Mikä on paras luistinmerkki

  • 26 311
  • 76

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Hazardipakki
Kummallista kyllä, joukkuetovereilta tuntuu jatkuvasti hajoavan Grafeista terät, itellä taas on kestäny jo yli 2v. Ehkä huonompi on sittenkin parempi.

Ei taho kestää Graffin terät. Itsellä 604:t ja niissä on Tuuk+ terät. Muoviosia menee muutamat talvessa. Luulen että johtuu vaan järjettömistä voimista jaloissa,ne ei vaan kestä... Nykysin noissa paremmissa Grafin luistimissa ei ole enää Tuukin terät vaan ne cobrat,eikö niitten pitäis kestää hyvin?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
uusia luikkareita hakusessa

Pistetääs vaikka tänne kyselyä, kun tosiaan tarkoitus olisi ostaa uudet luistimet vanhojen ikuisesti palvelleitten tilalle.

Intersportista on tarkoitus nuo ostaa, kun saan sinne 15% alennuksen tai jopa 30, riippuen vähän saanko puhuttua luistimet jalkineiksi :)

Eli hintahaarukka on 100-150 e normaalihintaisena ja tosiaan puhtaasti lätkän pelaamiseen menevät, mutta 99% ulkojäitä varten.
En ole ikinä luistimia ostanut, vaan luistellut viimeiset 10v hyvinkin aktiivisesti joillain tiesmillä Sikakoilla.
Käyttöä siis tulee vuodessa n. 30 kertaa, joten laatua olisi oltava, mutta sitä state of art-hiilikuiturakennetta ei nyt niinkään.

Millälailla luistimet "laajenevat" käytössä ts. jos menen "lätkäsukkani" kanssa liikkeeseen ja valitsen jalkaan sopivat luistimet, niin samaiset luistimet sitten pysyvät sellaisina seuraavat 10-20 vuotta?
Vrt. esim. laskettelumonot, jotka muokkaantuvat jalkoihin jne.

Eli tosiaan, suositeltavia malleja em. hintaluokassa ja asioita, joita pitäisi ottaa huomioon luistinta valitessa.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
varjo kirjoitti:
Eli tosiaan, suositeltavia malleja em. hintaluokassa ja asioita, joita pitäisi ottaa huomioon luistinta valitessa.

No en tiedä minkälainen tarve sinulla on uusille luistimille, mutta jos haluat saada tuohon hintaan parhaat mahdolliset hokkarit, niin odota ihmeessä kevääseen asti. Keväällä saat -50% hinnasta, joten saat huomattavasti paremmat luistimet samaan hintaan. Tietysti jos tarvit ne luistimet juuri nyt, niin sitten sille ei voi mitään, mutta harrastelijalla luulisi olevan aikaa odottaa yksi talvi.

Eli osta keväällä jos mahdollista.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
CCM:t löytyy ja hyvät on. Hinta-laatusuhde oli loistava aikoinaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Varjon kyselyyn luistimista kommentoisin muutamalla seikalla.

100-150 eurolla saat jo varsin hyvät luistimet pitkäksi aikaa.
Luistimet muotoutuvat muutamien käyttökertojen jälkeen jalkaasi sopiviksi,mutta itse olen uusien luistimien muotoilua nopeuttanut tällä tavoin:

1.Kastele luistimet
2.laita ne jalkaan
3.katso vaikka joku leffa

Toinen hyvä keino on laittaa kostutetut luistimet jalkaan saunoessa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
KPL kirjoitti:
No en tiedä minkälainen tarve sinulla on uusille luistimille, mutta jos haluat saada tuohon hintaan parhaat mahdolliset hokkarit, niin odota ihmeessä kevääseen asti. Keväällä saat -50% hinnasta, joten saat huomattavasti paremmat luistimet samaan hintaan. Tietysti jos tarvit ne luistimet juuri nyt, niin sitten sille ei voi mitään, mutta harrastelijalla luulisi olevan aikaa odottaa yksi talvi.

Eli osta keväällä jos mahdollista.

No olen joka syksy kelannut uusien hankkimista ja sitten koko kauden kironnut vanhoja. Ja vaikka en nyt jääkiekkoa tosissaan pelaakaan, niin parhaimmillaan tulee Etelä-Suomen lyhyen talven aikana oltua jäällä yli 40 kertaa, joten ihan pelkästä sunnuntaihöntsäyksestä ei ole kyse.

Eikä sinänsä ole niin paljoa rahasta kiinni, että sen takia odottaisin.
Pääpointti on se, että haluan uudet luistimet ennen kauden alkua, niin että pääsisi alusta alkaen tottumaan uusiin.

Kastelu pistettäköön muistiin, satun omistamaan vieläpä kätevät kahlaussukat jotka ovat about lätkäsukkien paksuiset mutta vedenpitävät, joten jalat märkinä ei tarvitse kuivumista odotella.
 

Kuusela_AJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kaikkea on tullut kokeiltua, mutta Nike istuu parhaiten jalkaan. Ilmeisesti johtuu oudon muotoisesta jalastani. Luistimen tarkoitushan on muotoutua jalan muotoiseksi.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Eiköhän tuo kastelu ole vähän vanhanaikainen tyyli muotoilla luistimet, kun jokaisessa kunnon liikkeessä on se muotoilukone, jolla kyllä saadaan luistimet istumaan jalkaan.

Varjolle vielä noista käyttökerroista. Itsekin käytän luistimia vähintään sen 40 kertaa talvessa ja todellakin tässä vaiheessa, kun jalka ei kasva jne, niin pienelläkin panostuksella(200 euroa) saa pitkäksi aikaa hyvät luistimet. Ja ne keväällä ostetut luistimethan otetaan vasta seuraavalla kaudella käyttöön, että onhan ne uudet silloin. Eikä siinä keväällä ostossa välttämättä ole kyse mistään köyhäilystä, mutta kun sillä samalla rahalla mitä nyt joutuu pulittamaan jostain tietystä luistinmallista saa vastaavat keväällä puoleen hintaan, niin en näe mitään syytä, ettei tälläistä tilaisuutta kannattaisi hyödyntää. Ostat sitten vaikka karkkia niillä yli jääneillä rahoilla.
 

Broadstreet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Philadelphia Flyers
Nostetaanpa tälläinen ketju ylös. Olisi luistinten osto edessä kun edelliset alkaa oleen tiensä päässä. Kertokaapa vinkkejä hankintaan. Olen aikas leveä lestinen, niin onko joku merkki leveämpi kuin toinen? Budjetti on max. 300e ja harrastekiekkolla mennään.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Nostetaanpa tälläinen ketju ylös. Olisi luistinten osto edessä kun edelliset alkaa oleen tiensä päässä. Kertokaapa vinkkejä hankintaan. Olen aikas leveä lestinen, niin onko joku merkki leveämpi kuin toinen? Budjetti on max. 300e ja harrastekiekkolla mennään.

Leveän lestin omaavana suosittelen Grafin luistimia, allekirjoittaneella on Graf 704-mallin putket. Toki paras käydä sovittamassa urheiluliikkeessä, mutta näin perskohtaisena kokemuksena Grafin putket ovat hyvät.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Nostetaanpa tälläinen ketju ylös. Olisi luistinten osto edessä kun edelliset alkaa oleen tiensä päässä. Kertokaapa vinkkejä hankintaan. Olen aikas leveä lestinen, niin onko joku merkki leveämpi kuin toinen? Budjetti on max. 300e ja harrastekiekkolla mennään.

Luistimia viime talvena ostaessa kokeilin usean eri merkin (Bauer, Reebok, Graf, CCM) luistimia hintahaitarissa 200e-300e ja parhaiten minun todella leveään jalkaan osuivat Reebokin D-lestin luistimet. Ostinkin sitten Reebokin 6k-luistimet ja edelleen olen tyytyväinen. Myös Grafin luistimet olivat hyvät jalkaan, mutta Reebokit sattuivat minun jalkaan käymään paremmin.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Erotuomaroinnissa käytin aikoinaan CCM Tackseja. Niiden kuoltua*, hommasin milleniumin vaihteessa hieman ennen refereeröinnin lopettamista Mission Amp6 merkkiset skrinnarit. http://www.hockeyworld.com/common/images/products/large/6-168.jpg Itse olen tykännyt ja tykkään jatkossakin.

* CCM:n kuolemaan johti oma piittaamattomuus noita putkia kohtaan. Molemmat kengät irtosivat tuosta teräosasta irti, koska pohjallisien alla olevat niitit olivat keränneet kosteutta vuosien ajan ja korroosio teki metkunsa pikkuhiljaa ja rauhassa. Nykyään nappaan pohjalliset kokonaan irti jäällä käynnin jälkeen ja annan sekä kengän, että pohjallisen kuivua rauhassa. Tee sinäkin niin.

Linkki vie kuvaan kyseisistä kehonliikuttimista.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuohon yllä olevaan voisi heittää vinkkinä vielä ulkojäillä luistelijoille, että ei riitä, että terän puhdistaa lumesta ja vedestä heti luistelun jälkeen, koska kylmän terän pintaan muodostuu lämpimässä kosteutta myöhemmin, vaikka terän olisikin jo kuivannut. Kannattaa kiinnittää huomiota.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
CCM Vector Prot on itselläni ollut nyt muutaman vuoden ja tyytyväinen olen ollut!

Omien kokemuksien pohjalta luistimen terät ovat nykyisin niin hyvät, että uusien luistimien terille on käytännössä sama, että kuivaako ne vai eikö, ei ole ruostuneet. Vaikkakin itselläni tapana on terät kuivatakin, mutta jos joskus on unohtunut niin ei ongelmia!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Oisko Titan...? Oli kovat hokkarit 80-luvulla ne punaiset muovihokkarit. joo...mä vastaan, että Titanit.
 

Momesso

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vancouver Canucks, JJK
Nostetaanpa tälläinen ketju ylös. Olisi luistinten osto edessä kun edelliset alkaa oleen tiensä päässä. Kertokaapa vinkkejä hankintaan. Olen aikas leveä lestinen, niin onko joku merkki leveämpi kuin toinen? Budjetti on max. 300e ja harrastekiekkolla mennään.

Riippuu myös siitä mitkä luistimet sulla nyt on? Itsellä nyt bauerin xxx luistimet jo pari talvea ollu, aiemmin oli kahdet ccm tacksit. Aivan erilaiset ovat luistellessa vaikka terätkin oli vedetty samanlailla muotoon. Kengän asento vissiin eri. Kauan kesti tottua näihin, mut hyvät on.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
CCM:n luistimet on ja hyvät onkin.
Meillä on kanssa nuijalla ollut CCM:t ja ainakin hän tykkää. Ja itsekin huoltajana olen huomannut että noissa on terän laatu usein melko hyvä ja saa aika pienellä vaivalla terotettua, jos mitään erikoisia hakkaamia ei ole.

Ja sitä ovat kokeneemmat kertoneet, että jos on johonkin merkkiin tottunut ja ollut tyytyväinen ei kannata missään nimessä vaihtaa sitä. Nytkin joukkueessa on yksi poika joka vaihtoi Bauereihin, mutta ei halua noita uusia käyttää vaan luistelee mieluummin vanhoilla kun parin kokeilun jälkeen nuo uudet ovat olleet hänen mielestään ihan paskat.

* CCM:n kuolemaan johti oma piittaamattomuus noita putkia kohtaan. Molemmat kengät irtosivat tuosta teräosasta irti, koska pohjallisien alla olevat niitit olivat keränneet kosteutta vuosien ajan ja korroosio teki metkunsa pikkuhiljaa ja rauhassa. Nykyään nappaan pohjalliset kokonaan irti jäällä käynnin jälkeen ja annan sekä kengän, että pohjallisen kuivua rauhassa. Tee sinäkin niin.
Tää on ihan ehdoton juttu. Eikä olisi huono jos luistimet saisi kuivattua jossain lämpimässä paikassa niin että kuivuvat sisältä.

Ja varsinkin jos luonnonjäillä käytte on parempi pestä luistimen terä haalealla vedellä ennen kuivaamista. Korostuu vielä jos käytte meren jäällä luistelemassa.

Yksi homma mitä nuo meidän joukkueen nuijat eivät tunnu ikinä muistavan on se että suojatkin kannattaa puhdistaa tai ainakin tarkastaa usein. Ei paljoa auta jos terät pitää kunnossa, kun joka kerta kun laittaa suojat luistimiin niissä on kiviä jotka naarmuttavat terää.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mistä mahtaisi saada Turusta Reebokin luistimeen sopivan terän kiinnitysruuvin? Sport Servicestä sanottiin ettei irtoruuveja saa, pitäis mukamasten ostaa koko terä. Löytyykö noita rautakaupasta?

En tajunnut uusista luistimista kiristää noita ja huomasin että tuollainen oli tipahtanut pois.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Bauer Supreme merkkisiä luistimia käytetty monta vuotta. Kerran kokeillin Reebokkeja, mutta ne eivät istuneet sitten lainkaan jalkaan.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Bauer Supreme merkkisiä luistimia käytetty monta vuotta.

Keväällä Hockeybasen (linkki ko. lafkan kotisivuille) alennusmyynnistä hain itselle Bauer Supreme One 100 malliset luistimet, ja johan on oikeasti paras urheilukampe ostos ikinä.
Maksoivat toki alennuksineen ihan pirusti, mutta jos käyttöikä on vähintäänkin sen 3-4v niin ei se silloin loppupeleissä niin kallista ollutkaan.

Vanhat luistimet olivat Graffitit, malliltaan muistaakseni 201 tjsp. Eihän niillä ikää ollut kuin vähintään ~15v kun alkoivat ihan fyysisesti olemaan hajoamispisteessä :D Ja muutenkin kun tuota harrasteliigaakin tulee nykyään pk-seudulla lätkittyä niin pakko varusteitakin vähä uusia :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös