Oma vastaukseni:
JYPin kausikortin omistavana käytän n. 28 - 30 iltaa syyskuun ja maaliskuun välillä kiekon seuraamiseen. Playoffs-aikaan ei muuta elämää enää ehdi olemaankaan. Kun matkaa hallille tulee 15 km sivu, tähän saa tuhlattua koko peli-illan ja aika on pois perheeltä, sekä muilta lempiharrastuksilta.
Myös sosiaalinen paine ajaa liigapeleihin; siellä on ystäviä joiden kanssa vaihtaa kuulumisia, mutta Akatemian otteluun se sosiaalisuus olisi itse luotava, eikä siihen ole ollut jaksamista.
Akatemian pelissä ei ole kuin yksi vika, ne saatanan rummut. Akatemian pelien kautta olisi loistava mahdollisuus kasvattaa lapsetkin mukaan kiekkoperheeseen, mutta ei niitä vaan voi sinne viedä! Kahdesti olen kokeillut ja molemmilla kerroilla rummut ovat aiheuttaneet itkukohtauksen, pelon katsoa kentän suuntaan ja mulle kohtuullisen vitutuksen. Ja ei, kyse ei ole siitä etteivätkö osaisi olla meluisissa paikoissa jossa on ihmisiä. Tuli käytyä mm. MM-kultajuhlissa lasten kanssa, eikä ollut mitään ongelmia. Tyhjässä hallissa raivopäiden tyhjänpäiväinen rumpujen hakkaaminen on todella tyhmää, en ymmärrä mitä se kenellekään antaa. Ja huom! En ole rumpuja vastaan: ne kuuluvat JYPin liigaotteluihin yhtä paljon kuin Valtran mestaruustuotteet välierin (eli ovat siellä, tykkäsi tai ei). Minä tykkään sambarytmien tunnelmasta, silloin kun homma on hyvin toteutettu. Niillä kerroilla kun olen Akatemian matseissa ollut, hyvästä toteutuksesta ei ole ollut tietoakaan.
Pelillisesti minä tykkään tuosta mestiskiekosta. Kiva katsoa yritteliästä, ei niin "pelikirjamaista" menoa. Taklataan ja yritetään kikkailla, mutta toki vauhtia ja massaa on vähemmän eikä laidat vapise joka taklauksen jälkeen (koska ne vapisevat tuon rumpupatterin pommituksesta koko ajan).
Käyn siis Akatemian peleissä vain silloin, kun oikeasti ei ole muuta tekemistä. Ehkä sitä sitten kun lapset ovat omissa menoissaan ja itsekään ei jaksa niin paljoa urheilla, tulee käytyä noissakin enemmän. Ehkä. Koen tuon joukkueen omakseni mestiksessä ja olisi ilo tuntea nuo pelaajat jo ennen liigadebyyttiä, mutta ei vaan riitä aika. Rahaa minä tuskin paljon toisin seuralle, vaikka kaikki pelit katsosin, koska ei ole tapana hallilla nauttia kuin kaljaa (jota taas ei autolla Akatemian peliin tullessa pysty tinttaamaan). Lipputulojen verran Akatemia menettää, mutta yritän sitten liigapeleissä tukea senkin edestä.