Mitenkäs uskon avulla selitetään mm. dinosaurukset tai esi-ihmiset?
Tai se simpanssin sielu? Niillähän on nyt taas sellainenkin. Simpanssin geeneistä 99% on samoja kuin ihmisen. Mihin geeniin se sielu sijoittuu?
Nahistelua. Raamattu lienee luetuin teos myös tiedemiesten joukossa, koska länsimaisissa valtioissa kristinusko on vallalla, ja länsimaisissa valtioissa on suurin osa tiedemiehistä keneltä tätäkin asiaa on varmasti kysytty. "Uskossa eläminen" ei estäne tieteen harjoittamista, vaikkakin varmasti jossain vaiheessa tulee eteen kysymyksiä jotka saattavat horjuttaa omaa uskoa. Etenkin kosmologian ja vastaavien tieteenalojen saralla. Kemistihän voi kovasti uskoa, eikä se vaikuttane hänen tutkimustyöhönsä pätkän vertaa.
Ei näissä asioissa päästä koskaan yksimielisyyteen, ja koska suurin osa ei-uskovaisista ei varmaankaan ole jaksanut perehtyä Raamattuun, sinun Jags on aivan turha niistä sen sisältämistä asioista meille (no ainakin minulle) reuhnata. Koska minulta puuttuu kompetentti historiantieto ja raamatuntuntemus väittää vastaan. Sovittakoon, että näin on tapahtunut. Mutta minulle se ei ainakaan todista mitään.
Jagsin ja Raúlin kaltaisia kavereita näkee aina silloin tällöin, ja ainakin minun silmissä he leimautuvat hieman naurettaviksi kavereiksi. Intoa riittää ja puhkutaan numeroita ja tekstiä ilmoille kuin viimeistä päivää, terästetään muutamalla huutomerkillä siellä täällä tai hieman korotetulla äänenpainolla. Mutta jos mulla ei esimerkiksi ole harmaata hajuakaan, mistä puhutaan silleen loppujen lopuksi, se kaikki ilma tai elektronit ovat hukkaan heitettyjä. Minä olen ainakin jo jonkun aikaa suhtautunut Raamattuun lähinnä sellaisena teoksena mistä voi jokainen aina lainata tapahtumaan sopivan kommentin ja sillä lailla saada jotain dramaattisempaa painoarvoa kontekstiin. Mutta minä olenkin minä, ja Jags taitaa jopa olla laittanut minut ignoreen :)