Mika ”Immu” Ilmen – halveksittu ex-rikollinen vai nykypäivän viihdyttäjä?

• 3 957
  • 48

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Olisiko vähän semmoista "Walter White " ettei huumeita myyvät välttämättä olekaan aina isoimpia pahiksia. Onhan nuo myös vaikeampi määritellä jos joku myy vaikka pieniä määriä pilveä kun taas tyypit mitkä vaikka tuo tai myy vahvempia huumeita. Rajanveto moraalisesti ehkä vaikeampaa.
Varmaan jotain sellaista, mutta 10vuoden tuomio törkeästä huumausainerikoksesta ei taida tulla pienestä pilven myynnistä.

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Minun maailmankuvassani asiat menee niin, että ihminen ansaitsee mahdollisuuden tulla täysiveroiseksi yhteiskunnan jäseneksi uudelleen.

Ei mahdu minun ajatteluuni eikä oikeuskäsitykseeni semmoinen, että kun ihminen syyllistyy, vaikka rattijuoppouteen, huumausainerikoksiin tai väkivaltarikoksiin, niin tästä kategorisesti aina ihmiseen polttomerkitään leima, jota hän kantaa lopun elämäänsä mukanaan ja hän ei pystyisi siitä mitenkään pääsemään pois, vaikka tekisi mitä.

Sovittaminen, hyvittäminen ja anteeksianto täytyy olla mahdollisia. Immu on siitä harvinainen ukko tuossa maailmassa, että on siitä päässyt pois ja on tekonsa oman tuomionsa istumalla sovittanut. Kaikkea hänen sanomaansa en allekirjoita, mutta tuo on tärkeää, että noilla videoilla on kerta toisensa jälkeen Immun ja Kentsun suulla toistettu sitä, että mitä surkeutta tuo rikollinen maailma on.

Joku nuori kundi saattaa ottaa vaikka opikseen noista Immun tarinoista, koska häntä nuoret kuuntelee varmasti paremmin, kuin jotain sosiaalitanttoja tai haudanvakavia opettajia.
Ihan mielenkiinnosta, ajatteletko samoin vaikkapa Severi Lahtisen tai Topi Rönnin tapauksesta? Että kun tuomiot kärsitään niin sen jälkeen ei saisi kulkea mikään leima henkilössä?

Lahtinen on paska esimerkki, koska hän vaikuttaa täydeltä ihmisjätteeltä. Selittelyvideot, korvauksien maksamatta jättäminen ja Jyväskylän yöelämässä paistattelu vanhaan tapaan antavat aika vastenmielisen kuvan kaverista.

Mutta entäs Topi Rönni? Onko nyt niin, että kun Rönni kärsii nätisti vuoden ehdollisen vankeustuomionsa, niin sen jälkeen on sovittaminen, hyvittäminen ja anteeksianto tapahtunut? Onko sen jälkeen niin, että Rönnin esilläolo auttaa ihmisiä ottamaan opikseen, ja Rönniä kuunnellaan seksuaaliasioissa varmati paremmin kuin sosiaalitanttoja tai haudanvakavia opettajia? Ja kun Rönnillä on jääkiekkoilijana realistiset saumat kuusinumeroisiin vuosipalkkoihin, on hän @YamahaGPR :n sanoin suorastaan mallikansalainen.

Tämä on se juttu, mikä minulle ei aukene. Toiset rikokset ovat kuin vettä vaan, ja toisissa sitä leimaa saat hinkata kaksin käsin pois, jos se nyt edes sattuu irtoamaan.

Tai no kyllähän minä varmaan sen syyn tiedän. Huumehommissa ne uhrit eivät ole yhtä konkreettisia kuin seksuaalirikoksissa, eivätkä ole myöskään yhtä lähellä meitä tai yhtä helposti samaistuttavia. Se, että täällä pohjolassa päästään vetämään huumeita, niin todennäköisesti jossain Kolumbiassa tai matkan varrella esimerkiksi Espanjassa joku on saattanut maksaa siitä jo hengellään, tai vähintään kokea väkivaltaa ja kiristystä, mutta eihän se meitä suomalaisia kiinnosta, jos joku upporikasta tai rutiköyhää oelaava eteläamerikkalainen muuli on maksanut hengellään tai terveydellään siitä, että keskiluokkainen suomalainen saa hakea vähän biletunnelmaa laittomilla päihteillä.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan mielenkiinnosta, ajatteletko samoin vaikkapa Severi Lahtisen tai Topi Rönnin tapauksesta? Että kun tuomiot kärsitään niin sen jälkeen ei saisi kulkea mikään leima henkilössä?

Lahtinen on paska esimerkki, koska hän vaikuttaa täydeltä ihmisjätteeltä. Selittelyvideot, korvauksien maksamatta jättäminen ja Jyväskylän yöelämässä paistattelu vanhaan tapaan antavat aika vastenmielisen kuvan kaverista.

Mutta entäs Topi Rönni? Onko nyt niin, että kun Rönni kärsii nätisti vuoden ehdollisen vankeustuomionsa, niin sen jälkeen on sovittaminen, hyvittäminen ja anteeksianto tapahtunut? Onko sen jälkeen niin, että Rönnin esilläolo auttaa ihmisiä ottamaan opikseen, ja Rönniä kuunnellaan seksuaaliasioissa varmati paremmin kuin sosiaalitanttoja tai haudanvakavia opettajia? Ja kun Rönnillä on jääkiekkoilijana realistiset saumat kuusinumeroisiin vuosipalkkoihin, on hän @YamahaGPR :n sanoin suorastaan mallikansalainen.

Tämä on se juttu, mikä minulle ei aukene. Toiset rikokset ovat kuin vettä vaan, ja toisissa sitä leimaa saat hinkata kaksin käsin pois, jos se nyt edes sattuu irtoamaan.

Tai no kyllähän minä varmaan sen syyn tiedän. Huumehommissa ne uhrit eivät ole yhtä konkreettisia kuin seksuaalirikoksissa, eivätkä ole myöskään yhtä lähellä meitä tai yhtä helposti samaistuttavia. Se, että täällä pohjolassa päästään vetämään huumeita, niin todennäköisesti jossain Kolumbiassa tai matkan varrella esimerkiksi Espanjassa joku on saattanut maksaa siitä jo hengellään, tai vähintään kokea väkivaltaa ja kiristystä, mutta eihän se meitä suomalaisia kiinnosta, jos joku upporikasta tai rutiköyhää oelaava eteläamerikkalainen muuli on maksanut hengellään tai terveydellään siitä, että keskiluokkainen suomalainen saa hakea vähän biletunnelmaa laittomilla päihteillä.
Kaipa kaman vetäminen katsotaan yleisellä tasolla yksilön omaksi heikkoudeksi ja valinnaksi. Väkisinmaaduksi uhriksi joutumiselle ei voi mitään kun toinen tulee ja ottaa väkisin. Näin tuo filosofia varmaan menee.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Riippuu, miten ihminen kantaa itsensä ja vastuunsa.

Jokainen mitataan yksilönä ja tekojensa kautta. Jos ei mitään ota opikseen, eikä osoita minkäänlaista ymmärrystä vääriä tekojansa kohtaan, niin eihän semmoista ihmistä kohtaan pysty tuntemaan minkäänlaisia positiivisia tunteita.

Tietenkin se on oikeusvaltiossa niin, että ihmisellä täytyy olla mahdollisuus tulla uudestaan täysiveroiseksi yhteiskunnan jäseneksi kaikessa mielessä. Se on aina ihmisen itsensä kuitenkin sisäistettävä se, että jotta näin voi tapahtua, niin itse se osa yhteiskunnan täysiveroisena jäsenenä on ensin ansaittava. Hyvin suuri osa rikollisista ei tähän pysty, ja heitä varten yhteiskunnan täytyykin sitten omata keinot käsitellä heitä.

Murhat ja raiskaukset ovat sitten tietysti niitä rikoksista iljettävimpiä, ja anteeksianto uhrien sekä heidän omaistensa puolelta on ymmärrettävästi usein (tai lähes aina) mahdotonta.

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Ei nyt pistetä mitään vääntöä tästä päälle, pitäisi tilinpäätöksen liitetietoja täytellä ja salillekin ehtiä ;D

Se mikä erottaa tämän Immun näistä muista mainitsemistasi rötöstelijöistä on se, että hän on kääntänyt suunnan aivan täysin. En tiedä oletko näitä Immun tuotantoja kuunnellut mutta hänhän nimenomaan "paasaa" nyt siitä, että rötöstelyssä ei ole mitään järkeä, älkää olko yhtä tyhmiä kuin minä jne jne... niihin tarinoihin on yritetty aina löytää joku opetus. Immu käy joissain "oppilaitoksissa" omalla naamallaan kertomassa että "rikos ei kannata, pysykää pois aineista jne..." Nämä sinun edellämainitut ressukat tuskin näin ovat tehneet.

Ja tuo "mallikansalainen" nyt vaan oli muistutus siitä, että jos oikein muistan niin tienasi kirjoillaan ym yli 110 K€, itse asiassa "112" tonnia, (heh!!!) eli siinä mielessä kaveri on noussut liivijengiläisestä sinne kovimpaan 10 % mitä tulee ansiotuloihin.

En mä tässä mitään huumekauppiasta ole puolustamassa vaan iloinen siitä, että Immu sieltä pohjalta pystyy nousemaan rehellisesti tavalliseksi kansalaiseksi.

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei nyt pistetä mitään vääntöä tästä päälle, pitäisi tilinpäätöksen liitetietoja täytellä ja salillekin ehtiä ;D

Se mikä erottaa tämän Immun näistä muista mainitsemistasi rötöstelijöistä on se, että hän on kääntänyt suunnan aivan täysin. En tiedä oletko näitä Immun tuotantoja kuunnellut mutta hänhän nimenomaan "paasaa" nyt siitä, että rötöstelyssä ei ole mitään järkeä, älkää olko yhtä tyhmiä kuin minä jne jne... niihin tarinoihin on yritetty aina löytää joku opetus. Immu käy joissain "oppilaitoksissa" omalla naamallaan kertomassa että "rikos ei kannata, pysykää pois aineista jne..." Nämä sinun edellämainitut ressukat tuskin näin ovat tehneet.

Ja tuo "mallikansalainen" nyt vaan oli muistutus siitä, että jos oikein muistan niin tienasi kirjoillaan ym yli 110 K€, itse asiassa "112" tonnia, (heh!!!) eli siinä mielessä kaveri on noussut liivijengiläisestä sinne kovimpaan 10 % mitä tulee ansiotuloihin.

En mä tässä mitään huumekauppiasta ole puolustamassa vaan iloinen siitä, että Immu sieltä pohjalta pystyy nousemaan rehellisesti tavalliseksi kansalaiseksi.
Mä en oo lukenut pitkää Immua. Muutaman haastattelun olen lukenut, kun herra on ollut jossain itseä muuten kiinnostavassa podcastissa tai vastaavassa vieraana. Välillä on tullut myös törmättyä Immun somevideoihin uutisvirtojen kautta.

Minun näkemykseni Immusta on hyvin paljon sama kuin palle fontänilla edellisellä sivulla:
Immu on ihan viihdyttävä kaveri, ja on jotain aikaisempia juttuja tullut YouTubesta katseltua. Sinänsä vähän kaksijakoinen fiilis on kaverista. Toisaalta morkkaa tuota jengitouhua, mutta siltikin rivien välissä arvottaa kavereita siellä sen mukaan, kellä on ollut munaa ja glorifioi tuota väkivallan uhalla pelaamista. Tuo valistuskulma ei siis täysin vakuuta.
Immu on viihdyttävä kaveri ja heittää hauskaa settiä. Olen katketakseni nauranut mm. Immun näkemykselle Milan Jaffista (linkki lopussa). Mutta Pallen kanssa samaa mieltä, kyllä sieltä aika selvästi rivien välistä paistaa yhä tietynlainen arvostus ja jopa ihannointi "isoja konnia" kohtaan. Milan Jaff ja kumppanit ovat enemmän näitä säälittäviä somepellejä, joille jo muutenkin iso yleisö nauraa. Se, että Immu näitä tapauksia grillaa on nyt vähän sellaista, että näin yksinkertaisilla tempauksillako sitä sitten voi pestä oman maineen ja päästä "hyvikseksi".

Minun papereissani väkivalta on suunnilleen samanarvoista kuin seksuaalirikokset, vaikka iso yleisö ei jostain käsittämättömästä syystä näin ajattelekaan. En haluaisi tulla raiskatuksi, mutta en myöskään pahoinpidellyksi. Toivottavasti ei tarvitse koskaan olla valitsemassa sitä, että potkitaanko kylkiluuni paskaksi vai tunkeutuuko joku väkisin sisääni, molemmat on kauheita vaihtoehtoja. Mutta tässähän me tavan tallaajat vain noudatamme rikollisen maailman arvoperiaatteita. Kiven sisässä seksuaalirikolliset ovat alinta kastia, mutta väkivaltarikolliset taas "ihan ok". Ja huumeporukka (myyvät, ei käyttävät) käsittääksen hierarkian huipulla.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Toisaalta morkkaa tuota jengitouhua, mutta siltikin rivien välissä arvottaa kavereita siellä sen mukaan, kellä on ollut munaa ja glorifioi tuota väkivallan uhalla pelaamista. Tuo valistuskulma ei siis täysin vakuuta.
En tätä Immua itseään ole kuunnellut/lukenut mainoksia enemmän, enkä aio. Näillä ex-jengiläisillä on aina sama laulu, joka on lainaamani kirjoittajan hyvin kuvaama.

Jos nämä immut olisivat oikeasti pahoillaan siitä, mitä ovat tehneet, pitäisivät hommistaan suunsa kiinni, laittaisivat kauluspaidan päälle, kasvattaisivat tukan ja menisivät rehellisiin töihin.

Immu haluaa edelleen ratsastaa rikollisen statuksellaan, mutta enää ei kiinnosta sen homman varjopuolet, niin tyytyy jutustelemaan aiemmista hommistaan. Näiden kirjojen kohdeyleisönä sitten jengi, joka ei muuten lue kirjoja.

En yllättyisi yhtään, jos joku tämmöinen "entinen" rikollinen palaisi aiempaan rikolliseen elämäänsä, kun on tarpeeksi miettinyt entistä elämäänsä podcasteissa ja kirjoissa ja ties missä tv-sarjoissa.

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
En yllättyisi yhtään, jos joku tämmöinen "entinen" rikollinen palaisi aiempaan rikolliseen elämäänsä, kun on tarpeeksi miettinyt entistä elämäänsä podcasteissa ja kirjoissa ja ties missä tv-sarjoissa.
Niin ja eihän tässä tarvitse käydä sen kummoisempaa, kuin että naama kuluu ja lopulta ketään ei enää kiinnosta Immun samat vanhat rikostarinat. Sehän tuossa on "ex-rikollisen" elämäntarinassa on hankalaa, että uusia kokemuksia aiheen saralla ei tietenkään voi syntyä. Mitä se Immu ehti olla mukana rikoksissa, kymmenisen vuotta? Ja siihen päälle vielä viitisen vuotta vankilaelämää. Riittääkö noista vuosista jaariteltavaa loppuelämän ajaksi?

Mitä käy, jos yleisö jossain vaiheessa toteaa, että ei jaksa enää, keksi uusia juttuja? Tekee siis "juhanitammiset". Nyt elämä on helppoa, kun voi keskittyä tarinoiman sankarina ja nostaa siitä hyvää palkkaa. Mutta entä jos yleisö äänestää jaloillaan ja sitä kautta tulotaso tipahtaa tavallisen kuolevaisen tasolle. Alkaako vanha suola janottamaan?

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Ei vaan pysty arvostamaan, kun ensin painetaan törkeitä rikoksia tiskiin ja sitten myöhemmin rahastetaan kertomalla ja glorifioimalla näitä. Väkivallan ihannointia naamioituna 'valistamisen huntuun' sanon minä. "Siinä olisi Mikki Hiiri saanut niin kovaa neppariin höhö!" Kuka haluaa tämmöistä paskaa katsoa tai lukea, oikeasti?

Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toi boldattu saa kyllä karvat niin pystyyn.
Aika vähän ihmisiltä löytyy ymmärrystä rattijuopolle joka päättää jonkun elämän, mutta yllättävä paljon huumekauppiaalle joka päättää lukuisia elämiä. Tämä ei kuitenkaan ole sulle henkilökohtaisesti kiukuttelua vaan yleisesti asiasta.
Mielestäni vertaus ontuu. Huumekauppias on myyjä siinä missä Alkon myyjäkin. Rattijuoppo on itse päättänyt rattiin mennä ja viinat juoda, kuten myös se yliannostukseen kuollut.

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Immuhan tekee yhteisiä podeja ja muitakin esiintymisiä entisen huumepoliisin kanssa. Eiköhän hän nyt ainakin ole nähnyt, mitä vaikutuksia on. Silti tekee yhteistyötä. Mennään eteenpäin.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mielestäni vertaus ontuu. Huumekauppias on myyjä siinä missä Alkon myyjäkin. Rattijuoppo on itse päättänyt rattiin mennä ja viinat juoda, kuten myös se yliannostukseen kuollut.

Aika ruusuinen kuva sulla huumekauppiaista.

Vertaus Alkon myyjään toimisi, mikäli Alkon myyjä aktiivisesti tarjoaisi alkoholistille viinaa ostettavaksi. Ja möisi välillä velaksi, jotta voi käyttää toista kylmästi hyväkseen maksun hetkellä.

Eli ei, eivät ole vertailukelpoisia millään tavalla.

Kafka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin ravintolapianistit ja harhaoppiset joogaajat
Jotain se kertoo ajan hengestä, ja tästä umpitollon kansan mentaliteetista, että suurelle osalle jengiä kirjallisuus käsitteenä tarkoittaa otsikon henkilön kaltaisten lihapäiden rosvoilumuistoja äänikirjana.

Kulttuuri on ilmeisesti tosiaan luksustuote, johon meillä ei ole varaa.

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika ruusuinen kuva sulla huumekauppiaista.

Vertaus Alkon myyjään toimisi, mikäli Alkon myyjä aktiivisesti tarjoaisi alkoholistille viinaa ostettavaksi. Ja möisi välillä velaksi, jotta voi käyttää toista kylmästi hyväkseen maksun hetkellä.

Eli ei, eivät ole vertailukelpoisia millään tavalla.

Itse olen sekä alkoholismia ja päihdeongelmaa saanut seurata sivusta kaksin kappalein. Molemmissa tapauksissa ongelmakäyttäjä kyllä keksi keinon saada päiväannoksensa. Jos kauppa tai myyjä ei myynyt etsittiin toinen kauppa tai myyjä joka myy. Harvoin joutui huumemyyjä aktiivisesti myyymään, koska käyttäjä itse oli ekana soittamassa kun kamat oli loppu.

Jokainen alkoholisti ja huumeidenkäyttäjä on itse päättänyt pulloon/aineisiin koskea ja niitä käyttää.

Jeffrey

Jäsen
Ristiriitainen hahmo kaikkineen. Osittain hänen nousuaan varmasti avitti se, että oli julkkiksen asemassa jo ennen rötöksiään. Immu puhuu nykyään rikollisuutta vastaan, mutta kyllä hänellä edelleen on kiviä kengässä ainakin virkavallan, oikeuslaitoksen ja ehkä osin myös sen kaidan polun suhteen. Nämä näkyy hänen asenteissaan ja ei hän siinä mielessä ole mielestäni puhtaasti positiivisten asioiden valistaja.

Tämä näkyy myös tässä viimeisimmässä case Stagalassa. Nuorikko on varmasti monella tapaa mieletön tollo, joka soisi jätettävän omiin varjoihinsa. Toki ei Immu häntä esiin nostanut, mutta on osaltaan luomassa hänen ympärillensä huomiota oman taloudellisen hyödyn nimissä. Lisäksi tässä kohtaa menee jo omassa maussa pahasti kiusaamisen puolelle, ja jopa törkeän pahoinpitelyn suuntaan mikäli siellä oikeasti kehään noustaan. En usko tällaisen "vedetään sitä mulkkua turpaan" ajattelumallin meitä eteenpäin vievän, vaikka toinen todistetusti mulkku olisikin.

Täytyy todeta, että kirjat ja podcastit ovat kuitenkin ihan viihdyttävää sisältöä. Omalle kohdalle nämä ovat valtavan hyviä ja sopii pehmeydellään varsinkin niihin iltoihin kun uni ei meinaa tulla. Lopulta lienee kiikunkaakun kallistuuko tämä sisältö yhteiskunnallisesti positiiviselle vai negatiiviselle puolelle. Ainakin toivon vielä sen kallistuvan positiiviselle puolelle. Jutut alkaa olla jo niin pehmeitä, että toivottavasti valtaosa ne osaa ottaa lähinnä viihteenä.

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämä näkyy myös tässä viimeisimmässä case Stagalassa. Nuorikko on varmasti monella tapaa mieletön tollo, joka soisi jätettävän omiin varjoihinsa. Toki ei Immu häntä esiin nostanut, mutta on osaltaan luomassa hänen ympärillensä huomiota oman taloudellisen hyödyn nimissä. Lisäksi tässä kohtaa menee jo omassa maussa pahasti kiusaamisen puolelle, ja jopa törkeän pahoinpitelyn suuntaan mikäli siellä oikeasti kehään noustaan. En usko tällaisen "vedetään sitä mulkkua turpaan" ajattelumallin meitä eteenpäin vievän, vaikka toinen todistetusti mulkku olisikin.
Tämähän on ihan showksi suunniteltu. Saavat sillä tapahtumalle huomiota. Immu sen verran vanha kehäkettu, että tietää kyllä nuo tasoerohommat.

MegaForce

Jäsen
Kyllä se pitäisi osata vain antaa anteeksi, onhan se rangaistuskin kärsitty. Itse en näe siinä mitään pahaa että alamaailman gangsteri nousee tämän skenen staraksi ja taisi viime vuonna sen 120 k€ tienata verotettavaa tuloa eli tällä hetkellä suorastaan mallikansalainen.

Ollaan iloisia siitä että kaveri on päässyt linnakeikan jälkeen tavalliseen elämään kiinni. Meidän kaikkien yhteinen etu.
Toki näin, ja ymmärrän näiden merkityksen ehkäisevässä työssä. Silti on arveluttavaa nostaa entisiä ammattirikollisia, kuten Ilmen tai Raininen, yhtään enempää jalustalle tai minkäänlaisiksi esikuviksi. Heidän toimintansa on välillisesti vienyt useita ihmishenkiä, eikä tätä pitäisi unohtaa.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Minun maailmankuvassani asiat menee niin, että ihminen ansaitsee mahdollisuuden tulla täysiveroiseksi yhteiskunnan jäseneksi uudelleen.
Tämäkin on ehdottomasti totta ja eihän se sinänsä Immun vika ole että hän on noussut julkisuuteen. Isompi ongelma on mediassa joka omalta osaltaan nostaa jalustalle näitä ja tietysti myös ihmisissä, jotka kuluttavat tätä paskaa jota näistä rikollisista tehdään.

Yksityishenkilönä Immu on rangaistuksensa kärsinyt ja siltä osin yhteiskuntakelpoinen, mutta median roolia itse kummastelen näissä.

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toki näin, ja ymmärrän näiden merkityksen ehkäisevässä työssä. Silti on arveluttavaa nostaa entisiä ammattirikollisia, kuten Ilmen tai Raininen, yhtään enempää jalustalle tai minkäänlaisiksi esikuviksi. Heidän toimintansa on välillisesti vienyt useita ihmishenkiä, eikä tätä pitäisi unohtaa.

Ei kai tässä Immua kukaan miksikään esikuvaksi ollutkaan nostamassakaan. Itse ainakin tuomitsen tuon historian jyrkästi mutta Immu on tehnyt täyskäännöksen ja yrittää nyt osaltaan tehdä yhteiskunnasta paremman.

Täytyy olla aika synkkä tyyppi jos tämän nykyisen Immun sijaan toivoo sitä perinteisempää kohtaloa, saunareissua saunareissun perään.

Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Yksityishenkilönä Immu on rangaistuksensa kärsinyt ja siltä osin yhteiskuntakelpoinen, mutta median roolia itse kummastelen näissä.
Tässä on tosiaan tosi iso ero puhutaanko rikollisten glorifioinnista vai siitä, että joku entinen rikollinen on pystynyt palaamaan yhteiskunnan jäseneksi ja on esillä julkisuudessa.

Ammattirikollisjärjestöt pyrkivät siihen, että siinä rikollisessa ja väkivaltaisessa elämäntavassa ollaan kiinni loppuelämä ja ainut keino pois siitä on kuolema. Nämä tästä elämäntyylistä irtautuneet henkilöt ovat erittäin tärkeitä esimerkkejä siitä, että siitä maailmasta voi oikeasti päästä pois.

Sitten on ihan eri juttu, että mediat tekemällä tekevät jostain Tranbergista ja Thermanista "julkkiksia" on taas minusta moraalitonta median suunnalta.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin ja eihän tässä tarvitse käydä sen kummoisempaa, kuin että naama kuluu ja lopulta ketään ei enää kiinnosta Immun samat vanhat rikostarinat. Sehän tuossa on "ex-rikollisen" elämäntarinassa on hankalaa, että uusia kokemuksia aiheen saralla ei tietenkään voi syntyä. Mitä se Immu ehti olla mukana rikoksissa, kymmenisen vuotta? Ja siihen päälle vielä viitisen vuotta vankilaelämää. Riittääkö noista vuosista jaariteltavaa loppuelämän ajaksi?

Mitä käy, jos yleisö jossain vaiheessa toteaa, että ei jaksa enää, keksi uusia juttuja? Tekee siis "juhanitammiset". Nyt elämä on helppoa, kun voi keskittyä tarinoiman sankarina ja nostaa siitä hyvää palkkaa. Mutta entä jos yleisö äänestää jaloillaan ja sitä kautta tulotaso tipahtaa tavallisen kuolevaisen tasolle. Alkaako vanha suola janottamaan?

Veikkaan että ei nuo välttämättä nytkään ihan pulmusia ole, jonkinlaisia talousrikoksia ainakin saattaa taustalla olla vaikka varsinaisesta rikosmaailmassa ei olisikaan mukana. Alkaahan tuossa varmaan Immullakin kohta olla että käyty jo kaikki suomalaiset rikolliset, pitää kohta varmaan enemmän mennä ulkomaalaisiin vankeihin, tosin varmaan jotainjuttua riittää Viron ja Ruotsinkin rikollismaailmasta.

Eikä helppoa ole esim. Janne Raninen koittaa vähän samaa yrittää tehdä kun Immu mutta jotain Naisen pahoinpitelyä ainakin tainnut jo olla ja kun ei yhtä mielenkiintoinen persoona niin paljon vaikeampi saada jalansijaa.

MegaForce

Jäsen
Ei kai tässä Immua kukaan miksikään esikuvaksi ollutkaan nostamassakaan. Itse ainakin tuomitsen tuon historian jyrkästi mutta Immu on tehnyt täyskäännöksen ja yrittää nyt osaltaan tehdä yhteiskunnasta paremman.

Täytyy olla aika synkkä tyyppi jos tämän nykyisen Immun sijaan toivoo sitä perinteisempää kohtaloa, saunareissua saunareissun perään.
En ole eri mieltä kanssasi, ja hienoa toki, jos/kun näin on, ja ehdottomasti tämä Immu mieluummin kuin aiempi. Ymmärrän kuitenkin, että skeptisyyttä herättää se, että vanhoja rikoksia käytetään nyt rahantekovälineenä. True crime -genressä on yleisemminkin ongelmana se, että rikokset ja niiden uhrit saatetaan esittää viihteenä, mikä itsestäni tuntuu epäkunnioittavalta niitä kohtaan, jotka ovat joutuneet rikosten kohteeksi. Varsinkin, jos yksikään ulkopuolinen on niistä kärsinyt.

Tässä tapauksessa tilanne korostuu, koska henkilön omat teot ja mahdollisesti vielä kertomatta jääneet tuomittavat asiat herättävät ainakin minulla kysymyksiä motiiveista ja rehellisyydestä. Jos vanhoja rikoksia hyödynnetään taloudellisesti ilman, että niistä kannetaan täysi vastuu (yhteiskunnan puolelta on jo kannettu, mutta Immu on itse kertonut olevansa edelleen katkera tuomiostaan) tai huomioidaan niiden vaikutukset uhreihin ja yhteiskuntaan, se näyttää hieman siltä, että menneisyyttä romantisoidaan tai trivialisoidaan, vaikka Immu on toki sanonut, ettei romantisoi. Se aiheuttaa edelleen ymmärrettävää ristiriitaa, vaikka nykyinen suunta on parempi.

Samalla Janne Naccista, ja eiköhän tehdään elämänkertaa ja pakomatkasta myös kirjaa, vaikka tyyppi istuu vielä tuomiotaan. Näen vain tässä paljon ristiriitaa. Liekö Ranta-ahosta jo kirja myös olemassa?

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy