Tämä kannattaa hyväksyä lähtökohdaksi. Kun katsoo pelejä, ja sitten lukee niistä lyhyet jutut mediassa tai täällä palstalla kommentit, niin melkeinpä ketjuun kuin ketjuun tekisi mieli mennä vääntämään asioista.
Millainen pahvi Rantaselle ”kuuluisi tai olisi kuulunut” Coloradoon tai muualle? Minä olen ”Avs 8x11,75” -koulukuntaa. Mutta vähemmän vai paljonko enemmän olisi ollut kompromissi?
Millä tavalla Rantasen peli on muuttunut noin kolmen kauden takaiseen verrattuna? Ihan rehellisesti kysyn. Olen jonkun verran katsonut pelejä itsekin, mutta en ehkä isoa kuvaa suunnassaan hahmota kausien välillä.
Ja itsekään en ole Carolinan pelejä katsonut, kun on ei tuo niin paljon kiinnosta, mutta Coloradossa se yleinen tekeminen oli vain viime kaudet laiskempaa. Ei tietenkään joka vaihdossa, mutta vaihtojen osuus, joissa Rantanen liukuu omaan päähän tai varastaa hyökkäyspäähän on ollut selkeästi toistuvampaa. Näytti kun vain välillä yrittäisi ja välillä ei vaan huvita. Ja MacKinnon kun on ketjun moottori, niin tuohon on annettu mahdollisuuskin.
21-22 Mikko oli oikeasti kantava voima Coloradossa etenkin sen stintin kun Kinnon ja Makar molemmat olivat samaan aikaan poissa. Sitä en tiedä käskikö Bednar pelaamaan tuolla tavalla vai onko toistuva jäätävä kuorma peliminuuttien kautta kumuloitunut vuosien saatossa vaikuttaen yleiseen tekemisen tasoon.
Itse olin jo ennen kauden alkua sitä mieltä, että Rantanen pitäisi laittaa lihoiksi, kun pelaaminen on ollut mitä on viimeiset kaksi kautta ja tuo iso lappu oli tiedossa, jolla contending window olisi viimeistään lyöty kiinni. Toki noin iso capin nousu, kuin mitä on tulossa, ei ollut silloin vielä tiedossa. Omasta mielestä 11,75M olisi myös ollut huono diili jengin kilpailukyvyn kannalta, koska Makarille on tulossa niin iso lappu ja kolme noin isoa paperia vain eivät todennäköisesti tue menestyksekkään joukkueen rakentamista.
Toivottavasti markkina-arvo osoittautuu isommaksi kuin tuo 11,75M, vaikka iso soppari varmasti on tulossa, mutta onko pelaaja rahan arvoinen vai ei jää nähtäväksi.