Mainos

Mihin sinä uskot

• 2 002
  • 34

Mihin sinä uskot?

• Jeesus, Jumala & PH

Ääniä: 23 27,4%
  • Allah

Ääniä: 2 2,4%
  • Buddha

Ääniä: 1 1,2%
  • Veda

Ääniä: 0 0,0%
  • Saatana

Ääniä: 3 3,6%
  • En usko mihinkään

Ääniä: 41 48,8%
  • Joku muu, mikä

Ääniä: 14 16,7%

• Äänestäjiä
    84

zeitgeist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tavoitteelliset pikkuseurat
En pidä mielekkäänä väitellä uskonnosta - etenkään tällä foorumilla. Ateismia voi kyllä perustella lukemattomin eri tavoin ja uskontojen synty selittää niin historiallisesti, psykologisesti kuin sosiaalisestikin. Sitä paitsi "yliluonnollinen selitys" on tasan yhtä hyvä selityksenä kuin taikurin "Se on taikaa"-huudahdus.

En usko Jagr68, että kuitenkaan haluat näihin juttuihin uskovaisena perehtyä, joten toivotan vain hyvää jatkoa uskossasi ja päätän uskontokeskustelun osaltani täällä tähän.

G

Guest

Vilpertti kirjoitti:

"Mutta jos mulla ei esimerkiksi ole harmaata hajuakaan, mistä puhutaan silleen loppujen lopuksi, se kaikki ilma tai elektronit ovat hukkaan heitettyjä."

Etkö oikeasti koskaan ole ajatellut, että entä jos se onkin totta? Mulla lähti kiinnostus Raamattuun juuri tästä näkökulmasta. Entä jos se onkin totta? Miksi Raamattu saa niin suurta huomiota osakseen minne hyvänsä se viedään? Miksi Raamatun tekstejä on analysoitu tuhat kertaa enemmän kuin minkään muun koskaan kirjoitetun kirjan? Miksi superälykkäät miehet viettävät vuosikausia tutkien Raamatun kirjoituksia?

Jos kaikki todella olisi vain satua, niin miksi kaikki tämä vaiva?

Siitä kiinnostukseni lähti liikkeelle. Aloin itse tutkia Raamattua ja kun vertasin sen kirjoituksia arkeologian viime vuosikymmenien tuloksiin, niin huomasin niiden lähes poikkeuksetta tukevan Raamatun tekstejä. Lisäksi havaitsin Raamatun profetioiden toteutuneen tarkkuudella, joka ei anna juuri epäilylle sijaa.

Jos haluaa tutustua Raamattuun on itse nähtävä aika paljon vaivaa. Mutta suosittelen sitä silti. Se on antoisaa opiskelua vaikka vain harrastuspohjalta. Vaikka ei uskoisikaan Jumalaan, niin silti Raamatun opiskelu voi olla tosi mielenkiintoista. Kuitenkin usein käy niin, että mitä enemmän Raamattuun tutustuu, sitä vahvemmaksi käy usko myös Jumalaan.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
22 vuotta kuuluin kirkkoon, mutta vuosi sitten kävin allekirjoittamassa eropaperit. Uskontoa tuli koulussa luettua, mutta en kyllä pätkänkään vertaa moisiin opetuksiin usko. Rippileirillä kävin, mutta sehän oli lähinnä hauskanpitoa kaveriporukassa.
Suurin syy kirkosta eroamiseen oli kirkollisvero. Mitään en kirkolta saa, mutta rahaa sinne pitäisi syytää vuosittain, ei hemmetti sentääs. Jos kirkkohäät tulee eteen, niin helppo siihen kirkkoon on uudelleen liittyä ja sitten taas erota, jos niin haluaa.
Minä en usko, ellen näe!
-ipa rules

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Moni ei edes itse tiedä, että uskoo mihinkään tai johonkin uskonnolliseen voimaan. Yleensä (Länsimaiden) keskuudessa kyseessä on Jumala. Tällaista tulee mietittyä vasta kuin jotain kamalaa sattuu omalle kohdalleen...Rakkaan menetys tai vastaavaa.
Itse sen huomasin oman isäni kohdalla, jonka kuolemasta on n. puolitoista vuotta. En ole tuskin koskaan rukoillut ennen sitä ja ajatellut, että ok, jos joku uskoo johonkin, mutta ei se ole minua varten. Kun tuollainen tragedia kohdistuu itseeni ja näin isäni teho-osastolla niin kyllä sitä huomaa toivovansa apua myös Jumalalta...

Miettikääpä sitä.

"R.I.P Isäni."

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Jagr68
Vilpertti kirjoitti:

"Mutta jos mulla ei esimerkiksi ole harmaata hajuakaan, mistä puhutaan silleen loppujen lopuksi, se kaikki ilma tai elektronit ovat hukkaan heitettyjä."

Etkö oikeasti koskaan ole ajatellut, että entä jos se onkin totta? Mulla lähti kiinnostus Raamattuun juuri tästä näkökulmasta. Entä jos se onkin totta? Miksi Raamattu saa niin suurta huomiota osakseen minne hyvänsä se viedään? Miksi Raamatun tekstejä on analysoitu tuhat kertaa enemmän kuin minkään muun koskaan kirjoitetun kirjan? Miksi superälykkäät miehet viettävät vuosikausia tutkien Raamatun kirjoituksia?

Jos kaikki todella olisi vain satua, niin miksi kaikki tämä vaiva?

Siitä kiinnostukseni lähti liikkeelle. Aloin itse tutkia Raamattua ja kun vertasin sen kirjoituksia arkeologian viime vuosikymmenien tuloksiin, niin huomasin niiden lähes poikkeuksetta tukevan Raamatun tekstejä. Lisäksi havaitsin Raamatun profetioiden toteutuneen tarkkuudella, joka ei anna juuri epäilylle sijaa.

Jos haluaa tutustua Raamattuun on itse nähtävä aika paljon vaivaa. Mutta suosittelen sitä silti. Se on antoisaa opiskelua vaikka vain harrastuspohjalta. Vaikka ei uskoisikaan Jumalaan, niin silti Raamatun opiskelu voi olla tosi mielenkiintoista. Kuitenkin usein käy niin, että mitä enemmän Raamattuun tutustuu, sitä vahvemmaksi käy usko myös Jumalaan.
Olen tutustunut raamattuun sen verran, kuin siihen kerkeän. Lukiossa minut käytännössä pakotettiin uskonnon opetukseen, ja siellä joissakin tenteissä meillä oli käytössä vanha testamentti josta tuli jotain katsoa. Kutoset nappasin tenteistä ja olin tyytyväinen. Siis kokeista.
Raamattu on varmasti mielenkiintoinen eepos, ei siinä mitään. Historiallinenkin vielä. Mutta minulla on enemmän mielenkiintoa vaikkapa University Physicsiä kohtaan.
Olen kyllä miettinyt asioita, kukaan ei varmaan luule minun huitelevan vaan huitelemisen vuoksi tässä asiassa, mutta itse olen järkeillyt asiat niin, kuten esitin jo aikaisemmin siinä Seabot -ketjussa. Sen kaltainen maailmanjärjestys tuo rauhan minun mieleeni, ja voin samalla olla ylpeä siitä etten tukeudu kenenkään muun ohjeisiin ja elämän ääriviivoihin vaan käsitän maailman sellaisena mikä tekee jokaiselta osaltaan järkeä mielessäni. Ihmettelen kovasti, kuinka tämä Pyhä Henki selittää sellaiset asiat kuten dinosaurukset. Tai sen, että Maa on miljardeja vuosia vanha.
Sillä kun sanoin, että minulla ei ole tietoa siitä mistä puhutaan, tarkoitin sitä, että jos heitetään numeroita tyyliin 12:129 Jees "Pölinääpälinää, ja ehkä hieman lisääkin", en oikeasti osaa yhdistää niitä mihinkään asiayhteyteen. Sen verran tiedän, että ne on joitain kristinuskon merkkiteoksen lainauksia, mutta sitä en tajua mikä niiden asiayhteys nykyhetken kanssa on.
Jos puhutaan profetioiden paikkansapitävyydestä, minä voin profetioida, että jos tiputan lasin kädestäni se tipahtaa lattiaan kiihtyvyydellä hieman alle 10 m/s^2. Tämä profetia ei jätä myöskään epäilylle sijaa. Tämä yksinkertaistettu esimerkki kuvaa sitä, kuinka luotan mieluummin tieteellisiin "profetioihin" jotka voin itse tarkistaa absoluuttisen varmasti paikkansapitäviksi. Raamatussakin on näitä profetioita varmaan enemmän kuin kolme? Jos minä nyt julkaisisin noin viisisataa profetiaa jotka on kirjoitettu väljästi merkiten ja kaunokirjallisesti, muutaman sadan vuoden kuluttua joku voisi pitää minua melkoisena profeettana sillä olenhan onnistuneesti sattunut ennustelemaan jotkut tulevat tapahtumat. Tämä on syy, miksi suhtaudun skeptisesti niin Raamatun kuin esim. Nostradamuksen ennustuksiin.

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vielä epävarma mitä vastata? - Tässä pikatesti siitä mihin uskot.

Ihmiskunnan alkuna voidaan pitää?

1) Pohjaudumme apinoihin eli evoluution kautta tapahtunut kehitys
6) Pohjaudumme kahteen alkuihmiseen, joiden nimet olivat Aatami ja Eeva (saksalaisittain Aatu ja Eva)

Maailma on syntynyt?

1) Ns. Alkuräjähdyksestä
6) Jumalan luomana

Kuoleman jälkeen ihminen ...?

1) Muuttuu mullaksi
6) Pääsee taivaaseen tai joutuu helvettiin

Vastausten tulkinta.

666 rivi - Raamatun opit iskostunut peruuttamattomasti takaraivoon. Hylännyt omaan ajatteluun perustuvan elämän.
Toisinsanoen kaikki elämä pohjautuu vain ja ainoastaan toisten määräämiin asioihin ja toimintoihin.

Rivi jossa sekä ykkösiä & kuutosia. - Kaksi vaihtoehtoa. Lukea raamattua lisää jotta rivi muodostuu puhtaaksi 666:seksi.
Tai unohtaa koko pokkari ja pyrkiä puhtaaseen 111 riviin. Epävarma siitä mihin uskoo.

111 rivi - Omilla aivoillaan ajatteleva henkilö, jonka päätä ei varsinkaan hihhuleiden jorinat paljoa hetkauta.

Tämän oli tarkoitus olla hauska. Tuskin oli :(

G

Guest

Vilpertti kirjoitti:

"minä voin profetioida, että jos tiputan lasin kädestäni se tipahtaa lattiaan kiihtyvyydellä hieman alle 10 m/s^2. Tämä profetia ei jätä myöskään epäilylle sijaa."

Mutta entäpä jos Jesajan tavoin ennustaisit tulevan suurvallan hallitsijan nimen 200 vuotta etukäteen. Näin todella Jesaja teki Meedia-Persian hallitsijan Kyyroksen kohdalla. Jesajan ennustuksen aikaan koko Meedia-Persiaa ei vielä ollut olemassa vaan sen paikalla oli Baabel. Lisäksi Kyyroksen syntymään kuluisi vielä 150 vuotta ja hänen siihen, kun hän kukistaisi Baabelin, 200 vuotta. Silti Jesaja ennusti Kyyros-nimisen kuninkaan kaatavan Baabelin suurvallan mahdin.

Mikä on todennäköisyys tällaisen ennustuksen toteutumiselle ilman yliluonnollista johdatusta? Veikkaisin yhden suhde kymmenen potenssiin viisitoista :). Joka tapauksessa ennustuksen toteutuminen on naturalistiselle maailmankuvalle käsittämätön.

Tässä nyt oli vain yksi esimerkki Raamatun profetioista. On eroa profetian ja Profetian välillä. On helppo ennustaa, että aurinko nousee huomennakin. Se ei ole profetia. Mutta sanopa minkä niminen hallitsija hallitsee vaikkapa nykyisen Ranskan aluetta 200 vuoden päästä? Se olisi jo aitoa profetoimista...

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jagr:n tekstiä

"Mutta entäpä jos Jesajan tavoin ennustaisit tulevan suurvallan hallitsijan nimen 200 vuotta etukäteen. Näin todella Jesaja teki Meedia-Persian hallitsijan Kyyroksen kohdalla. Jesajan ennustuksen aikaan koko Meedia-Persiaa ei vielä ollut olemassa vaan sen paikalla oli Baabel. Lisäksi Kyyroksen syntymään kuluisi vielä 150 vuotta ja hänen siihen, kun hän kukistaisi Baabelin, 200 vuotta. Silti Jesaja ennusti Kyyros-nimisen kuninkaan kaatavan Baabelin suurvallan mahdin."

Mutta herää kysymys onko koko Jesajaa ollut olemassa 150 vuotta ennen Kyyrosta. Vaikka olisikin ollut niin ennustiko hän tuolloin yhtään mitään, vaiko onko 'ennustus' syntynyt Kyyroksen toimien jälkeen.

Jagr jatkaa

"Mikä on todennäköisyys tällaisen ennustuksen toteutumiselle ilman yliluonnollista johdatusta? Veikkaisin yhden suhde kymmenen potenssiin viisitoista . Joka tapauksessa ennustuksen toteutuminen on naturalistiselle maailmankuvalle käsittämätön."

Jos nyt voisit kuitenkin edes jotenkin yrittää todistaa että ennustus todellakin on tapahtunut ennen kuin Kyyros on syntynyt. Jos ainoa todistus ajanokhdista on Raamatun säkeet et saa minua vakuuttuneeksi.

Jagr jatkaa vieläkin

"Tässä nyt oli vain yksi esimerkki Raamatun profetioista. On eroa profetian ja Profetian välillä. On helppo ennustaa, että aurinko nousee huomennakin. Se ei ole profetia. Mutta sanopa minkä niminen hallitsija hallitsee vaikkapa nykyisen Ranskan aluetta 200 vuoden päästä? Se olisi jo aitoa profetoimista..."

En tiedä kuka hallitsee nykyisen Ranskan aluetta vuonna 2200, mutta voin kertoa kuka hallitsi vuonna 1800. Jos vaikka kirjoittaisin sen nyt paperille ja päivämääräksi vuoden 1566. Kenties joku pitäisi minuakin profeettana 3000 vuoden kuluttua.

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Tuli mieleen tosta Kyyros-kaverista semmonen juttu, että kuka tahansa on saattanut päättää että perhana, musta tulee se Kyyros josta Jesaja puhui, mä perhana vallotan ja raiskaan & kidutan, ja kaveri on alkanut tituleerata itseään Kyyrokseksi, ja sitten tämä monista yrittäjistä (ja vieläpä monista Kyyroksista, luulen) onnistui kukistamaan sen Baabelin. Onhan maailmassa kiljoona ihmistä, jotka on nimetty Jeesuksen tai Antikristuksen tai Mika Häkkisen mukaan.

G

Guest

Viestin lähetti matti&teppo
Jagr:n tekstiä

Mutta herää kysymys onko koko Jesajaa ollut olemassa 150 vuotta ennen Kyyrosta. Vaikka olisikin ollut niin ennustiko hän tuolloin yhtään mitään, vaiko onko 'ennustus' syntynyt Kyyroksen toimien jälkeen.

Jos nyt voisit kuitenkin edes jotenkin yrittää todistaa että ennustus todellakin on tapahtunut ennen kuin Kyyros on syntynyt. Jos ainoa todistus ajanokhdista on Raamatun säkeet et saa minua vakuuttuneeksi.

En tiedä kuka hallitsee nykyisen Ranskan aluetta vuonna 2200, mutta voin kertoa kuka hallitsi vuonna 1800. Jos vaikka kirjoittaisin sen nyt paperille ja päivämääräksi vuoden 1566. Kenties joku pitäisi minuakin profeettana 3000 vuoden kuluttua.

Raamattu on ainoa lähde joka kertoo Jesajasta. Hänen sanotaan saaneen kutsun kuningas Ussian kuolinvuonna 735 eKr. Jos haluat enemmän tietoa Jesajasta niin tutustu seuraaviin sivuihin:
http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/Vt/Vanhan_testamentin_yleisluennot/Saarn-Jes13A.htm

Kuten sanoin, on Raamattu ainoa tietolähde profeetta Jesajasta. Jesaja oli sekä kuningas Hiskian että kuningas Manassen neuvonantaja, joiden toimikausi oli 700 luvulla eKr. Raamattu ei mainitse Jesajan kuolemasta mitään, mutta juutalaisen perimätiedon mukaan hän kärsi marttyyrikuoleman.

Jesajan kirja ei ole ainoa joka mainitsee Jesajasta. Jesajan kirja on melkein pelkkää profetiaa eikä sisällä niinkään kuvauksia sen ajan tapahtumista, vaan se luo katseensa tulevaisuuteen. Mutta Kuningasten kirjassa mainitaan Jesajan olleen Hiskian ja Manassen neuvonantaja. Manasse jää historiaan yhtänä suurimmista luopiokuninkaista Israelin historiassa ja hänen kerrotaan murhauttaneen myös Jesajan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy