Mikä lätkämaila sinulla on?

  • 132 959
  • 467
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Meikäläisen nykyisestä kiekkoinnostuksesta jotain kertoo se, että edelliset omistamani mailat (jotka yhä toki ovat tallessa) ovat Cooper 3000 ja Bauer 6000 joskus 90-luvun puoliväliltä.
 

d2uce

Jäsen
Olen yrittänyt etsiä nyt kuvia (ja kuvauksia) eri valmistajien lapamalleista. Eastonilta on löytynyt hyvät kuvat, mutta esim. en jostain syystä osaa hakea oikeanlaista kuvaa RBK:n tai CCM:n lapamalleille. Ts. mallinumerot mailakaupan ja blade pattern -kuvan välillä eivät täsmää.

Hakusessa olisi siis mieluusti jonkinlainen hybrid tms. maila suht halvassa (50-75e) hintaluokassa. Lapamalleista olen tykästynyt Eastonilla esim. Lidström ja Drury -malleihin. Eli peili olisi vahvasti hakusessa. CCM:ltä ja RBK:lta löytyy myös hintaluokkaan sopivia mailoja, mutta en osaa yhdistää lapamallin numeroa oikeaan kuvaan.

Esim. mikä numero CCM:llä on "Ovechkin" -lapa? Phaneuf on P32, mutta kun kauppa ilmoittaa mailojen lapojen malliksi vain esim. 5, 8, 10, 11 ja 19. Ota näistä nyt sit selvää.
 

passenger

Jäsen
Bauerin mailoihin olen itse tykästynyt, One90 melkein suoralla lavalla, jossa on vaan se sellanen "kantapeili", en muista lapamallin merkintää. Bauerin vapor XXX:ää on myös muutama jotenkin vaan tossa one90:ssa on mukavampi "tatsi". Vaihdoin CCM:stä varmaan joskus viime tai toissa talvena kun niistä ainakin minulla alkoi usein se lapa rispaantua sieltä kärjestä. Voi olla että oli vain sattumaa mutta Bauerit on kestänyt kyllä paremmin.
Montrealit on hinta/laatu-suhteeltaan myös erinomaisia mailoja. Tosi kestäviä.
 

nepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Esim. mikä numero CCM:llä on "Ovechkin" -lapa? Phaneuf on P32, mutta kun kauppa ilmoittaa mailojen lapojen malliksi vain esim. 5, 8, 10, 11 ja 19. Ota näistä nyt sit selvää.

Löysin jonkun kuvan Ovechkinin lavasta ja lukee, että olisi P102. Näyttää hyvinkin paljon samanlaiselta, kuin Sakicin lapa.

Itse tykkään aika paljon Eastonin Synergy ST Grip-mailoista. On ollut muutama maila maila, mutta lopuksi aina lapa lähtenyt lentoon. Kun maila maksaa vielä 150e, niin päätin vaihtaa takaisin siniseen CCM Vector V110 mailaan. Niitä olen netistä 40e hinnalla nyt pari tilannut ja ihan hyvin toimii.
 

rico

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viimeisin keppi jonka ostin, oli muuten Sher-Woodin leftin Spezza puumaila, jossa on mielenkiintoinen aika suora lapa jossa on mieto kantakäyristys. Tämäkin on ko. mailafirman tuotteistettu malli, sillä Spezzahan pelaa rightilta, eli siinä mielessä kyse ei ole kovin aidosta "pelaajan mallista".

Kyllä, mutta sen mitä tiedän esimerkiksi juuri mainitun Spezzan lapamallista, niin en usko, että Sher-Wood juuri tuotteistaa kyseistä lapaa, sen verran raisusti ylikäyrä taitaa kaverin maila olla.

Offtopicina mainittakoon että Spezza on käsittääkseni yksi niistä erittäin harvoista NHL-pelaajista, jotka pelaa täysin puumailalla. Itse asiassa muita ei juuri nyt tule edes mieleen!

Al MacInnis ampui koko uransa hulluja lämäreitään käsittääkseni juurikin Sher-Woodin puumailalla.
 

d2uce

Jäsen
Löysin jonkun kuvan Ovechkinin lavasta ja lukee, että olisi P102. Näyttää hyvinkin paljon samanlaiselta, kuin Sakicin lapa.

Itse tykkään aika paljon Eastonin Synergy ST Grip-mailoista. On ollut muutama maila maila, mutta lopuksi aina lapa lähtenyt lentoon. Kun maila maksaa vielä 150e, niin päätin vaihtaa takaisin siniseen CCM Vector V110 mailaan. Niitä olen netistä 40e hinnalla nyt pari tilannut ja ihan hyvin toimii.

Löysin kanssa jonkinnäköisen taulukon, mutta ei tosiaan kuvia ole ollenkaan. Kyllähän tuossa nyt lavan profiili jotenkin tulee pääpiirteittään selville.
 

Abiel

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Puumailoja on tullut omisteltua lukuisia erilaisia, joista Montrealit olen todennut kaikkein heikoimmiksi lapojen kestävyyden osalta. Läiskimisessä ja harrasteluhöntsäilyssä puumailoja on normaalisti mennyt 1,5-2 talvea kohden, mutta viime talvena ostamani CCM:n Vector on ollut positiivinen yllättäjä ja kovasta käytöstä huolimatta keppi on yhä iskussa. Joskin lavan kiertojäykkyys on hieman heikentynyt.

Alennushyllyistä on tullut hypisteltyä muutamia komposiittimailojakin, mutta pelkään niiden ratkeavan ekan iskun tai luistimen viillon jäljiltä. Toiseksi pelailen myös kunnon pakkasilla, ja olen ymmärtänyt, että komposiitit eivät välttämättä kestäisi kovin kylmässä läiskimistä.

Päädyin eilen ostamaan Koho Revolution -hybridimailan (en muista mallinumeroa) samaisella 10-lavalla, kuin täysipuinen CCM Vectorini. 99e:n ovh:lla varustettu maila irtosi hyvällä alennuksella ja hintalappu oli vain 29 euroa. Eilen iltasella mailaa pääsin jo kokeilemaan ja totesin kepin olevan tuntuvasti puumailaa keveämpi ja tunnokkaampi ja vedot lähti kyllä hyvin.
 

gebardi

Jäsen
Olen ihmetellyt että mikä pölynkerääjä sängyn alla on kun imuri sinne aina kolahtelee. Sieltähän löytyi KOHO Graphite 2250.

Made in Finland luonnollisesti ja rannarit lähtee....minne lähtee.
 

Rocco

Jäsen
Royal Mela, en tiedä missä se nyt seisoo. Ehkä kastuu jossain pimeässä.
Hiukan liian jäykkä ja paksu itselle, ei kuti lähde niinkuin pitäisi, pitänee opetella käyttöä kovalla kädellä.
Pituudestakin pitää liiat vielä poistaa jotta sopii käteen.
Seuraavaksi taidan hankkia muovilapaisen, pehmeän.
Katsohan vaan, toinen joka käyttää samaa. Itse pidän siitä aika paljon. Olen toki itse hieman pidempi, joten minun käytössä se on standardimittaisena passeli. Lapa on hieman käyrä verrattuna vakiomalliin, mutta pienen totuttelun jälkeen kuti lähtee ranteella aika napakasti, vaikken olekaan päässyt luonnonjäille hetkeen. Lapa on jotekin erikoinen sillä kun pistää erkkaa lapaan niin jotenkin katoaa tuntuma.. Mutta olen kyllä tyytyväinen ollut itse. Kyllä sillä skooraa maalin jos toisenkin, vaikka enemmän tykkäänkin syöttää.

Kannattaa muuten pitää kuivassa silloin kun ei käytä. Luonnonpuisena se menettää iän myötä jäykkyyttä jollei sitä säilytä oikein.
 

Viikatemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Hifk
Katsohan vaan, toinen joka käyttää samaa. Itse pidän siitä aika paljon. Olen toki itse hieman pidempi, joten minun käytössä se on standardimittaisena passeli. Lapa on hieman käyrä verrattuna vakiomalliin, mutta pienen totuttelun jälkeen kuti lähtee ranteella aika napakasti, vaikken olekaan päässyt luonnonjäille hetkeen. Lapa on jotekin erikoinen sillä kun pistää erkkaa lapaan niin jotenkin katoaa tuntuma.. Mutta olen kyllä tyytyväinen ollut itse. Kyllä sillä skooraa maalin jos toisenkin, vaikka enemmän tykkäänkin syöttää.

Kannattaa muuten pitää kuivassa silloin kun ei käytä. Luonnonpuisena se menettää iän myötä jäykkyyttä jollei sitä säilytä oikein.

Tammisen sanoin: "maailmanluokan maila". Ehkä tosiaan omaan käteen sopisi se hiukan kevennetty versio. Oletin että pituus on tosiaan standardi, siksi en siitä tinkinyt. Ja siinäpä taitaa olla syy niihin useisiin huteihin.
Laitoin tosiaan erkkaa lapaan, jotta loppuisi se kuluminen alapäästä, ei auttanut, joskus suutuspäissäni löin sitä maalipuihin.
Hauskin tapahtuma oli, kun sillä kerran kaukalossa sohin, ja vahtimestari sammutti valot juuri kun hirmu lämäri oli piipussa... Lähtihän se kuti, mutta tais mennä yli, en lähtenyt perään, pikkumusta oli kadonnut.

Oletan, että tätä jaloa Mailaa ei enää valmisteta, tehdas on ainakin tällä tietoa ollut saneerauksessa?

Jos jokin heikkous vaivasi tätä keppiä, se oli hallitsematon rannari joka lähti liian nopeasti, vaikka kuinka sitä varmisteli. No, lähtipähän ainakin yleensä tiukasti maaliin.
 

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Kyllä, mutta sen mitä tiedän esimerkiksi juuri mainitun Spezzan lapamallista, niin en usko, että Sher-Wood juuri tuotteistaa kyseistä lapaa, sen verran raisusti ylikäyrä taitaa kaverin maila olla.

Muistan kuulleeni jostain että Spezza vaihtelee lapaa kauden aikana useaan otteeseen. Hänen käyristyksensä vaihtelee ääripäästä toiseen: todella käyrästä lähes suoraan jne.

Itse pelailin alkutalven höntsäpelit CCM Vector 7.0 hybridimailalla, mutta se alkoi halkeilemaan varren ja lavan taitekohdasta. Se maila saikin sitten lähteä.

Muutama päivä sitten ostin uuden Vectorin samalla 11 käyristyksellä kuin aikaisempikin oli. Tämä maila on kokonaan puinen Vector 5.0. Ensimmäisen testauksen jälkeen tuntui hyvältä mailalta höntsäpeleihin minun tasoiselleni pelaajalle.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muistan kuulleeni jostain että Spezza vaihtelee lapaa kauden aikana useaan otteeseen. Hänen käyristyksensä vaihtelee ääripäästä toiseen: todella käyrästä lähes suoraan jne.
Mjaa, voiko pitää paikkaansa? Siis yleensä pelimiehet kuitenkin käyttää millilleen samanlaisia mailoja... tuntuisi vähän hassulta pelata eri pelejä eri lavoilla, koska eri tavallahan se kiekko lähtee erilaisesta lavasta.
 

d2uce

Jäsen
Mjaa, voiko pitää paikkaansa? Siis yleensä pelimiehet kuitenkin käyttää millilleen samanlaisia mailoja... tuntuisi vähän hassulta pelata eri pelejä eri lavoilla, koska eri tavallahan se kiekko lähtee erilaisesta lavasta.

Näin minäkin ajattelin, kunnes törmäsin tähän ja vertasin sitä esim. tähän.

Molemmat siis Spezzan pelissä käyttämiä mailoja. Lavan käyristystähän noista ei näe, mutta "lievä" modifiointi kuitenkin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Crosby pelaa Sher-woodilla sen takia, että ko. firma tajusi ensimmäisenä tehdä Crosbyn kanssa mailasopimuksen, kun tämä oli 14v. Se sopimus loppuu muistaakseni 2009, jolloin todennäköisesti alkaa RBK/CCM:n taholta ennennäkemätön mainosrummutus ja Crosbyn oma mailamallisto jne.

Lapamalleista on täällä esiintynyt maallikoille perinteisiä kähinöitä. Totuus on se, että ihan oikeasti iso osa NHL-pelaajista pelaa näillä peruslapamalleilla, joita esim. NikeBauerilta löytyy kahdeksan kappaletta. Ihan samalla tavalla kuin suurin osa kuluttajista ostaa tällä hetkellä yhtä ja samaa lapamallia.

Se yksi ja sama lapamalli on tietysti Eastonin Sakic, joka NikeBauerilla on Näslund, Missionilla 19, CCM/RBK:lla 19, Warriorilla Draper, Montrealilla SK jne. Se miksi samalla käyryydellä varustettuja lapamalleja, mm. P91 nähdään eri NHL-pelaajien nimissä, johtuu yksinkertaisesti siitä, että ko. pelaajan sopimus tämän mailamerkin kanssa on päättynyt ja pelaaja on joko a) vaihtanut mailamerkkiä b) ei ole tehnyt uutta sopimusta, joka antaisi luvan käyttää nimeä tällaisessa markkinointimielessä. Näin on käynyt esim. Eastonille Yzermanin ja NikeBauerille Jokisen kanssa.

Ovetshkinin lapamalli, joka siis on CCM-RBK:n tuote, koska ko. äijä on Hockey Companyn toinen päätähti, on pelinumeron mukaisesti 8. Siis CCM:n ja RBK:n mailoissa.

Kohon hybridmailoja saa tosiaan tällä hetkellä vähän joka paikasta 29 eurolla (ovh on kyllä jotain muuta kuin 99, ei sillä hinnalla ole kukaan koskaan tota mailaa myynyt), mikä on ihan hyvä investointi. Se on mainettaan parempi maila, varsinkin kun nykyään kaupoissa jäljellä olevat mailat ovat uudempaa tuotantoa. Ensimmäiset versiot hajosivat kaikki, mutta sen jälkeen niiden kestävyysominaisuuksia on parannettu.
 

d2uce

Jäsen
Juuri kävin hakemassa ensimmäisen komposiittini. Viime kauden RBK 5K stiff P32/Pronger.

Lapa vaikuttaa aikalailla sellaiselta, kuin oli kiikarissakin. Varsikaan ei hassummalta jäykkyyden suhteen vaikuttanut.

Sitten kun joskus helmikuussa pääsee taas ulkojäille neppailemaan, niin tietää vähän enemmän.
 

Mapleton

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago
itse hankin CCM Vector V100 mailan. 50e tarjouksessa.

Mutta se on liian pitkä, voiko sahata esim. rautasahalla? Entäs se päätynuppi sinne, kun siinä nyt muovi. Mites kestää pientä pakkasta?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Mutta se on liian pitkä, voiko sahata esim. rautasahalla? Entäs se päätynuppi sinne, kun siinä nyt muovi. Mites kestää pientä pakkasta?

Voi sahata rautasahala. Nupin saa pois, kun vähän käyttää kuumailmapuhallinta ja jollain veitsen kärjellä vääntää sen pois ja pistää uuteen kohtaan. Pakkastakin kestää, kun annat mailan olla ensin väh. 10 minuuttia paikallaan siinä pakkasessa, eli ei suoraan huoneenlämmöstä lämmäämään.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
1½ vuotta olen pelaillut Easton Synergy St Grip-mailalla ja hyvin on kestänyt. Mailaa tulee käytettyä 3-5 päivänä viikossa syksyllä ja talvella, kun seurassa pelailen. Tosin täytyy sanoa, että en ole mikään hirmulämäreitten vetäjä eli maila pääsee helpommalla. Lapamallina Sakic ja täytyy sanoa, että on kyllä pirun hyvä lapa. Melkoisen löysäksi tosin maila on tässä jo mennyt ja pakkasilla en ole ulkojäillä tänä talvena uskaltanut pelata, kun komposiitit ei siitä niin tykkää.

Ostinpa myös tuossa kokeeksi CCM V 5.0 puumailan. Ei ole oikein CCM:n ja RBK:n mailat tuntuneet minun mailoilta, mutta katsotaan miltä tämä keppi tuntuu.

Onkos täällä kokemuksia Warriorin mailoista? Melkoisen kalliita ovat, mutta olen ajatellut, että voisi harkita sellaisen ostamista ensi vuodeksi jos löytyisi jonkinmoisella alennuksella.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
1½ vuotta olen pelaillut Easton Synergy St Grip-mailalla .... Lapamallina Sakic ja täytyy sanoa, että on kyllä pirun hyvä lapa.

Onkos täällä kokemuksia Warriorin mailoista? Melkoisen kalliita ovat, mutta olen ajatellut, että voisi harkita sellaisen ostamista ensi vuodeksi jos löytyisi jonkinmoisella alennuksella.

Alkukaudesta samanlaisella pelasin, enkä tykännyt. Muutenkin nuo ns.low kickpoint-mailat eivät passaa ainakaan allekirjoittaneelle. Ja Sakicin lavasta nyt ei montaa positiivista sanaa ole sanottavana. Kannasta lähtevä peili se pitää olla, ainakin itselläni.

Warriorin vartta olen kerran kokeillut, piti olla jäykin mahdollinen, mutta ei. Oli niin löysä ja muutenkin letkun oloinen, että luovuin siitä heti.

Tällä hetkellä pelailen Bauerin Vapor XXX-varrella, 112 eli jäykin mahdollinen ja siihen Lidströmin hybridilapa, voin kertoa että toimii. Pirun hyvä tatsi kiekkoon ja kuti irtoaa terävästi, ja vielä ennenkaikkea kovaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Montrealilla ja Koholla on menty enimmäkseen tähän saakka, mutta ostinpa tuossa kokeeksi Sher-Woodin Thibaultin (kun ei muuta rightina ollut juuri silloin tarjolla ja kiire oli) 26" otekorkeudella, joka yllättäen vastaa Montrealin 71 cm:n korkeutta (lyhyenä kaverina tykkään pelata korkealla stanssilla).

Olen positiivisesti yllättynyt. Selvästi kevyempi kuin esim. Montreal ja erittäin hyvä balanssi mailan pituuden ja painopisteen suhteen mikä tekee mailasta helpon hallita myös kiekonkäsittelyssä otekorkeudesta huolimatta.
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Nyt on Bauerin One50 87 flex Näslundin lavalla..Erittäin huono kiertojäykkyys,lämäreitä tuskin lähtee..
Vaihdan Vapor XXX samalla lavalla ja jäykkyydellä.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Meikällä on menossa jo toinen sellainen erikoisuus kuin FERLAND. Onko joku muu kuullut moisesta komposiitista?
Porissa Satakunnan Urheiluliike oli niitä tilannut jonkun koe-erän ja myi 39 euroa kappale. Sanoivat suositushinnaksi hieman vajaat 100 euroa. En sitten tiedä mikä keppi se oikein on, mutta eka maila kesti noin pari kuukautta ja toinen on nyt ollut käytössä pari viikkoa. Ovat kyllä olleet hintansa arvoisia.
Harmi kun niitä ei enää ole siellä myytävänä. Tai ei ainakaan ollut jokin aika sitten kun kävin katsomassa.

http://www.ferlandhockey.com/sites/sticks/carbon/thunder.htm

Kyseessä on siis tuo keltainen Thunder- versio. Hyvä maila piru vie.
 
Harmi kun niitä ei enää ole siellä myytävänä. Tai ei ainakaan ollut jokin aika sitten kun kävin katsomassa.

http://www.ferlandhockey.com/sites/sticks/carbon/thunder.htm

Kyseessä on siis tuo keltainen Thunder- versio. Hyvä maila piru vie.

Noita oli ainakin jossain vaiheessa Turun suunnassakin tarjolla ja ainakin yksi todellinen legenda käy junnujen treenejä tuollaisella vetämässä, mailasta en sitten tiedä.

Tuossa tuli käteen Vihreä Montreal Pro Nano Syväsalmen lavalla ja lapa on upein ikinä, mutta varsi on järkyttävän löysä ja kuten muutkin Montrealit kuluu lähes puumailan tavoin. Muistaako joku ulkomuistista, miten paljon Bauerin tai CCM:än lapojen teettäminen maksaa? Jossain vaiheessa ainakin Vaporeita pystyi teettämään, jos otti samantien kuusi lapaa, eli noin 300euroa.
 
Warriorin vartta olen kerran kokeillut, piti olla jäykin mahdollinen, mutta ei. Oli niin löysä ja muutenkin letkun oloinen, että luovuin siitä heti.

Toi Warrior on itseäni askarruttanut melko paljon, tuntuu hyvältä, mutta on helvetin suolaisen hintainen. Itse olen ainakin pistänyt huomiolle sen, että Eastonin ja Bauerin mailoissa jäykkyys yleensä vastaa ilmoitettua, kun taas esim. Montrealin jäykin varsi vastaa Bauerin keskitasoa.


Kaikkien aikojen upein varsi mitä minulla on ollut ja samalla myös jäykin, Bauerin Vapor Kevar x6 varsi, jonka valmistus ja myyminen lopetettiin melko nopeasti, kun huomattiin kepin olevan lähes tuhotumaton ja sitten hintakin oli 60e... Eli jos tollasia on, niin pistääkää yv:tä, kaksi vartta on hallilla, mutta ei pysty käyttämään, kun ei tilalle enää saa.

Tällä hetkellä pelailen Bauerin Vapor XXX-varrella, 112 eli jäykin mahdollinen ja siihen Lidströmin hybridilapa, voin kertoa että toimii. Pirun hyvä tatsi kiekkoon ja kuti irtoaa terävästi, ja vielä ennenkaikkea kovaa.

Kuulostaa helvetin hyvä, Lindtröm on lähes täydellinen lapa, hybridinä taikka täysi hiilikuituna. Eastonin lavat ovat ihan kunkkuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös