Mitä hittibiisillä tienaa? | Teosto
Radiosoitto
Levoton tyttö oli ennen kaikkea massiivinen radiohitti: se soi vuonna 2013 kaupallisilla kanavilla 5 530 kertaa ja YLEn kanavilla 659 kertaa. Nämä ovat jo todella kovia lukuja.
Radiosoitosta artisteille virtaa tuloja kahdesta eri lähteestä:
- Teosto tilittää kappaleen tekijöille (säveltäjät, sanoittajat ja sovittajat).
- Gramex tilittää kappaleen esittäjille ja äänitetuottajille (soittajat ja laulajat, sekä levy-yhtiö, joka tavallisesti kustantaa äänitteen tekemisen).
Teosto tilitti minulle Levottoman tytön vuoden 2013 radiosoitoista 37 769 euroa. Gramexilta tuli 20 944 euroa. Yhteensä Levoton tyttö jauhoi minulle radiossa 58 713 euroa.
Artistien tuloista keskusteltaessa törmään usein argumenttiin, jonka mukaan artistit tienaavat Spotifysta kuulijaa kohden laskettuna itse asiassa paremmin kuin radiosoitosta. Kaikenlaisia laskukaavoja voidaan toki vääntää, mutta lopulta se ratkaisee, mitä viivan alta löytyy. Radiosoitosta saamani tilitykset olivat viime vuonna yli 13-kertaiset Spotify-tilityksiin nähden.
Minulta kysytään silloin tällöin, että mitä yhdestä radiosoitosta saa? Yllä antamistani lukemista on tietysti helppoa laskea keskiarvo: n. kuusi euroa. Tämäkään ei kuitenkaan sovi sellaisenaan nyrkkisäännöksi, sillä eri radioilla on hyvin erilaisia tariffeja. YLEn kanavalta yhdestä soitosta saattaa saada yli 20 euroa siinä missä pienen paikallisradion soitosta tilitetään nelisenkymmentä senttiä. Myös vuorokaudenaika vaikuttaa: päivällä tienaa enemmän kuin yöllä.