Kolme poikaa olen tähän maailmaan kasvattanut ja yhden pikkuprinsessan olisin vielä toivonut, mutta se ei sitten toteutunutkaan.
Kuten aiemmissa puheenvuoroissa on jo mainittu, ongelma ei ole se mikä on lapsiluku kehittyneissä maissa vaan se, mikä se on kehitysmaissa. Tosin jos otsikkoa lukee, niin ei välttämättä pääse kärryille mitä ketjun avaaja on tarkoittanut mutta itse ajattelin sen koskevan lähinnä suomalaista yhteiskuntaa.
Silti yleisemmin, periaatteessa jonkun sortin pakkotoimenpiteet kehitysmaissa tai muissa ylikansoitetuissa maissa voisi olla paikallaan. Ihan vladin 7.62-malliin en olisi lähdössä, muistaakseni joskus muinoin joku itävaltalaissyntyinen aloitti jotain sen suuntaista aloittamalla yhdestä rodusta, mutta ei se sitten ollutkaan lopulta kiva juttu. Kiinassakin on jo luovuttu yhden lapsen kiintiöstä, koska se johti järkyttäviin lapsiteloituksiin.
Kehitysmaissa, siis maissa joissa on perin alhainen bruttokansantuote, on lapsien määrällä siinä mielessä suuri merkitys että vanhemmat ajattelevat isomman lapsilauman pystyvän elättämään heitä sitten kun he eivät itse enää pysty itseään elättämään. Eli ikäänkuin alkukantainen eläkejärjestelmä.
Sotavuosina ja sen jälkeen luotiin Suomeenkin eläkejärjestelmä, jonka avulla nykyään eläkeläiset saavat pääosin nauttia kohtuullisesta elämänlaadusta eläkepäivinään. Poikkeuksia toki on, suuntaan ja toiseen, mutta periaatteessa luotu järjestelmä on ollut Suomessa parempi kuin monissa muissa valtioissa.
Tulevaisuuden ongelma nyt onkin nykysuuntauksen mukainen lapsiluvun väheneminen ja isojen ikäluokkien eläköityminen. Pitäisi hiukan ajatella nenäänsä pidemmälle ja muistaa se perussääntö, että kaksi lasta elättää eläkeikäisen äitinsä, kolme jo molemmat vanhemmat.
Mitäs sitten, kun itse ollaan siinä iässä? Kuka meidän eläkkeet maksaa? Angry Birds?