Mikä on sopiva lapsiluku?

  • 4 296
  • 30

Mikä on sopiva lapsiluku?

  • Ei yhtäkään

    Ääniä: 35 22,0%
  • 1-2

    Ääniä: 73 45,9%
  • 3-4

    Ääniä: 30 18,9%
  • Kaikki otetaan vastaan

    Ääniä: 21 13,2%

  • Äänestäjiä
    159

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Lapsia vai ei- ketjun innoittamana ajattelin avata äänestyksen jossa selviää jatkoaikalaisten kanta paljon puhuttuun aiheeseen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vaihtoehto "2-3" on mielestäni sopiva lapsiluku. En osaa järkevästi perustella, mutta tuo luku tuntuu luonnollisemmalta kuin joku 5-9. Pari lasta on kuitenkin parempi kuin vain yksi, sillä yhtä lasta tulee aika helposti lellittyä pilalle. Saatan tietenkin olla väärässä, mutta näin minä olen asian tulkinnut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle ei yhtään, muut saavat tehdä niin monta kuin vaan itse parhaaksi näkevät.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En halua tehdä ainoatakaan lasta. Toisaalta toivoisin, että Maapallon väkiluku ei kasvaisi enää yhdelläkään ihmisellä, mutta tämä liene mahdoton toive toteutettavaksi.

Kaikkiaan sopivin lapsiluku olisi mielestäni nolla.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Käytössä pitäisi olla jonkinlainen lapsentekolisenssi. Narkkarien, saamattomien tyhjätaskujen, kommunistien, hidasälyisten ja epämääräisten nenänkaivajien ei tule mielestäni saada lisääntyä lainkaan. Eli riippuu olosuhteista.

Jos tarkastellaan liikennevälineiden, tapahtumien ja erilaisten turistikohteiden perhepaketteja, niin niissähän otetaan usein ihan suoraan kantaa että oikea lapsiluku on korkeintaan 2. Kylpylöihin sun muihin lapsia kiinnostaviin mestoihin myydään perhelippuja, ja hinnaston alalaidassa lukee pienellä fontilla että tämä tarkoittaa max kahta aikuista ja max kahta lasta. Jos lapsia on 3 tai enemmän, niin näille pitää usein ostaa yksittäisiä lastenlippuja normaalihintaan. Lopputulos on se, että perhelipun muodossa saatu pieni alennus ei ainakaan suurene sillä että lapsia on vaikkapa 3-5. Tietysti jos koko lessuperhe lähtee kiertueelle, niin he voivat jo saada ryhmäpaketteja...
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Itse myönnän pitäväni lapsista. Sisarusten lasten touhut ja jutut ovat joskus todella huvittavia. Itse en tosin halua itselleni lapsia. Oikeastaan koskaan en ole ollut mikään todellinen "family man." Muut asiat menevät heittämällä perheen perustamisen edelle. Näin oikeastaan on ollut mun kohdallani aina.

Mitä muuten tulee aiheeseen, niin minun mielestäni on jokaisen ihmisen henkilökohtainen oma asia, tekeekö lapsia vai ei. Suotavaa toki olisi, että ihmisillä jotka lapsia tekevät, olisi muut asiat (talous yms.) suht hyvin kontrollissa ennen kuin mietitään jälkikasvua.

Äänestän 0, koska omista mielipiteistään tässä kai kyse on. Muut tehkööt niin kuin parhaaksi näkevät.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Käytössä pitäisi olla jonkinlainen lapsentekolisenssi. Narkkarien, saamattomien tyhjätaskujen, kommunistien, hidasälyisten ja epämääräisten nenänkaivajien ei tule mielestäni saada lisääntyä lainkaan. Eli riippuu olosuhteista.

Kyllä. Todellista kärsimystä seurata vierestä, kun huonot äidit retuuttavat pentujaan kauppareissulla ja kun huonojen perheiden sinänsä viattomat, mutta geeneiltään epäonnistumaan tuomitut häiriköt pilaavat meidän fiksujen ihmisten yhteiskunnan.

3-4 on sopiva määrä, kunhan kaikille vaan riittää aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mutulla sanoisin, että lapsiperheiden lapsimäärä on nousemassa aiemmasta 1-2 lapsesta 2-3 lapseen. Itse olisin halunnut viisi (meikä maaliin ja aloitus kokoonpano olisi kasassa), mutta taitaa jäädä saamatta. Kaksi on ja kolmas on tuloillaan. Saattaa olla viimeinen, mutta kukapa tuota varmasti tietää miten mieli muuttuu. Laitoin kuiten 3-4, koska sen on lähimpänä.
 
Viimeksi muokattu:

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Varmasti silläkin on vaikutusta, missä vaiheessa lapset tulevat. Jos ajatellaan arjen kannalta, varmaan paras olisi se, että pieniä lapsia olisi kahden vuoden välein vaikkapa 3, sitten 10 vuoden tauko ja sitten halutessaan se yksi iltatähti.

Mutta vastaan että voi olla jopa 5, jos vanhimman ja nuorimman välillä on tarpeeksi ikäeroa.

Itse kaavailen tällaista, että ensin kaksi ja myöhemmin sitten tilanteen mukaan yksi tai jopa kaksi.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
1-2. Tämä vain on se luku (keskiarvo lähempänä kahta kuin yhtä), joka pitäisi saavuttaa maailmanlaajuisesti, jotta ihmiskunnan keskimääräinen elintaso ei laskisi jopa nykyistä alemmaksi. Väestönkasvu pysähtyy jossain vaiheessa. Haluaisin sen mieluummin tapahtuvan keinotekoisen säätelyn kuin jossain vaiheessa tulevan suuren kriisin (nälänhädän, pandemian tjm) seurauksena. Toki Suomi ei tule olemaan ratkaisevassa osassa väestönkasvun katkaisemisessa, mutta nähdäkseni näinhän voi jokainen ihminen ajatella omalle kohdalleen. "Ei se maailma siihen kaadu, että _minä_ hankin 5 lasta." Suhteellisen itsekäs ajattelutapa. Jos kaikki hankkivat 5 lasta, niin suhteellisen nopeasti se maailma kaatuu.

Kiina on ollut varsin edistyksellinen maa yhden lapsen politiikallaan ja taitaa olla yksi niistä harvoista kehitysmaist (tai kehittyvistä), jotka ovat pystyneet pitämään väestönkasvunsa jotenkin kurissa.

Joku 1,8 lasta per pariskunta maailmanlaajuisesti olisi semmoinen hyvä luku. Väestön määrä laskisi hiljalleen. Sitten kun se laskee sopivalle tasolle (mun mielestä joku 3 miljardia olisi ihan ok, toki tällä hetkellä tuntuu luku täysin utopistiselta), voitaisiin syntyvyyttä nostaa siihen 2,1-2,2:een, mitä tarvitaan väestömäärän pitämiseen samana.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kiina on ollut varsin edistyksellinen maa yhden lapsen politiikallaan ja taitaa olla yksi niistä harvoista kehitysmaist (tai kehittyvistä), jotka ovat pystyneet pitämään väestönkasvunsa jotenkin kurissa.

Joku 1,8 lasta per pariskunta maailmanlaajuisesti olisi semmoinen hyvä luku. Väestön määrä laskisi hiljalleen. Sitten kun se laskee sopivalle tasolle (mun mielestä joku 3 miljardia olisi ihan ok, toki tällä hetkellä tuntuu luku täysin utopistiselta), voitaisiin syntyvyyttä nostaa siihen 2,1-2,2:een, mitä tarvitaan väestömäärän pitämiseen samana.

Totta tietenkin joka sana. Kiinalaisten kanssa voitaisiin kuitenkin tehdä sellaista vaihtokauppaa, että me saamme tehdä jatkossa vaikka 3-5 lasta per/perhe, mutta leikkaamme päästöjämme, ja he jatkavat lasten lukumäärän vähentämistä mutta heidän ei tarvitse niin paljon murehtia kasvihuonekaasupäästöistään (koska he eivät kykene hiilidioksidipäästöjensä kasvua hillitsemään, mutta pystyvät hillitsemään väestön kasvua, ja toisaalta me pystymme leikkaamaan päästöjämme, mutta kärsimme huononevasta huoltosuhteesta). Näin molemmat kansakunnat olisivat tyytyväisempiä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En halua tehdä ainoatakaan lasta. Toisaalta toivoisin, että Maapallon väkiluku ei kasvaisi enää yhdelläkään ihmisellä, mutta tämä liene mahdoton toive toteutettavaksi.

Tämä ei ole kiinni siitä, hankkivatko suomalaiset tai muutkaan sivistyneet, länsimaalaiset ihmiset sen 1-2 lasta. Tämä on siitä kiinni, hankkivatko afrikkalaiset sen kuusi lasta tai intialaiset neljä lasta ja elävätkö nämä lapsilaumat aikuisiksi sen takia, että ns. humanitarismin nimessä pyritään "auttamaan Afrikkaa" nälänhädän yms. takia ja samalla taataan pitkällä tähtäimellä kyseiselle mantereelle entistä suurempi ja rajumpi kärsimys yhä suuremmalle määrälle ihmisiä.

Jos lisääntymistahti on korkea sen takia, että nälänhädät yms. ovat vieneet lapsia hautaan, niin siinä tapauksessa lisääntymistahtia tulisi rajoittaa pakkokeinoin sitä mukaa kun lääketiede ja sivistyksen, koulutuksen, edistyksellisemmän kulttuurin, paremman hygienian yms. tuominen kehitysmaihin etenee. Ehkä avun antaminen pitäisi sitoa tiukemmin siihen, että avunsaajamaassa tapahtuisi kulttuurinen muutos parempaan päin ja lapsiluku vähenisi? Jos ei muu auta, niin ennemmin kehitysmaaperheeseen esim. kaksi lasta ja vanhempien sterilointi sen jälkeen kuin kehitysmaaperheeseen 6-8 lasta, joista jokainen selviää lisääntymiskykyiseksi ja perustaa oman perheen, joissa on jokaisessa 6-8 lasta jne jne jne. Sitten onkin globaali nälänhätä käsillä, ja valtavat massat kärsivät nälkää koska aikoinaan oltiin sitä mieltä, että on niin humaania auttaa keinotekoista ja luonnon resursseista riippumatonta väestön liikakasvua jatkumaan.

Käytössä pitäisi olla jonkinlainen lapsentekolisenssi. Narkkarien, saamattomien tyhjätaskujen, kommunistien, hidasälyisten ja epämääräisten nenänkaivajien ei tule mielestäni saada lisääntyä lainkaan. Eli riippuu olosuhteista.

Tätä olen minäkin ollut mieltä jo vuosia. Jos haluaa ajaa autoa, tarvitsee ajokortin. Jos haluaa pistää kioskin pystyyn, tarvitsee elintarvikehygieniapassin. Jos haluaa adoptoida lapsen, tarvitsee paljon rahaa, onnea ja täydellisen parisuhteen sekä riittävän nuoren puolison. Jos haluaa saada lapsia, niin siihen riittävät mm. seuraavat vaihtoehdot:

...vittumarko siementää Pissis-Janican Corollan takapenkillä, Janicasta tulee YH-mama, joka polttaa ja juo sohvalla istumisen ja perseensä leventämisoperaation lomassa. Janican seuraavan lapsen isä on Rape ja seuraavan lapsen isä Kake sillä aikaa kun edelliset isät ovat vankilassa tai lähteneet läksimään.
...Herra Sebaot määrää, että Kaino-Elisa ei ehkäisyä käytä, joten Reino-Iivari pumppaa pussit tyhjäksi ja Kaino-Elisa synnyttää 12 lasta, jotka aivopestään lahkossa ja joita Vanhin käy panemassa ellei Reino-Iivari sitten itse korkkaa vanhimpia tyttäriä kun Kaino-Elisa on puhkinussittu, synnyttämisestä kuihtunut ihmisen kuori.
...sama, paitsi Allah määrää asiasta ja työtön perheenyhdistäjä Abdi Mohamed hankkii tiun lapsia sekä viralliselle vaimolleen että kolmelle muulle islamin lain mukaan vihitylle vaimolle, jotka ovat Suomessa rekisteröityneenä "yksinhuoltajaäideiksi" siitä huolimatta, että tämän etnisen ryhmän islam-tulkinta ei edes salli yh-äiteyttä ja avioliiton ulkopuolista haureutta.
...toimitusjohtaja ja konsulttirouva hankkivat lapsen, koska se on statussymboli. Lapsi kasvatetaan rahalla ja materialla, ei kiireisten uraputkivanhempien ajalla tai rakkaudella. Lapsesta tulee ongelmainen, hemmoteltu mulkku. Sitten ihmetellään, miten "hyvän perheen lapsi" on noin pilalla ja käyttäytyy kuin Nalle Wahlroos.

Jne jne jne. Ehdottomasti lisääntymislisenssi, ja myös maksimirajamäärä lapsien hankkimiselle. Täyspäisille, vakavaraisille pariskunnille maksimimäärä 3-4 lapseen, perusperheisiin 2-3, lisenssin ulkopuolella ei ollenkaan.

Itse kaipaisin ensin ns. lisääntymisikäisen naisen itselleni ja toimivan parisuhteen. Sitten 1-3 lasta. Todellisuudessa tuskin saan ikinä yhtään lasta ja kuolen aikanaan yksinäisenä ilman ainuttakaan lähiomaista ja ilman ketään, joka minua edes muistaisi. Ainoa lohtu tässä vaiheessa on se, että ne henkilöt, jotka nuorena, kauniina ja rohkeina vannoivat, etteivät ikinä kaipaa omia lapsia bilettämisen ja uran tekemisen lomaan vaikka he olisivat lapsia voineet ja saaneet hankkia ovat luultavasti myös samassa saattokodissa. Ja hekin ovat siellä yksinäisinä ja vailla ketään läheisiä. Mahtavatko he siinä vaiheessa vielä todeta, että "non, je ne regrette rien"?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä ei ole kiinni siitä, hankkivatko suomalaiset tai muutkaan sivistyneet, länsimaalaiset ihmiset sen 1-2 lasta. Tämä on siitä kiinni, hankkivatko afrikkalaiset sen kuusi lasta tai intialaiset neljä lasta ja elävätkö nämä lapsilaumat aikuisiksi sen takia, että ns. humanitarismin nimessä pyritään "auttamaan Afrikkaa" nälänhädän yms. takia ja samalla taataan pitkällä tähtäimellä kyseiselle mantereelle entistä suurempi ja rajumpi kärsimys yhä suuremmalle määrälle ihmisiä.

Mikäli arvelet, että minä jotenkin olisin sitä mieltä, että vain sivistyneissä länsimaissa - mitä ne lienevät ovatkaan - tulisi rajoittaa syntyväisyyttä menit metsään. Minusta kaikkialla maapallolla tulisi rajoittaa syntyväisyyttä ja jos suinkin mahdollista se tulisi tehdä pakkokeinoin - vaikkapa 7,62 millisen avulla.

Parasta avustamista on kouluttaminen eikä rahan syytäminen nälkäänäkeville "mulkosilmille". Niin karulta kuin se tuntuukin niin minusta jokainen kuollut afrikkalainen, aasialainen tms. lapsi - luen lukuun kaikki lapset - on parempi kuin se, että tänne syntyy n^2 määrä lapsia epämääräisenä aikana tulevien vuosien kuluessa.

Kannatan abortteja, kannatan sitä, että vanhemmilla olisi oikeus vapaaehtoiseen eutanasiaan mikäli lapsensa on vakavasti sairas tai vammainen syntyessä, mutta yhtälailla kannatan sitä, että kehitysmaiden ja kehittyvien maiden väestökasvua pyritään rajoittamaan kaikin mahdollisin keinoin. En itke laisinkaan vaikka käyttöön otettaisi epähumaanit keinot kuten pakkosterilisaatio. Tai pakollinen väestökasvunrajoittamisen sen ehdoksi, että maa saa tukea. Lisäksi valtioiden (mahdonton ajatus toteuttaa) ja yksilöiden (jälleen mahdoton laajamittaisesti toteuttaa) tulisi lopettaa kaikki tuki järjestöille jotka haluavat rajoittaa syntyvyyttä tai abortteja. Minä en aio syytää vapaaehtoisesti rahaani yhdellekään taholle, joka haluaa rajoittaa ehkäisynkäyttöä kehitysmaissa, kehittyvissä maissa tai teollisuusmaissa. Erilaiset kirkolliset järjestöt ovat "saatanasta"!

Loppukaneettina: kaikki keinot joilla pyritään syntyvyydenvähentämiseen tai väestökasvun pienentämiseen ovat minusta positiivisia asioita. Ikävä kyllä laajamittainen vestöntappaminen on mahdoton idea toteutettavaksi, vaikka sellainen edesauttaisi kuinka paljon tahansa globaalia tilannetta ja biodiversiteettien palautumista Maapallolla.

vlad.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Vastasin 1-2. Itse kasvoin yhden siskon kanssa ja mielestäni tuo oli ihan hyvä määrä. Olen nähnyt liian monta pilalle hemmoteltua perheen ainoaa lasta ja toisaalta itselleni alkaisi 3 olla jo vähän turhan monta.

Olen kyllä sen verran lapsirakas ihminen, että eiköhän noita muksuja vielä tule. Kuitenkaan juuri tällä hetkellä ei ole halua saada jälkikasvua vaan haluan muutaman vuoden odotella. Ensin pitäisi saada elämä jonkin verran rauhotettua ennen kun voi lapsia miettiä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aikanaan olin sitä mieltä, että yksi on ainoa väärä vastaus. No, nyt on yksi ja tuskin enempää tulee. Ja minulle tuo määrä tuntuu oikealta.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vastasin, että kaikki otetaan vastaan. Yhtään muksua ei vielä ole, mutta elokuussa pitäisi esikoisen nähdä ekan kerran päivänvaloa. 2-3 on ehkä aika passeli. Tosin olen emännälle sanonut, että jos 2 ensimmäistä on tyttöjä, niin sitten kerran kokeillaan vielä josko saataisiin yksi poikakin. Jos kolmaskin on tyttö, niin sitten pitää jo vähän miettiä..
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vastasin 1-2. Tällä hetkellä meillä on yksi lapsi ja toinen on tulossa. Ennen ajattelin, että yksi riittää, mutta täytyihän sille kaveri hankkia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
1-2. Yhden olen maailmaan tehnyt ja kaksi sain kaupanpäälle kun nykyisen naisen nain. Tää nuorin, yhteinen täyttää kesällä 16 eli mieheksi alkaa varttua. Enää ei lapsia tehdä tämän eikä kenenkään muunkaan naisen kanssa. Tässä kun alkaa omat vähitellen saamaan sitä jälkikasvua.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
2-3 olisi oma toiveeni. Yhden veljen kanssa olen varttunut ja hyväksi olen tämän määrän todennut. Jos oikein toiveen saisin heittää niin tulvaisuudessa saisin yhden tytön ja yhden pojan. Sinne on vielä aikaa ainakin viitisen vuotta, kaukaisia unelmia siis.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Vastasin "Ei yhtäkään".

En tahdo elää sitä vaivaa, murhetta ja huolta lapsukaisesta ja sen tulevaisuudesta. Tälle pallolle sikiää niin monen muunkin kusipään toimesta sitä mukulaa jo ihan riittävästi, että se minun nahkapokaali saattaisi olla se viimeinen pisara valtameressä.

Muksut on varmasti ihan kivoja ja kaikenlaista. Ei mahdu minun elämään.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
2-3, joten en vastaa mitään.
 
...toimitusjohtaja ja konsulttirouva hankkivat lapsen, koska se on statussymboli. Lapsi kasvatetaan rahalla ja materialla, ei kiireisten uraputkivanhempien ajalla tai rakkaudella. Lapsesta tulee ongelmainen, hemmoteltu mulkku. Sitten ihmetellään, miten "hyvän perheen lapsi" on noin pilalla ja käyttäytyy kuin Nalle Wahlroos.

Niin se elämä opettaa. Joskus kuvittelin, että tälläisia on vain elokuvissa. Kuitenkin ihan oikean ihmisen (naisen eli äidin) suusta kuultuna, sanoi tehneensä lapsen vain ja ainoastaa siksi, ettei perintö mene harakoille. On siinä motiivi. Ja moni sanoo, että lapsettomuus on itsekästä ? Kyseessä siis varakkaan suvun edustaja. Lapsi on jo teini-iässä, äiti valitsee ja ostaa vaatteet, ei ole koskaan saanut olla edes yökylässä... Samaan syssyyn sama maailman parhain äiti- moralisoi naisia, jotka tekevät lapsia n. 35 vuoden iässä. Kun niistä "voi tulla vammaisia ja semmosta", vaikka itse sai omansa melkein samassa iässä.

Mutta olenko minä moralisoiva muiden tekemisiä? Ei mulla ole lapsia, enkä ole ajatukselle aikaani uhrannut. Mutta jos vaikka kymmenen vuoden päästä saan lapsen esimerkiksi siivoja/sihteeri-vaimoni kanssa pienessä vuokrakaksiossa kontulassa kun työskentelen itse puhelinmyyjänä/veitsenheittäjänä. Moralisoiko tämä rikas nainen silloin minua? varmasti. (tai ehkä, huono esimerkki.)

Miksi meidän täytyy jatkuvasti moralisoida ja vittuilla ihmisten tekemistä ratkaisuista? Onko olemassa jokin ehdoton lukuarvo, kuinka monta lasta saa maailmaan tehdä? Mitäpä jos se tekemättä jäänyt kolmas lapsi olisikin geenimutaation kautta oleva seuraava ihmisnero, joka keksisi uudeksi autojen polttoaineeksi keksit? Tai ratkaisisi maailman nälänhädän erittelemällä hiestä ihmiselle maukkaan energianlähteen?

Jing ja Jang. Maailma on sellainen, missä elämme. Hyvän vastavoima on paha. Niin on pahuutta maailmassa, kun on hyvyyttäkin. Jos ajattelemme, että tähän paskaan maailmaan ei tarvitse yhtään enempää lapsia, olemme jo kovasti menossa pahan puolelle.


Olipa kerran viisas, nuori munkki, joka pohti kuinka muuttaa maailmaa. Vuosia hän kierteli maailmaa, mutta ei saanut aikaan haluamaansa muutosta. Hän päätti palata kotimaahansa ja kiertää siellä, levittäen sanomaansa. Vuosia ja vuosikymmeniä meni, mutta mikään ei muuttunut. Munkki jo melkein masentui, mutta päätti jatkaa tehtäväänsä kotikylässään. Vuodet kuluivat, mutta mitään muutosta ei tuntunut tapahtuvan. Kuolinvuoteellaan, vanhana partana munkki kertoi perheelleen olleensa täysin väärässä. Hän pohti, kuinka hänen olisi ensin kerrottava ajatuksistaan ja visioistaan perheelleen, jotka olisivat voineet vaikuttaa kylän toimintaan. Kylän toiminta olisi voinut vaikuttaa koko maan toimintaan, ja ehkä maan toiminta olisi voinut vaikuttaa koko maailman toimintaa.

Lapsettomuus on hyvä ratkaisu oikein perustein. "tämä maapallo on niin perseestä" ei ole argumentti, vaan tekosyy.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lapsettomuus on hyvä ratkaisu oikein perustein. "tämä maapallo on niin perseestä" ei ole argumentti, vaan tekosyy.
Hyvin sanottu. Seuraavaksi oletan, että kerrot vaikka top-3 oikeaa perustetta lapsettomuudelle.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Kuusi lasta kuuluu meidän perheeseen, kaikki omia eikä mitään ns. uusioperhettä ole kyseessä. Ja ei, ei olla lestadiolaisia, vanhoja tai uusia tai mitään. Lukumäärä on luonnollisesti oikea, koska vastaus kysymykseen "Kenet antaisit pois?" kuuluu tietenkin "En ketään". Silloinhan määrä on sitten oikea.

En tule itse erityisen suuresta perheestä, 3 lasta oli meillä. Olen kuitenkin jo suhteellisen nuorena ymmärtänyt että haluan omasta perheestäni ison. Ei ole tarvinnut katua, elämä on kyllä hyvin yltäkylläistä ja rikasta. Se nyt lienee selvää että joistain asioista on joutunut tinkimään, mutta todellisuudessa vain aniharvat asiat ovat oikeasti toteuttamattomissa. Moni asia saattaa olla haasteellinen, mutta lähes kaikki järjesteltävissä tavalla tai toisella joten en oikeastaan koe että olisin joutunut luopumaan mistään itselleni merkityksellisestä.

Jokainen pitäköön toki paskankin mielipiteensä, mutta "yleispätevästi oikeaa" lasten määrää ei tietenkään ole olemassakaan sillä määrä on aina suhteessa vastauksen antajaan. Toisille se määrä on minun mielestäni 0, toisille soisi enemmän.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Meillä on kolme lasta, joista kaksi ekaa tuli 2,5 v ikäerolla ja kolmas on 10 vuotta vanhinta nuorempi-siis iltatähti. Meille oikein sopiva lukumäärä, kun täälläkin näkyy kirjoittajia, joiden mielestä ei yhtään lasta enää minnekkään. No me tehtiin omien eläkkeiden maksua ajatellen kolme :)

Enpä ole pahemmin kärsinyt siitä, että lapsia on tuon verran. Elämä on ollut mukavaa. Varsinkin nyt kun vanhin täyttää tänä vuonna 32 ja nuorin kohta 22. Ja onhan meillä kaksi lasten lastakin jo.

Surettaako minua maapallon liikakansoitus. No juu ja ei, meidän ns siivstysvaltioiden olisi kyettävä opettamaan eräile ns kehitysmaille, ettei koko ajan kannata hässiä. Kondomi sun muut on hyviä keksintöjä.

Vladille omaan synkkään maailmaansa terveisiä valoisasta elämästä, joka on mahdollista lasten kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös