Mikä on sinun tapasi "parantaa maailmaa"?

  • 4 694
  • 43
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Paristakin eri ketjusta innovoituneena ajattelin avata tällaisen ketjun. Olemme jokainen jollakin tavoin eettisesti ohjautuvia, joskin arvot ja toimintatavat paremman maailman hyväksi vaihtelevat. Koska olemme anonyymejä, voimme tässä ketjussa mainita häpeilemättä miten kukin toimimme.

Nimimerkki Sanainen arkku äänestää aina kunnallisissa ja valtiollisissa vaaleissa. Lisäksi pidän tärkeänä ns. yleispuolueen äänestämistä "yhden asian liikkeen" sijaan. Tosin nyttemmin olen ajatellut, että kunnallisissa vaaleissa alkaisin äänestämään Vihreitä, koska sen arvot kunnallisen päätöksenteon piiriin kuuluvissa asioissa ovat omieni suuntaiset. Eduskunnassa pidän näitä (Vihr. KD. Pers. Ruots.) demokratialle haitallisina, hallituksen toimintakykyä rampauttavan vaa´ankielimekanismin takia.

Yleisemmin arjessa uskon siihen, että voin vaikuttaa parhaiten siihen "mihin käteni yltää". Se tarkoittaa, että teen työni niin hyvin kuin osaan ja nostan siellä kissan pöydälle kun epäkohtaan törmään. Toisaalta annan työkavereille kiitoksen ja hyvän palautteen aina kun siihen on syytä.
Korjaan naapurin polkupyörän, koska voin sen tehdä. Otan liftarin kyytiin, jos arvioin sen turvalliseksi ratkaisuksi jne...

Mihinkään adresseihin ja kansalaisaloitteisiin en kirjoita nimeäni. Mielestäni ne ovat (usein) "äänekkään vähemmistön etuilupyrkimyksiä demokraattisessa prosessissa" tai niiden tarkoitus on mustamaalata taho, joka ei voi adressissa esitettyä toivetta toteuttaa niissä olosuhteissa joissa hän/se toimii. Samoin facebookin koiran, murrosikäisen tai mummon katoamisjulkaisuja en jaa varsinkaan jos alue ei yhtään kohtaa oman kaverilistani kanssa.

Yhtä tärkeänä, kuin satunnaiset hyväntekeväisyyslahjoitukset, pidän sitä että taloyhtiön murrosikäisiä moikataan kuten muitakin naapureita eikä heihin suhtauduta varmuuden vuoksi epäilevästi tai vihamielisesti. Kadulla en käytännössä koskaan kävele apua tarvitsevan ohi varmistamatta että hän tulee apua saamaan. En juoponkaan. (Toki tämä on rajanvetokysymys, koska selkeästi syrjäytynyt narkkari tarvitsee apua vaikei olisikaan tajuttomassa tilassa alasti hankeen sammuneena päässään vuotava avohaava). Autan aina, jos voin.

Perusystävällisyys päivittäisissä kohtaamisissa ja vähän enemmänkin niissä jotka toistuvat usein (lähikaupan kassat jne...). Tällaiseen vaikuttamiseen minä uskon.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Äänestän kaikissa mahdollisissa vaaleissa (myös esim. seurakunnan vaaleissa) ja maksan veroja. Koetan myös olla ystävällinen ja kohtelias ihmisiä kohtaan. Mielestäni olen siinä kehittynyt iän myötä.

Jossain määrin myös ostan reilun kaupan tuotteita ja boikotoin tiettyjä tuotemerkkejä ja maita, nykyään esim. Venäjää.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Äänestän kaikissa mahdollisissa vaaleissa (myös esim. seurakunnan vaaleissa) ...

Pyrin samaan.

Sitten jouluna annan SPR:n joulukeräykseen muutaman lantin, sotaveteraaneille vähän enemmän.

Siinähän nuo isoimmat. Jos noin teoriassa luonnonsuojelua mietin, niin meri-ihmisenä koen kyllä Itämeren tilanteen kiinnostavaksi.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En osta Itämeren lohta, jos sitä on edes myytävänä. En myöskään pyydä taimenta napapiirin eteläpuolisessa Suomessa, ellei "kanta" ole pyyntikokoisten istukkaiden varassa. Sähkölaskuja en maksele vielä, mutta sitten kun moista teen, niin pyrkimyksenä välttää vesivoimaa ja mahdollisesti myös turvetta. Ostoksilla en kauheasti jaksa muuten miettiä, reilusta kaupastakaan aina tiedä kuinka reilua se on.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Vien tyhjät pullot/tölkit palautusautomaattiin.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Olen ollut parisen vuotta Unicefin kuukausilahjoittajana. Kohde on nepalilaisten tyttöjen koulunkäynnin tukeminen. Summa ei ole suuri, mutta toivottavasti auttaa edes jotain. Satunnaisesti tuuppaan rahaa myös WWF:n kohteisiin. Viimeisin oli tämä tiikerien suojelukamppis.

Niin joo, ja hiluja tulee laitettua noihin markettien Red Cross -lippaisiin.
 
K

kiwipilot

Emme omista autoa vaan duuni-, koulu- ja päiväkotimatkat tehdään fillarilla. Sujuu ihan ok kolmen muksun kanssa. Valinta tosin ei ole ekologinen vaan perustuu puhtaasti taloudellisuuteen.
 
Elelen siinä suunnilleen yhden maapallon rajoissa, ja yritän herätellä muitakin. Yhtenä muurahaisena kannan informaation kortta kekoomme. Ei ole loppupeleissä paha rasti, vaikka onkin helpommin sanottu kuin tehty. Ainakin työtä riittää, suurin osa meistä muurahaisista kun viis veisaa mistään keoista, vaan ainoastaan pyörii pellossa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Vien vaatteita UFF:in keräyksiin, osallistun mielelläni myös rahakeräyksiin, maksan kirkollisveroa uskottomana sosiaalisin perustein, vapaaehtoistyötä maahanmuuttajien parissa ja nuorten katupäivystyksissä, merimieskirkon hommissa Lontoossa auttelin pulaan joutuneita suomalaisia, lähinnä au paireja.

Olen erityislapsen isä ja sitä kautta pyrin olemaan hyödyksi, jos jotain pyydetään erityslapsien hyväksi. Olemme kuntoutujaryhmässä ja olemme tulleet todella läheisiksi pienelle, lievästi kehitysvammaiselle kiinalaispojalle. Hän on kiiintynyt kovasti minuun ja vaimooni, me olemme luvanneet kaiken tukemme hänen adoptioäidilleen.

Adoptoimme myös kissan, joka olisi muuten pistetty kylmäksi. Kannustamme myös muita kotieläintä haluavia tsekkaamaan rankkurit sun muut, josko sieltä löytyisi joku viikatemiestä odotteleva karvamöykky kaveriksi.

Varmasti löytyisi muutakin mainittavaa, mutta en jaksa oikein tätä kännykkäkirjoittelua. Ei noilla nyt kuuhun mennä tai maailmaa paranneta sen kummemmin, mutta jotain pientä joskus.
 

Fordél

Jäsen
Pyrin koko ajan oppimaan uusia asioita ja avartamaan omaa ymmärrystäni maailmasta sekä ihmisistä. Tiedon ja ymmärryksen lisääntyessä voin varmasti olla parempi ihminen niin luontoäidille kuin kanssaihmisille.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tänään paransin maailmaa avaamalla tämän ketjun, joka toimii väylänä Tulevaton:on ajatusten ulostulolle tuossa ylempänä.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Nimimerkki Tulevaton. Oletko kenties lukenut kirjan "Havahtuminen" ?

Tekstisi osuu maaliin napakasti.

Lisäksi vielä lisäisin että tässä maailmassa (ainakin minun) tarvitaan enemmän ymmärrystä ja vähemmän tuomitsemista.
 

Fordél

Jäsen
Lisäksi vielä lisäisin että tässä maailmassa (ainakin minun) tarvitaan enemmän ymmärrystä ja vähemmän tuomitsemista.

Älä muuta virka. Olen kyllästynyt siihen, kuinka meillä ihmisillä on joku käsittämätön tarve tuomita toisia ihmisiä mitä vähäpätöisimmin syin. Kuvittelemme tietävämme niin hyvin toisten ihmisten taustat ja olosuhteet, että voimme tuomita heidät tuosta vain. Todellisuudessa olemme niin vailinaisia, että emme hahmota edes omien tekemisiemme taustoja. "Stereotypisointi" ja ihmisten lokerointi tai jopa tuomitseminen tottakai helpottaa meidän elämäämme, koska ne auttavat meitä jäsentelemään asiat päässämme ja sivuuttamaan kaiken turhan. Harmi vaan, että samalla sorrumme pahoihin yksinkertaistuksiin ja emme näe asioita, jotka auttaisivat meitä ymmärtämään. Emme anna toiselle välttämättä edes mahdollisuutta tulla ymmärretyksi. Typerää toimintaa, johon itsekin sortuu. Pitäisi enemmän jaksaa kuunnella ja uskaltaa kohdata erilaisuutta.

Ja loppuu vielä: tulevaton nimimerkiltä hieno viesti.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Asiallista pohdintaa täällä monella nimimerkillä. Konkretiaa, mutta myös syvempää filosofiaa, jota voi soveltaa ihan arkipäiväiseen elämään kukin meistä.

Olen vasta näin keski-iän kolkutellessa päässyt vähitellen irti siitä häpeän ja ennakkoluuloisuuden maaperästä, johon koin kasvaneeni elämäni alkutaipaleella. Riittämättömyyden tunne, ja sosiaalisen paineen alla suorituksilla irtopisteiden keräily on jäänyt taakse ja nykyisin yritänkin aina muistuttaa itseäni arjessa siitä, mitkä ovat ne todelliset arvot mitkä minua ohjaavat.

Kun nämä asiat on oivaltanut, on helpompi lähteä ns. maailmaa parantamaan. Ylimääräisen kuluttamisen ja tavaran haalimisen turhuuden kun oivaltaa, on jo hyvällä tiellä. Tulot ovat niukat, mutta niin on myös menot. Kierrätän kotitalousjätteet niin hyvin kuin pystyn, pyrin käyttämään julkisia kulkuneuvoja ja polkupyörilen. Ja niin ihania kuin vauvauutiset lähipiirissä yleensä ovatkin, niin mielestäni myös lapsettomat ihmiset pitäisi nähdä hyödyllisinä olentoina, koska eivät ole lisäämässä maapallon kuormitusta tekemällä lisää kuluttajia jo ennestään ränsistyneelle planeetallemme. Vannomatta paras, mutta uskon että minun osaltani tämä lisääntymispontetiaali on jo mennyt, ja hyvä niin. (Pontentiaali ei kuitekaan ole sama asia kuin potenssi).

On hyvä kerran päivässä tai edes kerran viikossa katsoa itseään ikään kuin ulkopuolisen silmin ja miettiä että teetkö niin kuten omat arvosi sanelevat. Vai menetkö jonkun muun vertauskuvallisessa talutusnuorassa tai oravanpyörässä. Tehokkuuden nimissä tapahtuva helvetillinen hosuminen, iloton ja pakonomainen suorittaminen jonkun kaavan mukaan syö energiaa ja tuhoaa luovuuden. Inhimillisen elämän rajallisuuden ja haavoittuvuuden tajuaminen antaa jo itsessään mielenrauhaa. Kun tietää että jatkuva suoritusten ja kulutusyhteiskunnan houkutusten perässä tempoilu ei johda mihinkään. Loppujen lopuksi ihminen tulee toimeen melko vähällä materialla.

En tiedä menikö tämä sepustus nyt joltain osin otsikosta ohi, mutta eiköhän tämän viestin avulla taas vähän maailmaa parannettu. Kohta pitää ottaa virrat pois läppäristä, sammuttaa valot ja säästää sähköä ilmastonmuutos mielessä, tottakai.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Pyrin olemaan kaikissa tilanteissa kohtelias ja avulias, vaikken toista ihmistä entuudestaan tunnistaisikkaan. Teot voivat olla esim. tervehtiminen, oven avaaminen jne.
Esimerkiksi tänään talutin pari sataa metriä tuntematonta mummoa kun tämä sitä pyysi liukkaalla kävelykadulla.
Tälläisillä pienillä teoilla saa helposti ja täysin ilmaiseksi hyvää aikaan. Ja myös itselle tulee hyvä fiilis, kuten totesin taluttamalleni mummolle, kun tämä tiedusteli olenko vaivautunut tilanteesta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikä on minun tapani "parantaa maailmaa"?

Siten miten minä termin nykyään miellän niin enpä taida pahemmin "parantaa maailmaa" - joitain pieniä triviaaleja seikkoja en pidä kovinkaan kummoisena maailmanparantamisena, koska ne ovat - no niitä kovin pieniä triviaaleja seikkoja joilla ei loppujen lopuksi ole liiemmin merkitystä. Teenpä ne tahi jätän tekemättä niin niillä ei ole kokonaiskuvaan vaikutusta laisinkaan - teen ne lähinnä, jotta minulle tulisi hyvä mieli, en sen tähden, että jollekin toiselle tulisi hyvä mieli tai joku toinen kokisi saavansa jotain.

Kuten olen joillekin hyvin läheisille ihmisille todennut, olen hyvin itsekäs ihminen ja toimintani perusajatus on se, että myös minun on saatava jotain siitä, että teen jotakin toiselle ihmisille - jotain hyötyöä, tosin usein hyödyksi riittää materiaaliton tuntemus siitä, että minulle tuli hyvä mieli saadessani auttaa toista ihmistä tai tukiessani jotain asiaa. Jos minulle ei tätä mielihyvän nostattamaa tunnetta tulisi, en minä näitä pieniä "maailman parannus" tekoja jaksaisi - viitsisi - tehdä.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Lajittelen jätteet bio, seka, paperi, kartonki, lasi, patterit/lamput ja metalli. Meillä käytetään tuulisähköä ja liikumme 99% julkisilla, pyörällä tai kävellen. Lahjoitan rahaa Amnestylle ja Joulupataan. En syö lihaa muutoin kuin kalaa satunnaisesti.

EDIT: Otetaan vielä yksi maailmanparannuspiste vaatteiden lahjoituksesta kodittomille.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Pyrin olemaan ystävällinen ihmisiä, erityisesti kavereita ja muita läheisiä kohtaan, vaikka se huonon päivän sattuessa on melko vaikeaa, kun en osaa feikata kovin hyvin. Vanhoja ihmisiä pyrin auttamaan jos näyttävät tarvitsevan apua. En heitä roskia luontoon, vaan niille tarkoitettuihin astioihin. Koitan pitää itseni kunnossa, etten joudu vanhempana yhteiskunnan taakaksi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Omat teot on enemmän pieniä ja osuu suoraan kohteeseen ja vaikuttaa heti. Esimerkiksi teen lumitöitä naapurin vanhuksille, polttopuita myös, joskus jutellaan päivän aiheista ja on vain kaverina jossain puuhastelussa. Tai auraan ulkojäät jotta päästään pelaamaan kiekkoa. Jotenkin ilmastonmuutokseen vaikuttaminen esim. omalla autoilulla tai moottoripyöräilyllä en usko, koska vaikka ajettaisi Suomessa vetymoottorivehkeillä etulinjassa EU-direktiivin myötä niin Kiina, Intia, Afrikka, USA jne kyllä saastuttaa sen verran, ettei omilla teoilla ole merkitystä. Tietysti luonnonsuojelua pyrin tekemään paikallisesti esim. roskat roskikseen, joskus keräilen kotitien varrelta roskia (heittää muuten jonnet ja amisautoilijat aivan jumalattomasti mäkkärin kääreitä, röökiaskeja jne autoista) tms. aika perusjuttuja. En osta turhaa romua ja mielummin ostan yhden kestävän tuotteen kuin 10 kertakäyttötuotetta.

Mutta aika pieniä omat teot on ja pieni pisto tuntuu sydämessä kun hoksaa tilanteita, joissa olisi voinut olla avuksi.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Meillä käytetään tuulisähköä ja liikumme 99% julkisilla, pyörällä tai kävellen.

Onko teillä oma tuulivoimala talon pihassa? Vai miten tuo onnistuu?


Mitä tulee ketjun otsikkoon, niin yksittäinen ihminen ei valitettavasti voi teoillaan tehdä oikeastaan yhtään mitään, mikä parantaisi maailmaa merkittävästi yhtään mitenkään, puhumattakaan että maailma yksittäisen ihmisen tekojen ansiosta pelastuisi. Hyvän mielen toki voi itselleen saada monillakin teoilla, ja ehkäpä siinä onkin se suurin ja oikeasti tavoitelluin asia. Jos joku saa hyvän mielen sillä, että pahvit laitetaan pahvikeräykseen, lasit lasikeräykseen ja vaatteet omiin keräyksiin, niin hieno homma ja kierrätys kunniaan. Mutta jos joku väittää, että hän tekee sen siksi että niin maailma pelastuu, niin sellaisista ihmisistä tulee mieleen vain että aivopesu on näköjään hänen kohdallaan onnistunut poikkeuksellisen hyvin kun oma ajattelu on saatu ulkoistettua ja loppumaan ihan kokonaan.

Itsekin kyllä kierrätän kaiken, mille tavaroille taloyhtiöni on omat laatikot hommannut, mutta en todellakaan kuvittele että sillä on mitään tekemistä maailman pelastumisen kanssa. Vanhan/rikkinäisen elektroniikan vien aina giganttiin ym. samalla kun ostan uuden, vaikkei sekään pelasta maailmaa. Ja uutta tavaraa en osta koskaan sen takia, että telkkarista julkaistiin uusi malli tai kännykkä on jo vuoden vanha. Uuden ostan silloin, kun entinen hajoaa tai sillä ei ihan oikeasti tee enää mitään, kun tekniikka on niin vanhentunutta, esim. ihan ensimmäisen älypuhelimeni ostin vasta muutama kuukausi takaperin kun entinen oli käyttökelvoton, vaikkakin sinänsä toimiva. Sama pätee vaatteisiin, juhlavaatteita lukuunottamatta en omista yhtäkään talvivaatetta jota en talvella käyttäisi vähintään viikoittain. Sama kesävaatteilla, jos jotain vaatetta en käytä kuukauteen niin se on sama viedä silloin vaatekeräykseen, koska en näköjään sitä ihan oikeasti tarvitse.

Minulla itselläni ideologia ja teot ovat sama asia. Minä en paasaa lentokoneiden saastuttavasta vaikutuksesta ja samalla syö Kiinalaisia bambunversoja tai Etelä-Amerikkalaisia ituja, kuten moni tekee. Minä en paasaa Afrikan nälkäänäkevien kurjuudesta ja köyhyydestä enkä lahjoita rahaa "hyväntekeväisyysjärjestöihin" ja samalla syö itseäni päivittäin ähkyyn paikallisessa kebab- tai kasvisbuffetissa tai ostele uusia vaatteita, joita en koskaan käytä tai käytän vain kerran, kuten moni tekee. Kaupasta ostan aina silloin tällöin lähitilojen tuotteita, koska minusta on kiva tukea suomalaista maataloutta ja ennen kaikkea minulle tuttuja tiloja. Maailman pelastumisen kanssa ei silläkään ole mitään tekemistä, ja jos rahat ovat vähissä niin vitut välitän siitä, mistä se ruoka on Suomeen tuotu, vaan ostan halvinta ja samalla todennäköisesti tehotuotetuinta ruokaa, mitä kaupasta löytyy. Lihaa syön päivittäin jossain muodossa, koska se on hyvää.

Sähkölaskun maksan yleensä aina siihen firmaan, joka on paikallinen siellä, missä milloinkin asun. Esim. Imatralla asuessani maksoin sen Imatran Seudun Sähköön. Ihan vain siksi, että mielestäni paikallisuutta on syytä tukea. Minulle on ihan sama, millä nykymuodolla se sähkö tuotetaan. Jokunen aika sitten Espoossa asuessani ja Fortumille sähkön maksaessani sain postiluukustani kirjeen, jossa kerrottiin, että siitä hetkestä eteenpäin minun käyttämäni sähkö on tuotettu 100% vesivoimalla. Meinasin nauruun kuolla, ja ihmettelin että uskooko joku tuollaisen propagandan? Tätä ketjua lukiessani täytyy sanoa, että ilmeisesti uskoo. Luulisi nyt kuitenkin jokaisen tajuavan, että kerrostalossa asuessa ei ole mitenkään mahdollista, että yhteen asuntoon tulisi sähköä eri johtoja pitkin kuin niihin toisiin. Vaikka asuisi omakotitalossa, niin siltikään tuollainen mainos ei pitäisi paikkaansa, vaan olisi tyhmien kuluttajien huijaamista, mutta ilmeisesti sellainen huijaus on sallittua. Jos joku haluaa ihan oikeasti tietää ja olla varma, että millä se oma sähkö on tuotettu, niin aina voi rakentaa oman tuulivoimalan tai ostaa talonsa katolle niin monta aurinkopaneelia, että saa omat sähköt sillä tuotettua. Ja sehän on hieno homma, jos moisen viitsii tehdä ja rahaa löytyy. Maailmaa ei silläkään kuitenkaan pelasteta.

edit.

Se piti vielä sanoa, että mielestäni jonkun asian tekeminen sen takia, että maailma pelastuu, on typerää koska yksittäinen ihminen ei sellaisia voi tehdä. Sen sijaan kaikki toisten ihmisten auttamiset, kuten vaikka vanhuksille seuran pitäminen tai lumitöiden tekeminen tai oven pitäminen auki tai naapurin lasten vahtiminen jotta äiti/isä voi käydä vaikka rauhassa kaupassa tai sen sammuneen juopon tilan tarkistus ja avun soittaminen paikalle, ne ovat niitä oikeasti tärkeitä tekoja, joiden ansiosta maailma on joka kerran parempi paikka.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

Onko teillä oma tuulivoimala talon pihassa? Vai miten tuo onnistuu?

Ei vaan sähkösopimusta tehtäessä otin asian esille ja sanoivat, että sellainenkin vaihtoehto löytyy. Tartuin kiinni. Tekstistäsi sen verran, että toki yksi ihminen ei voi pelastaa maailmaa kuin elokuvissa. Toisaalta esimerkkinä muille toimiminen voi saada pyörät pyörimään.
 
Mitä tulee ketjun otsikkoon, niin yksittäinen ihminen ei valitettavasti voi teoillaan tehdä oikeastaan yhtään mitään, mikä parantaisi maailmaa yhtään mitenkään
Allekirjoituskamaa.

Sähkölaskun maksan yleensä aina siihen firmaan, joka on paikallinen siellä, missä milloinkin asun. Esim. Imatralla asuessani maksoin sen Imatran Seudun Sähköön. Ihan vain siksi, että mielestäni paikallisuutta on syytä tukea. Minulle on ihan sama, millä nykymuodolla se sähkö tuotetaan. Jokunen aika sitten Espoossa asuessani ja Fortumille sähkön maksaessani sain postiluukustani kirjeen, jossa kerrottiin, että siitä hetkestä eteenpäin minun käyttämäni sähkö on tuotettu 100% vesivoimalla. Meinasin nauruun kuolla, ja ihmettelin että uskooko joku tuollaisen propagandan? Tätä ketjua lukiessani täytyy sanoa, että ilmeisesti uskoo. Luulisi nyt kuitenkin jokaisen tajuavan, että kerrostalossa asuessa ei ole mitenkään mahdollista, että yhteen asuntoon tulisi sähköä eri johtoja pitkin kuin niihin toisiin. Vaikka asuisi omakotitalossa, niin siltikään tuollainen mainos ei pitäisi paikkaansa, vaan olisi tyhmien kuluttajien huijaamista, mutta ilmeisesti sellainen huijaus on sallittua. Jos joku haluaa ihan oikeasti tietää ja olla varma, että millä se oma sähkö on tuotettu, niin aina voi rakentaa oman tuulivoimalan tai ostaa talonsa katolle niin monta aurinkopaneelia, että saa omat sähköt sillä tuotettua. Ja sehän on hieno homma, jos moisen viitsii tehdä ja rahaa löytyy. Maailmaa ei silläkään kuitenkaan pelasteta.
Se on kyllä tavallaan totta, että vesivoimalla tuotetun sähkön käyttäjä on täysin harhateillä luullessaan tekevänsä ekoteon, mutta sinäkin olet tapasi mukaan väärässä mussuttaessasi jostain propagandasta. Euroopassa on käytössä sähkön alkuperätakuujärjestelmä EECS ja siihen liittyvä uusiutuvan energian rekisteri RECS, joka tarkoittaa sitä, että jos Fortum myy kuluttajille x MWh vesisähköä, joutuu se ostamaan sähköpörssistä tasan saman verran vesivoimalla tuotettua sähköä ja maksamaan tämän sertifioinnista.

Todellinen syy on siinä, että vesivoima on pohjoismaissa aika lailla täyteen rakennettu, joten jos kuluttajat ostavat enemmän vesisähköä, niin sitten teollisuudelle vain jää enemmän fossiilisilla tuotettua sähköä käytettäväksi. Sähköntuotannon kokonaisuus pysyy vakiona. Tuulivoiman ostamisella saattaa jotain pientä vaikutusta olla sitä kautta, että tuulivoiman kasvava kuluttajakysyntä rohkaisee yhtiöitä investoimaan, mutta sekin pohjautuu ihan vain toiveajatteluun.
 

Fordél

Jäsen
Se piti vielä sanoa, että mielestäni jonkun asian tekeminen sen takia, että maailma pelastuu, on typerää koska yksittäinen ihminen ei sellaisia voi tehdä.

Kuka sen voi tehdä jos ei yksittäinen ihminen? Norsu? Kalalokki? Vai kenties simpanssi?

Faktisesti tuo väitteesi on väärä, koska kaikki on kiinni siitä, mitä yksittäiset ihmiset tekevät. Konkreettisesti ei ole olemassa kansainvälisiä järjestöjä, valtioita tai vaikka yrityksiä. On vain yksittäisiä ihmisiä ja heidän toimintaa sekä päätöksiä. Maailma siis todellakin pelastuu yksittäisten ihmisten teoilla. Toisilla vaan on enemmän vaikutusmahdollisuuksia kuin toisella, mutta olennaista onkin, että jokainen tekisi omien mahdollisuuksien rajoissa asioita maailman pelastamiseksi. Jollain se on ilmastosopimuksen neuvottelu ja toisella se on julkisten kulkuneuvojen käyttö auton sijaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös