Niin, ensi kaudelle tulee voimaan sääntö, jonka mukaan 95-syntyneet ja sitä nuoremmat eivät saa pelata komposiittimailoilla. Sensijaan nämä ns. hybridmailat, joissa siis on komposiittipinnoite ja kennorakenne sisällä, ovat sallittuja.
Cmprs kirjoitti:
Toissapäivänä hankin CCM Groove lite 1152:n x-stiff-jäykkyydellä. (Kuulostaa varmastikin löysältä, mutta meikäläisen 60kg:n elopainolla lämäräitä paukutellessa juuri sopiva). Loistohankinnalta on ainakin tähän mennessä kaikin puolin tuntunut. Useimmille tuo nimi ei varmaankaan kerro mitään, joten kerrottakoon, että kyseessä on ns. sukkamaila, eli mailaa peittää ylös asti "lasikuitusukka".
Onko JA:n väellä kokemuksia "sukkamailojen" kestävyydestä tai kestämättömydestä, jotta tietää kuinka kovasti sitä kehtaa käsitellä...?
Ei ole mitään universaalia totuutta siitä, miten löysä/jäykkä mailan pitää olla. Hannes Hyvönen pelaa löysimmällä mahdollisella ja Raimo Helminkin stiffillä. Samaten Teemu Selänne. Harhaluulo siitä, että mitä enemmän tekee maaleja, sen jäykempi maila, on edelleen sitkeässä. Erityisesti komposiittimailoissa kannattaa suosia löysiä mailoja, koska ne antavat mailalle laukauksen yhteydessä lisätehoja, kun kunnolla vääntyvät mutkalle.
Sukkavarsimaila on ainoa maila, mikä oikeasti kestää paremmin kuin mikään muu maila. Siksi varmaan niiden valmistus onkin lopetettu ;)
Routavaurio kirjoitti:
Tarina menee näin, pari viikkoa sitten kävin täpinöissäni ostamassa ensimmäistä kertaa eläessäni komposiittimailan, Bauer Vapor tai joku sinnepäin oli nimi(ei ole tapana katsoa mailaa ostaessa muuta kuin jäykkyys ja lapa).
Pari viikkoa meni ihan kivasti ja hauskaa oli höntsätä ja nimenomaan yksikseen eli en pelannut mailalla ollenkaan. Viime viikon loppupuolella olin sitten kaverinin kanssa höntsäilemässä hallissa ja pisteltiin siinä toisillemme one-timereita. Pari kertaa ehdin vetää ja kolmannella kerralla maila menee keskeltä irtipoikki(!) ja lapaosa lentää helvettiin koko kaukalosta.
Olin ollut siinä käsityksessä, että komposiittimailaa ei voi saada lämäämällä poikki...olin näköjään väärässä. Tosin epäilen, että kyseessä on kyllä valmistusvirhe. Ei herranjumala 100€ mailaa voi saada lämäämäällä ja noin lyhyellä käyttöiällä, ja vieläpä ilman pelikontaktia voi saada poikki.
Harhaluulot komposiittimailan kestävyydestä ovat sitkeässä. Komposiittimaila ei ole yhtään sen kestävämpi kuin mikään muukaan maila, vaan sen erinomaiset ominaisuudet ovat ihan muualla (jäykkyys pysyy paremmin, kevyempi, tasalaatuinen jne.).
Kannattaa muistaa, että komposiittimailoilla on 30 päivän takuu valmistusvirheille, eli kiltisti vaan risan mailan kanssa liikkeeseen mistä sen ostit ja kuitti messiin. Ja jos maila on mennyt rikki takuuajan jälkeen, niin Suomesta löytyy muutamia mestoja jotka korjaavat komposiittivarsia ja siis myös mailojen rikkimenneitä varsia, ja ainakin mitä itse olen kuullut, niin ihan hyvällä menestyksellä. Lisätietoja korjaustavasta:
http://www.onlysports.ca/os-hockey/srsrepair.htm. Hinnat varmaan vaihtelevat vähän eri puolilla Suomea.