Maamme-laulu.
Oikeasti, mitä tekemistä Maamme-laululla on lätkämatsissa, jossa pelaa kaksi suomalaista jengiä vastakkain? Tuo kuuluu kansainvälisiin tapahtumiin, ei mihinkään muualle. Itse en panisi pahakseni vaikka Blues luukuttaisi Maamme-laulun tilalla tästä lähtien vaikka Who let the dogs outia, ihan vain änäripelleille vittuillakseen.
Mukatekeminen seurajohdossa
SM-liigan seurat ovat täynnä amatöörejä. Siellä on toimitusjohtajina, markkinointijohtajina ja kaikenlaisina tirehtööreinä autokauppiasta, merkanttia, vanhaa pelaajaa ja ties mitä elämässä epäpätevöitynyttä epäonnistujaa. Missä ovat ammattijohtajat, joilla on meriittejä oikeasta tuloksentekemisestä? Vastaan itselleni, oikeissa duuneissa joissa tehdään töitä nöyrästi liikoja ylpistelemättä. Bluesissa oli aikanaan toimarina Lintunen, joka tuli suoraan "businessmaailmasta". Yllättäen mies ei kovin kauaa reikäisessä organisaatiossa viihtynyt ja veikkaan saman tekevän myös HIFKin nykyinen Valtanen jahka tappiollisia kausia tulee vielä muutama putkeen.
Palkatkaa nyt hyvät ihmiset markkinointiin markkinoinnin parissa työtä vuosia tehneitä henkilöitä, johtotehtäviin johtajan vakanssissa pitkään viihtyneitä ihmisiä ja ylipäänsä motivoituneita ja osaavia tyyppejä kaikkiin pesteihin. Joku kauppakorkean kirjekurssi ei pätevöitä ketään mihinkään, duunit pitää oppia käytännössä. Tämä pitäisi muistaa etenkin silloin kun ympäristö on niinkin haasteellinen kuin liigaseuroissa on.
Oman tärkeyden liioittelu
Liigassa eletään vieläkin 15 vuoden takaisen lätkän MM-kullan kuvitteellista huumaa, jossa kaikkia suomalaisia kiinnostaa jääkiekko. News flash: EI KIINNOSTA. Suurin osa suomalaisista ei tiedä kuka on Raimo Helminen, ketään ei kiinnosta HIFKin suomalainen superjunnu joka joskus pelaa NHL:ssä eikä moni varmasti osaa nimetä edes kymmentä liigaseuraa. Miten tällaisessa ympäristössä kehdataan pyytää nykyisenkaltaisia lipunhintoja ihmisiltä? Nostakaa lippujen hinnat korkealle sitten kun niistä oikeasti alkaa olla kysyntää, kun ihmiset ovat valmiita jonottamaan niitä. Kysynnän ja tarjonnan laki on täyttä hepreaa näille liigapampuille (vai -pöntöille), jotka luulevat liigatulosten kiinnostavan tavallisia tallaajia. Jos he ymmärtäisivät kuuluvansa marginaaliin, voisi markkinointi ja muut yleisönkosiskelutoimenpiteet joskus onnistuakin.
Ei muuta. Itselleni mielenkiinto liigaa kohtaan on vähentynyt murto-osaan vuosikymmenen alusta, viime vuosikymmenestä puhumattakaan. Ei vaan kiinnosta maksaa noita hintoja jääkiekosta. Kysymys ei ole siitä, etteikö olisi varaa vaan siitä, että parempaa viihdettä saa huomattavasti edullisemmin muualta.