Miksi et käy Akatemian peleissä?

  • 5 245
  • 25

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Akatemian yleisökeskiarvo on tällä kaudella 362. Suomalainen kiekkokulttuuri ei arvosta juniori kiekkoilua ja sitä on vaikea ymmärtää. Onko Jyväskyläläiset sitä mieltä että mestistä ei jaksa katsella? Vai onko omat junnut jotenkin tylsää seurattavaa? Ne pelit mitä minä olen katsonut ovat olleet vauhdikkaita ja mielenkiintoisia.



Jotenkin tuntuu että jos Akatemia joutuu pelaamaan tyhjille katsomoille niin koko homma kannattaisi haudata.
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
En enää asu paikkakunnalla, mutta rehellisesti sanottuna rumpupellet olivat minulle suurin syy jäädä peleistä pois. Liigapelissä rumpuryhmä toimii, mutta tyhjässä hallissa se dominoi liikaa äänimaisemaa ja siitä korvat eivät tykkää.
 

Handyy

Jäsen
Ongelma Akatemian kohdalla on vain se, että emoseura pelaa samassa hallissa. Hienoja pelejä nuo ovat, eivätkä millään tavalla hinnalla pilattujakaan. Mutta kun käy jo katsomassa 30 JYPin matsia, niin pitäisi vain olla hieman ohkainen muu elämä ja harrastaminen että löytyisi aikaa/halua käydä istumassa 2,5h hallilla 53 kertaa kauden aikana + playoffit.

Toinen ongelma on se, että kellään ei taida oikeastaan olla minkäänlaista tunnesidettä JYP-Akatemiaan. Se on jo nimenäkin ihan selkeä "olemassa jotain muuta varten", eikä oman olemassaolon ja menestyksen hakemisen takia. Eli joukkuetta on lähes mahdoton markkinoida siltä osin, että sille saataisiin kunnollista fanipohjaa.

Sinänsä Mestiksen kannalta olisi parempi, että JYP-Akatemia jossain vaiheessa kuopattaisiin ja tilalle nousisi joku kaupunki, jossa on lätkäjoukkueen mentävä aukko.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Minä käyn Akatemian peleissä ja ne ovat yleensä ihan viihdyttäviä tasoltaan. Rumpumeteli kyllä pilaa fiilistä, mutta ehkä tuossa nyt kuitenkin näkyy se että Jyväskylä on liian pieni kaupunki SAMAN organisaation liiga- ja mestisjoukkueelle. Mutta aikanaan Diskos keräsi ihan hyviä yleisömääriä, siksi tuo paino samalla.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Handyy asian kiteytti tyhjentävästi.

Ymmärrän täysin JYPin intressit Akatemian suhteen ja se on loistava asia organisaation kannalta, mutta tunnetta tuohon on vaikea saada.

Jos asuisin jäähallin vieressä, eikä olisi mitään muuta elämää tai tekisin sitä työkseni, kyllähän ne Akatemian pelitkin tulisi käytyä katsomassa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä en oikein ymmärrä perusteluksi. JYP fanit eivät siis tunne omaa joukkuetta ja sen seitsemäätoista keskisuomalaista pelaajaa omakseen?

Lähinnä tarkoitan sitä, että tuossa ei ole unelmaa noususta, eikä joukkue ole kaupungin ykkösjuttu.

Kuten annoin ymmärtää, JYPin kannalta tuo on hieno juttu ajaa nuoria sisään. Nämä ovat myös ajankäyttökysymyksiä, Tynikin tietää asian vallan hyvin.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Oma vastaukseni:
JYPin kausikortin omistavana käytän n. 28 - 30 iltaa syyskuun ja maaliskuun välillä kiekon seuraamiseen. Playoffs-aikaan ei muuta elämää enää ehdi olemaankaan. Kun matkaa hallille tulee 15 km sivu, tähän saa tuhlattua koko peli-illan ja aika on pois perheeltä, sekä muilta lempiharrastuksilta.
Myös sosiaalinen paine ajaa liigapeleihin; siellä on ystäviä joiden kanssa vaihtaa kuulumisia, mutta Akatemian otteluun se sosiaalisuus olisi itse luotava, eikä siihen ole ollut jaksamista.
Akatemian pelissä ei ole kuin yksi vika, ne saatanan rummut. Akatemian pelien kautta olisi loistava mahdollisuus kasvattaa lapsetkin mukaan kiekkoperheeseen, mutta ei niitä vaan voi sinne viedä! Kahdesti olen kokeillut ja molemmilla kerroilla rummut ovat aiheuttaneet itkukohtauksen, pelon katsoa kentän suuntaan ja mulle kohtuullisen vitutuksen. Ja ei, kyse ei ole siitä etteivätkö osaisi olla meluisissa paikoissa jossa on ihmisiä. Tuli käytyä mm. MM-kultajuhlissa lasten kanssa, eikä ollut mitään ongelmia. Tyhjässä hallissa raivopäiden tyhjänpäiväinen rumpujen hakkaaminen on todella tyhmää, en ymmärrä mitä se kenellekään antaa. Ja huom! En ole rumpuja vastaan: ne kuuluvat JYPin liigaotteluihin yhtä paljon kuin Valtran mestaruustuotteet välierin (eli ovat siellä, tykkäsi tai ei). Minä tykkään sambarytmien tunnelmasta, silloin kun homma on hyvin toteutettu. Niillä kerroilla kun olen Akatemian matseissa ollut, hyvästä toteutuksesta ei ole ollut tietoakaan.
Pelillisesti minä tykkään tuosta mestiskiekosta. Kiva katsoa yritteliästä, ei niin "pelikirjamaista" menoa. Taklataan ja yritetään kikkailla, mutta toki vauhtia ja massaa on vähemmän eikä laidat vapise joka taklauksen jälkeen (koska ne vapisevat tuon rumpupatterin pommituksesta koko ajan).

Käyn siis Akatemian peleissä vain silloin, kun oikeasti ei ole muuta tekemistä. Ehkä sitä sitten kun lapset ovat omissa menoissaan ja itsekään ei jaksa niin paljoa urheilla, tulee käytyä noissakin enemmän. Ehkä. Koen tuon joukkueen omakseni mestiksessä ja olisi ilo tuntea nuo pelaajat jo ennen liigadebyyttiä, mutta ei vaan riitä aika. Rahaa minä tuskin paljon toisin seuralle, vaikka kaikki pelit katsosin, koska ei ole tapana hallilla nauttia kuin kaljaa (jota taas ei autolla Akatemian peliin tullessa pysty tinttaamaan). Lipputulojen verran Akatemia menettää, mutta yritän sitten liigapeleissä tukea senkin edestä.
 

dafjkl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos ja JYP
Jos vanhoja muistellaan, niin...Toki Diskoksessa pelasi aikoinaan huimia persoonia niinä aikoina, kun se väkeä katsomoon veti, kuten Basso Sinikunnas, Lasse Nieminen,Mika Välilä, Jyrki Jokinen, Jari Korkki Korhonen ja Juha Virenius sekä Tero Leinonen nyt joinain keskeisinä esimerkkeinä. Itse joukkue oli tuttu kaikille Keski-Suomessa.

Totta kai Diskoksella oli myös oma vannoutunut kannattajistonsa, mutta sinne pariin tonniin väkeä katsomon veti pelaajat. Ja täytyy muistaa, että Disen huippuaikoina JypHT konttaili hieman. Eräällä talvitauolla Diskos löi suvereenisti Jypin harjoituspelissä. Ja kun Diskos veti halliin nousukarsinnoissa Kärppiä vastaan (muuan Miika Männikkö vei siinä pelissä Diskoksen johtoon vielä) yli viisi tuhatta henkeä, oli JYP jo tippunut sinä keväänä pudotuspeleistään.

Eli nyt Jyväskylässä tilanne on toinen - JYP menestyy ja Diskosen kaltaista joukkuetta ei ole varaa Mestikseen koota - ei olisi vaikka Akatemiaa ei olisi. Vaikka kuinka Diskosta itse kaipaan, pidän nykyistä tilannetta jyväskyläläisten jääkiekkoilijalupausten kannalta nyt hyvänä. JYP organisaatio kokonaisuudessaan on toimiva. Ja toivottavaa olisi, että jengi hallille löytäisi Akatemiaa kannustamaan. Harva ehtii kahta seuraa seuraamaan kuitenkaan. Itsekin Diskoksen ollessa voimissaan kävin vain Disen peleissä tietenkin. Siellä oli silloin ne kovimmat äijät jäällä

Edit. Tämä siis kommentina TJn viestiin
 
Viimeksi muokattu:

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYPin pelit vievät jo oman aikansa ja kun lisätään muut menot, niin ei kyllä aika riitä. Tosin en kyllä ole tällä kaudella kerennyt hallille sitten marraskuun...

Suurin syy on tosiaan se, että aika ei riitä kahden joukkueen peleihin. Kotonakin pitäisi olla.
 

Schröder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Augsburger Panther, Torpedo Nizhny Novgorod, JYP
Käyn Akatemian peleissä, mutta vähemmän kuin viime kaudella tässä on oikeastaan syy-seuraus suhde, tällä kaudelle kausikorttilaisen liigan puolelle aikaa ja halua muuhun elämään suhteutettuna ei ole jos akatemian peleihin miettii menemistä. Pelit on kuitenkin hyvää, vauhdikasta lätkää jossa mahdollisuus on nähdä tulevia liigapelaajia. Jos aikaa olisi rajoittamattomasti, niin varmasti kävisin seuraamassa kaikki ottelut Akatemialtakin kuin myös ainakin A ja b-junnuilta. En kuitenkaan omista rajoittamatonta aikaa ja näin pitää tehdä valintoja. SM-liigan JYP kausikorttilaisena käyn katsomassa liigan pelit ja sitten muutamia Akatemian ja muiden junnujen matseja.

+ sekä muutamia Diskos matseja, mutta se on offaria JYPin osalta.
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
Ja kun Diskos veti halliin nousukarsinnoissa Kärppiä vastaan (muuan Miika Männikkö vei siinä pelissä Diskoksen johtoon vielä) yli viisi tuhatta henkeä, oli JYP jo tippunut sinä keväänä pudotuspeleistään.

Hieman off topic: Mutta helkkari, aiheutit mulle juuri flashbackin muistosta jonka olin jostain todella ihmeellisestä syystä unohtanut! Minähän olin tuossa pelissä mukana. Näin ne muistot katoaa päästä. Tuolloin en kyllä ollut mikään huikea Diskos-fani, mutta mielenkiinnosta kävin katsomassa pelin.

Mutta handyy ylempänä sanoi aika samat ajatukset mitä itsekin ajattelen. Toki niiden junnujen peliä olisi toisaalta kiva katsoa akatemiassa, joita JYPiin nostetaan näytöille, mutta ei se riitä pelkästään, varsinkaan kun työt vie suuren osan ajasta ja JYPin peleihinkään juuri riittää aikaa raahautua paikan päälle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eikös tällaiseen kysymykseen voisi heittää myös vastakysymyksen miksi kävisin?

Tätä puoltavia syitä on kaksi: hinta ja väljyys

Syitä miksin en kävisi onkin sitten useampia. Ehkä kumminkin suurimpana se että edustuksen pelit vievät ihan tarpeeksi jo aikaa ja se on rajattua.
 

Baldrick

Jäsen
Jo pelkästään SM-Liigan viihdearvo on tällä hetkellä silkkaa paskaa, joten vielä vähemmän tulee sinne Akatemiankaan peleihin vääntäydyttyä. Tosin ehkä pitäisi siis käydäkin katsomassa jos tilanne olisi Miesten MM-kisat vrt. Nuorten samanmoiset. Vaikka ilmeisesti Mestiksessäkään ei sen kummemmin saa taklata.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos asuisin alle 10km:n päässä jaahallista, niin kävisin varmasti katselemassa myös Akatemian pelejä. Nyt matkaa on kuitenkin n. 30km, joten semmoiset ex-tempore lähdöt matsiin jää tekemättä. JYPillä on noin 2 kotipeliä viikossa ja näistä vähintään toinen on arkipeli. Minulla on noin 1h15min työmatka ja usein tulen arkipeliä katsomaan suoraan töistä. Samoin kävisi myös Akatemian pelien kanssa, mikäli kävisin niitä katsomassa. Kun peli päättyy, minulla menee noin 30min ajaa kotiin. Tässä vaiheessa muu perhe on yleensä jo käymässä nukkumaan tai nukkumassa. Siinä jää perheen kanssa vietetty laatuaika melko vähiin, jos kävisin vielä useampana iltana katsomassa lätkää. Toinen syy on se, että JYPin pelatessa vierasottelua, on Akatemialla usein kotiottelu. Katson pääsääntöisesti kaikki JYPin vierasottelut kotona telkkarista yhdessä perheen kanssa. Jos SM-Liigassa pelattaisiin vähemmän otteluita, minulla saattaisi olla aikaa mennä katsomaan myös Mestis-pelejä.
 
Jo pelkästään SM-Liigan viihdearvo on tällä hetkellä silkkaa paskaa, joten vielä vähemmän tulee sinne Akatemiankaan peleihin vääntäydyttyä. Tosin ehkä pitäisi siis käydäkin katsomassa jos tilanne olisi Miesten MM-kisat vrt. Nuorten samanmoiset. Vaikka ilmeisesti Mestiksessäkään ei sen kummemmin saa taklata.

Siis näkemättä paskaa, vai miten se oli. Mun mielestä Akatemian pelit on oikein viihdyttäviä. Pelilllisesti Mestiksen viihdyttävämpiä joukkueita, vaikka tulosta ei aina tulekkaan. Jotenkin se altavastaajan asema ja nuori joukkue luo ihan omanlaisensa ilmapiirin noihin otteluihin. Ja nyt kun on enemmän nähnyt noita pelejä, niin hauska huomata miten moni nuori pelaaja kehittyy kauden edetessä. Huomenna Tuto vastassa ja tärkeitä pisteitä jaossa, ehdottomasti lähden katsomaan miten Akat pystyy Tammisen joukkoja haastamaan ja miten Virtasen Antti pelaa. Ottelu tapahtumasta vois yrittää tehdä jotenkin korvaystävällisemmän kuitenkin.
 

Baldrick

Jäsen
Olen jokusen matsin aikain saatossa käynyt katsomassa, mutta otanta on sen verta pieni, etten viitsi tehdä isompia oletuksia. Tällä kaudella en ole käynyt katsomassa kuitenkaan ensimmäistäkään. Tuo TuTo-matsi kyllä kiinnostaisi, eikä vähiten Vemmun takia, mutta valitettavasti siihen en pääse. Voinko nähdä tyylikäittä yksilösuorituksia tällä kaudella Akatemian peleissä? Tilaa ja aikaa enemmän kuin Liigassa, sekä kenties rohkeita junnuja, joilla ei päätä palele?
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Itse vastaan ainakin rehellisesti että ei ole aikaa. Tai siis aikaa on siinä missä muillakin mutta tykkään tehdä työajan ulkopuolella muutakin kun kykkiä hallilla. Ja kun harrastuksia on siunaantunut useampia joista ei vaan millään henno luopua niin no can do.
 

Powerage

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Anaheim Ducks
Silloin harvoin kun pääsen livenä jääkiekkoa katsomaan ja sitten pitää arpoa lähtisikö JYPin vai Akatemian peliin niin ei ole vielä tullut tilannetta vastaan, jossa olisin Akatemian valinnut.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Etäfanina järjestän Jyväskylän reissuni aina sillä aikataululla, että JYPin pelejä pääsee näkemään. Viimeksi ajattelin samaan syssyyn käydä katsomassa Akatemian pelinkin, mutta vaimo kielsi - haluaa minimoida appiukkonsa kanssa viettämän ajan ja nuo JYPin matsit on ehdoton max minun poissaololle. Eli samaa kauraa kuin muilla: perheellisellä tuo aika on tiukassa oleva resurssi. Mutta ensi kerralla lupaan vängätä vastaan ja lupaan käydä katsomassa Akatemian pelin.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Minulla on vähän kaksijakoiset fiilikset Akatemian suhteen, välillä olen erittäin puolustavalla kannalla Akatemian hyödyllisyyden pönkittämiseksi, mutta varjopuolensa tällä järjestelyllä luonnollisesti on. Ja yksi suurimmista syistä on se, että Akatemia ei tarjoa JYPille mitään vastakkainasettelua, kuten vaikkapa TUTO TPS:lle tai KooVee Tapparalle tai Ilvekselle. Diskoksen etuna oli se, että sillä ei lopulta ollut mitään suurempia kytköksiä JYPiin, ja siinä oli enemmän joko tai-henkeä Diskoksen vielä ollessa varteenotettava divarijoukkue. JYP oli vielä tuolloin todellinen minardijoukkue, joten kävin aikoinaan katsomassa melkein enemmän Diskoksen pelejä kuin JYPin.

Nykyisin Jyväskylässä on käytännössä enää yksi joukkue, kaikella kunnioituksella kakkosdivarissa pelaavaa uudelleen elvytettyä Diskosta kohtaan. Myönnettävä on, että sen verran mitä olen nähnyt Akatemian pelejä, niin viihdyttävää kiekkoa se monesti kyllä on, mutta se on vähän sama kuin katsoisi JYPin A-junnujen pelejä: se syvempi tunnesidos puuttuu eikä voitoista osaa kannattajana nauttia samalla tavalla kuin JYPin voitoista. Voitto tai tappio Akatemialle - kunhan JYP pärjää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huomenna taitaakin olla hyvä paikka käydä katsoon mestiskiekkoa jos ei ole käynyt. Antti Virtanen ja Juhanni Tamminen show nähtävillä koko kansalle.. näyttää ainakin FB mainoksessa olevan vielä että veikkauskortilla kaksi yhden hinnalla joten piletit entistä halvempia..
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
En käy Jypinkään peleissä niin miksi kävisin akatemian peleissä?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En käy Jypinkään peleissä niin miksi kävisin akatemian peleissä?

Et ehdi, koska pitää olla täällä maalaamassa piruja seinille? Itse en käy, koska Päijänne on välissä. Välillä olen katsonut mestis tv:ltä pelejä ja tykkään kyllä joukkueesta. Viime kaudella käytiin velipojan kanssa Heinolassa huutamassa kahden hengen vieraskatsomona. Oli yksi kaikkien aikojen hienoimmista runkosarjakokemuksista. Omalaatuisella, itseironisella tavalla hauskaa. Ei saatu turpaan. Ei ole Heinolakaan entisensä.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
525 katsojaa näki Akatemian voiton ja se on 163 katsojaa yli keskiarvon. Vaikka Kiekko-Vantaa ei ole ehkä ihan niin mediaseksikäs kun TUTo, niin nyt perjantaina on todella tärkeä peli tiedossa. Toivottavasti 500 ylitetään silloinkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös