Mikä on sinun tapasi "parantaa maailmaa"?

• 4 820
  • 43

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters

Joo, olen lukenut tuosta. Ja enää emme tuonne vie mitään, vaan paikallisille avustusporukoille menee tästä lähin. En vaan jaksanut ottaa tuota esille. Tai sitten kerätään vaan seuraavaa Helsingin reissua varteen ja lahjoitan ne fasisti-Hurstille, ihan vaan Li Anderssonin ja muiden oikeiden hyväntekijöiden kiusaksi.

K

kiwipilot

Pyrin olemaan kaikissa tilanteissa kohtelias ja avulias, vaikken toista ihmistä entuudestaan tunnistaisikkaan. Teot voivat olla esim. tervehtiminen, oven avaaminen jne.
Esimerkiksi tänään talutin pari sataa metriä tuntematonta mummoa kun tämä sitä pyysi liukkaalla kävelykadulla.

Mitä jos kyseessä olisi ollut lesbomummo naisystävänsä kanssa? Tai mummo olisi ollut matkalla pojanpoikansa homoliittohäihin? Tai kaapista viime päivien kohun rohkaisemana ulos tullut homoseksuaali herrasmies?

Boldaus oma.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei vaan sähkösopimusta tehtäessä otin asian esille ja sanoivat, että sellainenkin vaihtoehto löytyy. Tartuin kiinni. Tekstistäsi sen verran, että toki yksi ihminen ei voi pelastaa maailmaa kuin elokuvissa. Toisaalta esimerkkinä muille toimiminen voi saada pyörät pyörimään.

Kai sinä kuitenkin ymmärrät, että teidän kuluttamanne sahkö ei todellakaan ole tuulivoimaa? Kaikki Suomessa tuotettu sähkö ajetaan ihan samaan kantaverkkoon, ja sieltä se sitten tulee eri kanavia pitkin sinunkin pistorasiaan ydinvoimaloista, tuulesta, vedestä, hiilestä, turpeesta, jne.

Se on kyllä tavallaan totta, että vesivoimalla tuotetun sähkön käyttäjä on täysin harhateillä luullessaan tekevänsä ekoteon, mutta sinäkin olet tapasi mukaan väärässä mussuttaessasi jostain propagandasta. Euroopassa on käytössä sähkön alkuperätakuujärjestelmä EECS ja siihen liittyvä uusiutuvan energian rekisteri RECS, joka tarkoittaa sitä, että jos Fortum myy kuluttajille x MWh vesisähköä, joutuu se ostamaan sähköpörssistä tasan saman verran vesivoimalla tuotettua sähköä ja maksamaan tämän sertifioinnista.

Sinä olet tapasi mukaan väärässä mussuttaessasi jostain, mitä minä en ole edes kirjoittanut eli ymmärtänyt asian täysin tarkoitushakuisesti täysin väärin ja tekemällä jotain väittämiä ja johtopäätöksiä sen perusteella. Eli tekstisi on kasa paskaa, jonka väitteitä ei voi kommentoida mitenkään, koska niiden väitteiden kommentointi tarkoittaisi, että niissä olisi jotain perää.

Kuka sen voi tehdä jos ei yksittäinen ihminen? Norsu? Kalalokki? Vai kenties simpanssi?

Fordél, ihan oikeasti...

Faktisesti tuo väitteesi on väärä, koska kaikki on kiinni siitä, mitä yksittäiset ihmiset tekevät. Konkreettisesti ei ole olemassa kansainvälisiä järjestöjä, valtioita tai vaikka yrityksiä. On vain yksittäisiä ihmisiä ja heidän toimintaa sekä päätöksiä. Maailma siis todellakin pelastuu yksittäisten ihmisten teoilla. Toisilla vaan on enemmän vaikutusmahdollisuuksia kuin toisella, mutta olennaista onkin, että jokainen tekisi omien mahdollisuuksien rajoissa asioita maailman pelastamiseksi. Jollain se on ilmastosopimuksen neuvottelu ja toisella se on julkisten kulkuneuvojen käyttö auton sijaan.

Vastaan vastakysymyksellä, jos se hieman avaisi näkökantaani. Jos minä lajittelen kaikki jätteeni, niin miten se vaikuttaa maailmaan isossa kuvassa yhtään mihinkään? Tai jos luovun autostani, ja pyöräilen kaikki matkat? Nyt ei puhuta yksittäisistä ihmisistä jotka muodostavat ison ryhmän, vaan yksittäisestä ihmisestä, ja noilla käsitteillä on todella iso ero.

Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kai sinä kuitenkin ymmärrät, että teidän kuluttamanne sahkö ei todellakaan ole tuulivoimaa?

Tottakai. Mutta olen myös ymmärtänyt, että jos minulle tuulisähköä myydään niin sen verran sitä pitää myös tuottaa mitä käytän. Saattaa sinun pistorasiasi sähköissä olla vahingossa myös tuollaista seassa.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tottakai. Mutta olen myös ymmärtänyt, että jos minulle tuulisähköä myydään niin sen verran sitä pitää myös tuottaa mitä käytän. Saattaa sinun pistorasiasi sähköissä olla vahingossa myös tuollaista seassa.

Ai tuulisähköä? Aivan varmasti on sitäkin seassa, ja hyvä niin. Pääasia, että sähköä riittää.

Fordél

Jäsen
Vastaan vastakysymyksellä, jos se hieman avaisi näkökantaani. Jos minä lajittelen kaikki jätteeni, niin miten se vaikuttaa maailmaan isossa kuvassa yhtään mihinkään? Tai jos luovun autostani, ja pyöräilen kaikki matkat? Nyt ei puhuta yksittäisistä ihmisistä jotka muodostavat ison ryhmän, vaan yksittäisestä ihmisestä, ja noilla käsitteillä on todella iso ero.

Se vaikuttaa esimerkiksi sillä tavalla, että nekin jätteet päätyvät oikeaan osoitteeseen ja osa niistä uudelleen hyödynnettäväksi sen sijaan, että kaikki päätyisivät vaikka luontoon tai edes kaatopaikalle. Jos jokainen jättäisi jätteet lajittelematta, ei jätteitä voitaisi esimerkiksi hyödyntää energian tuotannossa tai ainakin se olisi paljon nykyistä vaikeampaa.

Ja kyllä, käsitteillä on todella iso ero, mutta kun pointti onkin juuri siinä, että puhut käsitteistä. Käsitteet, kuten ryhmä, yritys, valtio tai vaikka EU, eivät saa aikaan yhtään mitään konkreettista vaan aina yksittäisen ihmiset. Ei kannata siis ryhtyä kyyniseksi ja nostaa käsiä pystyyn, koska se olet juuri sinä, joka voit omalta osaltasi pelastaa maailman.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Mitä tulee ketjun otsikkoon, niin yksittäinen ihminen ei valitettavasti voi teoillaan tehdä oikeastaan yhtään mitään, mikä parantaisi maailmaa merkittävästi yhtään mitenkään, puhumattakaan että maailma yksittäisen ihmisen tekojen ansiosta pelastuisi.

Tämä on valitettavan pitkälle totta...ellei tuo yksittäinen ihminen ole suurvallan johdossa.

Jostakin syystä sitä haluaa uskoa, että yksilönkin valinnoilla olisi merkitystä, vaikka näin tuskin juuri onkaan. Sen sijaan jos joukko yksilöitä sopii porukalla tekevänsä jotakin, niin sitten asiat saattavat muuttua.

Maailmanparantamista olen henk.kohtaisesti nuorena miehenä harrastanut rauhanturvaamiskeikoilla. Vieläkin ikä sallisi jonkun keikan. Ehkä vielä kerran pitää mennä katsomaan kurjuutta silmästä silmään, tehdä työtä jolla on tarkoitus.

Nykyisin aika ei oikein riitä muuhun vapaaehtoistyöhön kuin VAPEPAan, eli vapaahetoiseen pelastuspalveluun. Pääasiassa käymme hakemassa eksyneitä milloin mistäkin. Muistisairaat eksyvät kymmenen metrin päässä kotiovelta, toiset eivät löydä metsästä pois ja jonkun on yritettävä löytää sydänkohtauksen saaneet marjastajat. Lapsia on kauheinta etsiä läheisten hädän takia. Onneksi he yleensä löytyvät kunnossa. Parantaako tämä sitten maailmaa. En tiedä. Ehkä hetkellisesti.

Politiikassa tuen luonnollisen luontosuhteen palauttamista ja toisaalta ns. koko maan etua. Tämä on luultua helpompaa, tarvitsee vain vastustaa kaikkea mitä vihreä liitto esittää. No, en ole toki politiikassa mukana muuten kuin äänestäjänä. Toki joka kerta äänestävänä kuitenkin.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tulevaton kirjoitti hienosti. Hattu päästä.

Itse pyrin kohtaamaan ihmisen ihmisenä, eikä kansalaisuutensa, rotunsa tai poliittisen ideologiansa edustajana. Olen huomannut, että selvästi suurin osa ihmisistä, täysin taustasta riippumatta, on hyväntahtoisia ja ystävällisiä, kun he huomaavat, että heihin suhtautuu tasavertaisena. Tätä samaa suhtautumista opetan omalle jälkikasvulleni joka päivä osana muuta kasvatusta.

Kulutustottumuksissani pyrin kestävyyteen ja luonnon kunnioittamiseen, eli suosin lähiruokaa ja -tuotteita milloin mahdollista, sekä kierrätän niin paljon kuin mahdollista. Tämän ansiosta maailma ei pelastu, mutta asiat ympärilläni ovat edes vähän paremmin. Ja kun sata muuta tekee samoin, tai tuhat muuta, tai satatuhatta muuta... Ymmärrätte varmaan.

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Mitä jos kyseessä olisi ollut lesbomummo naisystävänsä kanssa? Tai mummo olisi ollut matkalla pojanpoikansa homoliittohäihin? Tai kaapista viime päivien kohun rohkaisemana ulos tullut homoseksuaali herrasmies?

Boldaus oma.

Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Olisin luultavasti toiminut samoin, vaikka kyseinen henkilö olisi mennyt tapaamaan lastaan joka istuu elinkautista.

Eli tekstisi on kasa paskaa, jonka väitteitä ei voi kommentoida mitenkään, koska niiden väitteiden kommentointi tarkoittaisi, että niissä olisi jotain perää.
Näin on varmaan parempi meille molemmille. Turha sitä keskustelua on yrittää synnyttää kun ei siitä kuitenkaan mitään tule, sotkee vain palstaa. Olisi alunperinkin pitänyt jättää vastaamatta viestiisi, mutta toivotaan nyt että sekin vastaus nyt jotain kolmatta osapuolta sattuisi palvelemaan.

Sama hommahan kävi eilen tuolla mokuketjussa. Se on kyllä kumma että kaikkien muiden nimimerkkien kanssa keskustelu onnistuu. Ja kääntäen, sinulla on tuntunut olevan vastaavia ongelmia muiden nimimerkkien kanssa. Mutta täältä tähän.

Viimeksi muokattu:

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yhdessä (naisvaltaisessa) duunipaikassa oli melko kireä ilmapiiri ja tiuskimista ym. tapahtui jatkuvasti. Ensimmäisen päivän jälkeen päätin aina kenet tahansa nähdessäni tervehtiä leveällä hymyllä ja tilanteen niin salliessa vaihtaa muutaman sanan. Oli hauska huomata, kuinka se hymy ja tervehdys oikasti saattoi piristää jonkun toisen päivää tosi paljon. Tämän jälkeen olenkin pyrkinyt aina jonkun tutun/puolitutun näkiessäni tervehtimään häntä iloisesti tyyliin, että jokainen näistä tajuaisi että heidätkin on huomioitu ja oli mukavaa että näin heidät. Tälläistä pientähän tämä vain on, mutta ideana on että ihmiset ei kokisi ainakaan minun suunnaltani itseään ei toivotuiksi/näkymättömiksi.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä on valitettavan pitkälle totta...ellei tuo yksittäinen ihminen ole suurvallan johdossa.

Jostakin syystä sitä haluaa uskoa, että yksilönkin valinnoilla olisi merkitystä, vaikka näin tuskin juuri onkaan. Sen sijaan jos joukko yksilöitä sopii porukalla tekevänsä jotakin, niin sitten asiat saattavat muuttua.

Aivan. Toki siinä ei ole mitään pahaa, että ihminen lajittelee jätteensä, ei omista autoa, ostaa aurinkokennoja ja kattaa näin osan käyttämästään energiasta, ei syö lihaa ja ostaa kaikki vaatteet kierrätettynä. Tuohan on ihan järkevä tapa toimia, ja jos siitä saa vielä hyvän mielen niin aina parempi. Mutta kun joku väittää, että noin toimimalla maailmaa pelastuu, niin eihän siinä mitään järkeä ole. Varsinkin kun nämä tällaiset ihmiset yleensä ovat niitä, jotka syövät ulkomailta lentokoneella/rahtilaivoilla tuotuja ituja/kookosmaitoa/Etiopialaisi herneitä ja pukeutuvat ulkomailta tuotuihin ja halpatyömaissa tuotettuihin vaatteisiin, eivätkä näe siinä mitään ongelmaa. Mutta samalla moralisoivat niitä, jotka syövät vaikkapa lihaa, joka on tuotettu tuossa lähitilalla.

Vaikka moni on sitä mieltä (tai siltä ainakin tuntuu), että suomalaisen hiilijalanjälki on se kaikista ratkaisevin maailman pelastumisen kannalta, niin ei se sitä kyllä ole, ei sillä ole ihan oikeasti kokonaisuuteen mitään merkitystä. Joka ikinen suomalainen voi muuttaa metsään ja viljellä kaiken oman ruokansa, lopettaa lihansyönnin kokonaan ja lopettaa sähkön käytön sekä romuttaa jokaikisen Suomesta löytyvän auton. Maailman kokonaissaasteiden kannalta tällä ei kuitenkaan ole yhtään mitään merkitystä. Jos ette usko, niin katsokaapa niitä tilastoja että kuina paljon mikäkin maa tätä maapalloa saastuttaa.

Tämä ei sitten todellakaan tarkoita sitä, että minun mielestäni kaikkien suomalaisten pitäisi lopettaa kierrättäminen tai alkaa elämään vailla huolen häivää muista ihmisistä. Ei todellakaan. Mutta sellaisen syyllistämisen ilmapiirin haluaisin asian ympäriltä lopettaa, ja että ihmiset ottaisivat realiteetit huomioon. Jos joskus joku nyt ei jaksakaan jätteitään lajitella, niin mitä sitten? Tai jos joku tykkää ajaa autollaan ihan huvikseen 500 km kuukaudessa, niin mitä sitten? Tai jos joku ei halua ruveta kasvissyöjäksi, niin mitä sitten? Ja ennen kaikkea toivoisin niiltä ihmisiltä, jotka vaativat muita elämään omien vaatimustensa mukaan, toteuttavan ensin itse sitä ideologiaansa täysin. Sitten voisi ehkä olla jotakin selkänojaa takana, jonka nojalla vaatia muitakin elämään niin.

Politiikassa tuen luonnollisen luontosuhteen palauttamista ja toisaalta ns. koko maan etua. Tämä on luultua helpompaa, tarvitsee vain vastustaa kaikkea mitä vihreä liitto esittää. No, en ole toki politiikassa mukana muuten kuin äänestäjänä. Toki joka kerta äänestävänä kuitenkin.

Tämä on myös totta ja sama täällä. Vihreiden maailmanparannus on ideologista, jolla ei ihan rehellisesti ole mitään tekemistä todellisuuden ja tekojen kanssa. He ovat ajamassa monia lakeja ja säädöksiä, jotka hankaloittavat muiden ihmisten elämää, mutta heihin itseensä niillä ei toki ole mitään väliä. Eikä maailmanparannuksessa ideologiana toki ole mitään pahaa, mutta kyllähän sitä toivoisi että niillä ideologioilla olisi joku realistinen tarttumapinta eikä ne säästöt ja rajoitukset kohdistuisi vain "niihin muihin", vaan edes joskus heihin itseensä. Ja kun he itse edes eläisivät niin kuin opettavat.

godspeed

Jäsen
^

Tuohon Kisapuiston kommenttiin sellainen lisäys, että jos jokainen miettisi prikulleen miten elää ja kuluttaa, niin elämästä tulisi melko epäkäytännöllistä monessa mielessä. Ideologisella puolella siitä taas tulisi henkisesti raskasta, kun ei voisi enää syödä banaaniakaan tietämättä onko sen poiminut 5-vuotias riistetty vinkuintiaani. Ristiriitoja löytyy niin paljon, että jos vähänkään laajemmin alkaa funtsiin niin siinä alkaa isopyörä heittään kun maailma ei pyörikään niin naiivisti kuin haluaisi kuvitella. Vähän sellainen ei-niin-totisesti otettava ketju tämä kuitenkin on, minkä takia otsikosta löytyy heittomerkit. Duh.

Joten "parannan maailmaa" itse lähinnä siten, että pyrin olemaan puuttumatta muiden asioihin tai vaikeuttamaan niitä, joten tietyllä tavalla sitä vain koittaa vältellä ongelmien lietsomista. Mitä tulee jeesaamiseen, niin ennen "toimenpidettä" pitää tehdä sellaisia päätelmiä, että tuleeko jeesi koskaan takaisin vai onko kyse yksipuolisesta tekemisestä. Viittaan tällä lähinnä sellaiseen populaan, joka vain ottaa enemmän mutta antaa vähemmän takaisin. Kaikkiaankin tätä aihetta on kohtuullisen hankala ajatella pyhimyksenä, kun edes itse ei aina voi tai osaa antaa takaisin silloin kun niin "pitäisi" tehdä. Mitä tässä sitten annetaan ja otetaan, se lienee kunkin eriteltävissä oman elämäntilanteensa kautta. Kannattaa kuitenkin varoa lausahdusta "Jos kaikki tekisivät niin", koska silloin ollaan jo pitkällä toivemaailmassa.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
^
Mitä tulee jeesaamiseen, niin ennen "toimenpidettä" pitää tehdä sellaisia päätelmiä, että tuleeko jeesi koskaan takaisin vai onko kyse yksipuolisesta tekemisestä. Viittaan tällä lähinnä sellaiseen populaan, joka vain ottaa enemmän mutta antaa vähemmän takaisin. Kaikkiaankin tätä aihetta on kohtuullisen hankala ajatella pyhimyksenä, kun edes itse ei aina voi tai osaa antaa takaisin silloin kun niin "pitäisi" tehdä. Mitä tässä sitten annetaan ja otetaan, se lienee kunkin eriteltävissä oman elämäntilanteensa kautta.

Niin, sehän on ihan selvä ettei se sama ihminen pysty koskaan maksamaan palvelusta takaisin. Itse kelaan asiaa niin, että mitä menetän jos korjaan naapurin fillarin tai pysähdyn tarkistamaan juopon tilanteen. Yleensä menetän vähän aikaa, jonka muuten käyttäisin jatkoajassa roikkumiseen. Eli en kovinkaan paljon.
Samoin en menetä siinäkään mitään, jos laitan jonkun asiakkaan pudottaman tavaran kaupassa omalle paikalleen (en kävele Prisman toiselle laidalle) tai siinä jos ilmoitan jostain ongelmasta henkilökunnalle (hedelmävaakan numeron nn tulee väärä printti). Ei maksa mitään.

godspeed

Jäsen
Niin, sehän on ihan selvä ettei se sama ihminen pysty koskaan maksamaan palvelusta takaisin. Itse kelaan asiaa niin, että mitä menetän jos korjaan naapurin fillarin tai pysähdyn tarkistamaan juopon tilanteen. Yleensä menetän vähän aikaa, jonka muuten käyttäisin jatkoajassa roikkumiseen. Eli en kovinkaan paljon.
Samoin en menetä siinäkään mitään, jos laitan jonkun asiakkaan pudottaman tavaran kaupassa omalle paikalleen (en kävele Prisman toiselle laidalle) tai siinä jos ilmoitan jostain ongelmasta henkilökunnalle (hedelmävaakan numeron nn tulee väärä printti). Ei maksa mitään.

Toki näin, jos ihan vain omaa mielihyväänsä kerryttäkseen ja samaa mielihyvää - selvästi pyyteetöntä apua - tarvitseville siirtääkseen tekee pieniä palveluksia, ovat autettavat tuntemattomia tai eivät. Olin ehkä liian kryptinen kun en eritellyt tarkemmin ketä auttaa ja ketä ei, mutta jokainen työelämässäkin ollut varmasti tietää kenelle maksaa vaivaa ja kenelle ei, jotta hyöty on mahdollisimman monipuolinen. Osa kun on niin vankkumattomia, että hyöty otetaan toisesta irti heti jos on liian kiltti. Tällaisille en tekisi palvelustakaan, jollei heidän henkensä olisi välittömässä vaarassa tai työpaikan ilmapiiri siitä häiriintyisi. Koskee monia muitakin tilanteita sama logiikka. Maailma ei parannu sellaisten auttamisesta, jotka eivät opi ns. pikkuasioista. Mutta se on taas jälleen kerran vain käytännöllistä, että varsinkaan kilpailutilanteissa omaa tai välttämättä suurenkaan osan etua ei palvele aina likinäköinen auttaminen.

Oliko aiheessa tarkoituskaan puhua vain näistä spurgujen jelppauksista?

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eilen oli YLEn uutisissa vähän tätä ketjua sivuavaa tutkimusta.

- Eli miehet lahjoittavat enemmän sotaveteraaneille jne, naiset taas luonnonsuojeluun ja köyhien auttamiseen...

- Miehet antavat enemmän rahallista avustusta, naiset antavat enemmän vapaaehtoista työvoimaa sekä tavaroita (esim.vaatteita)

Ei sinällään mitään kovin yllättävää näissä tuloksissa, vai mitä olette mieltä?

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ai tuulisähköä? Aivan varmasti on sitäkin seassa, ja hyvä niin. Pääasia, että sähköä riittää.

Pakko lainata itseään ja jatkaa tästä hieman. Olen siis sitä mieltä, että on typerää maksaa enemmän sähkölaskussaan tuulivoiman ym. takia, kun se pistokkeista tuleva sähkö nyt tulee kaikille valtakunnan verkon kautta sähköä saaville ihan tasalaatuisesti sekoituksena kaikista muodoista. Näköjään tämä "huijaus" osataan kääntää myös toisinpäin, mutta kuluttajaystävällisemmäksi.

Nimittäin pari-kolme päivää sitten postiluukustani tuli kirje nykyiseltä sähköyhtiöltäni, että minun sähköni maksaa nykyään tämän ja tämän verran, mutta että minulla on mahdollista saada 1,3 senttiä/kWh halvempaa sähköä jos ilmoitan, että en halua käyttää sähköä joka on tuotettu ympäristöystävällisillä menetelmillä. Minun sähkönkulutukseni hinta kuukaudessa kerrostaloasujana on muutenkin ihan naurettavan vähän, joten varsinaisesti tuolla ei ole mitään merkitystä minun sähkölaskuuni. Siitä huolimatta ilmoitin heti, että tietenkin haluan laskuni olevan pienempi, enkä siis halua että pistokkeestani tuleva sähkö on tuotettu ympäristöystävällisillä menetelmillä.

Nyt vain odottelemaan, että mitä tapahtuu vuoden vaihtuessa, jolloin tuo vaihdos minun pistorasioissani ympäristöystävällisistä muodoista luontoa tuhoaviin muotoihin tapahtuu.

Pakko lainata itseään ja jatkaa tästä hieman. Olen siis sitä mieltä, että on typerää maksaa enemmän sähkölaskussaan tuulivoiman ym. takia, kun se pistokkeista tuleva sähkö nyt tulee kaikille valtakunnan verkon kautta sähköä saaville ihan tasalaatuisesti sekoituksena kaikista muodoista. Näköjään tämä "huijaus" osataan kääntää myös toisinpäin, mutta kuluttajaystävällisemmäksi.
Tätä "huijausta" voisi yrittää avata sitä ymmärtämättömille vaikka sitä kautta, että eri tavoin tuotettu sähkö menee verkossa sekaisin vähän samaan tapaan kuin eri lähteistä kerätyt verot valtion kirstussa. Pilkkua jos nussitaan niin onhan se tavallaan väärin väittää, että juuri minun verovaroillani maksettaisiin linnan juhlia, mistäs minä voin tietää mihin käyttöön juuri ne minun euroni menevät. Mutta en taida jaksaa edes yrittää. Jankkaukseksi se kuitenkin menisi.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tätä "huijausta" voisi yrittää avata sitä ymmärtämättömille vaikka sitä kautta, että eri tavoin tuotettu sähkö menee verkossa sekaisin vähän samaan tapaan kuin eri lähteistä kerätyt verot valtion kirstussa.

Muuten hyvä vastaväite, paitsi että minähän sanoin itse juuri noin.

Pilkkua jos nussitaan niin onhan se tavallaan väärin väittää, että juuri minun verovaroillani maksettaisiin linnan juhlia, mistäs minä voin tietää mihin käyttöön juuri ne minun euroni menevät. Mutta en taida jaksaa edes yrittää. Jankkaukseksi se kuitenkin menisi.

Tässä taas on toki perää osittain. Kaikki maksaa veroja eikä kukaan pysty päättämään, mihin juuri ne omat veroeurot menee. Mutta muuten tuo ontuu kuin Oscar Pistorius Etelä-Afrikkalaisessa vankilassa. Veroihin verrattuna tuo sähköyhtiöiden harjoittama markkinointi on sama asia, jos verotoimistosta tulisi kirje että laittamalla rastin ruutuun maksat 2 % enemmän veroja ja verotoimisto lupaa, että sen ansiosta minun maksamiani veroja ei käytetä senttiäkään linnan juhliin vaan ne käytetään kaikki uuden pisararadan tekemiseen. Sitten taas toiselle ihmiselle lähetetään kirje, että laita rasti ruutuun, niin maksat 2 % vähemmän veroja eikä sinun maksamiasi veroja käytetä senttiäkään pisararataan.

Lopputulos on se, että molemmilla on hyvä mieli, mutta vain toinen tajuaa että sillä rastilla ei ole mitään muuta väliä kuin että hän maksaa vähemmän. Ensimmäinen ei edes tajua että häntä on kusetettu, mutta se ei toki ole tässä oleellista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy