä. Vähän järjenkäyttöä sinne ja muutama sentti tänne antaisi jo täysin riittävän tuloksen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pointtini on se, että ulkomitoiltaan sopivan kokoisia autoja löytyy vaikka kuinka hemmetisti, se vaan että sisätilat on suurimmassa osassa suunniteltu täysin päin p:tä. Vähän järjenkäyttöä sinne ja muutama sentti tänne antaisi jo täysin riittävän tuloksen.

Muotoilu ajaa valitettavan usein käytännöllisyyden edelle, mutta kai sisätilojen pienuus suhteessa ulkomittoihin kertoo myös jotain mahdollisesta turvallisuudesta.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Chevy Van. Mahtuu porukkaa kyytiin, ja takaosastolle vaikka kolmet vaunut. Vaatii tosin kuorma-autokortin (ainakin osa) ja jonkin verran fyrkkaa että pystyy käymään melko tiheään tankilla.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No ei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa seitsenhenkisen perheeni kanssa mahtua Grand Voyageriini. Istuinkombinaationa siinä 2+2 erillisjakkaraa ja takana kolmen hengen sohva. Tietty itseä helpottaa se, että kuopuskin jo sen verran ikää kerännyt että lastenrattaita tai -vaunuja ei meidän huushollissa enää tarvita. Suksiboksia ei tarvita kuin hiihtolomareissuilla ja jos mäkeen on lähdössä max. 4 ihmistä niin silloinkaan sitä ei tarvi. Hiihtolomareissujen lisäksi boksia on tarvittu vain kerran kun tehtiin lähes viikon kesälomareissu siten, että oltiin telttailleen liikkeellä.

Ja kun tuolla joku viittasi Chryslerin luotettavuuteen niin itsellä nyt toinen Voyager alla. Kahdeksan vuoden aikana olen Chryslereillä ajanut noin 250000 km enkä kertaakaan ole huollossa käyttänyt määräaikaishuoltojen lisäksi. Lienenkö sitten vaan hyvätuurinen?

Old TJ
 

scholl

Jäsen
Ja kun tuolla joku viittasi Chryslerin luotettavuuteen niin itsellä nyt toinen Voyager alla. Kahdeksan vuoden aikana olen Chryslereillä ajanut noin 250000 km enkä kertaakaan ole huollossa käyttänyt määräaikaishuoltojen lisäksi. Lienenkö sitten vaan hyvätuurinen?


Ihmiset puhuvat luotettavuustilastoista. Jos tulee joku pieni häiriö niin se on vika. Itse olen ajanut saksalaisilla ja amerikkalaisilla autoilla jos jonkinlaisilla niin, että (Chryslerin tuotteista) yksi Jeep ja 2 Chrysleria. Chryslereihin tulleita vikoja ovat olleet häiriö ilmastoinnissa, penkinlämmittimen vastus mennyt, häiriö takalasin lämmittimessä. Nuo yhteensä. Ei mitään varsinaista isompaa vikaa ikinä. Samalla tavalla on mennyt pyyhkijänsulkia, ajovalon polttimoita, kerran jopa akku uusiksi. Eivät nuo häiriöt sen kummallisempia juttuja ole. Kyllä minä Autokeskukseen ajan silloinkin, jos pyyhkijänsulat pitää vaihtaa.
 

scholl

Jäsen
Juups - tulihan se kun muistilokeroita kaivelee. Onhan toiseen vaihdettu tosiaankin akku. Oulussa muuten Akkutalo aivan loistavan palvelun paikka.

Old TJ

Onko Voyagerissa akku pahassa paikassa? Mulla se oli pyöräkotelon sisällä ja kundit joutuivat tekemään aika paljon duunia, että saivat sen ulos. Mutta olivat ammattimiehiä, joten tiesivät heti, missä se on. Kun soitettiin sinne niin tiesivät millaisen akun ottavat esille ja kun ajoin halliin niin alkoivat hommiin. Se oli Akku Häkkinen. Tosi asiallinen palvelu. Olivat sitä ennen hiljattain vaihtaneet johonkin venäläisen tyypin Murcielagoon akun.
 

yyz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Team Korak, Tapanilan Erä
Toyota Avensis Verso.

Uutena ei enää saatavana, mutta vähän ajetut, parisen vuotta vanhat lohkeavat alle kolmen kympin.
7 penkkiä (2-3-2), joiden muunneltavuus aivan omaa luokkaansa (kaikki penkit irtoavat vaikka yksitellen) ja kaikki penkit käytössäkin tavaratila OK.
 

scholl

Jäsen
joiden muunneltavuus aivan omaa luokkaansa


Mitä tarkoittaa omaa luokkaansa? Menevätkö ne lattian alle niinkuin Voyagerissa? Jos on omaa luokkaansa niin silloinhan sen muunneltavuuden pitää olla olennaisesti parempi kuin Voyagerissa. Lieneekö joku syy, ettei saa enää uutena...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Opel Zafiraa ei vielä kukaan ole maininnut, ja taitaapi mahtua hintahaarukkaan oikein hyvin. 7 henkeä mahtuu oikein hyvin.
En ole sitten vähääkään mikään Opel-kannattaja, mutta kun tuli juuri oltua Italiassa, ja käytössä tällainen auto, niin ei siitä oikein kauhean pahaakaan sanottavaa löytynyt.

Viisi aikuistakin sopii hyvin tekemään matkaa, ja tavaratkin vielä sopivat ihan mukavasti mukaan. Polttoaineen kulutuskin oli aika pientä, vaikka maasto oli varsin mäkistä. Ajaminen oli siis periaatteessa kokoajan joko ylä- tai alamäkiajoa.
 

YSI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitten kun on sekä pieniä lapsia että koiria, niin yritäpäs sitten löytää auto, millä voisi reissata muuallekin kuin illaksi mummulaan.

Ja juu asuntoautoa katsellaan.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ironista

Heti, kun on palstalla komentoimassa perheautoja ja kirjoittaa niiden turvallisuudesta, joutuu kolariin. Hyvät on Zafiran penkit peräänajossa: niska ei pääse heilahtamaan mihinkään, että mikäli suunittelee moiseen joutumista on Zafira hyvä vaihtoehto. Auto on nyt pajalla ja sijaisautona on täällä ehdotettu Accord. Ensi vaikutelma kolmen lapsen käytössä on se, että sivusuunnassa takapenkki on rittävän leveä, mutta hieman huonosti muotoiltu. Lisäksi kuskin penkin joutuu vetämään sen verran taakse, että selkä menosuuntaan käytettävälle turvaistuimelle jää hieman vähänlaisesti tilaa.
 

scholl

Jäsen
Parkkeerasin yhtenä päivänä kadulla Honda FR-V:n taakse. Se voi todellakin olla perheauto. Oli about yhtä leveä kuin oma autoni, joten se on tollainen Fiat Multiplan kopio, mitä tulee tilaratkaisuihin. Nuo pienet tila-autot kuten Zafirahan ovat tehty pikkuautojen pohjalevylle, joten ne ovat kapeita autoja. Tuo Honda kuten Fiat tosiaan leveitä.
 

Carlos

Jäsen
Corolla Verso ja Previa. Tuohon väliin ei kuulemma kannattanut enää tila-autoa tehdä, siksi keskimmäisestä mallista luovuttiin.

Ja sitten luovuttiin Previasta. Nyt on enää Corolla Verso, jossa tosiaan siis "takapenkkinä" kapea ja muotoilematon kirkonpenkkirivistö, peräkontti niin pieni ettei sinne saa edes lastenrattaita pitkittäin.

Ja mitä muuten Previaan tulee, niin isälläni oli sellainen pari vuotta. Kori nitisee, jarrut liian heiveröiset auton kokoon nähden (koko ajan pajalla), ja myyntisignaali tuli automaattilootasta joka alkoi pitää todella voimakasta jurruttavaa ääntä. Muutenkin ko. auto oli sisältä lähinnä stylesti muotoiltu pakettiauto, jonka lattialle oli tuupattu läjä penkkejä. Ei sytyttänyt millään muotoa, mutta tilava toki oli.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuo pienet tila-autot kuten Zafirahan ovat tehty pikkuautojen pohjalevylle, joten ne ovat kapeita autoja. Tuo Honda kuten Fiat tosiaan leveitä.

Paitsi, että vanha Zafira on kyllä tehty Astran levylle ja uusi Zafira II taas ihan omalle levylleen ja leveyttä on kuusi senttiä vanhaa enemmän. Astran alustasta johtuen vanha Z oli hirveä kiikku kaarteissa, mutta tämä uusi taas on ominaisuuksiltaan tavallista farkkua vastaava.
 

scholl

Jäsen
Paitsi, että vanha Zafira on kyllä tehty Astran levylle ja uusi Zafira II taas ihan omalle levylleen ja leveyttä on kuusi senttiä vanhaa enemmän.

Sellaista autokonsernia ei olekaan, jolla on varaa tehdä oma pohjalevy tuollaiselle mallille. Koko nykyinen tuotantosysteemi, missä voidaan tehdä hyvin paljon erilaisia korimalleja, perustuu pohjalevyjen jakamismahdollisuuteen. Tuo Zafira A ja siis Astra G:kin olivat tehty GM:n T-pohjalevylle. Uusi Zafira kuten myös uusi Astra ja monia GMautoja jenkeissäkin, on tehty Delta-pohjalevylle.

Aikoinaan, kun ei ollut samanlaista arkkitehtuuria, mitä tulee pohjalevyihin niin yhteishankkeet olivat yleisiä kilpailijoidenkin välillä kuten esim. tila-autoissa Sharan/Alhambra/Galaxy. Nykyään voidaan tuoda toistakymmentä mallia markkinoille, joiden rakentaminen on kannattavaa, vaikkei joka mallia niin suuria määriä myytäisi, kun perustuvat samalle pohjalevylle ja muutenkin osia voidaan käyttää monissa malleissa. Toki pieniä fiksauksia voidaan tehdä kuten kun Octavia tuotiin markkinoille niin se tehtiin A-pohjalevylle kuten esim. Golf, eikä B:lle kuten esim. A4 tai Passat, mutta sitä pohjalevyä jatkettiin, mikä sai aikaan lisää tiloja. Akseliväli ei kuitenkaan muutu, joten pyörät eivät olleet kovin kulmassa ja lopputuloksena oli silloin erityisesti suuri takakontti.
 

Särki

Jäsen
Ja sitten luovuttiin Previasta. Nyt on enää Corolla Verso, jossa tosiaan siis "takapenkkinä" kapea ja muotoilematon kirkonpenkkirivistö, peräkontti niin pieni ettei sinne saa edes lastenrattaita pitkittäin.

Siis Suomen osalta, Previaahan tehdään edelleenkin ja uusin malli taisi tulla 2006, mutta ei tuoda enää Suomeen. Käy ihmettelemässä sitä mainitsemaani Mazda MPV:tä, siitä kun ottaa kaksi takimmaista penkkiä pois niin silloin on viidelle hengelle jo iso tavaratila käytössä. Auto on ruma kuin taivas, mutta ison tavara/henkilömäärän liikuttamiseen kohtalaisen tilava. Veljelläni on sellainen, mukana emännän lisäksi kaksi alle 5 vuotiasta tenavaa lastenistuimessa ja 70 kg Berhandilainen koira ym tavarat. Sopii.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellaista autokonsernia ei olekaan, jolla on varaa tehdä oma pohjalevy tuollaiselle mallille. Koko nykyinen tuotantosysteemi, missä voidaan tehdä hyvin paljon erilaisia korimalleja, perustuu pohjalevyjen jakamismahdollisuuteen. Tuo Zafira A ja siis Astra G:kin olivat tehty GM:n T-pohjalevylle. Uusi Zafira kuten myös uusi Astra ja monia GMautoja jenkeissäkin, on tehty Delta-pohjalevylle.

Miten Astaran akseliväli (2614) on melkein 10cm lyhempi kuin Zafiran (2703), jos levy on sama?
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Isällä oli joskus 70-luvulla Wolsvagen k70. Se oli sellainen auto että takapenkille mahtui 3 aikuista miestä eikä ollut vielä tiukkaakaan. Ollaan jälkeenpäin ihmetelty että kun autot muuttuvat aina suuremmiksi mutta sisätilat vaan pienenee.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Peugeot 807 ja Mitsubishi Grandis ovat varsin isoja.
Sitä en pysty käsittämään miksi Toyota Avensis Verson tuotanto lopetettiin. Mielestäni hinta/laatusuhteessa todella hyvä ja oikea tila-auto. Corolla Versohan on pelkkä leikkitila-auto.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Peugeot 807 ja Mitsubishi Grandis ovat varsin isoja.
Sitä en pysty käsittämään miksi Toyota Avensis Verson tuotanto lopetettiin. Mielestäni hinta/laatusuhteessa todella hyvä ja oikea tila-auto. Corolla Versohan on pelkkä leikkitila-auto.

Itse pysyisin kyllä kaukana Peugeot807/Citroen C8-malleista. Ovat yleensä kaikkien luotettavuusraporttien häntäpäässä. Kaverilla on tuollainen 807 ja on jättänyt tielle pariinkiin otteeseen. Tilava se toki on mutta laatu on huono.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse pysyisin kyllä kaukana Peugeot807/Citroen C8-malleista. Ovat yleensä kaikkien luotettavuusraporttien häntäpäässä. Kaverilla on tuollainen 807 ja on jättänyt tielle pariinkiin otteeseen. Tilava se toki on mutta laatu on huono.

Jeps.

Lisäksi auto on muutenkin todella huonolaatuisen oloinen. Ohutta ja halpaa muovia koko sisusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös