Mikä tekee fanin..?

  • 3 951
  • 52

Juze80

Jäsen
Niin, siinäpä kysymys, jota olen itsekkin joskus pohtinut. Tässä on omat "kriteerini":

-On käynyt seuraamassa suosikkijoukkueensa pelejä vähintään 10 vuotta.
-Käy sekä koti-että vieraspeleissä säännöllisesti.
-Asuu samalla paikkakunnalla kuin kannattamansa joukkue.
-Omistaa fanirekvisiittaa.

Siinä joitakin omia mielipiteitäni asian tiimoilta.

Itse en lue itseäni faniksi, vaan ehkä lähinnä kannattajaksi, koska täytän vain 3 yllämainituista kohdista.

PS. Tiedän jo nyt, että moni vetää herneen syvälle torkkeliin, mutta se nyt ei ole yllätys.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni fanius ei ole todennettavissa millään ulkoisella asialla tai esineellä. Fanius on ajatusmaailma, jossa oma joukkue saa erityisaseman. Fani voi olla ilman yhtään fanikamaa tai fani voi olla ilman että katsoo yhtään ottelua.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Tosi-fanit, se seisomokatsomossa ääntä pitävä paviaanilauma on luku sinänsä. Tässä muutama kriteeri, miten pääset tuohon joukkoon tummaan:

-Olet sosiaalisesti rajoitteinen.
-Ryhmässä on kivaa, siellä on muitakin - laumasielu.
-Ostat pelipaidan ja paljon muuta fanikrääsää.
-Uskallat olla oma itsesi... porukassa, jossa on muitakin "outoja".
-Kun elämässä on vain tyhjiötä, niin täytät sen fanittamisella.
-Et ole mikään professori.
-Olet innokas!

Näitä ei tarvita:

-Älykkyyttä.
-Tietämystä lajista, saati omaa pelitaustaa.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Tosifani ei tietenkään ole itse valinnut joukkuettaan vaan morfar on ostanut kastelahjaksi ikuisen kausikortin ja koko suku on sisäsiittoisesti 6 sukupolvea saman kadun varrelta.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Juze80
-Asuu samalla paikkakunnalla kuin kannattamansa joukkue.

Eli esim. jokereiden fanista, joka on kannattanut joukkuetta divarista asti tulee tavallinen kannattaja, jos hän muuttaa vaikkapa Espoon tai Vantaan puolelle? Just.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Viestin lähetti Juze80
-On käynyt seuraamassa suosikkijoukkueensa pelejä vähintään 10 vuotta.
Tämän mukaan Pelicansille tulee sitten ensimmäiset fanit vuonna 2006.


Viestin lähetti Juze80
-Omistaa fanirekvisiittaa.
Tähän täytyy kyllä sanoa, että parempi niin että pitää ääntä katsomossa normaalivaatteissa kuin istuu kaulaliinat, fanipaidat ja lippikset päässä tuppisuuna. Varsinkin jälkimmäinen on aika turhauttavan näköistä kun yrittää olla mukana luomassa tunnelmaa.


Itse vastaisin kysymykseen, että asenne, sitoutuminen ja ylpeys omasta joukkueesta.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Re: Re: Mikä tekee fanin..?

Viestin lähetti RV16
Itse vastaisin kysymykseen, että asenne, sitoutuminen ja ylpeys omasta joukkueesta.

Amen.

Allekirjoitan tuon lauseen täysin. Olen täsmälleen samaa mieltä. Jos joku ei laske minua JYP-faniksi, vaikken Jyväskylässä asukaan, niin se on minulle yksi ja sama. Kuten jo aiemmin olen todennut, pääasia on, että sydämessäni tiedän olevani JYP-fani. Fani tai kannattaja, yhtä kaikki. JYPin puolesta liputetaan joka tapauksessa.
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Re: Re: Mikä tekee fanin..?

Viestin lähetti RV16

Itse vastaisin kysymykseen, että asenne, sitoutuminen ja ylpeys omasta joukkueesta.


Ei tätä asiaa kyllä tuon paremmin voi määritellä
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Juze80
Niin, siinäpä kysymys, jota olen itsekkin joskus pohtinut. Tässä on omat "kriteerini":
-Asuu samalla paikkakunnalla kuin kannattamansa joukkue.

Jaahas, oma kannattaja/fanitouhu loppui siis vuoden alussa kun muutin pois Oulusta. Olisi joku voinut kertoa aikaisemmin.

Mites onko sellainen henkilö fani joka lyö joukkueen taakse tuntuvasti rahaa, ilman että ajattelee sitä kovin tuottavana bisneksenä?Istuskelee pukupäällä aitiossa kotipeleissä, siemailee olutta ja hymyilee fanipäädyn fanaattisille faneille.

Kieltämättä BlackAdderin kuvauksen tosifaneista ja niistä fanaattisimmista menee yllättävän usein noihin mittoihin.
 

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Viestin lähetti Juze80
-On käynyt seuraamassa suosikkijoukkueensa pelejä vähintään 10 vuotta.
Lisäksi kaikki alle 10-vuotiaat eivät voi olla faneja tämän mukaan. Sorry kids...=(
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Viestin lähetti Black Adder
Tosi-fanit, se seisomokatsomossa ääntä pitävä paviaanilauma on luku sinänsä. Tässä muutama kriteeri, miten pääset tuohon joukkoon tummaan:

-Olet sosiaalisesti rajoitteinen.
-Ryhmässä on kivaa, siellä on muitakin - laumasielu.
-Ostat pelipaidan ja paljon muuta fanikrääsää.
-Uskallat olla oma itsesi... porukassa, jossa on muitakin "outoja".
-Kun elämässä on vain tyhjiötä, niin täytät sen fanittamisella.
-Et ole mikään professori.
-Olet innokas!

Näitä ei tarvita:

-Älykkyyttä.
-Tietämystä lajista, saati omaa pelitaustaa.

Noniin. Tuohan kuulostaa erinomaisen tutulta, eli täyttänen fanikäsitteen noiden kriteerien mukaan. Fanikrääsää ei tosin kovin paljoa ole. Muuten osui ja upposi.

Fanius. Ei sitä voi mielestäni millään kriteereillä määritellä. Sanotaan vaikka, että fanilla asiat pyörivät hieman liiaksikin oman suosikkijoukkueen ympärillä, ja joukkuetta ei vaihdeta/jätetä, vaikka kuinka heikosti menisi.
 

Juze80

Jäsen
No valaistaan hieman asioiden laitoja omalta kantiltani...

-Se 10 vuotta fanina tulee siitä, että se on mielestäni semmoinen sopiva aika todistaa, että on todellakin kiinostunut asiasta (Itsellänikin on kavereita jotka penikkana kävivät matseissa, mutta eivät enään nykyään kiinnostuksen laannuttua).

-Samalla paikkakunnalla asuminen taas kuvastaa sitä, että joukkue on rakas ja tärkeämpi kuin esim. työtarjoukset, opiskelupaikat ym. jotka tulevat muualta.

-Matseissa käyminen nyt taas on sitten tosifanille itsestään selvyys (myös vieraspeleissä).

-Ja totta kai jokaiselta kunnon fanilta täytyy fanikamaa löytyä. Näkyy fanius ja asian tärkeys myös päällepäin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Re: Re: Mikä tekee fanin..?

Viestin lähetti RV16
Itse vastaisin kysymykseen, että asenne, sitoutuminen ja ylpeys omasta joukkueesta.

Miten määrittelet tuon asenteen? Sitoutuminen tarkoittanee sitä, että kausi toisensa jälkeen tuo roponsa seuralle ja ylpeys sitä, että ottaa kuittailua vastaan pystyssäpäin?

Tätä on kannattaminen ainakin Espoossa. Paljoa ei ole takaisin saatu, vaikka paljon on annettu.


Fani en enää ole, kannattaja kylläkin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Juze80
-Samalla paikkakunnalla asuminen taas kuvastaa sitä, että joukkue on rakas ja tärkeämpi kuin esim. työtarjoukset, opiskelupaikat ym. jotka tulevat muualta.

Jännää. Minusta esim. opiskelupaikasta tai hyvästä työtarjouksesta kieltäytyminen jonkun penkkiurheilun takia on suurimman luokan idiotismia ja naiiviutta. Mutta hei, jokaisella on vain yksi elämä haaskattavanaan, kyllähän sen tuollaiseenkin ajanhukkaan saa tuhlattua.
 

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Viestin lähetti Juze80
No valaistaan hieman asioiden laitoja omalta kantiltani...

-Samalla paikkakunnalla asuminen taas kuvastaa sitä, että joukkue on rakas ja tärkeämpi kuin esim. työtarjoukset, opiskelupaikat ym. jotka tulevat muualta.

-Matseissa käyminen nyt taas on sitten tosifanille itsestään selvyys (myös vieraspeleissä).


Meinaatko että täytyy mieluummin lopettaa koulut ja kieltäytyä työstä (siinä tilanteessa että omalta paikkakunnalta ei löydy itselle sopivaa koulua/työtä) jotta voisi pysyä fanina ja lähellä jengiään? Tuo nyt kyllä sotii mielestäni tuota jälkimmäistä peleissä käyntiä vastaan. Kausikortin vielä pystynee hankkimaan työttömänä, mutta että vielä kaikissa vieraspeleissäkin? Mahdoton skenaario.

Ja miten lienee, katkeaako fanius, mikäli olet vuoden vaikka armeijassa toisella paikkakunnalla, etkä pääse kuin tusinaan peliin koko vuoden aikana?

Lisäksi väitteesi perusteella kukaan Suomessa ei voisi olla minkään NHL-joukkueen fani, koska ei asu ks. kaupungissa eikä reissaa joukkueen mukana. (itseasiassa, en usko että edes jenkki-, ja kanukkifanit käyvät säännöllisesti vieraspeleissä.)

Ja tällä periaatteella kukaan suomessa ei fanaa Kimi Räikköstä.
 

Co.

Jäsen
Viestin lähetti Juze80

-On käynyt seuraamassa suosikkijoukkueensa pelejä vähintään 10 vuotta.
-Käy sekä koti-että vieraspeleissä säännöllisesti.
-Asuu samalla paikkakunnalla kuin kannattamansa joukkue.
-Omistaa fanirekvisiittaa.

Itse en allekirjottaisi mitään näistä koskien faniutta. Tai siis nämä eivät todellakaan ole mitään edellytyksiä. Tuo matseissa säännöllisesti käyminenkin on monen (varsinkin nuoren) fanin kannalta vaikeaa nykyisillä lippujen hinnoilla (esim. HIFK). Pidän itseäni HIFK-fanina vaikka en asukaan Stadissa vaan Vantaalla, joka tosin on aivan Helsingin vieressä. Fanirekvisiitan omistaminen on mielestäni myöskin vähän kyseenalainen edellytys, sillä kuten joku jo aikaisemmin sanoi, tavallisissa vaatteissa omaa joukkuettaan äänekkäästi kannattava katsoja on mielestäni suurempi fani kuin henkilö jolla on pelipaita, hattu, kaulaliina, lippu yms. krääsää, mutta on matsin aikana aivan hiljaa ja paikoillaan. Tosin kyllähän suurin osa faneista varmaankin omistaa jonkinlaista rekvisiittaa.
Fanius edellyttää mielestäni oman joukkueen kunnioittamista, kannustusta halleilla, ylpeyttä joukkuetta kohtaan, asiallisuutta (käytöksessä, kommenteissa jne.) sekä aktiivista lajin seuraamista. Ja tämähän oli vain minun mielipiteeni.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Re: Re: Mikä tekee fanin..?

Viestin lähetti Co.
... omaa joukkuettaan äänekkäästi kannattava katsoja on mielestäni suurempi fani kuin henkilö jolla on pelipaita, hattu, kaulaliina, lippu yms. krääsää, mutta on matsin aikana aivan hiljaa ja paikoillaan.

Viestin lähetti Co.
Mites onko sellainen henkilö fani joka lyö joukkueen taakse tuntuvasti rahaa, ilman että ajattelee sitä kovin tuottavana bisneksenä? Istuskelee puku päällä aitiossa kotipeleissä, siemailee olutta ja hymyilee fanipäädyn fanaattisille faneille.

En mesoa katsomossa.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Viestin lähetti Juze80
-Samalla paikkakunnalla asuminen taas kuvastaa sitä, että joukkue on rakas ja tärkeämpi kuin esim. työtarjoukset, opiskelupaikat ym. jotka tulevat muualta.

Aha. Nyt sitten loppu opiskelu ja työnteko. Mama, I'm coming home!

Käsittämätöntä. Olenko siis tuhlannut kohtuullisia määriä rahaa matkailemalla ympäri Suomea "vaan jonkun" kiekkoporukan edesottamuksia seuraamaan? Olen siis todella tyhmä, olisihan sitä päässyt lähemmäksikin jääkiekko-otteluun, ihan samanlainen rivikatselija olisin siis ollut sielläkin kuin JYPin peleissä, kriteerit vain muuttuvat asuinpaikkakunnasta siihen etten ole 10 vuotta juossut ko. joukkueen peleissä. Kauheaa olla väliinputoaja.

RV16 tiivisti aika hyvin noita kriteereitä, peleissä käydään huonompinakin aikoina ja tajutaan, että huominen tulee vaikkei peli aina kuljekaan. V

Välillä tulee tehtyä jopa idioottimaiselta vaikuttavia vieraspelimatkoja (ajetaan 250 km harjoituspelin takia) ja peli ei ihan miellytäkkään ja vituttaa mutta aina on apu löytynyt Kummelista mukaillusta kysymyksestä: "Meinasitko ens vuonnakin tulla?", johon vastaus on aina kuulunut "Totta kai!".
 

Juze80

Jäsen
Viestin lähetti Takapassi
Aha. Nyt sitten loppu opiskelu ja työnteko. Mama, I'm coming home!

No niin! Kipin kapin kotiin sieltä ja rupea tosifaniksi! Jätä ne turhanpäiväiset työt ja opiskelut omaan arvoonsa. Löytyy niitä töitä ja kouluja nyt varmaan omalta kotipaikkakunnaltaki, tai jos ei niin anta olla...
 

Co.

Jäsen
Viestin lähetti Juze80
No niin! Kipin kapin kotiin sieltä ja rupea tosifaniksi! Jätä ne turhanpäiväiset työt ja opiskelut omaan arvoonsa. Löytyy niitä töitä ja kouluja nyt varmaan omalta kotipaikkakunnaltaki, tai jos ei niin anta olla...

Tosifani on siis sitoutunut asumaan samalla paikkakunnalla koko elämänsä? No, kaikkea sitä kuuleekin. Ehkä minun pitäisi siirtyä kannattamaan Kiekko-Vantaata. Tosin, en ole ajatellut asua täällä koko elämääni. En siis voi ikinä olla tosifani, ellen vaihda joukkuetta muutamaan kertaan :(
 

mop1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Aston Villa
Viestin lähetti Juze80

-Asuu samalla paikkakunnalla kuin kannattamansa joukkue.

29.9-04

Silloin se tapahtui , se mitä mä olin aina pelännyt.Ei mitää varoitusta ei mitään , se iski kuin jäinen turska mun naamalleni.
Ei siinä enään töistä tullut oikein mitään , mun ote vaan katosi , mikään ei kiinnostanut enään.
Kyllä mä tiesin että mä olin tehnyt väärin , melkein 20 vuotta sitä jatkui.
Niin silloin mä sain kuulla sen , Juze80 sen mulle kertoi , mä en ollut enään fani.
Anteeksi täytyy pyytää teiltä kaikilta keitä olen pettänyt , mä tiedän että te luotitte muhun ja luulitte mun olevan kuin te, mutta mulla oli salaisuus , mä olin ulkopaikkakuntalainen.

- Ex-Fani

:)
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Viestin lähetti Juze80
No niin! Kipin kapin kotiin sieltä ja rupea tosifaniksi! Jätä ne turhanpäiväiset työt ja opiskelut omaan arvoonsa. Löytyy niitä töitä ja kouluja nyt varmaan omalta kotipaikkakunnaltaki, tai jos ei niin anta olla...

Toisaalta tulee väkisinkin mieleen että kannattaako edes pitää itseään fanina jos tosifaniuden ja mielenhäiriön välinen ero on olemattoman pieni....
 

Jason26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Blackburn Rovers,Englanti, Tahko
Re: Re: Mikä tekee fanin..?

Viestin lähetti RV16


Itse vastaisin kysymykseen, että asenne, sitoutuminen ja ylpeys omasta joukkueesta.

Juuri näin, tähän ei ole mitään lisättävää.


Eli itse siis täytän nämä fani kriteerit. hienoa!!!
 

julijussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jack "matkalla" Kerouac
Entäpäs fanin ja seuraajan erot?

Muutamia fanin ja seuraajan eroja mielestäni:
- Fani pukeutuu fanituotteisiin
- Seuraaja pystyy tunnustamaan reilusti vastustajan paremmaksi
- Seuraaja pystyy helposti myöntämään nyrkkitappelun hävityksi
- Seuraaja ei osallistu kannustushuutoihin
- Seuraaja katsoo peliä analyyttisesti ja kiinnittää huomiota asioihin, joiden olemassaolosta fanit eivät välttämättä edes tiedä.
- Seuraaja saa nautintoa myös vastustajan hienoista otteista.
- Seuraajaa hävettää jos hän innostuu juhlimaan kotijoukkueen maalia.
- Seuraaja ei käy vieraspeleissä ellei satu olemaan paikkakunnalla juuri pelin aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös