..En tahdo verrata itse missään mielessä Crosbyyn, mutta Crosbyn peliä kun katselee, niin huomaa sen kuinka paljon hyvä luistelu auttaa siihen miten pääsee sekä peliälyään että taitojaan käyttämään maksimaalisesti hyödyksi. Jos tuo taito otettaisiin pois ja annettaisiin vaikkapa se Leinon luistelu, niin silti Crosby olisi erinomainen pelaaja, muttei todellakaan dominoisi peliä niinkuin nyt tekee.
Tuosta Crosby vertauksesta olen tismalleen samaa mieltä Eaglen kanssa ja lisäisin omanani vielä, että Granlund on myös pelikäsitykseltään (mielestäni) jossain Leinon ja Crosbyn välillä, kuitenkin lähempänä Crosbya ja se on paljon se! Ei tuo liikkeen (luistelun) puute ole sen kummempaa, kuin että esimerkiksi alasarjoissa pelaa toisinaan todella vahvan 'pelisilmän' omaavia kavereita, joilla ei liike (milloin mistäkin syystä, kuten luistelutaidosta, laiskasta treenauksesta tai jopa ylipainosta) riitä SM-liigaan, vaikka pelitaitojen ja pelisilmän perusteella sinne ehdottomasti kuuluisivat. Kun ei ehdi tilanteisiin, niin vaikea sitä pelikäsitystä on hyödyntää. Toki oikein sijoittumalla voi paikata paljon, mutta rajat siinäkin tulee vastaan, varsinkin jos/kun rooli on pelinrakentajana.
Mutta siinä taas olen hiukan eri linjoilla Eaglen kanssa, etteikö luistelua voisi parantaa intensiivisellä tekniikkaharjoittelulla aikuisiälläkin. Riippuu tosin hyvin oleellisesti myös puutteen/virheen luonteesta. Esimerkiksi jos terän liike, potku ja liuku (ns teknisiä juttuja) on pielessä, niin kyllä tuollaisia asioita voi aikuisiälläkin korjata tiukalla treenilla. Ison määrän toistoa se tosin vaatii! Itse vertaisin sitä siihen, että itse sain vielä näin seniori-ikäisenä parannettua tenniksessä omaa rystylyöntiä ja syöttöä huikean paljon paremmalle tasolle, kun kolmisen kuukautta pääsin nauttimaan ns. maailmanluokan opastusta. Olin yksinkertaisesti opetellut tekniikan noissa ihan väärin vuosikausien aikana. Sitten taas vaikeampia tai lähes mahdottomia asioita korjata on, jos yksinkertaisesti on hidas lihaksistoltaan, eli ns diesel. Voisi verrata kouluaikojen kaveriin, joka paransi satasen juoksuaikaa 15 sekunnista 13 sekuntiin armottomalla treenillä. Ihan OK parannus, mutta ei paljon auta, kun toiset (luokan parhaimmat) juoksivat saman matkan 11-12 sekunnin väliin lähes ilman juoksutreeniä. Myös koordinaatio vaikuttaa hyvin paljon luisteluun ja sen (parantamisen) suhteen ei ole enää paljoakaan tehtävissä ns. herkkyysiän jälkeen, eli aikuisiällä. Ainakin näin olen itse ymmärtänyt? Itse muistan omilta peliajoilta ( vielä junnuna ollessa), että juuri siinä vaiheessa kun nuoret kundit kasvavat voimakkaasti, meillä valmentaja teetätti joukkueelle hurjan paljon ihan puhtaita koordinaatioharjoitteita ja niitä piti treenata myös omalla ajalla?
Tapaus Granlundin kohdalla minulla ei ole tarpeeksi näköhavaintoa, mistä hänen luistelunsa puutteet faktisesti johtuvat, jotta voisi ottaa kantaa, kuinka paljon sitä (luistelua) voi vielä hänen kohdallaan parantaa. Sen vähän mitä häntä luistimilla olen nähnyt vahvistaa sitä käsitystä, ettei kyse ole ainakaan huonosta koordinaatiokyvystä. Mielestäni toivoa on, mutta katsotaan miten poika kehittyy! Satavarmasti hänen lähijoukkonsa tulevat laittamaan tähän puoleen todella paljon efforttia tämän kesän aikana.
Itse odotan hänen pystyvän tekevän vähintään Saku Koivin kaltaisen uran (siis pelitasoltaan) myös NHL:ssä, vähempi olisi ainakin itselleni pettymys! Ja jos luistelua saa merkittävästi parannettua, hän voi yltää jopa Selänteen ja Kurrin tasolle kaikkien aikojen Suomalaista pelaajaa mietittäessä. Se näkee, ken elää!