Tuolla yleisömääräketjussa hieman sivuttiin asiaa. Mutta haluan nostaa tämän taas pinnalle, elikkä kuka tai mikä on tämän päivän TPS:n kasvot?
Otetaan tarinalle alkuesimerkki tunnetuista televisiosarjoista Band of brothers ja The pacific. Kaksi hyvin saman tyylistä sarjaa samoilta tekijöitä. Toinen oli parasta tv viihdettä ikinä ja toinen oli ihan hyvä. Kysymys kuuluu miksi? Band of brothers oli ehkä hieman romantisoitu tarina nipusta henkilöitä joihin katsoja pystyi samaistumaan. Ja tämä upposi katsojiin kuin häkä. The pacific oli aivan yhtä hienosti ja laadukkaasti toeutettu sarja, mutta se kertoi sodasta itsestään ei ihmisistä. Kyseisessä sarjassa ei ollu ketään kehen katsoja voi samaistua ja täten sarja jäi tasolle ihan kiva. Samaistumisella en tarkoita että katsojan pitää olla samaa mieltä kyseisten henkilöidön kanssa vaan nämä voivat olla yhtä hyvin vihamiehiä tai inhokkeja, mutta ihmisiä luontaisesti kiinnostaa toiset ihmiset ja näiden persoonat.
Sitten mietitään Liiga jengejä, jotka vetävät paljon yleisöä. Otetaan vaikka top 4: Jokerit, HIFK, Kärpät, Tappara ja mietitään mitkä ovat näissä niitä kohtia johon kannattajat voivat samaistua.
Jokerit - Hjallis, Kekäläinen (oli ja meni mutta kaikki muistaa vielä), Kurri + selkeä pelillinen identiteetti ja paljon omankylän junnuja
HIFK - Peltonen, Summanen, Nybondas + selkeä pelillinen identiteetti (heilunut kyllä viime vuosina vähän) + selkeä imago
Kärpät - Koko muun Suomen jengi, JMA, Marjamäki, omankylän pojat, ns. toimisto ottanun linjan olla pois näkyvistä ja vain urheilullista puolta painotetaan + selkeä pelillinen identiteetti + selkeä imago
Tappara - Rautakorpi, Nieminen, nuoret + selkeä pelillinen identiteetti + selkeä imago
Mietitäämpä asioita TPS:n kannalta.
Elikkä samaistumisen kohteet:
-Seuralegendat? noup
-Össe? noup
-Jukka Koivu? mahdollisesti mutta istuu takkikerhoissa ja kukaan ei oikein tiedä mikä hänen oikea rooli on
-Suikkanen? kyllä mutta yhdellä hevosella ei taideta tätä sotaa voittaa
-Pelillinen identiteetti? kukaan ei tiedä mitä ne haluaa olla kentällä (se on sitä taistelevaa taitolätkää mitä toimisto alleviivasi, ei sellasta ookaan :D)
-Imago? Muutama vuosi sitten ajottiin imago puhdistaa ja tehdä seurasta urheilullinen, raikas, nuorekas, eteenpäinmenevä. Tuo taisi jäädä lehvien poistoon logosta.
Kaikenkaikkiaan seuran tekemistä leimaa päämäärättömyys ja poukkoilevuus. Joitain asioita aloitetaan, juuri mitään ei viedä loppuun ja laiva tuntuu menevän joka päivä eri suuntaa riippuen kuka ehti aamulla ruoriin ekana.
Raastavinta tässä asiassa on, että en halua että minun eikun MEIDÄN TPS on tämä seura joka on kuin tuuliajolla oleva laiva. Össe sulla oli täydellinen sauma tulla TJ:si ja ottaa homma haltuun. Ei olisi tarvinnut kuin kantaa vastuu julkisuudessa ja muu olisi mennyt edeltäjien ja keltanokkaisuuden piikkiin! Muttai ei kun mies on täysi lammas ja hoitaa "myyntiä" taustajoukoissa. Voiko joku kertoa mulle miten joku pankkimies osaa myydä mitään. Itsellä on kokemusta sekä b2b että kuluttajamyynnistä sekä nykyään toimin myynninkoulutustehtävissä ja tuo meidän toimitusjohtaja ei kyllä ole todellakaan mies joka soittaa kylmiä puheluja tuntemattomiin firmoihin ja myy sinne sponssipaketin. Nyt herätys koko saakelin lafka! 2 vuotta tätä menoa ja viimeinen juna meni ja pulju on nurin 5 vuodessa.