Itse olen iso Mikke-fani mutta silti olen pakosta alkanut kyseenalaistamaan Miken pärjäämistä änärissä.
Tämä kuulostaa jotenkin tutulta. Tässä valossa pidän jopa todennäköisenä, että Mikke breikkaa heti ensi kaudella NHL:ssä. Miettikää:
2009-2010
Siirtyi kohun saattelemana Kärpistä IFK:hon. Skeptinen osasto väitti tuolloin, että kausi tulee sujumaan A-junnuissa, koska eihän 17-vuotiaan pojankoltiaisen fysiikka riitä millään "aikuisten tasolla". Silti Mikke pelasi huikean kauden lähes piste per peli -tahtia ollen joukkueen paras pistemies ottelumäärään suhteutettuna. Samalla hän nosti ketjukaverinsa Ramstedtin ja Ahtolan tasolle, jolla he eivät olleet pelanneet koskaan aiemmin eivätkä ole pelanneet sen jälkeenkään. Myös pleijareissa Mikke jatkoi piste per peli -vauhtia.
2010-2011
Seuraavalla kaudella negailijat väittivät, ettei taso riitä mestaruutta tavoittelevan jengin ykkösketjun keskushyökkääjäksi. Silti Mikke jatkoi siitä mihin edellisellä kaudella jäi, esittäen kauden aikana varsin maagisia otteita. Viimeistään pleijareissa tason piti laskea, mutta Mikke johdattikin IFK:n ensimmäiseen mestaruuteensa sitten vuoden -98, ollen Haatajan ohella pudotuspelien tehokkain pelaaja. Vielä MM-kisojen alkaessakin kuului epäilyjä siitä, ettei liike ja fysiikka riitä kansainvälisellä tasolla, mutta loppu onkin historiaa Miken ilmaveivatessa Suomen finaaleihin ja MM-kultaan.
2011-2012
Alkukausi oli loistelias ja myös liike näytti kehittyneen silmiinpistävästi, mutta tahti alkoi hieman hiipua kevättä kohden erinäisistä syistä. Silti oli SM-liigan tehokkain suomalaispelaaja runkosarjassa 51 pisteellään. IFK:n kevät ja MM-kisat ovatkin varmaan ainoa kerta urallaan, jolloin odotukset eivät ole täyttyneet tai jopa ylittyneet ja tämä kertoo oikeastaan vain ja ainoastaan siitä potentiaalista minkä kyseinen pelaaja omaa.
Granlundin tähän astinen ura on tuhkimotarina vailla vertaa ja välillä onkin tuntunut, että kaikki mihin hän koskee, muuttuu kullaksi. Kaikki tämä huomioiden on hyvin todennäköistä, että läpimurto NHL:ssä tapahtuu jo ensi kaudella vaikka edelleenkin ne kovin tutut skeptiset äänet jossain kaikuvat. Ja eiköhän Mikke myös hoida itsensä kauden alkuun mennessä sellaiseen tikkiin, että läpimurto rapakon takana todella tapahtuu.