The Nikkari
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Bluesin edustusjoukkue on viimeisen viiden kauden aikana ollut mitalipeleissä neljä kertaa. Suomen parhaan seuran Aaro Kivilinnan muistopalkinto on voitettu samaan aikaan kolme kertaa. Viime kaudella tämä tapahtui vieläpä ennätyspisteillä. Viimeisen viiden kauden aikana Bluesista on lähtenyt NHL:aan Eaves, Keller, Osala, Lehtonen, Lajunen, Nättinen ja Tarkki. CHL:ssa voitetiin alkulohko päästiin välieriin asti. Lisäksi joukkueen runko on kasattu omista kasvateista ja joukkueessa on erinomainen hinta-laatusuhde. Kausi 2011 - 2012 päättyi hopeamitaliin. Urheilullisesti voidaan siis sanoa, että homma toimii ja seura on menestyksekäs.
Talouspuolella tehdään turskaa oikein urakalla, mutta hommaa ollaan nyt järkeistämässä, kun menoja leikataan. Kiitos siitä Salonojalle. Tällä kaudella nollatulos voi olla lähellä, jos tulopuoli ei tipu kovin paljoa. Peukut pystyyn.
Urheilullisesta menestyksestä ja talouden tervehdyttämisestä huolimatta fanit ovat hallissa hiljaa ja rutisevat jatkuvasti keskustelupalstoilla. Tätä ketjua ei poikkeuksellisesti olekaan tarkoitettu pahan olon purkamiseen tai valittamiseen. Täällä on tarkoitus ehdottaa parannuksia Bluesiin, sen tapaan tehdä asioita ja siihen miltä ulospäin näyttää. Parannus voi olla pieni nippeliasia tai surempi kokonaisuus.
Ensin provosoiva kysymys. Olemmeko tottuneet saamaan kaiken, heti, nyt? Olemme tottuneet pääsemään otteluihin halvalla näkemään ja SM-Liigan tähtiä SM-Lliigan parhaassa hallissa ja olemme vielä viime vuosina tottuneet menestykseen. Pitäisikö meidän fanien muistaa JFK:n legendaarinen "ask not what your country can do for you — ask what you can do for your country"? SaiPa-fanit olisivat valmiita antamaan toisen pallinsa saadaakseen samanlaiset olosuhteet kuin meillä täällä Espoossa on. Siltikin valitus jatkuu. Onko meissä faneissa vikaa? Pitäisikö meillä olla enemmän talkoohenkeä? Vai pitääkö Bluesin ensin näyttää olevansa uskottava myös taustatoiminnaltaan?
Alustus on nyt tehty, joten on aika heittää ensimmäinen parannusehdotus.
1) Markkinointi ja viestintä
Näkykää, kuulukaa, kertokaa kuulumisia organisaation sisältä ja olkaa tavoitettavissa. Tom-tomin legendaaristen letkautusten välttämiseksi olisi kuitenkin hyvä käydä läpi mitä aiotaan sanoa (ellei halua hallitukseen). Palauteosio kotisvuille olisi hyvä idea (silloin tämä ketju olisi turha). Luonnollisesti sitä tulee sitten myös käyttää, eli lukea palautteet ja vastata niihin.
2) Ottelutapahtuma
Onnistuneella markkinoinnilla saadaan ihmiset hallille, mutta tapahtuman ollessa synkkä, on heitä yhä vaan vaikeampi saada tulemaan takaisin. Mitään yksittäistä kohtaa en osaa tähän sanoa, mutta muutama organisaation ulkopuolinen mystery shopper jokaisessa kotipelissä voisi tuoda kummasti lisää ideoita.
3) Säästetään järkevästi, kun säästetään
Organisaation toimintakyvyn on säilyttävä, vaikka säästetäänkin. Lisäksi tuote, eli joukkue, pitää olla siinä kunnossa, että sitä voi markkinoida. Muuten tulopuoli sakkaa eikä säästöistä ole hyötyä. On myös syytä muistaa, että Blues on brändäämässä itseään omavaraiseksi seuraksi mitä pelaajiin tulee. Jotta tämä voidaan toteuttaa, pitää junioriorganisaatiolla olla riittävät resurssit.
Organisaatiota muutettiin kesän lopulla. Sisään tuli uusia ihmisiä ja työnjakoa uudistettiin. En siksi lähde arvostelemaan ketään, vaan annan heille aikaa. Sen kuitenkin sanon, että todella toivon urheilupuolesta otetun oppia. Sinne hankittiin ammattimiehet (Summanen, Holtari) kääntämään kurssia ja siinä on nyt onnistuttu. Toivottavasti homma lähtee toimimaan taustalla.
Talouspuolella tehdään turskaa oikein urakalla, mutta hommaa ollaan nyt järkeistämässä, kun menoja leikataan. Kiitos siitä Salonojalle. Tällä kaudella nollatulos voi olla lähellä, jos tulopuoli ei tipu kovin paljoa. Peukut pystyyn.
Urheilullisesta menestyksestä ja talouden tervehdyttämisestä huolimatta fanit ovat hallissa hiljaa ja rutisevat jatkuvasti keskustelupalstoilla. Tätä ketjua ei poikkeuksellisesti olekaan tarkoitettu pahan olon purkamiseen tai valittamiseen. Täällä on tarkoitus ehdottaa parannuksia Bluesiin, sen tapaan tehdä asioita ja siihen miltä ulospäin näyttää. Parannus voi olla pieni nippeliasia tai surempi kokonaisuus.
Ensin provosoiva kysymys. Olemmeko tottuneet saamaan kaiken, heti, nyt? Olemme tottuneet pääsemään otteluihin halvalla näkemään ja SM-Liigan tähtiä SM-Lliigan parhaassa hallissa ja olemme vielä viime vuosina tottuneet menestykseen. Pitäisikö meidän fanien muistaa JFK:n legendaarinen "ask not what your country can do for you — ask what you can do for your country"? SaiPa-fanit olisivat valmiita antamaan toisen pallinsa saadaakseen samanlaiset olosuhteet kuin meillä täällä Espoossa on. Siltikin valitus jatkuu. Onko meissä faneissa vikaa? Pitäisikö meillä olla enemmän talkoohenkeä? Vai pitääkö Bluesin ensin näyttää olevansa uskottava myös taustatoiminnaltaan?
Alustus on nyt tehty, joten on aika heittää ensimmäinen parannusehdotus.
1) Markkinointi ja viestintä
Näkykää, kuulukaa, kertokaa kuulumisia organisaation sisältä ja olkaa tavoitettavissa. Tom-tomin legendaaristen letkautusten välttämiseksi olisi kuitenkin hyvä käydä läpi mitä aiotaan sanoa (ellei halua hallitukseen). Palauteosio kotisvuille olisi hyvä idea (silloin tämä ketju olisi turha). Luonnollisesti sitä tulee sitten myös käyttää, eli lukea palautteet ja vastata niihin.
2) Ottelutapahtuma
Onnistuneella markkinoinnilla saadaan ihmiset hallille, mutta tapahtuman ollessa synkkä, on heitä yhä vaan vaikeampi saada tulemaan takaisin. Mitään yksittäistä kohtaa en osaa tähän sanoa, mutta muutama organisaation ulkopuolinen mystery shopper jokaisessa kotipelissä voisi tuoda kummasti lisää ideoita.
3) Säästetään järkevästi, kun säästetään
Organisaation toimintakyvyn on säilyttävä, vaikka säästetäänkin. Lisäksi tuote, eli joukkue, pitää olla siinä kunnossa, että sitä voi markkinoida. Muuten tulopuoli sakkaa eikä säästöistä ole hyötyä. On myös syytä muistaa, että Blues on brändäämässä itseään omavaraiseksi seuraksi mitä pelaajiin tulee. Jotta tämä voidaan toteuttaa, pitää junioriorganisaatiolla olla riittävät resurssit.
Organisaatiota muutettiin kesän lopulla. Sisään tuli uusia ihmisiä ja työnjakoa uudistettiin. En siksi lähde arvostelemaan ketään, vaan annan heille aikaa. Sen kuitenkin sanon, että todella toivon urheilupuolesta otetun oppia. Sinne hankittiin ammattimiehet (Summanen, Holtari) kääntämään kurssia ja siinä on nyt onnistuttu. Toivottavasti homma lähtee toimimaan taustalla.