Mainos

Mikä tekee fanin..?

• 4 054
  • 52

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin minusta kriteereinä voisivat olla:

- Seuraa kaikki/tai ainakin lähes kaikki suosikkijoukkueensa ottelut, jos asuu joukkueen kotipaikkakunnalla, käy myös ainakin jonkin verran paikanpäällä.

- Henkilöllä on myös tunteet mukana. En tarkoita, että joka tappion jälkeen olisi masentunut tai riehuisi kadulla, vaan sitä, että henkilö eläytyy joukkueensa edesottamuksiin. Mielestäni henkilö, jota ei harmita vastustajan tekemä maali, ei ole fani. Se sitten, miten näyttää tunteensa on ihan eri juttu.

- Lojaalius joukkuetta kohtaan. Huonoina hetkinä ottelussa paikanpäällä kannustetaan joukkuetta(eri asia tietysti jo ratkennut peli) ja joukkueen edesottamuksien seuraamista ei lopeteta ainakaan pitkäksi aikaa vaikka menisi, kuinka huonosti.

- On muuten mielenkiintoinen kysymys, voiko henkilö kannattaa kahta eri joukkuetta. Mielestäni samassa sarjassa kahden eri joukkueen kannattaminen ei ole mahdollista, väkisinkin sieltä se suurempi suosikki löytyy. Näin ainakin otaksuisin.

Se, että kannattajalla on kaksi eri suosikkijoukkuetta, jotka pelaavat eri sarjoissa on mielenkiintoisempi kysymys. Itselläni näin on. Tappara ja Hokki ovat joukkueet, joita voin sanoa kunnolla kannattavani, en seuraavani. Tällä hetkellä suurta ristiriitaa ei ole, kun Tappara on se joukkue, jota voin otteluiden aikana kunnolla seurata. Hokkia pääsee kunnolla seuraamaan vasta Urheilukanavan tv-otteluissa, jotka aion toki katsoa suorana, vaikka Tappara pelaisikin samana päivänä. Ei tarvitse miettiä, kumman joukkueen ottelua haluan seurata, koska Hokin näkeminen on niin paljon harvinaisempaa.

Minusta asuinpaikka ei saa olla mikään kriteeri, näkisin, että kannattaja/fani voi olla, jos vain seuraa joukkueen otteluita ja siinä seuraamisessa on mukana se todellinen eläytyminen joukkueen puolesta. No, kyllähän se varmasti monen valintaan vaikuttaa. Tappara, nykyisen kotikaupunkini joukkue. Hokki, Kainuussa suurimman osan lapsuudestani viettäneenä ja siellä
vähän junnukiekkoakin pelanneena, luonnollinen suosikkijoukkue.

Juu ja sitten ne sellaiset fanituote-jutut voi minusta poistaa ja kauas siitä määritelmästä, mikä tekee henkilöstä fanin. Hyi hemmetti, mitä ulkoisen kuoren katsomista. Toki monesti faneilla on fanituotteita, mutta ne eivät kerro faniudesta välttämättä mitään.

Suosittelen Nick Hornbyn hornankattilaa kaikille, jotka lukevat itsensä faneiksi. Ihan tuttuja piirteitähän sieltä löytää. Ehkä vähän häiritsee se, että kirjailija ehkä vähän vähättelee faniutta ikään kuin sellaisena, josta hän haluaisi päästä eroon. No, onhan se totta, että liikaa on liikaa, esimerkiksi jääkiekko ja jalkapallo ovat vain pelejä. Kuitenkin jonkun kirjallisuuden tai taiteen harrastamisen asettaisin periaatteessa ihan samalle viivalle, kuten minusta Hornby ei näytä sitä vastoin tekevän. Enkä itse ole ikinä kokenut, että minun pitäisi päästä mistään eroon. No, olenhan minä todella nuori ja kokematon verrattuna keski-ikäiseen englantilaiseen jalkapallofaniin, mutta minulla on se kuva, että hän yritti päästä faniudestaan eroon nuoruudessakin. Niin, tuossa kirjassa tulee esiin myös se, että hän kannattaa kahta-kolmea eri joukkuetta, jotka pelaavat eri sarjatasoilla. Mutta kannattaa tosiaan lukea!

Viimeksi muokattu:

Luiro

Jäsen
Eikös tuo hornankattila ole hieman huono tosifanille. Taitaa tuo Football Factory olla hieman parempi opas tosifaneille...

Tuon suhteen en ollut tosissani, joten pikku moralistit älkää hyppikö seinille.

Tosifani, en tiedä olenko, kannattaa joukkuettaan ja käy katsomassa sen pelejä kun taistellaan putoamista vastaan ja kun vastaan asettuu kakkosdivisioonan kärkijoukkue Ikurin Vire. Se ei tapa itseään, kun oma joukkue häviää, mutta voi myöntää vastustajan paremmuuden. Ei silti vaihda suosikkiaan. Kannustaa, mutta ei ole fanaatikko (eli ei hakkaa vastustajan kannattajaa). Saattaa nauraa hävityn ottelun jälkeen ja heittää vitsiä omista. Ja vittuilla pelin aikana omille, mutta vastustajan kannattaja ei saa pilkata omaa suosikkijoukkuetta. Oma joukkue on kuin oma lapsi. Itse saa haukkua, mutta kukaan muu ei saa sitä kritisoida.

Ja en ole ikinä käyttänyt fanirekvisiittaa. Mutta minulla on kova ääni ja se kuuluu kentälle asti joka hallissa.

HPK on rok.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ilmeisesti minä en ole fani enkä sitten varmaan kannattajakaan. Koska, en ole käynyt koskaan TPS:n pelissä. En ikinä. Syy tähän on Sievin ja Turun välimatka, joka on kai lähellä 500 kilometriä. Eikä mulla oo fanipaitaakaan. Mutta aina on Palloseuran puolta pidetty ja silleen. Ja aika lailla jokaisen pelaajan tunnistaisin, jos tulisivat Sievin torilla vastaan. Vaikken olekaan koskaan käynyt TPS:n peleissä niin aina olen itseäni TPS:n kannattajana/fanina pitänyt.

PS: On mulla Tepsin lippis...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy